Priemerná Spotreba: 7.3l/100km
Dojazd: 698 kilometrov
Mazda CX-30 prichádza vo facelifte pre rok 2025. Ten je podstatný najmä pre aktualizáciu v motorovej ponuke. Končí motor 2.0 SkyActiv-G, ktorý nahrádza, a poďme to radostne oznámiť, Väčší 2.5l SkyActiv-G. Okrem toho zostáva v ponuke, a bude jedinou voľbou pre pohon všetkých kolies, konštrukčne špeciálny motor 2.0 SkyActiv-X, teda ten benzínový, čo funguje aj na princípe dieselového, presne tak.
Motor
Novinka 2.5l e-SkyActiv-G je skutočne motor ako z Mazdy 6, či CX-5, akurát mapou ale aj nasávaním vzduchu obmedzený na 140 koní a 238Nm krútiaceho momentu. Mazda je pyšná práve na krútiaci moment, ktorý je dostupný pri nízkych a stredných otáčkach, a tak bude nový motor príjemnejší a úspornejší pri bežnom jazdení, než odchádzajúci 2.0 liter. Rovnako tak od tohto motora očakávať konštrukčnú dokonalosť Mazdy. Má vysoký kompresný pomer až 14.1, nechýba ani vypínanie valcov pri nízkej záťaží, rovnako tak systém Start&Stop vypína motor už pri dojazde ku križovatke.
Motor je spojený buď so skvelým 6-stupňovým manuálom, alebo ako v testovanom prípade s rovnako 6-stupňovým automatom vyvinutým priamo Mazdou a fungujúcim na báze rozdeľovača krútiaceho momentu. Prevodovka teda niekedy pôsobí že vytáča motor bez pocitu ťahu, teda minimálne pri rýchlom manuálnom radení. Inak ale funguje skvelo, odozva na kick-down výborná, rovnako tak na pádla vo vyšších otáčkach. Vďaka vyššiemu krútiacemu momentu si motor v automatickom režime pri pokojnej jazde radí vyššie už pri 1700 otáčkach, čo pôsobí veľmi distingvovane a elegantne.
A čo spotreba?
Týždňová spotreba sa ustálila na 7.3l/100km, čo pri 51 litrovej nádrži znamená dojazd 698 kilometrov medzi tankovaniami. Spotreba je viac menej podobná motoru 2.0l, možno je o málo vyššia pri obsadení 1 osobou. Na druhej strane pri zataženom aute, može byť vďaka vyššiemu krútiacemu momentu práve nižšia než pri 2.0 litri. Čiastkové spotreby sa ale pohybujú medzi 5.3 – 6.5 litra a najnižšia dosiahnutá spotreba bola 4.4l/100km na okresnej ceste.
Aerodynamika
Mazda CX-30 patrí s koeficientom odporu vzduchu iba 0.28Cd medzi najviac efektívne autá triedy. Vozidlo je veľmi dobre aerodynamicky navrhnuté. Snaží sa o čím menšiu plochu prednej masky, používa aj aerodynamické tunely v dolnom rohu nárazníku, ktoré sú neobvykle prevedené, integrované v lip spojleri, ktorý tiež čistí vedenie vzduchu okolo predných pneumatík. V oblasti čelného skla poteší okrem nízkeho uhlu aj zakrivenie čelného okna. Línia pokračuje strechou pomaly sa zvažujúcou a predĺženou o spojler. Bočná aerodynamika je tiež skvelá vďaka pozdĺžnemu zakriveniu kanopy okolo pasažierov, zakončenou zadným bočným spojlerom, ťahajúcim vzduch dovnútra, znižujúc veterný vír za autom. Zo spodu je tiež vozidlo krásne zakrytované a ploché, takže aj tu bola venované značná pozornosť.
Vďaka skvelej aerodynamike je výborná nielen spotreba ale aj ticho v kabíne počas diaľničnej jazdy.
Podvozok a Jazda
Mazda CX-30 je veľmi dobré auto pre zážitok z jazdy na kľukatých a technických cestách. Tomu zodpovedá aj nastavenie koncepcie, podvozka ako aj geometrie. V ohľade koncepcie sa v Mazde CX-30 sedí ako sa v šoférsky orientovanom aute s motorom vpredu má, teda ďaleko od predných kolies a ďaleko za polovicou rázvoru. Toto usadenie vodiča a posádky zlepšuje vyváženie vozidla, protiváhou a pákovým uhlom voči váhe a vplyvu motoru. Takéto usadenie tiež dáva šoférovi ideálny pocit z vedenia vozidla, ako aj zlepšuje komfort pasažierov menším ovplyvňovaním práce tlmičov, keďže sedia pekne vyvážene vo vozidle.
Po podvozkovej stránke používa vozidlo samozrejme kombináciu McPherson/Torzná tuhá náprava v tvare H s pozdĺžnymi ramenami. Mazda podvozky ladiť vie, a tak ako pri klasickej Mazda3, ani CX-30 nie je výnimkou. Čo sa kinematiky podvozka týka, vpredu má zavesenie veľmi vysoký uhol pozitívnej caster geometrie, vďaka čomu auto prenáša pri zatáčaní váhu na vonkajšie zadné koleso (v tomto prípade skutočne výrazne) a nehrnie sa nosom vpredu. Nástup nedotáčavosti je tu skutočne neskorý, ža čo okrem tohto naladenia vďačí aj nízkemu tažisku vďaka faktu že sa nesnaží byť vysoké ako SUV a taktiež aj vďaka znovu výborne nastavenej geometrii zavesenia kolies.
Geometria používa výrazné negatívne odklony na oboch nápravách, väčší však celkom správne vzadu. Zadné kolesá sú tiež v pozdĺžnom smere uchytené s viditeľným nastavením toe-in. To má za účel zlepšovať agilitu zadnej nápravy, respektíve ako aj v tomto prípade pri limitovanej trakčnej kontrole s systéme ESC, vyslať zadok auta do pretáčavého šmyku. Mazda CX-30 je malé SUV s ktorým si šofér zažije veľa radosti z jazdy. Rezanie zákrut ešte umocňuje systém KPC (Kinematic Posture Control), ktorý pri prejazde zákrutou na limite pribrzďuje vnútorné koleso, ťahajúc auto dnu do zákruty.
Komfort a Hlučnosť
Všedná jazda je taktiež na vysokej úrovni. Zníženie hlučnosti a vibrácií je presne to, na čom Mazda v tomto facelifte taktiež zapracovala. Oddelenie NVH (Noise-Vibrations-Harshness) zapracovalo na znížení hlučnosti rozsiahlejším použítím tlmiacich materiálov, ako aj vytvorením vzduchovej bubliny medzi podlahou interiéru a auta, ktorá má za účel tlmiť zvuk aj vibrácie od kolies. Vyššie spomenutý systém KPC tiež kontroluje vplyv bočných síl na hlavy pasažierov pri prejazde zákrutami, takže posádka tieto sily cíti výrazne menej ako u konkurencie. Čo sa hlučnosti týka, nameraných diaľničných 58dB na drsnom povrchu smerom do Nitry znamená pokoj v kabíne pre kľudnú konverzáciu či užívanie si hudby z audiosystému BOSE.
Priestor Vzadu
Zadní pasažieri majú postačujúci životný priestor vzadu, síce pre šoférske koncipovanie samozrejme nie najväčší v triede. Po stránke komfortu je tu sklápateľná lakťová opierka, výduchy ventilácie zo stredového tunela aj konektory USB-C pre nabíjanie. Kufor s objemom 317 / 1406 litrov je plne postačujúci pre využitie vozidla. Pod jeho dnom je rezerva aj subwoofer audiosústavy BOSE.
Hodnotenie
Po facelifte je Mazda CX-30 snáď najlepším autom vo svojej triede. Inžinieri zapracovali na aspekte pohodlia, ktorý je pri tomto type auta podstatný. Tých viac znalých zase poteší Up-Sizing na 2.5l objem. Vyšší krútiaci moment, a príjemnejšiu jazdu je z motora cítiť, ešte väčší zmysel bude vykazovať pri naloženom vozidle. Čo sa však samotnej spotreby týka, veľký rozdiel medzi starším 2.0l G150 a novým 2.5 G140 nie je. Mazda CX-30 je auto nesmierne kvalitne prevedené, navrhnuté a skutočne dodávajúce vodičovi radosť z jazdy, čo pri tejto kategórii skutočne nie je častým javom a často krát ani vyžadované, je však dobre, že sú automobilky, ktoré stále myslia na šoférsky zážitok, než len bezduchú prepravu z miesta A do miesta B.
Mazda CX-30 je jedným z týchto vozidiel.






























