McLaren Artura GT4 – Zjednodušiť a pridať ľahkosť

McLaren sa možno inšpiroval slávnou vetou Colina Chapmana lebo sľubuje nižšiu hmotnosť a vyšší výkon ako 570S GT4. Po vzore predchodcu 570S tak aj nová Artura sa zapojí do pretekov kategórie GT4.

Úsporný ale silný

Cestná Artura je ako vieme hybrid, ale pri GT4 McLaren vyhodil hybridné ústrojenstvo von oknom. Zostal však nový preplňovaný motor V6 s uhlom 120° a objemom 3 litre. Vyznačuje sa vyššou účinosťou a lepšou spotrebou ako starší motor 3.8 V8. Novú 8-stupňovú prevodovku SSG nechal McLaren pre cestné auto, GT4 používa predchádzajúcu 7-stupňovú s kratšími prevodmi. Tá má fyzický prevod spiatočky narozdiel od novej, kde sa o to starajú elektromotory.

Výkon vzhľadom na Balance of Performance (vyrovnanie výkonu) by mala mať V6-ka výkon do 470 koní. Presné nastavenie BoP presezónu 2023 ešte zatiaľ nepoznáme. Hmotnosť klesla o 130kg vďaka odstráneniu hybridného systému a batérii, čo je prekvapivejšie je aj to, že by mala byť Artura GT4 ľahšia o 100kg od predchodcu 570S GT4.

Zmeny a podobnosti

Kategória GT4 sa predovšetkým vyznačuje tým, že pretekárske a cestné autá sú konštrukčne veľmi podobné. Monokok z uhlíkových vlákien a hliníkové odpruženie vychádzajú z cestnej Artury. K hliníkovým pomocným rámom je priskrutkované dvojité lichobežníkové zavesenie na oboch nápravách. Systém odpruženia sa tiež prevzal z cestného auta a to tvoria bežné vynuté pružiny s tlmičom a stabilizátormi, a nie technologicky zložité riešenia drahších McLarenov.

Keď si porovnáme Arturu GT4 a 570S GT4 tak už vieme, že Artura je silnejšia, ľahšia ale ako sa to prenesie na cestu sme ešte nespomenuli. Pri Arture GT4 McLaren nasadil širšie predné kolesá na zvýšenie prilnavosti prednej nápravy. Zadná náprava disponuje samosvorným diferenciálom, to predchodca nemal.

Zmenami si prešiel aj interiér, kde bežný volant vymenil za pretekársky volant podobný ako má 720S GT3. Aj pedále sú pretekárske a dajú sa posúvať ako celok, a použil sa vytrvalostný brzdový systém. Ten príde vhod lebo veľa zákazníkov jazdí aj vytrvalostné preteky typu Nürburgring 24h alebo aj Bathurst 12hr a mnohé ďalšie. V rámci toho prešli upravami a vylepšeniami aj systémy chladenia a odolnosť komponentov.

Jedná sa o pretekárske auto tak so zvýšením prítlaku sa samozrejme ráta. Dosiahlo sa to zmenou predného nárazníka, ktorý má obrovský splitter a pripomína trochu predchodcu 570S svojim širokým úsmevom. S nárazníkom úzko spolupracujú otvory na kapote. Druhému koncu auta dominuje veľké kridlo a zmenený difúzor. Zmienené krídlo disponuje siedmymi úrovňami nastavenia.

Presná cena ešte len bude zverejnená, ale čaká sa cena o 10 tisíc libier viac ako cestný ekvivalent. Predbežné odhady sú okolo 200 tisíc libier bez indiduálnej konfigurácie. Konkurenciu na budúcu sezónu GT4tvoria autá ako Porsche 718 Cayman GT4, Lotus Emira GT4, BMW M4 GT4 a pár ďalších.

Foto: Autocar a McLaren

Related posts