Priemerná spotreba: 5.7l/100km
Dojazd: 1017 kilometrov
ÚVOD
Mazda CX-60 prišla pre rok 2025 s faceliftom. Ten sa v Japonskom duchu nedotkol dizajnu ale práve technických aspektov. Mazda CX-60 tak bola najmä podvozkovo upravená aby vyhovovala predošlej kritike novinárov a nových zákazníkov prechádzajúcich najmä od VW Group, pričom obe tieto skupiny sa sťažovali na „pritvrdú jazdu“. Pri tom z mojej skúsenosti vôbec nebola Mazda CX-60 pôvodne prílišne tuhá. Tuhá a šoférska na úrovni Alfa Romeo, to áno. Ale to ako skutočný šofér od auta aj chcete. Iná sorta šoférov však vyžadovala niečo iné, a poctíví Japonskí inžinieri im vyhoveli. Aká je?
Podvozkovo zbytočne mäkkšia vzadu
Aby inžinieri splnili tieto absolútne zbytočné požiadavky, kompletne preladili podvozok. Zo zadného zavesenia kompletne vyhodili stabilizátor a nastavili pruženie tak, že po novom sú pružiny mäkkšie a tlmiče tuhšie. Takéto riešenie má za vplyv zvýšenie tendencie, či skorší nástup nedotáčavosti. Preto museli upraviť aj geoemtriu kollies, kde použili vysoký TOE-IN, teda vnútorné strany dovnútra aby aspoň nejako bojovali proti nedotáčavosti.
Našťastie aspoň po mechanickej stránke je Mazda dokonalá. Vpredu používa poriadne masívne lichobežníkové zavesenie a vzadu typický Multilink. Takže na zmeny smeru a pri nájazdoch do zákrut reaguje rovnako perfektne ako doteraz. Rovnako tak je perfektná, pretože má vyváženie blízke 50:50 a je správne koncipovaná, šofér je usadený veľmi ďaleko za osou predných kolies. Tak má vyzerať príkladne riešené auto.
Zmenila sa jazdne?
Veru sa zmenila. Na limite už nie je pretáčavá ako bola predtým, aj keď si ju hodíte do zákruty, je to skôr iba rotácia prechádzajúca do šmyku všetkými kolesami. Kým predtým Vás predbiehal zadok, museli ste dať kontru a plyn a mali ste úsmev od ucha k uchu. Presne toto sa stane, keď sa podvozok prispôsobí podľa požiadaviek nekompetentných zákazníkov. Pre niekoho ale bude auto bezpečnejšie, je pekne cítiť kedy predok odchádza jemným vibrovaním vo volante. Je teda predvídavejšie a stabilnejšie, čo isto bude vyhovovať „istým“ vodičom.
Stránka komfortu, áno je o niečo mäkkšia na zadku čo všeobecne poteší. Ale, pre túto mäkkosť zároveň viac poskočí na zoskoku, čo bude ešte evidentnejšie pri naloženom aute. Takže zadok jemne pohopsáva, čo predtým pri tuhom aute nebolo.
Riadenie a brzdy zostali nezmenené ak nie sú dokonca ešte lepšie. Hlavne mám na mysli dokonalé, telepatické riadenie. Aby som to teda uzavrel. Mazda CX-60 aj nadaľej patrí medzi dokonalé šoférske SUV spolu so Stelviom. Len bola viac šoférsky „chutná“ a zameraná predtým.
Motor
Mohutný 3.3l radový 6-valec, ktorý otvoril cestu odporu európskym nariadeniam je tu stále. Jeho hlboký thrum je vždy potešením pre uši. Výkon 254 koní a 550Nm sú výborné. Hýbe s autom ľahkonoho, potiahne v teréne a utiahne až 2500kg! Je tiež stále dokonalo EFEKTÍVNY. Tento motor má špecifickú technológiu DCPCI, teda distribučne riadené čiastočne premiešané kompresné spaľovanie. Umožnuje motoru mať vysokú účinnosť nad 41%.
Aj preto tento motor, síce poháňa 2019kg auto + posádku jazdilo celý týždeň s výletom do Prahy na jeho konci so spotrebou iba 5.7l/100km! Najnižšia dosiahnutá spotreba bola na okreskách, chyťte sa niečoho, 3.5l/100km!!!!! Neuveriteľný údaj. Mazda CX-60 má tiež veľkú nádrž 58 litrov, takže na natankovanie prejdete až 1017 kilometrov. Ohromujúce dáta. V pomere cena/motor/spotreba je Mazda CX-60 na vrchole triedy. BMW je tiež skvelé ale pridrahé, Alfa nemá 6 valec a stojí tiež viac. Mazda nemá konkurenta čo sa pomeru výhodnosti kúpy a kvality týka.
Dynamika je lepšia než udáva Mazda. Stovku som nameral za 7.7s, maximálnu rýchlosť som v Česku radšej neskúšal aby som neprišiel „o papíry“ ale je 220km/h. Auto si však spokojne pradie pri 150km/h na osmičke. Tomu hovorím sebavedomie.
Interiér
Ako majiteľ CX-60 ste obklopení gentlemanským, elegantným bielym interiérom s prvotriednym spracovaním, najlepšou ergonómiu vďaka otočným ovládačom a ideálnemu posedu v kabíne. Kvalita zošívania, kožených materiálov a látok. Prvotriedna. Infotainment? Minimalistický a prehľadný.
Zadní pasažieri majú primerane veľa miesta. Aj 1.9M zbytočne vysoký európan sa usadí za vodiča v totálnom komforte. Ten je vzadu výborný čo sa klimatizácie týka, nabíjania aj odkladacích miest na nápoje. Cestovanie v tichu a pohodlí domova.
Kufor? Objemy 570 až 1726 litrov. Čo zodpovedá rodine rodičia + dve deti. Kufor je praktický s perfektným širokým otvorom aj tichším mechanizmom elektrického zatvárania. Funkcia na otváranie nohou tiež funguje spoľahlivejšie.
Hodnotenie
Mazda CX-60 zostáva dokonale koncipovaným šoférsky SUV. Je rovnako prívetívá aj výnimočne úsporná, akurát je pre vypočutie požiadavok klientov a žiaľ aj novinárov viac nedotáčavá a zbytočne mäkkšia než doteraz. Ale toho si všedný vodič, ktorý sa chce odviezť z bodu A do B ťažko všimne. Ak ste však skutočný Mazda priaznivec, všimnete si toho na limite vozidla. A názor si spravte sami. Toto je môj.
Pomerne ku cene od 50 090€ za kvalitu zhotovenia, 6-valec a donalú spotrebu nie je nič v triede čo sa Mazde blíži. Jedine ostatní premianti, ktorí sú ale výrazne drahší. Neváhajte a kúpte si ju. Je to BRILANTNÉ auto.
KONIEC






















