Spotreba: 5.0l/100km
Dojazd: 740 kilometrov
Suzuki Swift je aj v roku 2025 jediným malým hatchbackom s pohonom všetkých kolies. AllGrip a o 2.5cm vyššia svetlá výška z neho robia všestranné mestské auto vhodné aj na klzké povrchy. Aké sú odlišnosti? Jazdí za viac? Poďme sa na to pozrieť.
Odlišnosti
Suzuki Swift AllGrip je pre účel pohonu 4×4 o 2.5cm vyšší, než dvojkolka. To znamená že na rozdiel od klasického Swiftu, ktorý má najnižší odpor vzduchu v triede (iba 0.26Cd) bude pre vyššiu svetlú výšku odpor vzduchu nevyhnutne vyšší, bude sa tak pohybovať okolo 0.27Cd, čo je stále brilantne nízke. Napriek viskóznej spojke vzadu, zostala spodná časť vozidla pekne plochá, čo sa cení.
Je vzadu multilink?
Multilink na zadnej náprave použitý nie je. Zadná torzná náprava je upravená a možno ju označiť sa polo-nezávislú. Čo je tiež odlišné sú rozchody kolies. O 5mm MENEJ vpredu a o 5mm VIAC vzadu, teda 1515mm vpredu a 1525mm vzadu, kým predokolka má 1520mm vpredu aj vzadu.
Treťou odlišnosťou je samozrejme hmotnosť, so systémom 4×4 váži Swift 1070 kilogramov, čím prekračuje hranicu 1 tony, ktorou sa pýší klasický Swift. Stále sa však na pomery triedy jedná o nadpriemerne ľahké auto.
Ako systém funguje?
Systém AllGrip vo Swifte funguje v súlade s trakčným systémom, teda keď ten detekuje stratu priľnavosti alebo preklz, systém pošle výkon cez hriadeľ a viskóznu spojku na zadné kolesá a pridá vozidlu priľnavosti. V teréne pri krížení náprav to funguje akoby pulzne, Swift pri krížení náprav „vyhopsá“ poslaním výkonu na koleso s najväčšou adhéziou. Výhodou tohto systému teda je, že nie je potreba žiadneho prepínača, čí menu v displeji.
Prináša autu nevýhody?
Áno, prináša. Prvou je, že výkonnostne pôsobí auto pomalšie než s predným náhonom, čo bude pre mnoho motoristov už citeľné, nakoľko dnes nie je každý zvyknutý na malý atmosférický motor a v klasickom Swifte pôsobí tak akurát. Druhou sú akoby vyššie vibrácie pohonu pri nízkych otáčkach a taktiež potreba rozbiehať sa pod plynom (aspoň 1300ot.).
Ako nevýhodu možno brať aj vyššiu cenu, ktorá už jemne preskakuje hranicu 20 000 eur. Tá je dnes síce pri malom aute v lepšej výbave bežná, stále však možno niekoho prinúti si zanadávať na ceny.
Inak je to to isté?
Presne tak, okrem týchto aspektov sa jedná o klasický Swift. Jazdí skvelo v zákrutách, pod plynom ešte stabilnejšie než predokolka. Je príjemne tichý, vďaka skvelej aerodynamike. Na diaľnici točí prijateľných 3500 otáčok pri hlučnosti 62dB. Skvelá je aj spotreba, tá aj napriek zimným pneumatikám v teplom 25 stupňovom počasí zostala na 5.0l/100km, teda totožná s 2WD. Na diaľnici je 5.2l/100km.
Interiér je svetlý, používateľsky excelentný a aj napriek tvrdším plastom veľmi pevne zhotovený. Posed za volantom je nízky aj dostatočne vzadu, ďaleko za polovicou rázvoru, ako to má vyzerať. Samotné sedadlá majú excelentné bočné vedenie, ako pre chrbát, tak aj stehná a zadok. Volant je dokonalý, tenký veniec, kožený, proste tak má vyzerať volant. Infotainment jednoduchý.
Chválim aj citlivo prevedené zvuky asistenta prekročenia rýchlosti, ktoré som si ani nevšimol, či jednoduchý infotainment. Je prehľadný, hravý a s bezkáblovým Apple CarPlay. Kvalita cúvacej kamery je síce nízka, ale účel spĺňa.
Hodnotenie
Swift 4×4 je auto, ktoré stále nemá konkurenta. Pre starých rodičov, či dobrodružných mladých je ideálny pre svoj dojazd v teréne, spoľahlivosť, nízku spotrebu aj ďalšie servisné náklady. Sympatické je, že je to auto, ktoré sa na nič nehrá. Proste milé, pastelové stvorenie s prekvapeným výrazom, ktoré všetko splní, všade dovezie (aj na vrchol hory) a nič si za to nepýta. Iba 20 eur benzínu do nádrže. A to je sympatický motorizmus.


















