Ferrari 812 Competizione je vysnené, no vypredané GT.

Ferrari predstavilo svetu priostrenú verziu modelu 812 Superfast, s prívlastkom Competizione. Príde aj verzia bez strechy typu Targa.

Ferrari má už tradíciu v premeňaní svojich už tak dosť rýchlych Gran Tourers na tvrdé, nemilosrdné okruhové monštrá. Samozrejme ako pri všetkých svojich vozidlách, aj tu Ferrari využíva poznatky z F1, zároveň pri týchto limitovaných edíciách nechajú konštruktérov a dizajnérov uvoľniť uzdu svojej fantázii. Predchodcovia F12tdf a 599 GTO rozvírili vody automobilového sveta svojimi výkonmi, technológiami a brutálnym dizajnom podobne ako 812 Competizione teraz.

Technické vychytávky

812 Competizione technicky vychádza zo super-rýchleho 812 Superfast, takže možno hovoriť o viac ako solídnom základe. Superfast disponuje motorom V12 o objeme 6.5 litra, s výkonom 800 koní pri 8500ot/min a 718Nm pri 7000ot/min. A to bez akejkoľvek pomoci preplňovania turbodúchadlom alebo kompresorom! Tento recept platí aj pri novom Competizione. Objem motora sa nezvýšil ale jeho vnútornosti dostali výrazný upgrade.

Najvýraznejšou novinkou a vylepšením je DLC (diamond-like carbon) povlak na viacerých častiach motora ako sú napr. vačky a čapy piestov. Tento povrch znižuje trenie a zvyšuje trvanlivosť. Táto technológia, ako mnohé ďalšie je odvodená z programu F1.

Upravený je kľukový hriadeľ, ktorý je teraz o 3% ľahší ako v štandardnom 812 Superfast. Titánové ojnice sú až o 40% ľahšie ako na Superfast. Verzia Competizione má aj nové, kratšie sacie potrubie pre ešte lepšiu odozvu. Zaujímavosťou je aj nové olejové čerpadlo s premenlivým objemom, vďaka ktorému môže Competizione používať olej s nižšou viskozitou. Čo sa znovu podieľa na šetrení hmotnosti. Rozsiahle použitie uhlíkových vlákien znížil suchú hmotnosť (bez náplní) auta na hodnotu 1487kg.

Novinkou medzi modelmi Ferrari s motorom V12 je pridanie filtra pevných častíc do výfukového systému. Aj napriek tomu sa netreba báť, že Competizione stratí typickú melódiu V12. Ferrari si na zvuku dalo záležať a nebude sa dať nájsť rozdiel.

Výkon a Dynamika

Výsledkom vyššie spomenutých vylepšení je výkon 830 koní a 692Nm krútiaceho momentu. Tento motor drží prvenstvo medzi motormi Ferrari V12 s rekordným „redline“ na hodnote až 9500 ot/min, čo je o 600 viac ako v 812 Superfast. Sú to najvyššie maximálne otáčky cestného Ferrari všetkých čias!

Hodnota zrýchlenia ostáva na hodnote okolo 2.8 – 2.9s a maximálna rýchlosť na konzervatívnych 340km/h ako aj pôvodná 812 Superfast a jej predchodcovia F12tdf a Berlinetta. Jemnou zmenou si prešla aj 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Softvérová úprava zabezpečí o 5% rýchlejšie preraďovanie.

Všetok ten výkon a otáčky navyše vytvárajú veľa tepla, ktoré musí byť dostatočne chladené. Zlepšenie v tejto oblasti je 10% vďaka veľkým karbónovým otvorom v prednom nárazníku.

Ferrari 812 Competizione zvládne domovskú testovaciu dráhu Ferrari, Fiorano za 1 minútu a 20 sekúnd. O 1 sekundu rýchlejšie ako predchodca F12tdf a o 3s rýchlejšie ako 599GTO. V súčasnosti to je tretie najrýchlejšie cestné auto Ferrari hneď po hybridných SF90 Stradale a LaFerrari.

Aero

Aerodynamika je jednou z hlavných domén Ferrari už po desaťročia. Ako jedna z prvých automobiliek mala svoj vlastný vzduchový tunel, kde vyvíjala bok po boku svoje cestné vozy s monopostami F1. Ferrari nemá v obľube veľké krídla pri svojich cestných automobiloch tak, ako má aj konkurencia. Dôvody sú rôzne, pravdepodobne hlavne z estetického hľadiska. Preto musia tento „stratený“ prítlak vytvárať iným spôsobom.

Ferrari nahrádza chýbajúce krídlo šikovne aerodynamicky riešeným podvozkom s klapkami, tunelmi, výduchmi a aj mohutným difúzorom. Aby bol difúzor na Competizione čo najväčší a aby vytváral čo najväčší prítlak, výfuky boli posunuté čo najviac k bočnému okraju karosérie, a majú nezvyčajný obdĺžnikový tvar. Vďaka tomu má efekt fúkaného difúzora, ktorý využívali monoposty F1, dokým nebola táto technológia zakázaná. Prítlak zvyšuje aj väčší, širší spojler, ktorému pomáhajú vortex generátory, ktoré výrazne obmedzujú výhľad dozadu.

Riadenie

Ak 812 Competizione zdedí vlastnosti a povahu svojich predchodcov bude to divoká zverina, ktorú treba chytiť pod krk, inak ono chytí pod krkom šoféra. Takisto ako pri F12tdf, aj 812 Competizione má riadenie štyroch kolies, tento systém je tu však vo svojej novej generácii, ktorá dovoľuje otáčať zadné kolesá nezávisle od seba.

Okrem prítlaku držia celé auto na zemi prilepené Pirelli P Zero, ako štandardné pneumatiky. Za príplatok si možno zaobstarať k dispozícii Michelin Pilot Sport Cup 2 R, s rozmermi 275/35 ZR20 na predných a 315/35 ZR20 na zadných kolesách. 812 bude musieť aj zastaviť a k tomu pomôžu brzdy s priemerom 398x38mm vpredu a 360x32mm vzadu.

Toto auto má aj najnovšiu verziu systému Slide Slip Control (SSC), ktorý zaručí krásne tiahle šmyky a drifty.   

Aperta

Spolu s klasickou kupé verziou prvýkrát v histórií Ferrari ponúka otvorenú verziu svojho okruhového GT špeciálu. Celým menom sa volá 812 Competizione A, to A znamená Aperta, v preklade „otvorený“.

Aperta je takmer identická s kupé verziou, jediným rozdielom je strecha a chýbajúce vortex generátory. Vďaka úpravám mostu medzi opierkami však Aperta generuje takmer rovnaké hodnoty prítlaku.

Limitovaný zážitok

Tento zázrak na kolesách stojí presne pol milióna eur, ale to nevadí, lebo už sa nedá kúpiť. Všetkých 999 kusov, ktoré budú vyrobené, sú už beznádejne vypredané. To platí aj o 599 kusoch Competizione A, ktoré stojí o 70 000€ viac. Prví zákazníci sa k svojim plnokrvníkom dostanú až v roku 2022.

Budúcnosť motorov V12 je hlavne kvôli stále sa sprísňujúcim sa emisným limitom neistá. Ale my veríme že, V12 od Ferrari s nami ešte pár rokov vydrží.  

Foto: Ferrari

Related posts