8.5/10

+

kompaktný a športový vzhľad, chytro riešená plávajúca konzola a držiak telefónu, viac miesta vzadu, nízky aerodynamický odpor, sebavedomé jazdné vlastnosti, grip pohonu xDrive, ochotný motor aj so zvukom turbo wastegate

vrcholná verzia má nižší výkon a o jeden stupeň na prevodovke menej ako predchodca, prechod k dotykovému ovládaniu infotainmentu, podľa pasažierov a pre ich komfort až príliš tuhý podvozok, menej prémiové spracovanie jedného detailu a to odkladacieho priestoru vo dverách so žiadnym tlmením koberčekom v ktorých hrkocú veci

Dosiahnutá Priemerná Spotreba: 7.0 l/100km Super 95

úvod

Nové BMW X1 je tu, väčšie, technologicky pokročilejšie a dizajnovo športovejšie. Najmenšie SUV značky z Mníchova svojimi rozmermi takmer pripomína stredne veľké SUV, napriek tomu však dokáže z istých uhlov stále pôsobiť relatívne kompaktne.

Dizajn, ktorý je po chuti a je efektívny

Nový dizajn je ostrejší a hranatejší, čo sa nám subjektívne páči, síce stretli sme sa aj s opačným názorom. Najlepšie vyzerá snáď zadná časť vozidla so svetlami, ktorých tvar pripomína BMW XM len v menšej mierke. Je tu malé zadné okno a jemne padajúca línia strechy.

Napriek ostrým líniám je nová X1 aerodynamicky viac efektívna ako jej predchodca. Odpor vzduchu je len 0.27, čo je na takmer stredne veľké SUV vskutku dobré, pretože to pomáha spotrebe a efektívnosti, ktorá je pri takomto type auta tiež podstatná. K dosiahnutiu tejto hodnoty pomáhajú aj kľučky dverí, ktoré nevytŕčajú z karosérie a človek sa pri pohľade na ne čuduje, prečo výrobcovia takéto riešenie nezačali skorej montovať aj na obyčajné autá, nie len superšporty.

Nové, slabšie, ale problém to nie je

BMW X1 je už po novom v ponuke aj v čisto elektrickej verzii, ktorá má byť vrcholná. Aj preto je testovaná verzia xDrive 23i výkonovo slabšia ako 25i u predchodcu. 218 vs 231 koní

Samozrejmosťou pri spaľovacích motoroch novej X1 je Mild-Hybridný systém. To znamená že tu je benzínový 2.0 TwinPower Turbo s výkonom 204 koní, plus 19 koní, ktoré vytvára štartér-generátor, ktorý je súčasťou automatickej 7 stupňovej prevodovky Steptronic.

Prevodovka je ďalším bodom, ktorý je číselne pozadu za predchodcom, keďže staršie 25i malo 8 stupňový automat.

Výkon motora aj dynamika auta sú však dostatočné, síce neposkytujú ťah ako iné modely BMW. Do veľkej miery to ovplyvňuje aj pomer výkonu a váhy, keďže testovaná X1 vážila 1730 kilogramov. To je 126 koní na tonu.

Prevodovka funguje spoľahlivo a úsporne, pre všeobecnú dynamiku jazdy je však lepšie ju mať v režime Šport, alebo úplne ideálne, Manuál. Jedinou výčitkou sú rozjazdy z križovatky, ktoré nie sú práve jemné. Kým spojka zaberie, omeškanie vás núti pritlačiť pedál ešte o niečo hlbšie z čoho pramení viac dynamický rozjazd, ako sme zamýšľali.

Sebavedomý jazdný prejav, ktorý ale nemusí chutiť každému

Jazdné vlastnosti sú na triedu extra klasa. Čo to o ambíciách X1 napovie aj swaybar v motorovom priestore. A presne tak BMW X1 pôsobí na ceste, pevne a sebaisto. Nenakláňa sa, zmeny smeru mu napriek vysokej pohotovostnej hmotnosti nerobia problém a pohon xDrive poskytuje až prekvapivý grip.

Tuhosť vozidla aj nastavenie tlmičov však nemusia byť úplne príjemné pre zadných pasažierov, ktorí sa stažovali na nepohodlie. Stále je však lepšie mať tuhosť a nepohodlie v spojení so sebaistým správaním v krízových situáciách ako pohodlie a nepredvídateľné správanie…

Interiér zameraný na trávenie času v ňom

O čom je nové BMW X1 najviac je však jeho praktickosť a zameranie na rodinu, pohodlnosť ovládania a životný štýl. Vďaka nárastu dimenzií je vzadu oveľa viac miesta na kolená aj hlavu a batožinový priestor s objemom 500 litrov je absolútne postačujúci. Tu poteší, že elektricky ovládaný je aj v najnižšej výbave.

Vpredu je kompletne nový interiér. Ten síce stratil otočný ovládač iDrive, vďaka čomu pôsobí ovládanie displeja obyčajne a neprakticky ako v Hyundai Tucson a niektoré prvky ako odkladací priestor vo dverách by mohli byť aj prémiovejšie prevedené. Celkovo je to však posun vpred navrhnutý pre pohodlnosť používania.

To vďaka plávajúcej stredovej konzole. Na nej sú však esencie, ktoré počas jazdy potrebujete ako vodič či spolujazdec nastavovať. Nachádza sa tu štartovanie auta, výstražné blikanie, zmena jazdných módov aj nastavovanie hlasitosti audiosystému Harman&Kardon. V lakťovej opierke je len malý odkladací priestor, a to práve preto, lebo stredová konzola je vznášajúca sa, a pod ňou je skutočne veľa miesta.

Ďalším praktickým prvkom v interiéri je bezdrôtové nabíjanie telefónu, pretože telefón si nielen že takmer postojačky vložíte do priečinku, ale aj ho uzamknete plastovým držadlom aby aj počas rýchlej jazdy nelietal.

Chválitebné je aj rozloženie otvorov ventilácie, dva priamo pred pasažierom a dva pre vodiča. Svoju cenu si interiér tiež obhajuje použitím zahnutého displeja vysokej kvality a typicky skvelého zhotovenia BMW, ktoré na rozdiel od svojich priamych konkurentov tak výrazne nespadlo na kvalite.

Bezpečnostné systémy nás nefascinujú, ale nájdete tu všetko čo chcete a potrebujete… za príplatok

Z pohľadu technológii zaujala najmä natáčacia cúvacia kamera, nechýbajú tu aj iné rozšírené asistenčné systémy, tých však nie sme fanúšikmi. Auto však vie samé meniť pruhy, jazdiť v kolóne dokonca sa priradiť do prúdu premávky pri ktorom sám zrýchli vozidlo a naznačí kedy sa preradiť.

Hodnotenie

Nové BMW X1 je vskutku pekne vyzerajúce auto, skvelo jazdí, je praktické a dômyselné, no je tiež menej výkonné ako prechodca s menej prevodovými stupňami. Vadí? Nám jednoznačne nie.

Nové BMW X1 začína na 39 650€, čím je v strede medzi Audi Q3 a Mercedes-Benz GLA. Testované vozidlo s najsilnejším benzínovým motorom a s bohatou príplatkovou výbavou stálo 64 836€.

Je to síce veľa, ale taký je trend. Osobne odporúčame úplne postačujúcu základnú výbavu ALE určite najsilnejší motor.