Seat Arona 1.0 TSI DSG: Najlepší z koncernovej trojice?

Seat Arona je sympatickým malým SUV, ktoré možno označiť za jednoducho nadvihnutú Ibizu, a tak aj jazdí.

UPSHIFTER RATING: 9/10

Cena modelu od: od 17 110 €

Čo sa nám páčilo:

sebaisté aj jemne zábavné jazdné vlastnosti na 18´´ kolesách, posed a sedadlá,

Čo chce vylepšiť:

komfortné prvky pre zadných pasažierov, v niektorých situáciách ospalá prevodovka DSG

Malé mestské autá boli odjakživa symbolom rozumu, ľahkosti a zábavy. Vozidlá pre ľudí, ktorí nepotrebujú prevážať hordy vecí, pohybujú sa predominantne v mestskom prostredí a aj keď faktom je, že si ich väčšinou kupovali a aj vo veľkej miere kupujú dôchodcovia, automobilky ich zamýšľajú pre mladšie generácie, ktorí sú druhou skupinou tvoriacou predajné čísla.

Ale doba sa mení a s ňou aj autá. Aj v Európe už žijeme v dobe s prívlastkom SUV. Nehovoriac o tom, že Slováci nikdy neboli tak autíčkarsky národ, ako napríklad Taliani alebo Angličania, nie je sa čomu čudovať. A preto majú SUV taký úspech, sú na papieri rozumné. Sú odolné, väčšie ako ich obyčajní súrodenci, takže v očiach veľa ľudí aj bezpečnejšie a nakoniec sú aj pohodlnejšie pre nastupovanie a vystupovanie z nich, ta ňe?

Existuje však jedna kategória, v ktorej nevadí, že tieto vozidlá majú prívlastok SUV, pretože aj napriek nemu sú malé. Ich o niečo vyššia svetlá výška a prípadné oplastovanie im okrem toho dodávajú rozumnú dávku sympatickej odvahy, ktorú ocenia ako mladí pri chatovačkách, no najmä seniori pri ceste na záhradku.

Niektoré z týchto SUV vyzerajú viac ako SUV, iné zase pôsobia viac ako jemne zdvihnuté mestské autá. A to je prípad dnešného korešpondenta, faceliftovaný Seat Arona.

Jedna vec je jasná, Arona je zodvihnutá Ibiza a ani sa za tento fakt skrývať nemusí, pretože Ibiza je veľmi dobrým malým autom. Podobne, ako všetky malé modely od VW Group je teraz už po facelifte. Ten priniesol navonok najviac zreteľné malé okrúhle svetlomety, takže vyzerá, akoby si Arona nasadila okuliare na čítanie.

Čo však jednoznačne potešilo bola živá farebná kombinácia modrej s bielou strechou a bielymi bočnými zrkadlami. Jedná sa o príplatok za 529€. Ďalšími príplatkovými prvkami na exteriéri boli najmä Full LED High svetlomety so zvýšeným výkonom svietenia a 18 palcové zliatinové disky kolies Performance.

Naopak prvkom, ktorý sa vizuálne ťažko odpúšťa sú fejkové akože koncovky výfukov na zadnom nárazníku…ku tomuto trendu netreba ani viac dodať. Cez to všetko však treba povedať to, že Seat Arona tvarovo pôsobí vyvážene a jazdne prívetivo, to najmä vďaka pomeru šírky ku výške vozidla. Dodatočné sebavedomie v jej jazdné vlastnosti dopĺňa zase pomer šírky kolies ku šírke vozidla a našepkáva, že by sa malo jednať o malé zábavné autíčko.

Arona sa dokáže otočiť na kružnici s polomerom 10.6 metra. Pre mestské jazdenie je možné auto vybaviť aj balíkom Vision s automatickým parkovacím asistentom, ktorý fungoval bezproblémovo a tiež kontroluje premávku pri cúvaní von z parkovacieho miesta.

1.0 TSI Arone na bežné jazdenie postačuje

Pod kapotou Seat Arona sa ukrývajú dva motory. Vrcholom je 1.5 TSI a základom je 1.0 TSI, ktorý je však dostupný vo dvoch výkonnostných variantoch. K dispozícii sme mali práve výkonnejší trojvalec. Motor 1.0 TSI tak disponoval parametrami 110 koní a 200 Nm (2000-3500 ot.) v kombinácii s automatom DSG, ktorý by mal byť žiadanou voľbou.

S týmito parametrami výrobca udáva zrýchlenie na 100 km/h za 10.1 sekundy a maximálna rýchlosť je 190 km/h. Vo všeobecnosti možno povedať, že tento výkon Arone na plnenie zvyčajných úloh postačuje. Krútiaci moment sa začína zberať už od 1650 otáčok. Jeho sýte prejavenie nastupuje od 2000 a trvá do 3750 otáčok. Po nich auto stále ťahá, ale „mocný“ prejav zrýchlenia je už na ústupe.

Stojac pri aute idúcom na voľnobeh príde jeho prejav trojvalcu trochu hlučnejší, ako by človek od malého trojvalca čakal. Pri jeho namáhaní na nižších otáčkach zase možno cítiť vibračný prejav.

Jeho spojenie s automatom DSG DQ200 je jednoznačne niečím, o čo by mal byť vysoký záujem. Táto prevodovka je vybavená suchými spojkami, a zo skúsenosti nemá rada pomalé pohýnanie sa v kolóne, takže ho treba minimalizovať.

Sedem stupňov je inak zoradených v kratších prevodovým pomeroch, aby bol výkon 110 koní efektívne využitý. Aj preto točí na diaľnici pri 130 km/h otáčky na hodnote 2 950 ot/min. Pri vyšších rýchlostiach však nerastú výrazne, pri 170 km/h sú stále v okolo 3500 ot.

Prevádzkové náklady

Aj kvôli týmto vyšším otáčkam sa diaľničná spotreba Seatu Arona s týmto motorom pohybuje na 7.1 l/100km, s naloženým autom 8 l/100km. Pre diaľnice je vhodnejší agregát 1.5 TSI. V mestkej prevádzke dokáže 1.0 TSI jazdiť priemerne za 6.5 l/100 km. Mimo mesta si vystačí s priemerom 5.2 l/100km. Potvrdzuje tak aj údaje udávané výrobcom. V prepočte na peniaze to tieto údaje znamenajú 10/8.06/11 a 12.4 €/100 kilometrov jazdy (mesto/mimo mesto/diaľnica/diaľnica naložené) pri aktuálnej cene benzínu 1.55€/l.

Prevodovka DSG sa správa ako je pre ňu charakteristické. To znamená, že radí rýchlo, a pri citlivej jazde je možné vnímať aj jej fungovanie a počuť cvakanie druhej spojky, ktorá už pripravuje ďalší prevodový stupeň. Vo všeobecnosti aj radí dostatočne včasne s ohľadom na jazdnú situáciu vo zvyčajných podmienkach. Nechýba však aj jej neduh, a to trhavé rozjazdy z miesta.

Malé auto má byť zábavne šumivé, a Arone na to stačí aj 100 koní

Pri agresívnejšej alebo športovej jazde jej reakcie už pôsobia trochu ospalo. Jej správanie pochopiteľne zlepší iná mapa v športovom móde, stále to však nie je úplne ono. Správne si radí len pri zašliapnutí pedála kompletne na podlahu, teda po prechode cez malú prepážku na konci jeho dráhy, tú však nie je možné mať zašliapnutú za každých podmienok.

Potahnutím páky do prava aktivujete manuálny mód, čo je pekné, no potešilo by ovládanie aj malými pádlami na volante, ako to majú niektorí konkurenti. Samotné manuálne radenie pracuje spoľahlivo vo väčšine situácií s výnimkou akcelerácie z nízkych rýchlostí, kedy nereaguje okamžite. Inak však potreba radiť rukou prináša náznak manuálnej zábavy pre vodiča, čo je pekné.

Brzdový pedál je ostrý, pevný s veľmi dobrým citom pre moduláciu brzdného tlaku. Brzdová sústava sa skladá z 276 mm vetraných kotúčov vpredu, zadné kolesá sú zase brzdené plnými 230 mm kotúčmi. Ich sila je pre účel auta dostatočná a to aj pri dynamickej jazde na okresných cestách/horských priesmykoch.

Koncepcia VW Polo MQB A0 znamená pre Seat Arona vyvážené jazdné vlastnosti, ktoré umocňuje použitie príplatkových 18 palcových diskov kolies. S pneumatikami 215/45 R18 Arona páli zákruty sebaisto až dostanete chuť to druhý krát skúsiť ešte rýchlejšie a želať si viac od 215 mm širokých Continentalov, a to aj zimných. Dávku zábavy do deja dodáva možnosť vypnúť stabilizačnú kontrolu na dva – prípadne tri kliky, záležiac, kde v infotainmente sa práve nachádzate. S týmto systémom vypnutým možno pocítiť malú mieru rotácie na brzdách do zákruty, výnimočne ju možno presvedčiť na lift-off oversteer.

Ako by ste od crossoveru očakávali, ponáranie na brzdách a náklony tu prítomné sú, nie však vo veľké, takže kontrola tela je dobrá. Riadenie má peknú váhu, aj decentnú spätnú väzbu, jednoznačne nepôsobí mdlo. Jediné, čo by sme si priali je ešte väčšia priamosť, ostrejšie reagovanie na pokyny. Pozitívne hodnotenie si zaslúži aj posed a sedadlá. Ten je nízky a sedadlá látkou Sano s kožou/koženkou na bokoch disponovali na každodenné auto dobrým bočným vedením.

Jednoduché a vcelku prehľadné pracovisko

Ovládanie funkcií na vodičovom mieste je intuitívne. Vyzdvihnúť si zaslúži jednoduché vypínanie systému Štart&Stop vedľa radiacej páky alebo tlačidlo na konci páčky svetiel, ktoré funguje ako skratka k nastaveniam bezpečnostných systémov vozidla počas jazdy. Netreba tak blúdiť v displeji ale jednoducho si ich povypínať na volante a displeji pred vodičom. Veľké potešenie v dnešnej dobe prinesie vždy aj ovládanie klimatizácie/vetrania hardvérovými tlačidlami.

Aj napriek tomu však je potrebné povedať že prostredie 9.2 palcového stredového displeja je pekné a hlavne prehľadné, nie zbytočne presolené funkciami. Z ostatnej výbavy je tu Winter pack, teda dvojstupňové vyhrievanie predných sedadiel. Pre komfort telefónie slúži bezkáblové nabíjanie telefónu. Samotný interiér je dizajnovo jednoduchý a nerušivý, po jeho obvode je aj tmavo-modrý obklad, ktorý je však v ako sme zistili v zlom počasí ťažko rozpoznať a pôsobí skôr šedo. V noci atmosféru spríjemňujú podsvietené bočné výduchy ventilácie s gumeným drážkovaným dizajnom. Svietia na na jedinú farbu, a to bielu.

Treba viac miesta? Netreba

Miesto vzadu je prekvapivo dostatočné a to aj pre vysokých, čo sa týka oblasti kolien, chodidiel a prekvapivo aj hlavy. Do auta sa komfortne usadia štyria dospelí. Vzadu je tiež možné upevniť dve detské sedadlá. Po stránke komfortu však Arona za konkurentmi trochu zaostáva, nakoľko sa vzadu nenachádza ani sklápateľná lakťová opierka, ani nabíjacie konektory. Naviac stredom podlahy prechádza pomerne vysoký tunel.

Za to v kufri ponúka 400 litrov odkladacieho miesta s výborným nakladacím otvorom, ktorý je na rozdiel od niektorých konkurentov zase umiestnený nižšie, čo je dobrá vec. Po sklopení sa zväčší na 1280 litrov, ktoré sme tiež počas testu využili a tak ich garantujeme. Najviac v štandardnom uložení ponúka Ford Puma (456 litrov). Pod podlahou je tiež rezervné koleso, čo je vždy dobré vidieť. V prípade želania audiosústavy Beats tam môže byť umiestnený subwoofer, prišlo nám však, že aj štandardný audiosystém znie veľmi dobre, dokonca ako niektoré značkové v iných automobiloch.

Na záver treba skonštatovať, že Seat Arona patrí medzi najlepšie jazdiace crossovery. Možno povedať, že po Mazde CX-3 je druhým najviac na šoféra zameraným autom v tejto triede. Aj so stredným výkonom sa jedná o auto, ktoré vie potešiť za volantom. Okrem toho skvelo vyzerá a cena 23 654 EUR za testovaný model vo výbave XPerience Family je rozumná. A ak aj je to pre niekoho priveľa, Seat Arona štartuje s akciou Arona Family od 17 110 EUR.

Medzi najväčších konkurentov zaradiť už spomenutú Mazdu CX-3, ktorá má dynamicky navrch vďaka 2.0 litrovej atmosfére s ktorou zrýchli na 100 km/h len za 9 sekúnd, okrem toho je ešte šoférskejšia ako Seat, pretože je to Mazda a o to im ide. Silnou konkurenciou je aj bratský VW T-Cross, ktorý má 115 koní a väčší kufor. Z koncernovej trojice by sme však úprimne uprednostnili práve Seat, ktorý predstavuje skvelý pomer hodnoty a ceny, naviac sa nám páčia jeho široké boky, ktoré len poukazujú na sympatickú jazdnú charakteristiku auta.

Svoj Seat Arona si postavte tu:

Nová Arona (seat.sk)

Foto: Benjamin Mazanka

Related posts