Renault Mégane E-TECH Electric – Príťažlivé konvenčné auto.

Nový Mégane, len elektrický a vyzerá takmer ako koncept

Renault Mégane po dnešku už nebude nikdy taký ako bol. Nový čisto elektrický Mégane má byť cenovo dostupným vozidlom, ktoré ale nebude robiť kompromisy v oblastiach efektívnosti a potešenia z jazdy. Veľkou vecou je, že vyzerá veľmi podobne ako koncept, a to teda ostro a futuristicky a teda skvelo, najmä spredu. Veľmi odvážne.

No čo sa podstatných vecí týka, je postavený na novej platforme CMF-EV, vďaka čomu má predĺžený rázvor (2.7 m) a celkovo je dlhý 4.1 metra. Batéria uložená ako vždy v podlahe je najtenšou doteraz, na hrúbku má len 110 mm. Vďaka tomu je v ňom viac miesta a nižšie je aj ťažisko, z čoho ťažia jazdné vlastnosti.

Auto pôsobí robustne, no zároveň bude aj veľmi aerodynamicky efektívne, pretože také by malo byť každé auto, nie len elektromobil. Tejto laicky povedanej vzduchovej efektivite vďačí 20-palcovými úzkymi pneumatikami, výške len 1.5 metra, schovanými kľučkami dverí či kanálikmi na optimálne vedenie vzduchu v prednom nárazníku.

Zmenou, ktorú si väčšina isto všimne sú svetlá. Tie sú z klasického písmena C zrazu akoby laserovo zrezané, čo má vyzerať elektrizujúco. Zadné svetlá s jednoduchou líniou vytvárajú trblietavý 3D efekt. Svetlomety nemajú len nový dizajn, ale budú aj výkonnejšie a efektívnejšie svietiť pre lepšiu bezpečnosť v meste aj mimo neho.

Podstatné novinky

Nová platforma bola navrhovaná pre vytvorenie pohodlného auta, s ktorým sa však dá aj skvelo si zajazdiť, tak ako tomu je aj pri aktuálnom Mégane, len lepšie. Auto má nový posilňovač riadenia s pomerom riadenia len 12 (čo je najmenej na trhu) to zaručuje agilnú a priamu spätnú väzbu. Kombinácia skvelého podvozku a riadenia zaručuje výborný zážitok z jazdy, a toto vyzerá že bude paráda.

Ďalej zadná náprava využíva viacprvkové zavesenie kolies Parallel Link ako aj umiestnenie samotnej tenkej batérie, takže ťažisko auta je o 90 mm nižšie ako pri aktuálnom Mégane, čo isto spraví veľký rozdiel. Suchá hmotnosť vozidla je 1624 kilogramov, čo je na vcelku veľký elektromobil veľmi slušné (pre porovnanie malý elektrický Peugeot 208 váži cez 1700 kilogramov).

Renault tiež vyvinul pre nový Mégane aj nové elektromotory. Sú to elektricky budené synchrónne elektromotory (EESM). Ich výhodou je lepší výkon a nepotreba vzácnych kovov, takže tieto motory sú v porovnaní s elektromotormi využívajúcimi permanentný magnet z dlhodobého hľadiska aj výrazne ekologickejšie.

Takýto motor z nového Mégane váži len 145 kilogramov (o 10% menej ako má teraz Renault Zoe). Dostupný bude vo dvoch výkonových verziách. Slabšia dáva 130 koní a 250 Nm, tá výkonnejšia 218 koní a 300 Nm. Takže Mégane lenivý nebude, na stovku zrýchli za 7.4 sekundy, čo je na konvenčné auto slušné zrýchlenie. Maximálna rýchlosť bude limitovaná na 160 km/h.

Vylepšená bola rekuperácia energie, ktorá je teraz nastaviteľná v 4 stupňoch, takže pri maximálnom Leveli 3 v meste takmer vôbec netreba používať nožnú brzdu.

Vyššie spomenutá batéria bola špecificky vyvinutá v spolupráci s LG. Váži 395 kilogramov a na to aby bola tak kompaktná (teda tenká) vyvinuli nové chemické zloženie. Jeho názov je lithium-ion NMC (Nikel, Mangán, Kobalt, v tomto poradí aj ich obsah v zložení). Nový je aj systém jej chladenia s hliníkovými trubkami, ktorými prúdi chladiaca kvapalina.

Kapacity batérie budú podobne ako výkony 2. Nižšia 40 kWh poskytuje dojazd 300 kilometrov, kým väčšia 60 kWh až do 470 kilometrov. Reálny dojazd značka testovala aj na dlhé vzdialenosti. Napríklad trasa Paríž-Lyon alebo bližšie pre nás Mníchov-Benátky vyžaduje len jedno 30 minútové zastavenie na dobitie si vozidla so spotrebou 12.8 kWh/100km. Čo je oproti našim predošlým skúsenostiam na dlhé trasy veľký pokrok a radi to vyskúšame v našej realite.

Čo sa samotného nabíjania týka. Maximálny nabíjací výkon vozidla je 130 kW, takže na klasických rýchlonabíjačkách cez DC (CCS) to znamená nabitie 300 kilometrov dojazdu za 30 minút. Na slabších 22 kW cez AC je rýchlosť 160 kilometrov za hodinu dobíjania.

Prémiový interiér aj s prémiovým odhlučnením

Pasažieri si užijú nový interiér s novým dizajnom a obrovskými displejmi. Pred vodičom je 12.3 palcový prístrojový panel s vysokým rozlíšením, stredový displej má veľkosť 12 palcov, pri základnom modeli 9 palcov. A bude ostrý a bude šlapať, pretože tento systém bude používať procesory od Qualcomm Snapdragon, aké sú aj vo výkonných Androidoch. Samozrejmé je aj využitie služieb Google integrovaných v systéme, ako to majú Renaulty už aj teraz. Spolupráca s Google je ale prehĺbená, pretože bude bežať na operačnom systéme Android Automotive OS.

Zapracované je aj na odhlučnení, ktoré si dali inžinieri dokonca ochrániť patentom. Technológia sa volá Cacoon Effect, je to pena pohlcujúca zvuk umiestnená medzi podlahou a batériou a vytvára tak akoby kuklu, ktorá chráni pasažierov pred zvukmi od cesty. Táto technológia je taktiež ľahšia ako odhlučnenie využívané v prémiových vozidlách BMW, Mercedes, a podobne… Odhlučnenie na úrovni prémiového auta je týmto spôsobom aj pri viac dostupnom vozidle, aké chce Renault ponúkať a pasažieri si tak môžu viac užívať hudbu alebo ticho počas jazdy na diaľnici v protivetre napríklad.

A pre maximálne užitie si hudby je auto v najvyššej výbave (alebo v strednej za príplatok) vybavené audiosystémom Harman Kardon (ktorý používa aj BMW) s celkovým výkonom 410 W. Klasickým audiosystémom bude ozvučenie Arkamys, ktoré ale tiež nie je na zahodenie.

Výbavy a dodatočné novinky

Auto sa bude predávať v troch stupňoch výbav. Equilibre, Techno, Iconic.

Okrem toho, keďže je to „zelené“ auto, je v ňom aj kopec recyklovaných materiálov. 100% na sedačkách stredovom tuneli alebo použitie syntetickej kože, nie moc zaujímavé ale niekto to isto ocení.

A keďže je to Renault bude farebne pestrým autom, čo na Renaultoch máme radi. Sú ako Skittles v čierno-bielo-sivom automobilovom svete. A zase keďže je to Renault, je tiež posadnutý bezpečnosťou. Plejáda asistenčných systémov s novým aktívnym brzdením pri cúvaní alebo upozornením vystupujúcich na blížiace sa auto aby im neodtrhlo ruku. Z hračiek poteší Around View Monitor 3D, takže kamera 360 stupňov okolo auta ako pri S klasse alebo niečo, čo už Renaulty dlho majú a to jest Full Auto Park vylepšený systém automatického parkovania vozidla. Nový je v tom že vodič nemusí meniť prevodové stupne ani používať pedále. Len sedí a dáva pozor keby niečo.

Takže toto je nový Mégane, a nám sa veľmi páči. Skvelo vyzerá zvonku aj zvnútra, má kopec vylepšení komfortu a pocitu z auta a podľa techniky by mal aj výborne jazdiť, je to predsa Renault a ich podvozky sú väčšinou skvelo nastavené. Sme teda zvedaví a zároveň excited, lebo vyzerá chutne. A jeho dojazd sa bude v budúcnosti len zvyšovať, či už Softérovými aktualizáciami alebo hardvérovými vylepšeniami. Predávať sa bude od Februára 2022, preto ceny ešte nie sú známe.

Foto: Renault

Related posts