Priemerná Spotreba: 7.8l/100km / 23.8kWh/100km
Dojazd: 897 kilometrov
Mazda CX-80 prichádza skončiť debaty o tom, ktoré rodinné 5-6-7 miestne SUV si kúpiť ak hľadáte auto, s ktorým sa ako vodič aj skvelo zveziete. Mechanika auta, motor ale aj kvalita interiéru v tomto aute pôsobia ako v prémii, v čom sa líši od vozidiel ako Škoda Kodiaq, Kia Sorento, alebo Peugeot 5008. Najskôr si poďme spolu vyskúšať tú ťažšiu verziu, PLUG-IN HYBRID.
Koncepcia
Automobil o váhe 2240 kilogramov vo výbave Homura Plus vznikol predĺžením Mazdy CX-60 o 25 centimetrov. Mazda tak potrebovala urobiť, aby mohla pasažierov vo vozidle usadiť rovnako šoférsky a vyvážene vo vozidle. Mazda CX-80 má aj s PHEV pohonom ideálne rozloženie hmotnosti 50:50. Batéria je uložená v podlahe vozidla, aby takéto rozloženie bolo dosiahnuté. Vodič je usadený skutočne ďaleko od predných kolies, rovnako tak motor vozidla je uzložený za osou predných kolies, takže, celkom výnimočne sa jedná o auto v motorom uloženým vpredu uprostred. Koncipovanie pohonu a posedu v aute je perfektné, ako by človek čakal v prémiovom aute.
Podvozok
Rovnako tak podvozok je odlišný od konkurencie a blízky je skôr prémii. Vpredu Lichobežníkové ramená, vzadu multilink s 5 ramenami. Modely CX-60 aj CX-80 nemajú vzadu stabilizátor ako súčasť úprav po kritike novinárov aj verejnosti, že vraj bola CX-60 prílišne tuhá. Plug-In hybrid váži 2240 kilogramov, čo je viac ako niektoré elektrické autá, a túto váhu je cítiť. Jednak v porovnaní s dieselovou verziou CX-80 pôsobí na volante o poznanie ťažšie. Druhým aspektom, kde je cítiť vyššiu hmotnosť je pohúpnutie zadku, ktoré opäť pri dieselovej verzii nie je prítomné. Predná náprava sa vyznačuje extrémnym uhlom pozitívneho casteru, opäť vyšším, než pri ľahšom dieseli. Geometria kolies používa vyšší negatívny odklon na zadných kolesách, ako aj pozdĺžne odchýlenie toe-in, ktorého účelom je agilita vozidla.
Ako teda jazdí?
Aj CX-80 s ťažkou batériou v podlahe jazdí veľmi dobre a sebavedomo. V zákrutách sa veľmi evidentne a viac než pri dieseli opiera o vonkajšie zadné koleso, snaží sa posúvať nedotáčavosť vozidla na čím neskorší nástup, ako to len pri takejto váhe ide. Šofér však ale v zákrutách cíti hmotnosť 2240 kilogramov, ktorú ovláda, auto sa ju nesnaží skryť. CX-80 PHEV je však stabilná pri všetkých typoch zákrut, systém KPC (Kinematic Posture Control) robí s trakciou čo môže a nielen že vťahuje auto dovnútra zákruty, ale pôsobí aj proti pretáčavému šmyku. Na úplnom limite je ale cítiť jeho zásahy proti nedotáčavosti.
Iným aspektom na ktorom si všimnete ako sa vozidlo snaží je zošúľané časti pneumatiky po ostrej jazde. Vozidlo je tak tažké, a tak dobre nastavené pre priľnavosť, že doslova papá svoje pneumatiky pod sebou, posobne ako tomu býva pri ostrej jazde na športových modeloch. Zhrnul by som to nasledovne, CX-80 Diesel je ešte o kúsok ďaľej čo sa týka dynamiky v zákrutách, ale ani s batériovou CX-80 sa nestratíte.
PHEV tiež ponúka krásny zvuk, akoby mala prepĺňaňanie kompresorom. Síce je to zvuk sania spaľovacieho agregátu, znie však skutočne chutne. Osem stupňová prevodovka, radí rýchlo, skvelo reaguje na pádla a aj pri atmosfére udržuje nízke otáčky aj na diaľnici. Pri 160 km/h točí 2.5 liter iba 3450 otáčok.
A čo spotreba?
Spotreba vo veľkom závisí od nabíjania auta. Keď nabíjate, dá sa pohybovať dlhodobo na 6.8-7.0l/100km. Bez dobíjania sa spotreba pohybuje na 7.9l/100km. Pri vybitej batérii a na diaľnici si tiež CX-80 PHEV vypýta 8.4l/100km. Dojazd tak je 1000 kilometrov pri dobíjaní auta, 886 kilometrov bez dobíjania kým na diaľnici stále prejdete 833 kilometrov aj s prázdnou batériou. Okrem toho čiastkové spotreby pri jazde s čerstvo nabitou batériou sa pohybujú medzi 1.8-2.1l/100km, ako je udávané.
Batéria kapacity 17.8 kWh má ponúknuť dojazd do 65 kilometrov. Moja realita ukazoval 59 kilometrov pri plnom rannom nabití, čo je veľmi dobré. Nabíjanie neponúka DC, Mazda CX-80 je tak autom, ktoré je predovšetkým pre domáce nabíjanie. Na verejnej sieti trvá dobitie 2h 25 minút, prostredníctvom výkonu 7.4kW.
Interiér
V rámci kategórie neexistuje prémiovejšie pôsobiace miesto na sedenie než práve v Mazde. Ergonómia a Kvalita sú 2 hlavné slová pre interiér CX-80. Každá časť je premyslená s dôrazom na precíznosť a príjemnosť. Sedadlá so komfortné, aj ventilované s dobrou oporou a aj usadenie šoféra za volantom je ideálne. Možno si tiež nechať polohu sedadla nechať nastaviť autom. podľa svojej výšky. Mne tento systém nevyhovoval, nakoľko vždy sedím najnižšie, ako sa len dá.
Pasažieri v 2. a 3. rade majú taktiež ohromný komfort. Samostatné ovladania klimatizácie, 2x USB-C konektory v 2,3 rade, ako aj držiaky na nápoje. Kufor má 566 – 1971 litrov. Teda rodina nebude mať žiaden problém sa do neho zbaliť.
Hodnotenie
Mazda CX-80 je najlepšie auto v triede. Plug-In hybrid po teste aj dieselovej verzie je v dojazde a dynamike v zákrutách o niečo slabší. Má však čo ponúknuť pre každodenný život a to dochádzanie do práce na elektrinu a tak nízke náklady pri jazde po meste. S tým je spojená aj spoľahlivosť auta. Pod kapotou je atmosférický benzín, a tomu nevadia ani krátke zimné jazdy v meste, kým dieselu môže takýto jazdný scenár takmer isto spôsobovať problémy. Pokiaľ teda väčšinu týždňa jazdíte s rodinným autom v meste, pre Vás je CX-80 PHEV.
Šoférsky navrhnuté, dynamické rodinné SUV s 3 radami sedenia. Úžasné auto!












































