Kia XCeed PHEV – Športovosť pri eko-aute, je to správne?

„Kia XCeed PHEV zaujala prekvapivo širokým výkonnostným rozmerom pneu, športovo tvrdým podvozkom a skutočne krásnym dizajnom.“


UPSHIFT RATING: 7.5/10

+ kvalita spracovania aj jednotlivých komponentov(napríklad displejov), dobrý posed za volantom aj riadenie, široké pneumatiky dodávajúce vysokú úroveň priľnavosti

– kvôli nízkemu výkonu je jazda na elektricky pohon je vhodná len na krátke vzdialenosti, celkovo ide z auta pocit, že absentuje výkon (s výnimkou režimu Sport, vtedy už sa vie slušne pohnúť), podvozok tvrdší ako väčšina nemeckých konkurentov


Keď Kia XCeed prvý krát uzrela svetlo sveta, zaujal nás jej dizajn aj proporcie, ale pochybovali sme, či je potrebná. Pretože kto chce predsa terénnejší Ceed, kúpi si Sportage, a kto chce niečo menšie, má na výber Niro alebo elektrický Soul. Ale vyzerá to, že XCeed dáva zmysel, je to štýlový crossover, pre tých ktorí nechcú zbytočne veľký Sportage, no ani vo všetkých verziách ekologické Niro. Pre tých, ktorí však predsa chcú štýl a ekologickosť je tu XCeed aj s pohonom PHEV. Tak poďme na to.


Motor, batéria a prevodovka

Pod kapotou tejto Plug-In hybridnej verzie sa ukrýva motor 1.6GDi s výkonom 105 koní a krútiacim momentom 147 Nm pri 4000 ot. Tento motor má za spoluhráča samozrejme elektromotor. Ten ponúka k dostupnosti výkon 80 koní dostupných okamžite. Po vykonaní jednoduchej matematickej operácie sčítania by vyšiel výkon 185 koní, ale nie. Papierový kombinovaný výkon Kia XCeed PHEV je: 141 koní a 265 Nm krútiaceho momentu.

Nad zadnou nápravou sa nachádza batéria s kapacitou 8.9kWh poskytujúca Kii čistý dojazd na elektrinu po vzdialenosť 59 kilometrov.

Na výber je aj niekoľko jazdných režimov: Hybrid, Auto, ktoré pocitovo robili to isté, Electric a Sport. Pohonné ústrojenstvo je spojené so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Nemali sme s ňou problém, ale 6 je menej ako 7, ktorú Kia používa pri iných modeloch. Drahé hybridné ústrojenstvo predsa treba niekde odľahčiť, aby nebola cenovka nepriateľom, povedzme si narovinu.


Podvozok

Podvozok bol v minulosti jedným z hlavných atribútov, prečo si kúpiť to alebo ono auto. Doba sa síce zmenila, a ľudia sa zaujímajú o komfort, podvozok sa však vždy bude starať o bezpečnosť, pohodlie a zábavu za volantom. Preto čo sa Kie týka, vpredu je vybavená obvyklým zavesením McPherson s vinutými pružinami a stabilizátorom. Zadná náprava je taktiež vybavená viacprvkovým zavesením kolies (Multilink) s vinutými pružinami aj stabilizátorom.

Toto vyzerá ako dobrý set-up, keďže Kia vybavila viacprvkom aj zadok, čo aj v tejto kategórii viacero neprémiových výrobcov nerobí. Preto Kia vzbudzuje očakávania.


Kolesá a pneumatiky

Testovaná XCeed PHEV bola vybavená šmrcovnými 18-palcovými kolesami s primerane širokým obutím. Je tu rozmer, ktorý sa či už z pohľadu fyziky, alebo estetiky pri pohľade zozadu autu hodí a vytvára pocit vyváženia. Tento rozmer je 235/40 R18. Na aute boli obuté zimné pneu od podobne koréjského výrobcu, Hankook. Model Winter iCept Evo 2, čo sú v skutočnosti výborné zimné pneumatiky.

Pre letnú sezónu si možno dopriať veľkú hŕbu priľnavosti a kvality, pretože je tu niekoľko nováčikov. Prvým je Continental ExtremeContact Sport, ktorý je výnimočný najmä v daždi, vo všetkých mokrých testoch porazil svojich konkurentov.

Druhým dlho chcená športová touring pneu Bridgestone Potenza Sport, ktorá vyhrala test a je momentálne najlepšou Ultra High Performance každodennou pneumatikou na trhu. Nesklamú však ani už známe modely ako Eagle F1 Assymetric 5, Michelin Pilot Sport 4/4S. Výber a kvalita je skutočne široká.


Brzdy a hmotnosť

Kia XCeed síce vyzerá ako jemne vyzdvihnutý Ceed s viac sexi bokmi, táto hybridná verzia však nie je, čo by sme nazvali zrovna ľahkým autom. Váži 1609 kilogramov a to už je nejaká hmotnosť. Na jej ubrzdenie treba aj silné brzdy. Netreba sa však obávať, pretože presne takými táto Kia disponuje. Predné kotúče s veľkosťou 305mm sú vetrané, a aj zadné kolesá sú vybavené veľkostne slušnými kotúčmi s priemerom 284mm.

Brzdy sú skutočne silné, a aj pocit na pedáli je výborný. Tuhý, dostatočne ostrý aj s dobrou spätnou väzbou.


Dynamika

Kia XCeed PHEV zrýchli z 0-100km/h za 11 sekúnd. Maximálna rýchlosť uvádzaná v dokladoch je 160 kilometrov, čo je podozrivo nízky údaj, preto sme si ho potrebovali vyskúšať. Dosiahnutie 180 km/h nás trochu upokojilo. Inak dynamika skutočne nie je oslňujúca, jediný moment, kedy auto slušne zrýchľuje je s režime Sport. V iných módoch je aj reakcia na akcelerátor, nie zrovna živá. A samotný údaj o zrýchlení ukazuje, že 1609 kilogramov proste potrebuje vyšší výkon.


Jazdné vlastnosti

Komfort

Čo sa pohodlia týka, auto je skutočne kvalitne odhlučnené, najvýraznejším zvukom počujúcim je odvaľovanie od masívnych pneumatík. Sedadlá sú nemecky tuhé, ale dobré, vodičove je dokonca ovládané elektricky a má aj 2 pamäte pre nastavenie. Čo sa ale jazdy samotnej týka, nemáme z nej pocit, že Kia chcela spraviť príjemný každodenný crossover.

Pretože auto je skutočne, ale skutočne tvrdé. Myká a trasie sebou, kopíruje povrch ako športové auto. Približne ako keď BMW s adaptívnym podvozkom zapnete do režimu Sport. Slová ako noblesa alebo mäkkosť mu známe nie sú.

Veľmi smutnou vecou je ale nedostatok výkonu, v automatickom a hybridnom režime treba autu poriadne skočiť na krk, keď sa chce človek pripojiť k toku dopravy alebo predbehnúť kamión na okreske. Nehovoriac o elektrickom režime, v ktorom 80 koní pocitovo nie je na dlhodobejšiu jazdu, ale skôr do obchodu. Jediný režim, v ktorom auto jazdí dynamicky slušne je Sport, tak sa poďme pozrieť, aký je pri rýchlej jazde.

Zábava

Dobre teda, keď nie zábava tak túto svoju tvrdosť využije pri rýchlej jazde hej? Noo áno, vtedy je jazda s Kiou skutočne chytľavá. Predná náprava ponúka vysokú úroveň priľnavosti, a aj zadok sa pekne drží a kopíruje povrch cesty aj mienenú trajektóriu. Vďaka širokým pneu je možné si s prejazdovou rýchlosťou zákrutami skutočne veriť, a skočiť na plyn skorej ako pri konkurentoch. Aj na brzdách si auto zachováva stabilitu. Podvozok ponúka v tomto prípade dobrú spätnú väzbu do tela.

V kombinácii so športovo tuhým riadením aj brzdami, je Kia pri rýchlej jazde podobne šoférsky prívetivá ako napríklad Mazda CX-30. V športovom režime, keď auto používa všetkých nedostatočných 141 koní už tiež auto dokáže slušne zrýchliť, a netreba sa na okreskách báť aj predbiehať. XCeed PHEV je tu čo sa podvozka týka, vo svojom živle. Páči sa nám, keď aj normálne auto dokáže ponúknuť zábavu na volantu.


Spotreba a nabíjanie

Nabitie 8.9 kWh batérie od LG prebieha podobne ako pri iných plug-in hybridoch prostredníctvom káblu AC, čo je škoda. Aj na rýchlonabíjacej stanici auto nabíja výkono 3.7 kW, prostredníctvom ktorého sa auto dobilo v našom prípade za 2 h 35 min . Týchto dva a pol hodiny nám dodalo čisto elektrický dojazd 53 kilometrov. Kedže človek nechce túto krvopotne dobitú energiu míňať podobne rýchlo jazdí v režimoch Auto a Hybrid.

S autom sa dá jazdiť v hybridnom režime priemerne za 5.2l/100km, keď sa človek skutočne vozí. Tažšia noha zaznamená 7.7l/100km. S elektrickým režimom zapnutým sa dá jazdiť aj za udávaných 1.4l/100km, ale treba byt ostražitý a citlivý.


Priestor

Priestorové podmienky pre zadných pasažierov sú priemerné. Menej miesta je na kolená, zadná strana predných sedadiel je ale mäkká, takže je možné si o ne oprieť kolená. Horšie to už je s miestom na hlavu, ktoré je u vyšších pasažierov tak akurát. Zaujme vysoká stredová konzola v strede, na ktorej je kopec miesta, aby okrem vyduchov klimatizácie ponúkla aj nabíjacie konektory. Okrem toho je v strede sklápateľná lakťová opierka s dvomi držiakmi na poháre.

Kufor ponúka objem 426 litrov, a dostatočne široký nakladací otvor pre väčšinu vecí. Jeho súčasťou sú aj nabíjacie káble, uspôsobené pre nabíjanie auta na verejnej nabíjacej stanici.


Interiér a vybavenie

Interiér XCeed je domovom kvalitného zhotovenia , na dnešnú dobu hojného počtu tlačidiel a skutočne prvotriedne kvalitných displejov. Prvou vecou ktorú chceme vyzdvihnúť sú tie tlačidlá. Ovládanie klimatizácie, vyhrievania a asistentov tlačidlami, ktoré si človek vie zapamätať chválime. Páčila sa nám aj tuhosť otočných ovládačov. Celkové spracovanie aj použité materiály je kvalitné. Nič tu nevŕzga ani nebúcha, všetko je spojené dokopy pevno, ako skala.

Pred vodičom sa nachádza obrovský 12.3-palcový prístrojový štít, ten je dokonca väčší ako hlavný stredový displej. Ponúka vysoké rozlíšenie, efektnú grafiku animácií. Čo žiaľ ale neponúka, a chýbalo nám je projekcia mapy na displeji pred vodičom, na tak veľkom paneli by to vyzeralo skutočne dobre Kia. Hlavný displej v strede je dotykový s veľkosťou 10.25-palcov. Ja taktiež vysoko kvalitný, a aj napriek veľa ikonkám je prostredie intuitívne. Nechýba mu ani Apple CarPlay a AndroidAuto konektivita.

Ostatná výbava tvorí automatickú dvoj-zónovú klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel aj volantu, a obrovský počet asistentov, vypínateľných na ostrovčeku naľavo od volantu. Treba z nich vyzdvihnúť automatické parkovanie aj s kvalitnou kamerou, automatický tempomat (ten okrem iba nasledovania vozidla zvolí vhodnú rýchlosť, aby auto nemuselo prudko brzdiť), sledovanie únavy a jeden výhradne užitočný. Upozorňovanie na radary (stacionárne a dynamické), takže na diaľnici možno šľapať. Na tomto ostrovčeku sa taktiež nachádza aj ovládač elektrických dverí kufru, mohli by však byť rýchlejšie, aby sme boli úprimní.


Cena a zhrnutie

Kia XCeed PHEV je dostupná už od 33 300 eur. Nami testované auto vyjde na 36 600 eur. Čo už je nejaký ten peniaz. Pochváliť chceme dodatočne veľmi dobrý „Kiácky“ audiosystém aj poriadnu lakťovú opierku s hlbokým odkladacím priestorom vo vnútri. Tak aby sme ju zhrnuli.

Kia XCeed je najmä dizajnovo prítažlivé auto, s dobrým vybavením a kvalitným pocitom z jeho spracovania. Sú tu nejaké detaily, ktoré mu chýbajú a podvozok aj pohon sa vyznamenajú až pri rýchlej jazde. Je to čudná kombinácia, vyššie postavený Ceed pre terén, ale so širokými vykonnostnými rozmermi pneumatík a športovým pocitom z podvozku aj riadenia. Koho však táto kombinácia chytá, je to dobré auto. S baterkou vzadu aj šetrivá k prostrediu.

My by sme si však vzali najsilnejší spaľovák 1.6 T-GDI s jeho 204 koňmi, na výber s manuálom aj automatom. Za podobné peniaze je to určite viac zábavy a najmä výkonu.

Svoj športový crossover XCeed si zostavte tu:

Konfigurátor | Kia Motors Sales Slovensko

Related posts