Mazda3 je zaslúžene najlepším šoférskym autom v triede, a to aj s ohľadom na prémiových nemeckých konkurentov. Zapojenie vodiča do jazdy, jazdné vlastnosti, dizajn aj zhotovenie interiéru sú na prvotriednej úrovni. V novom modelovom roku je však na zošalenie nový systém od europoslancov, ktorý má bojovať proti prekročeniu rýchlosti.
Je objektívnym faktom, že najpredávanejším kompaktom je stále Volkswagen Golf. Aj tu však platí, že najpredávanejší neznamená najlepší. Hlavnej pokiaľ sa zháňate po šoférsky založenom aute, ktoré Vám poskytne zapojenie do jazdy a radosť z ovládania vozidla. Presne takýmto autom je aktuálna Mazda3. Jej recept je odlišný od zvyšku ponuky. Dnes obvyklý výkon 150 koní vytvára nie prostredníctvom menšieho objemu a prepĺňania turbom, ale práve čistým motorom s vyšším objemom.
Technické dôvody pre ktoré je Mazda 3 tak skvelá
Pod kapotou tlčie „hladký“ 2.0l benzín, ktorý vyniká svojou efektivitou a vstrekovaním paliva pod tlakom až 200 bar. Spojený je s triedne najlepším 6-stupňovým manuálom. Na predné kolesá posiela 150 koní pri 6000 ot. a 213 Nm pri 4000 ot.
Ďalej je tu celková koncepcia auta. Vodič sedí nízko a ďalej v strede, ako to len ide od predných kolies. Tvar tela s dlhou kapotou a navážením posádkovej časti nazad naznačuje snahu o čim lepšie rozloženie hmotnosti aj pri fakte, že sa jedná o predný náhon s motorom uloženým pred osou predných kolies. V každom rohu sú 18″ disky kolies, ktoré však nie sú spolu s pneumatikami zbytočne široké. Pneumatiky majú len 215mm na šírku, znižujúc tak o pár kilogramov neodpruženú hmotu v každom rohu a zlepšujúc dynamiku v priamke aj zákrutách.
Pre ostré a komunikatívne riadenie má predná náprava pozitívnu caster geometriu, samotné kolesá majú negatívne odklony na oboch nápravách, väčší negatívny odklon však vzadu. Po technickej stránke Mazda vpredu využíva vpredu McPherson a vzadu torzné zavesenie. Zadná náprava si v nie tak dávnej minulosti zažila prechod od multilinku práve na tento jednoduchší typ. Predpokladať možno hlavne z ekonomických dôvodov, aby auto s pribúdajúcou povinnou výbavou nebolo výrazne drahšie, ale stále relatívne dostupné.
Okrem jazdy je však telo vozidla vycibrené aj po stránke efektivity, s odporom vzduchu len 0.28Cx pri hatchbacku, čím je spolu s Audi A3 druhým najlepším. Viac aerodynamický hatchback je už len A-trieda s hodnotou len 0.25Cx. Verzia Mazda3 Sedan disponuje ešte nižším súčiniteľom len 0.26Cx.
Mazda3 jazdí ako motokára
Jazda s Mazdou3 je na pomery normálneho každodenného auta radosť. Nízky posed, krátka páka padnúca priamo do ruky, s krátkymi, mechanickými dráhami, ľahkou spojkou. Nadchádzam do zákruty na zimných pneumatikách a v daždi, aj napriek tomu je však nájazdová a prejazdová rýchlosť vysoká, nedotáčavosť minimálna. Japonskí inžinieri dokázali aj tuhú zadnú nápravu nastaviť, že neodskakuje ani na priečnej nerovnosti v zákrute. Prejazd je vyvážený a už tesne pred apexom je možné stlačiť plynový pedál a pod pekným zrýchľujúcim čistým motorickým zvukom(ktorý možno ešte vylepšiť priplatkovým športovým výfukovým systémom) vyjsť zo zákruty s úsmevom na tvári. Náklony sú minimálne, brzdový pedál tuhý a brzdy nevädnúce aj na horskej ceste. Riadenie je telepatické v spätnej väzbe a cítení auta v rukách. Je to súhra auta a vodiča, ktorý si zvolil rozumne, no v zákutí duše si myslí: „Keby z tohto auta spravili ešte hot-hatch, to by bolo niečo.“
Keď sa po oduševnenej jazde rozhodne vodič vrátiť do normálneho života, Mazda 3 je skvelá. Priemerne jazdí za 6.1 l/100km a to aj pri diaľničnej 130 km/h, takže dosah na jednu nádrž je pri klasickom jazdení 836 kilometrov. Spojka nie je prituhá a aj pri pohýnaní sa v kolóne neprivedie vodiča ku šialenstvu. Napriek tuhému podvozku je jazda s ňou pevnejšia, avšak nie nepríjemná, zachováva si istú kultivovanosť v tlmení. Dozadu sa tak akurát usadia dvaja dospelí a kufor má 351 litrov.
Záver
No a na zakončenie je tu dizajn. Mazda3 je nádherné auto zo všetkých uhlov. Prísna, no elegantná, s dôstojne blikajúcimi smerovkami, malými no silnými svetlometmi a až nebezpečným pohľadom prednej masky s veľkými ústami. Interiér je na tom podobne. Charizmatický, hardvérový, orientovaný na vodiča a zameraný na jazdu bez odvádzania pozornosti displejmi. Aj ten hlavný sa ovláda dôstojne ovládačom na stredovej konzole, pre intuitívne ovládanie a sústredenie sa na cestu.
A cena? Pod 30 tisíc EUR.
Jediné čo kazilo zážitok z inak brilantného každodenného auta je nový systém vnútený európskou úniou, a to upozornenie na prekročenie rýchlosti, ktoré nemožno vypnúť a pípa na vodiča subjektívne každých 30 sekúnd. Nehorázna drzosť poslancov z Bruselu.
Celkovo sa však jedná o brilantné auto, ktoré je pre vodičov vyhľadávajúcich zážitok z jazdy, hľadiacich aj na nízke prevádzkové náklady a nepriestrelnú spoľahlivosť atmosférického motora Mazda. Je tiež dôkazom, ktorých je dnes viac a viac, a to, že nie je potreba mať extrémne výkonné auto pre zábavu za volantom a radosť z každej jazdy.
人馬兵隊