Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Keď plug-in, tak praktický

UPSHIFTER RATING: 6.5/10

Cena modelu od: 36 490€

Čo sa nám páčilo:

chytľavý dizajn prednej masky; jazda na elektrinu v meste tu dáva zmysel, inak by sa pohybovalo vysoko okolo 10-11 l/100km; po pohľade na dynamické parametre dostatočná dynamika, aj vcelku dobrá kontrola ťažkého tela v zákrutách

Čo chce zlepšiť:

brzdná sústava; lepšie zhotovenie interiéru v zadnej časti, z oblasti strechy šlo vŕzganie

Plug-in hybridný pohon sa dnes už stáva typickým, a ako možno vidieť dokonca aj na našich cestách celkom obľúbeným. Akonáhle človek zistí, že si ho môže dobiť doma, a odviezť tak deti do školy a prísť do práce za výrazne menej, rozhodne sa do takéhoto riešenia ísť. No a nie je lepší produkt, v ktorom si takýto typ pohonu nájde uplatnenie, ako stredne veľké SUV.

Rovnakým smerom sa vydalo aj Mitsubishi pri novom Eclipse Cross a po Outlanderi, je tu ich druhý model do zásuvky. Po týždni testovania a predchádzajúcimi skúsenosťami aj s inými plug-in hybridnými SUV treba povedať, že Eclipse Cross je niečím originálny, niečím praktickejší a preto aj napriek veciam, ktoré sa nám môžu na iných vozidlách páčiť viac znie ako rozumnejšia voľba.

Hneď tým prvým je možnosť rýchlonabíjania 13.8 kWh akumulátoru, ktorú má len veľmi málo konkurentov. Po otvorení poklopu vidíte dva konektory. AC, keď nabíjate cez noc doma. Vedľa neho pre Mitsubishi typické Chademo pre rýchlonabíjanie. No a rýchlonabíjanie je pri plug-in-och skvelé riešenie, pretože okrem nabíjania doma si ho môžete dobiť aj počas poobedného nákupu, čo je skvelé.

Z 0-81 percent sa batéria cez Chademo dobila za 20 minút. Pri pomalom AC to je +13km dojazdu za hodinu nabíjania. Maximálny dojazd na elektrinu sme pri dobití mali 49 kilometrov. Batéria sa dá dobiť aj motorom počas jazdy, tento spôsob sme však nevyužili a tak čas tohto spôsobu dobitia nemožno uviesť, podstatné však je, že tu je.

Eclipse je spoločník na piknik, aj chatu

Autá súčasnosti majú rôzne názvy systémov, ktoré na prvý pohľad nič nehovoria. Takým názvom je aj systém, ktorý je druhou špecialitkou tohto auta. V2X. Táto technológia len podporuje význam písmena U kategórie SUV, utility. Vzadu v kufri (ktorý narástol z 448 na 471 litrov) sa nachádza klasická 230V zásuvka, akú máte aj doma, sfunkčníte ju z miesta vodiča s tlačidlom s nápisom 1500W.

Možno do nej pripojiť napríklad kávovar, ktorý si vezmete na piknik, alebo rovno predlžovačku a poháňať tak aj chatu v prípade výpadku elektriny. To je utilitárne, ako by SUV malo byť.

Ďalším aspektom podstatným pre ľudí, ktorí „osobne uprednostňujú vozidlá SUV“ je pohon 4×4, ktorý nesmie chýbať. V Mitsubishi samozrejme nechýba, volá sa S-AWC. Ako značka s rally históriou s ňou prepojenou nechýbajú jazdné režimy Gravel (na štrk), Snow, Off-Road či Tarmac (ako pomyselná náhrada Sport), okrem nich ešte Normal a Eco.

Čo sa pohonného ústrojenstva týka, to sa vždy snaží uprednostňovať jazdu na elektrinu a vždy sa prispôsobuje aktuálnym jazdným podmienkam. Z toho dôvodu je ťažké stanoviť maximálny výkon, pretože všetky tri motory nikdy nespolupracujú naraz pre maximálny výkon. Bolo by zaujímavé ho odmerať na brzde.

Technika

Sú tu dva elektromotory, po jednom na každej náprave. Predný má 82 koní a 137 Nm, zadný je výkonnejší, 95 koní a 195 Nm. Okrem nich je tu ešte spaľovák pracujúci primárne ako generátor. Je to obrovská 2.4 MIVEC pracujúci na efektívnom Atkinsonovom cykle s výkonom 98 koní a 193 Nm, človek by si pomyslel, ako mohli z tak veľkého motoru dostať tak málo? Pravdepodobne to spravili cielene, ale zmysel to nedáva, radšej keby bol výkonnejší.

Uvádzaný výkon je 188 koní, čo je v pomere k hmotnosti 1975 kilogramov relatívne málo. Na stovku tak zrýchli za 10.9 sekundy, čo môžeme potvrdiť. Jeho jazdná dynamika však vôbec nie je tak pomalá, ako to znie. Pri prepnutí do režimu Tarmac a zošliapnutí pedálu na maximum tento dvojtonový kolos zrýchľuje dostatočne slušne pre to, aby bol bezpečný.

Mitsubishi v tejto novej generácii prepracovalo uloženie zadnej nápravy a prinieslo spevnenie v oblasti podvozka. Nové je aj naladenie pružín a tlmičov, či upravený pomer a odozva elektrického posilňovača riadenia. Nový dizajn majú aj 18 palcové kolesá, ktoré teraz obúvajú pneumatiky s nižším valivým odporom, my sme však mali zimné.

Nové nastavenie hlavne tlmičov vyzerá optimalizované skôr pre komfort, než ovládateľnosť. Auto je na rozbitej ceste príjemne plavné, veľmi komfortné. Popracované bolo aj na redukcii vibrácií či odhlučnení podlahy a strechy. Pridajte k tomu relatívne nízke tlaky 2.5 bar v pneumatikách 225/55 R18 a jedná sa o skutočne komfortné jazdenie. Na vlnovkách je pocítiť, že zadná časť dosadá oneskorene a jemne poskočí, pretože nesie záťaž akumulátoru.

Aký je Eclipse pod tlakom?

V zákrutách to má však ďaleko od povestnej ovládateľnosti Mitsubishi v minulosti. Inžinieri sa samozrejme snažili, veď auto má rozloženie hmotnosti 55:45 (predok:zadok) aj systém aktívnej kontroly stáčania okolo zvislej osi vozidla (AYC), ktorý zásahmi do sústavy bŕzd a riadenia reguluje rozdelenie krútiaceho momentu medzi pravým a ľavým kolesom. Váhu a výšku však neoklameš a síce Mitsubishi Eclipse Cross sa potýka s typickými problémami plug-in hybridov.

Sedí sa vysoko, takmer v o triedu vyššom SUV, ako BMW X5. Pre prejazdoch zákrut je cítiť prenos hmotnosti, akumulátora umiestneného vzadu, ktorý dokáže zadnú časť vozu rozkývať a pri väčšom zlome v zákrute rozhodiť. Zadná časť vozidla je tiež jemné nepokojná na brzdách, pretože sa predok výrazne ponára a odľahčuje tak zadné kolesá. Brzdy sú svojou silou trochu poddimenzované váhe 1975 kilogramov, čo možno spozorovať okrem športovej jazdy aj pri núdzovom brzdení.

Riadenie má príjemnú váhu, dlhší prevod a reaguje trochu oneskorene. Jeho spätná väzba je tiež, odizolovaná. No treba povedať, že aj napriek tomu sa Mitsubishi ovláda jednoznačne lepšie ako niektorí jeho konkurenti, napríklad Hyundai Tucson PHEV.

Spotreba a cena prevádzky

Plug-in hybridný pohon znamená aj zníženie spotreby. Pri plne nabitej batérii sa možno v mestskej premávke pohybovať za nulovú spotrebu benzínu. Keď vozidlo jazdí v hybridnom režime, snaží sa využívať elektrinu na rozjazdy a pri plynulej jazde, kedy si prepína medzi elektromotorom a spaľovacím agregátom. Z tohto správania dokáže tak veľké auto ako Eclipse len profitovať. Pretože aj s vybitou batériou sa s ním dá pri normálnom spôsobe jazdy v okolí 5 litrov, čo je na tak veľké a ťažké auto skvelé. S klasickým spaľovacím agregátom by to bolo výrazne viac.

Kde však efektívnosť ide bokom je diaľnica. Tu váhu a odpor vzduchu nemožno oklamať a pri klasickej diaľničnej jazde s rýchlosťou do 150 kilometrov sa nebojí si vypýtať aj 9 l/100km. Čo je stále menej ako v prípade benzínu (zo skúsenosti známeho), no tiež to nie je vrchol hospodárnosti.

To znamená, že pri aktuálnych cenách benzínu 1.77€/l vás 100 kilometrov jazdy po diaľnici vyjde 15,93€. Mimo nej to je viac ekonomické, 8.85€/100km.

Interiér

Cestovanie vzadu je príjemné, sedadlá sú mäkké, majú hlboký sklon. Rozľahlý aj priestor na nohy. Zadní pasažieri majú k dispozícii vyhrievanie sedadiel aj 12V zásuvku, ktorá má nahrádzať dva USB konektory, čo je škoda. Testované auto malo tiež dvoj dielnu panoramatickú strechu, zadní pasažieri tak majú pre seba vlastný kus skla.

Interiér ma typické poňatie Mitsubishi, to znamená že je utilitárny. Má kopec hardvérových tlačidiel, ktoré najmä my, motoristickí novinári tak ospevujeme. Na vrchu palubnej dosky je umiestnená 8″ obrazovka s prehľadným, jednoducho (trochu staršie na to že je nová) vyzerajúcim prostredím. Kvalita cúvacej kamery aj kamier pri možnosti ich zapnutia počas jazdy je však dostatočná.

Záver

Čo sa konkurencie týka tá je v súčasnosti široká. Podobne pôsobiacim je Ford Kuga PHEV, ktorá je tiež vysokým a masívnym autom, s podobným poňatím interiéru. Mitsubishi ponúka chytľavý japonský diazjn, svoj praktický systém V2X, výborný pohon všetkých kolies a aj ovládateľnosť, ktorá je napriek jeho vysokej váhe vlastne slušná pre krízové situácie. Predsa len, niečo z toho rally rodokmeňu, aj keď to teraz tak nevyzerá, tu zostalo, a to vyváženie, ktoré mu jazdne pomáha.

Eclipse Cross podľa svojej chuti si môžete postaviť tu:

Plug-In hybrid Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Konfigurátor – Mitsubishi Motors Slovensko (mitsubishi-motors.sk)

Related posts