Priemerná spotreba: 5.4l/100km (5 osôb + plný kufor), inak 5.2l/100km (DOKOPY)
Dojazd: 769 kilometrov
ÚVOD
Honda Jazz MY25 zažila len detailné zmeny pre tento modelový rok. Nakoľko je to výborný malý automobil, ktorý vždy prekvapí svojou praktickosťou, spotrebou ale aj jazdnými vlastnosťami a mal som ho požičaný v týždni výletu s kamarátmi. Podstúpil som ho najťažšiemu testu. Išiel v letných horúčavách absolútne PLNE naložený. Kufor od dna po strechu a 5 mužov vnútri. Ako to zvládlo auto ale aj my?
Problém s miestom vzadu
Síce Honda Jazz je 5 miestne auto, má aj stredový bezpečnostný pás. V realite je ideálne pre štyroch. Stredová sedačka je príliš úzka, nevhodná na dlhé cestovanie. Rovnako tak šírka vozidla nebola postačujúca pre 3 mužov sediacich vedľa seba. Samozrejme sa stažovali, pretože obvykle testujem obrovské priestranné SUV, a práve keď ideme na výlet mám síce najpriestrannejšie malé auto, ale stále je to malé auto triedy B.
Aspoň po stránke miesta na nohy a hlavu sa nikto nesťažoval, čo je na pomery triedy viac ako chvály-hodné.
Honda Magic Seats
Magické sedadlá Hondy, ktoré na aute tak milujem sme teda nemali možnosť využiť. Mám potrebu ich ale spomenúť a vyzdvihnúť, pretože obdobnú funkciu neponúka nikto iný. Keď vyklopíte zadné sedáky, získate tak v podstate druhý ohromný nakladací otvor na nábytok, spotrebiče, bicykle či pre pohodu Vášho psa REXA.
Kufor sme využili zaujímavo
Kufor má objem 304 litrov. A s niekoľkými ruksakmi, veľkou tréningovou taškou, loptou a topánkami na turistiku sme ho zapratali okamžite a bolo treba rozmýšľať ako veci usporiadať, nie len tak nahádzať. Potom ale prišlo ku nákupu potravín pre grilovačku. A tak som si spomenul. Jazz má aj malú priehradku pod podlahou, v ktorej sa ukrýva Sada. A tak som povyberal veci, sadu z pod-podlahy a tie najťažšie veci ako mlieka, mäsá a podobne sme naložili do tejto priehradky. Vošlo sa tam toho až prekvapivo veľa. Zostali už len veľké zeleniny, ktoré si chalani museli a ešte ku tomu aj futbalovú loptu vziať na kolená.
Pri plne naloženom aute som obdivoval ako veľmi je kľaknuté ku zemi. Príde mi niečo veľmi chlapské na pohľade na plne využité auto, akékoľvek nech je. Samozrejme pri mojej precíznosti s tlakmi pneumatík som pred cestou dofúkal aj tie, na Hondou požadované údaje pri plnom zaťažení, 2.7 vpredu, 3.0 vzadu.
Zaťažené auto tiež znižuje zadnú časť, ale aj celkovú svetlú výšku a zlepšuje tak aerodynamiku, preto rozdiel v spotrebe nie je nikdy tak markantný, ako by si niekto mohol myslieť.

Spotreba a Cost
Skvelou vecou je, že Honda Jazz má iba malú 40 litrovú nádrž, takže pri tankovaní Váš duša nezabolií. Nabral som benzín za 45€ a mohli sme ísť. Výlet nás tak nemohol vyjsť lacnejšie.
Skvelým je, že JAZZ ho celý zvládol na túto malú nádrž. Na diaľnici bola spotreba 6.l/100km do kopca pri 130km/h a 32 stupňov celzia vonku s klimatizáciou bežiacou bomby, aby chalanom vzadu nebolo teplo. Mimo diaľnice už boli spotreby TOP. Dolu kopcom od chaty do mesta 2.1l/100km, 3.4l/100km. Takže ako môžete vidieť, dokonalé. Po návrate do Bratislavy sme po 560 kilometroch mali 5.4l/100km. Celotýždňové jazdenie aj pred výletom znamenalo CELKOVÚ priemernú spotrebu iba 5.2l/100km.
To je niečo neskutočné! Takže na 40 litrovú nádrž viete s Hondou Jazz prejsť priemerne až 769 kilometrov! Neprekonateľné údaje efektívnosti.
Fungovanie Hybridu, Dynamika stačila?
Hybrid funguje dokonalo, Honda a Toyota to vedia. Prepína do elektriny aj na diaľnici, často zapína spaľovací motor na krátke chvíle, dobíja už od klesnutia batérie na 60-70%. Do toho je tu nepriestrelná spoľahlivosť 1.5 i-VTEC. Honda Jazz je preto TOP malým autom na kúpu. Naozaj, ak chcete auto, ktoré prežije aj Vás, Honda Hybrid je takým autom.
Dynamika stačila, Jazz má 131 koní a 253Nm. Pri váhe 1302 kilogramov to je 100.6 koní/tonu. Na stovku so ho odmeral za 8.7s a maximálne jazdí 175km/h. Pri naloženom aute sme mohli vážiť približne 1700 kilogramov, teda dynamika bola 77 koní/tonu. Stále lepšia, ako majú niektoré autá na trhu v základe prázdne. Nebál som sa ani predbiehania ani pripájania sa do ľavého pruhu na diaľnici.

Mäkký, ale predsa šoférsky podvozok
Podvozok Honda Jazz jemne stuhol, čo je cítiť. Avšak stále si zachováva istú poddajnosť. Auto pekne pohlcuje veľké nerovnosti, aj sa nakláňa ale v istom bode sa zrazu zastaví a už čupí a skvelo zatáča. Síce na to nevyzerá, ale je skvelým aj na jazdenie. Perfektne je tu riešené nastavenie podvozku, geometrie aj uloženie pohonného ústrojenstva a posádky. Vodič je usadený ďaleko za polovicou rázvoru, čo prospieva vyváženiu posádky. Batéria hybridného systému je uložená nad osou zadných kolies. Takže vyváženie auta je blízke 55:45. Inžinieri Honda našli miesto pod kapotou, kam premiestnili 12V štartovaciu batériu, ktorá bola predtým tiež v zadnej časti vozidla. Batéria je naozaj veľmi malá a ľahká, takže si toto riešenie skutočne mohli dovoliť.
Vzpera McPherson má vysoký uhol casteru, takže Jazzík sa opeira v zákrute o vonkajše zadné koleso a oddiaľuje nedotáčavosť, ako sa len dá. Tomu sekunduje geometria kolies. Vyšší negatívny odklon vzadu a aj toe-in, ktorý sa pod váhou nás pasažierov a správania auta isto menil na toe-out. Stabilita zadnej časti aj komfort boli na pomery torzného zavesenia super, japonci vedia aj toto jednodúché riešenie precízne naladiť.
Ako sa pruženie správalo zaťažené?
Veľmi sa mi páčilo aj správanie zaťaženého auta na nerovnostiach. Predná čast krásne pohlcovala nerovnosti a nenechala sa rozhádzať, kým tá zadná, celkom správne poskočila, urobila JEDEN a POL poskoku a potom zostala rovná. Toto správanie je ideálne, ukazuje veľmi dobré rozloženie hmotnosti auta a je tiež vhodné zo šoférskeho hľadiska, keď napríklad máte v zákrte zoskok. Keby skákala na predku, ako povedzme Octavia a ešte ku tomu tak nekontrolovateľne, to by bolo nebezpečné.
Mňa zase tešil praktický interiér
Mňa ako vodiča vpredu tešil praktický interiér s výbornou použiteľnosťou. Najviac som si pochvaľoval držiaky na nápoje typu ako z pracovnej dodávky, teda na prístrojovej doske, pred krajným výduchom ventilácie. Ale samozrejme ďalší jeden je aj v stredovej konzole medzi sedadlami.
Konektivita by mohla byť aktualizovaná na USB-C, pretože v aute boli USB-A konektory. Naštastie mám aj kábel s takýmto konektorom. Ostatne som si užíval prvotriedne spracovanie kabíny v rámci kategórie. Nič nevŕzga, mechaniky otočných ovládačov a ich kliky sú lepšie ako v Mercedes-Benz. Infotainment je teraz prehľadnejší ako predtým. A rekuperácia sa ovládala jednoducho na páke, na čo som si rýchlo zvykol. Sedadlá tiež boli skvelé, príjemne komfortné, vôbec som nebol unavený a ani spotený na chrbáte.

Hodnotenie
Honda Jazz je tým najlepším čo si viete v triede kúpiť. Jediné čo nemusí byť každému po chutí je kvapkový tvar mini-MPV. Ostatne sa jedná ale o dokonalé malé auto. Spoľahlivé, kvalitné, prvotriedne jazdiace a extrémne úsporné. Rozumiem, že lacné nie je, ale na druhej strane kupujete produkt, ktorý sa Vám nepokazí, a za to dám ruku do včelieho úľu.
Stojí za to tak veľmi. Je to moje obľúbené malé auto, dokonca som mu dal aj prezývku. Volám ho kamoš JAZZY. Bez váhania do toho choďte.
KONIEC













































