Mitsubishi SpaceStar Sport: Auto ako mladosť

UPSHIFTER RATING: 7/10

Cena modelu od: 9 390€

Čo sa nám páčilo:

zábavná jazda ako v starom mini-hot-hatchi; jednoduchý motor, ktorý vydrží

Čo by chcelo zlepšiť:

mäkko naladené tlmiče, sedadlá, riadenie

Späť v minulosti, keď sa u nás ešte jazdilo na Škodovkách a Ladách svet za železnou oponou a možno aj pár šťastlivcov u nás milovalo hot hatch. Golf GTI prvej generácie, Corsa GSi, Fiat Uno Turbo. Malé vreckové rakety, ktoré na dnešnú dobu nedisponujú nejakým zaujímavým výkonom, no ľudia vedeli a niektorí stále vedia oceniť zábavu, ktorú prináša malé ľahké auto.

A možno aj Vám príde, že v dnešnej dobe už podobné autá takmer neexistujú. Veď pre príklad nový Hyundai i20N, ktorý je bez pochýb skvelý hot-hatch váži „až“ 1.1-1.2 tony. Čo je na dobu minulú slonia hmotnosť, a preto aj potrebuje výkon 204 koní.

Mitsubishi SpaceStar Sport, ktoré sme testovali tento týždeň je však auto, ktoré síce výkonovo je možno trochu aj pod latkou týchto starých hot-hatchov, pocit z neho však ide podobný.

Už v minulosti sme ho skúšali s automatom CVT. No okrem pekného športového dizajnu a žiarivej farby to bolo celkom nezáživné zvezenie vhodné skôr ako prvé auto pre niekoho, kto chce automat. Pekne vyzerá a je spoľahlivé, a to bolo asi všetko.

S manuálom je to však úplne iné zvezenie. Na začiatok treba spomenúť nízku hmotnosť, len 950 kilogramov. Je pravda, že trochu krehko aj pôsobí, ale to je viac dobre, ako zle. Týchto treba podotknúť LEN 950 KILOGRAMOV živej váhy poháňa dopredu atmosférický trojvalec s objemom 1.2 litra. Výkonové údaje sú 80 koní pri 6000 ot, a 106 Nm pri 4000 ot.

Motor je to tak jednoduchý, ako to len ide, čo znamená, že je nesmierne spoľahlivý. O tom svedčí nielen 5 ročná záruka, ale aj dôchodcovský pár, ktorý na tom svojom najazdil cez 666 000 kilometrov! Počas tejto „cesty“ menili iba ložiská kolies (pri 240 000 km) a štartér (niekde medzi 322 – 483 000 km), oba komponenty boli ešte k tomu zahrnuté v záruke, takže za ne neplatili.

Výkon je na predné kolesá posielaný prostredníctvom 5 stupňového manuálu, Pane Bože, ale dobrého manuálu. Jeho dráhy sú na obyčajné auto krátke, v kombinácii s ľahučkou spojkou je možné radiť rýchlo, ako niektoré automaty. Naviac sprevodovanie je vcelku krátke, čo prospieva dynamike, výraznejší zoskok otáčok je z 3-ky na 4-ku. Na 5 prevodovom stupni a pri 130 km/h točí 3500 otáčok, čo je niečo, čo by sme od malého mestského auta čakali, čokoľvek viac je už horšie.

Vďaka súladu týchto troch základných vecí to SpaceStar zvládne z 0-100 km/h za 12 sekúnd, čo je na auto s výkonom 80 koní veľmi dobré. Maximálna rýchlosť je uvádzaná 180 km/h, ale náhodou sme sa ponáhľali a šlo to aj rýchlejšie. Rýchlomer je však len do 200 km/h, takže to aj vyzerá rýchlo.

Čo sa podvozku týka, v tejto oblasti už to také športové nie je, aspoň v štandarde. Ako si môžete všimnúť, testované auto je trochu „potúnené“. Čo sa vylepšení týka, české zastupiteľstvo Mitsubishi naň objednalo znižovacie pružiny Eibach, aj prvok, ktorým sme kvôli počasiu nedisponovali. V lete totiž obúva 16 palcové disky kolies DOTZ Limerock Dark s pneumatikami Falken ZE914 s rozmerom 195/40 R16, čo je na toto malé auto kvázi široký rozmer. Na našom testovacom boli 15 palcové disky z ponuky príplatkovej výbavy s pneumatikami 175/55 R15, taktiež značky Falken EuroWinter HS01, teda zimné obutie.

K jazde teda takto, s autom bola na kľukatej ceste skvelá zábava. Predok disponuje v poriadku priľnavosťou a v rýchlych zákrutách je cítiť, že aj ten predný nárazník naberá vzduch a tak ho tiež pritláča k ceste. Zadná náprava pri zmene smeru poslúcha no na brzdách jemne rotuje. Auto má však mäkké tlmiče, takže sa vie pri zatočení dosť nakloniť.

K vrcholu zábavy s malým špuntom SpaceStar by to chcelo nejaké vylepšenia. Napríklad tuhšie tlmiče, prekalibrovanie riadenia s elekrickým posilňovačom, ktoré nie je vôbec športové, chcelo by to, aby bolo tuhšie a ostrejšie a prirodzenejšie na ovládanie. A taktiež aspoň športové sedadlá, keď nie škrupiny.

Pri klasická jazda vie byť vcelku pohodlná. Predná náprava však na väčších výtlkoch buchne a zmeniť by sa oplatilo charakteristiku, akou prechádza cez jamy a vlny. Prechádza cez ne nosom napred, čo bolo pri už tak nízkom nárazníku trochu stresujúce. Pomôcť by mohla aj zmena tlakov, tie sú štandardne 2.2 vpredu a 2.4 vzadu. Možno ich prehodenie by mohlo v tejto charakteristike jemne pomôcť.

Najväčšou devízou auta je však zábava prameniaca z výbornej manuálnej prevodovky a motorom, ktorý sa rád nechá vytočiť do 6500 otáčok, a poskytuje malému autu prekvapivú dynamiku. Nechýba tiež klasická ručná brzda na nejaké tie otočky na ručke, presne tak si predstavujeme zábavu s malým autom. Plyn na podlahe, nie veľká rýchlosť a kopa úsmevu.

Malé Mitsubishi má však ešte jednu úpravu! Tou je aktívny výfukový systém Kufatec Sound Booster Pro. Je to systém, ktorý je dostupný takmer ku každému vozidlu, stojí niečo pod 1 100 EUR a dokáže vozidlu dodať až 6 rôznych typov zvuku motora. A vďaka nemu mohlo malé Mitsubishi znieť ako V6 či V8 a budilo tak nemalú pozornosť. Niekomu to môže prísť prehnané, ale je to dobré, uletené, šialené, skvelo to zabavilo.

Interiér je jednoduchý. Vo výbave Invite nebolo vybavené pre niekoho už potrebnou dotykovou obrazovkou. Klasické rádio nám však nevadilo, ešte viac dodadlo nádych spomienok. Avšak, nechýba mu aj pripojenie USB či AUX. Výbava tiež zahŕňa aj vyhrievané sedadlá, tempomat, či manuálnu klimatizáciu. Ak chcete viac, príplatkové prvky Mitsubishi SpaceStar sú v konfigurátore dostatočne rozsiahle.

Miesto vzadu je postačujúce pre dvoch dospelých, netreba tu však očakávať žiadne komfortné prvky okrem elektrického ovládania okien a miesta na fľašku vo dverách. Kufor pre mestské úlohy postačuje, jediným mínusom je vstupný otvor zúžený v oblasti svetlometov.

Z pohľadu konkurencie Mitsubishi SpaceStar možno zaradiť medzi autá ako Hyundai i10, VW Up! alebo Citroën C1. Mitsubishi medzi nimi pôsobí proste ako typický japonec, viac utilitaristicky a jednoducho, pretože taký aj je. No treba povedať, že s manuálom to bolo omnoho príjemnejšie zvezenie, a s netypickým tuningom to bola skvelá zábava počas týždňa.

Svoj SpaceStar si môžete nakonfigurovať tu:

Konfigurátor Nový Mitsubishi Space Star – Mitsubishi Motors Slovensko (mitsubishi-motors.sk)

Foto

Related posts