Dacia Spring – Fakticky ľudový elektromobil.

Dacia Spring ukazuje, že ľudový elektromobil môže existovať. Prekvapila slušným dojazdom aj v nízkych vonkajších teplotách.

UPSHIFTER RATING: 7.5/10

Cena modelu od: 17 100 € (mínus 8000 € dotácia od štátu; dostupné majú byť aj v priebehu roka 2022, viac info na MHSR)

Čo sa nám páčilo:

komfort jazdy, jednoduchosť používania, efektívita pohonu a slušný dojazd aj v chladných podmienkach

Čo chce vylepšiť:

jedine displej z nových Dácií, ktorý mohli do nového modelu Spring integrovať; okrem toho nemáme výhrady, je tu všetko potrebné a nič naviac

Dacia Spring je novým počinom značky, ktorá chce zákazníkovi dodať esenciu auta, všetko, čo je v tejto alebo bolo v minulej dobe potrebné alebo praktické a to je všetko. Žiadne zbytočnosti, žiadne hračičky, proste jednoduché, no dostatočne dobré autá. A Spring je prvým pokusom o ľudový a dostupný elektromobil.

Dacia na to šla sedliackym rozumom. Ak má byť elektromobil súčasnosti dostupný, musí mať akumulátor s nižšou kapacitou, a to znamená kratší dojazd čo znamená, že to musí byť mestské auto. A tak siahli po najkratšej koncernovej platforme CMFA-EV, na ktorej stojí aj Twingo, len je upravená pre čisto batériové vozidlá a dali sa do roboty.

Z nej vzniklo skutočne kompaktné a úzke auto s krátkymi prevismi. A keďže Dacia má byť o slobode, a nesmieme si klamať aj preto aby sa dobre predávalo, obliekli ho do odolného SUV outfitu. Z tohto dôvodu má oplastované blatníky aj plastový zadný nárazník. Musí však byť povedané, že vyzerá dobre. Dvojité svetlomety, ktoré vytvárajú akoby tvár by mali zaujať skorej ženy, a žiarivé kontrastné oranžové doplnky mu dodávajú živosť, aká je u malého auta potrebná.

Denné svetlomety v tom obočí hore sú LED-ky, je v nich však integrovaná aj halogénová smerovka. Spodné stretávacie a diaľkové svetlomety sú halogénové. Na prednej maske je tiež umiestnený nabíjací konektor, ktorý má efektný princíp otvárania. Jeho umiestnenie vpredu je podľa nás dobré, stačí prísť priamo k nabíjačke a zapojiť, netreba ju naťahovať okolo auta, ako pri elektromobiloch, ktoré ho majú vzadu na strane.

Spotreba, Nabíjanie a Náklady na prevádzku vozidla

Konektor v štandarde disponuje nabíjanim AC. Za príplatok 400 EUR si však možno priplatiť aj za rýchlo nabíjanie s CCS2/DC konektorom, cez ktorý Dacia nabíja rýchlosťou 30 kW. Nie je to veľa, na malé auto to však stačí. Nabitie vozidla z 20 – 80% nám zabralo 54 minút.

Batéria má použiteľnú kapacitu 27.4 kWh. Tá má podľa testovacieho cyklu WLTP poskytovať dojazd 230 kilometrov a 305 kilometrov v čisto mestskej premávke. Testovacie podmienky boli ovplyvnené chladným a veterným počasím. Na testovacom okruhu, ktorý zahŕňa mesto, diaľnicu, okresky aj horský priechod sme dosiahli spotrebu 14.8 kWh/100 km po prejdení vzdialenosti 81 kilometrov. Kapacita batérie klesla na tomto okruhu z 80 na 33%.

Podarila sa nám aj nižšia spotreba, a to 13.4 kWh/100 km na dlhšej jazde po okreskách, kde auto prešlo medzi 97 – 35% vzdialenosť 115 kilometrov. Tieto čísla, akokoľvek nízke vyzerajú však vypovedajú o výbornej efektivite pohonu Dacie Spring. Tú preukázala aj v iných zahraničných testoch. V čisto mestskom režime je život s ňou skutočne jednoduchý a aj jej dojazd medzi nabíjaniami je skvelý.

Tieto údaje znamenajú, že pri využívaní rýchlonabíjania (0.49EUR/kWh) Vás 100 kilometrov jazdy so spotrebou 14.8 kWh/100 km vyjde 7.25 EUR. Pri druhom dosiahnutom výsledku spotreby to je 6.56 EUR/100 km. V prípade nabíjania cez konektor AC (0.19 EUR/kWh) potom 2.81 respektíve 2.54 EUR/100 km.

NázovKapacita batérieUdávaný dojazdUdávaná spotrebaReálna spotrebaNabíjací výkon DCDĺžka nabitia 20-80%0-100 km/h
Hyundai Kona E42 kWh400 km13 kwh/100 km15.1 kwh/100km50 kW42 min7.9
Dacia Spring 27.4 kWh230 km kombinovaný
305 km mesto
13.9 kwh/100km14.8 kWh/100km kombinovaný
13.4 kWh/100km okresky
30 kW54 min19.1

Motor a Výkon

O jazdu sa stará jeden elektromotor s výkonom 45 koní a 125 Nm umiestnený vpredu naprieč, poháňajúci predné kolesá. Tento výkon má poháňať 1 012 kilogramov ťažké auto. Samozrejme nie je to žiaden hot-hatch, a ani obľúbené TDI, a ak ste niekto, kto chce na pedál skočiť a cítiť zrýchlenie, tak bude pre vás žalostne pomalý. Na svoj účel, a plynulú jazdu mu však aj tento údajovo skromný výkon dostatočne postačuje. V realite ide z jazdy podobný pocit ako zo staršej atmosférickej 1.2 HTP, len je to lepšie. Je tu elektrický odpich, vďaka okamžite dostupnému krútiacemu momentu a na rozdiel od Fabie, ktorá je síce nudná no zato v nej treba aj radiť a stláčať spojku, tu si len sadnete, otočíte ovládač do režimu D a o nič iné ako pedále, volant a zrkadlá sa nestaráte.

Preto sa netreba obávať, a aj pri náhodnej jazde mimo mesto sa s autom dá predchádzať, len podobne ako pri inom menej výkonnom aute to treba mať vypočítané. Maximálna rýchlosť je 130 km/h, čo je rýchlostný limit, a pri jazde po obchvate mesta nebudete nikoho prípadne zdržovať. Jazdu niekam po diaľnici neodporúčame, pretože pri tejto maximálnej rýchlosti už batéria klesá rýchlo ako objem nádrže v osemvalci 6.2 V8 AMG na okruhu.

Jazdné vlastnosti

Predná náprava disponuje zavesením McPherson, zadná zase jednoduchým torzným s vinutými pružinami. Spring jazdí na 14 palcových oceľových diskoch kolies s puklicami, ktoré sa tvária ako disky a pneu o rozmeroch 165/70 R14. Obuté boli Nokian WR Snowproof. Jazda na Dacii Spring je vcelku príjemná a pohodlná. Niektoré výtlky sprostredkuje viac, pretože má malé kolesá a krátky rázvor. Na iných vlnovkách a nerovnostiach je jazda s ňou zase príjemnejšia ako vo väčšom a dlhšom aute. Globálne však jazdí cez nerovnosti na ceste s ľahkosťou, ktorú s pohotovostnou hmotnosťou 1 012 kilogramov aj skutočne má.

Nepredpokladáme, že by s ňou niekto chcel jazdiť rýchlo. Pri rýchlej jazde sa však výraznejšie nakláňa, a sedadlá poriadne nepodržia v zákrute. Tenučké pneumatiky majú tiež svoje limity, v zimných podmienkach a na snehu však fungovali skvelo, pretože na snehu sú úzke pneumatiky, ktoré ho s ľahkosťou ruského noža rozrážajú to, čo chcete.

Interiér a Priestrannosť

Interiér je jednoduchý, no vďaka oranžovým dekoráciám na výduchoch a okolo stredového panelu s displejom nie je nudný. Stredový displej je staršieho typu z predošlých Dácií, nechýba mu však Apple CarPlay, ktorý ho robí použiteľnejším a plynulejším. Čo sa komfortu týka, poteší tu prítomnosť manuálnej klimatizácie, elektrických okien vpredu aj vzadu aj elektrických spätných zrkadiel. Poteší cúvacia kamera dostatočnej kvality ukrytá v logu Dacia na zadných dverách.Sedadlá majú vo výbave Comfort Plus koženkový poťah, ktorý dodáva na kvalitnejšom pocite z nich. Sedadlá sú mäkké s navýrazným bočným vedením.

Okrem toho potešila prítomnosť možnosti vypnúť stabilizačný systém jedným tlačidlom, čo je prekvapivé, keďže táto funkcia nie je v modeloch ako Duster LPG, kde by sa skutočne zišla. Vďaka tomu možno rozpútať výkon 45 koní a mať ich vždy k dispozícii aj na šmykľavom povrchu, respektíve preplynovať malé blatko na ceste ku mestskej chatke alebo tak nejak… Vedľa tlačidla tejto funkcie sú ešte dve ďalšie tlačidlá. Jedným je obmedzovač rýchlosti, a druhým je zapnutie systému lokalizácie (podľa ikonky), čo by mala byť funkcia dostupná s aplikáciou, samotná aplikácia však aspoň v AppStore od Apple zatiaľ nie je dostupná.

Miesto vzadu je dostatočné pre deti. Dospelí a najmä muži sa tu budú cíťiť stiestnene. Tiež tu absentujú komfortné prvky ako konektory na nabíjanie, stropné svietidlá alebo lakťová opierka, z čoho možno usúdiť, že sedenie vzadu je tu skôr pre prípady potreby a tie deti. Ďalej vzadu však možno pochváliť objem batožinového priestoru, ktorý je 290 litrov, čo je na auto tejto veľkosti skutočne veľa. Je to viac ako malo napríklad aj Clio 3 generácie (2005 – 2012). Miesto kufru nie je osvetlené a jeho slabinou v otvore je zúženie v oblasti zadných svetlometov. Naopak pochvalu si zaslúži aj rezervné koleso, umiestnené pod jeho podlahou. Mechanizmus otvárania dvier kufru je tlačidlo, po ktorého stlačení si treba dvere podchytiť. Pri zatváraní s nimi zase treba silnejšie buchnúť, inak sa môže stať, že budú zle zavreté.

Cena a Konkurencia

Elektrická Dacia Spring začína na cene 17 100 EUR. Testovaná verzia podľa konfigurátoru vyjde na 19 400 EUR, podľa papierov od predajcu so zľavou stála 18 300 EUR. S dotáciou 8 000 EUR od štátu, to znamená 11 400, respektíve 10 300 EUR, čo už sú prijateľnejšie peniaze za toto malé mestské elektro auto.

Priamych konkurentov nemá žiadnych. Najbližším je mu snáď nová Toyota Aygo X, ktorá je podobne malým mestským autom, ktoré sa dizajnovo hrá na mini-SUV, poháňaná je však výhradne benzínovým 1.0 VVT-i s výkonom 72 koní.

Na záver treba povedať, že Dacia Spring je skutočne ľudovým elektromobilom, a aj keď si myslíme, že ideálne by cenovka mala byť ešte od 1-2 tisíc nžšia za verziu Comfort Plus. Jedná sa o dostatočný dopravný prostriedok, ktorý sprostredkuje mobilitu v rámci mesta a výnimočne aj mimo neho bez problémov a v tichosti. Pochvalu si zaslúži efektívnosť pohonu aj manažment batérie, ktorý je dostatočne dobrý aj v chladných zimných mesiacoch. Akékoľvek obavy z nízkeho výkonu a času zrýchlenia sú okrem toho zbytočné. Nie je to rýchle auto, no nie je ani nebezpečne pomalé pri použití, na aké bolo navrhnuté a dimenzované. Dobrá práca Dacia.

Svoju Dacia Spring si môžete nakonfigurovať na:

Konfigurátor | Nový Spring | Dacia Slovensko

Foto: Benjamin Mazanka

Video:

Related posts