Priemerná spotreba: 19.2kWh/100km
Reálny dojazd: 401 kilometrov
Škoda Enyaq je na trhu už nejaký čas, čas ktorý značí, že bol čas na facelift. Tak si ním auto prešlo. Prináša síce rovnakú techniku ale predsa lepšiu účinnosť a spoľahlivosť systémov vozidla. Bol som zvedavý najmä na dojazd, ktorý je lepší pre upravenú aerodynamiku, ktorá už pred faceliftom bola na SUV vozidlo špičková.
Cena
Enyaq 85x si viete kúpiť najmenej za 51 020€. Testované, plne vybavené auto už stojí takmer 70 000€, čo nie je málo. Avšak pohon AWD nie je tak potrebný, takže pokým ho ako ja nepotrebujete, viete si Enyaq 85 RWD kúpiť od 48 170€, a dostanete aj ešte lepší reálny dojazd.
Aerodynamika
Nové Enyaqy sa po facelifte vyznačujú ešte nižším koeficientom odporu vzduchu. Testované SUV kleslo z 0.26 na iba 0.245! To znamená že reže vzduchu rovnako dobre ako Škoda Octavia. Verzia Coupe sa zase stala naj-aerodynamickou Škodovkou. S hodnotou iba 0.225Cd prekonáva nízky a účinný Superb. Aerodynamika auta je absolútne ohromujúca. Inžinieri najmä spravili zadné krídlo ešte dlhším aby tak uzavreli a minimalizovali vzduchovú dieru za vozidlom. Vpredu ešte viac znížili výšku prednej plochy a zároveň spravili prechod medzi maskou a kapotou jemnejším, pre lepšie prúdenie vzduchu.
Preto má vynikajúcu spotrebu!
Spotreby boli nasledovné. Na diaľnici pri 130-140km/h Enyaq berie 21.5-21.6kWh/100km. Takže diaľničný dojazd je 356 kilometrov. Obvyklé spotreby sú medzi 15 – 17kWh/100km. Na okreskách som jazdil dokonca iba za 12kWh/100km, a to som nešiel pohodovo, ale svižne. Celkový týždňový priemer bol 19.2kWh/100km. Toto predstavuje reálny dosah vozidla o vzdialenosti 401 kilometrov.
A čo nabíjanie? Maximálny udávaný výkon je 175kW. Dosiahnutých 177kW je typickým prekročením pri vozidlách Škoda. Nabíjacie časy sa reálne pohybovali medzi 8 – 15 minútami, keďže nepotreboval som vôbec dobíjať medzi 20-80%. Napríklad z 28 na 63% sa Enyaq dobil iba za 13 minút. Pôsobivé.
Rovnako výborný na jazdenie
Enyaq sa pýši najlepším koncipovaním v rámci vozidiel Škoda pre šoféra. Vodič je skutočne šoférsky usadený, ďaleko od predných kolies. Vozidlo má vyváženie hmotnosti presne 50:50, čo je ideálne pre jazdné vlastnosti. Jedinou slabinou je vysoká hmotnosť. Váži až 2340 kilogramov, čím už dnes vážne zaostáva za konkurenciou. Napríklad KIA EV6 s väčšou 84kWh (+2kWh) batériou je o výrazných 224 kilogramov ľahšia. Volkswagen Group potrebuje vyvinúť novú, ľahšiu batériu.
Napriek tomu sú jazdné vlastnosti v kombinácii s podvozkom DCC výborné. Pomáha tomu aj ideálne nastavenie zavesenia a geometrie. Čo sa zavesenia týka, predný pozitívny caster vzpery McPherson je výrazný, takže Enyaq sa výrazne opiera o vonkajšie zadné koleso. Geometria kolies sekunduje vyšším odklonom vzadu a odchýlením TOE-IN. Enyaqu tiež pomáha dvoj rozmer pneumatík. Vpredu sú 235-ky, vzadu až 255-ky.
Dynamická jazda je preto slušná. Dobrá kontrola tela, neskorý nástup nedotáčavosti. Len na mokrom povrchu ucítite nevýhodu vysokej hmotnosti a nemôžete tak „tlačiť“. Jediná slabina? Brzdenie, pre bubnové brzdy vzadu, ktoré pri dynamickej jazde nie sú postačujúce. Pri tej normálnej im ale niet čo vyčítať.
Výkon a Štvorkolka
Dva motory tvoria štvorkolku. Tá je veľmi dobrá aj v teréne, má skvelý ťah a nezastaví ju ani kríženie náprav. Okamžite silným ťahom krútiaceho momentu od spodu Enyaq vytiahne hore diagonálom. Výkon motorov je 286 koní a 545Nm. Výkon je v režime Sport výborný. Stovka za 6.7 sekundy, maximálne 180km/h. Môže byť.
Skvelý interiér
Devízou vozidla je kvalitný interiér, lepší než dokonca u VW či Audi. Interiér Enyaqu boduje kombináciou praktickosti a kvalitných materiálov. Komfortné kožené sedadlá s masážnou funkciou sú príjemnými a širokými kreslami. Infotainment v tomto prípade fungoval perfektne, bez jediného problému. Skratkové tlačidlá pod ním sú rozdielovou funkciou, ktorá pri VW iD.4 napríklad chýba. Praktickosť je tiež výborná. Obrovské schránky vo dverách, veľa miesta pod plávajúcou konzolou, 2X bezkáblové aj USB-C nabíjanie. Proste paráda. Vychváliť musím aj ozvučenie CANTON, veľmi kvalitné v kombinácii s tichom vo vozidle.
Typická Škoda vzadu
Vzadu je miesta menej, než je v Škodovke typické, najmä pre ideálnu šoférsku koncepciu. Stále sa však za vodiča usadí aj 1.9M vysoký človek. Miesto na hlavu je tiež dostatočné aj pri padajúcej línii strechy. Komfort vzadu je tiež výborný. Lakťovka s miestami na poháre. Ďalšie sú v podlahe v rámci organizéru s odkladacími priečinkami. Stredová konzola hostí tretiu zónu klimatizácie, vyhrievané sedadlá, 2X USB-C aj výduchy. Veľmi dobré.
Kufor? 585 až 1710 litrov. Menej ako Octavia, ale plne postačujúci a rovnako praktický. S poličkami na bokoch a nízkou nakladacou hranou.
Hodnotenie
Facelift Škoda Enyaq 85X ďalej zlepšuje vozidlo a isto mu pomôže v pokračovaní jeho výborných predajov, ktoré sú skutočne vynikajúce. Enyaq sa stáva elektrickou Octaviou (samozrejme len kým elektrická Octavia nepríde).
Výborný elektromobil s overeným menom aj technikou. Viem si predstaviť, že sa bude naďalej skvelo predávať aj napriek prívalu čínskych značiek.































