Priemerná spotreba: 5.6l/100km
Dojazd: 714 kilometrov
Je HR-V najlepší mestský crossover? Toto auto nielen vždy pôsobilo na prvý pohľad väčšej kategórie než do ktorej skutočne patrí, ale priestrannosťou v interiéri takým skutočne bolo.
Honda HR-V teraz prichádza s faceliftom, ktorý auto v typickej japonskej móde mení veľmi málo z hľadiska dizajnu, ale prináša významné technické zmeny, ktoré ďalej zveľadujú používanie vozidla. Čo prináša a ako sa používa najnovšia Honda HR-V e:HEV?
Aerodynamika
Honda HR-V prináša malé zmeny v aerodynamike vozidla. Predná časť dostala dvojité plutvy v spodnej časti. Predná zmenšuje svetlú výšku vozidla, za ňou na krajoch nárazníka sú potom plutvy, ktoré čistia tok vzduchu okolo pneumatík. Za prednou maskou sú aj aktívne žalúžie. Skvelo zakrytý je aj celý spodok vozidla. Línia strechy je padajúca, typu SUV kupé. Zadný predlžujúci spojler je teraz doplnený aj o malé bočné spojlery. Takéto vylepšenia ďalej zlepšujú spotrebu vozidla.
Vzhľad
Po stránke dizajnu máme odlišnú prednú časť s čiernou lištou spájajúcou predné svetlá. Mriežka nárazníku je doplnená o historickú trikolóru Hondy, teda červenú, tmavomodrú a bledomodrú. Hmlové svetlomety sú umiestnené v dolných rohoch nárazníku.
Podvozok a koncipovanie
Šasi vozidla je tuhšie než pred faceliftom, pre ešte lepšie odozvy na riadenie. Riadenie bolo tiež upravené, teraz s iba 2.4 otáčkami medzi krajnými polohami. Na malé SUV vskutku športové.
Po stránke podvozku používa HR-V tlmičovú vzperu McPherson vpredu a vzadu Torzné zavesenie kolies. Predný pozitívny caster je bol zvýšený, čo zaručuje ideálne správanie pri zatočení a znižuje laterálne sily pôsobiace na tlmič. Zavesenie má aj nové guľové čapy s nízkym trením. Nové HR-V využíva aj hydraulické dorazy, riešenie podobné Citroenu, pre komfortnejšiu jazdu najmä pri primárnom odpružení, pričom absorbujú niektoré frekvencie aj sekundárneho pruženia.
Geometria má vhodné negatívne odklony na oboch nápravách. Väčší však vzadu. Zadné kolesá majú toe-in pre rotáciu a minimalizáciu nedotáčavosti, čo je vhodné pri rozložení váhy 59%/41%. Batéria je uložená pod zadnými sedadlami naprieč, teda aj pred osou zadných kolies. Nádrž na benzín o kapacite 40L bola uložená pod predné sedadlá, medzi vodiča a spolujazdca.
Koncipovanie je typicky japonsky správne. Vodič síce sedí vysoko, ale za osou polovice rázvoru, čo je ideálne pre pocit z vedenia vozidla a komfort na našich štátom nedotovaných rally cestách. Po stránke tlmenia sa Honda HR-V stala mäkkšou než predtým.
Jazda
Jazda s HR-V je predovšetkým komfortná. Nerovnosti skutočne pekne pohlcuje, a vlastne platí podobné ako pri vozidlách Citroen. Čím rýchlejšie s ňou idete po zlom povrchu, tým príjemnejšie jazdí. Pocitovo však kvôli väčšej mäkkosti jazdy pôsobí a trochu ťažkopádnejšie, ťažšie než v skutočnosti je. Napriek tomu sú schopnosti v zákrutách na veľmi dobrej úrovni. Rovnako tak spätná väzba cez riadenie aj sedadlo.
Z auta je cítiť že mu vyhovuje pohodová jazda, nerobí mu však problém ani tá dynamická. Dobre nastavený podvozok ešte dopĺňa systém AHA v spolupráci s VSA. Jedná sa o náhradu akoby diferenciálu pod názvom Agile Handling Assist. Niečo podobné má aj Mazda. Funguje na princípe pribrzďovania vnútorného kolesa pri zatáčaní, čím vozidlo vťahuje do zákruty a pomáha mu presnejšie zatáčať. Funguje výborne, HR-V úzko drží stopu a nedotáčavosť je potlačená na maximum, čo sa jej nástupu týka.
O zastavovanie sa starajú brzdy o veľkosti až 293mm vpredu a 282mm vzadu + silný servo motor na regeneráciu. Brzdná sila, s použitím regenerácie je skutočne pôsobivá na pomery triedy. Jednoznačne pôsobí až predimenzovane.
Pohodové jazdenie
Pri normálnom prepravovaní oceníte prácu inžinierov na nižšej hlučnosti a vibráciách. V tomto aspekte pôsobí HR-V ako o triedu vyspelejšie auto. Zapracované bolo aj na jemnejšom spúštaní motora, čo som skutočne cítil. Honda upustila od planetárnej prevodovky a nahradila ju prevodovkou s fixným prevodom. Prevodový pomer je 0.806 pre spaľovák a 2.455 pre elektrický motor.
V interiéri je použitý aj hrubší panel prístrojovky pre lepšie odizolovanie hluku motora od kabíny. Jazda s HR-V je skutočne na vysokej úrovni a pôsobí o kategóriu vyššie aj pre priestrannosť v interiéri.
Optimalizované boli jazdné módy, pre zlepšenie spotreba a dynamiky pri situáciách ako predbiehanie či jazda na diaľnici. Na diaľnici je pri vyšších rýchlostiach motor stále trochu počuť, avšak oveľa menej než predtým. Vyzerá že točí približne 2400 otáčok.
Motor e:HEV
Honda dala hybridu e:HEV pod kapotou ďalšie vylepšenia, ktoré ho robia ešte lepším než doteraz. Upravená bola trasa nasávania vzduchu, pre-usporiadanie komponentov motora. Teraz tak pod prednou kapotou je miesto pre elektromotor, spaľovací motor a generátor. Zmenšená bola veľkosť riadiacej jednotky ECU, a to o 20%, čo umožnilo aj 12V batérii byť umiestnenej pod prednou kapotou. Čim sa získalo viac miesta vzadu. Tieto riešenia sú síce chytré, ale taktiež zhoršujú rozloženie hmotnosti.
Výkon zostal zachovaný na 96kW / 131 konských silách a 253Nm krútiaceho momentu. Zrýchli na 100km/h za 10.7s a maximálne jazdí 170km/h. Dynamika je postačujúca. Zo stoja sa síce nehrnie, o čom hovorí aj údaj akcelerácie, v pohybe už ale pôsobí oveľa dynamickejšie a viac postačujúco. Pri hmotnosti 1452kg hovoríme o 90.2 koňoch/tonu.
Spotreba
Priemerná spotreba s intenzívnym jazdením aj po diaľniciach bola iba 5.6l/100km! V meste som jazdil za 3.6l/100km. S ohľadom na veľkosť a výšku vozidla sa jedná o nesmierne efektívne SUV v rámci triedy. Vďačí za to nielen opäť vylepšenému hybridu ale aj perfektnej aerodynamickej práci.
Aj napriek malej, iba 40L nádrži viete tak prejsť na nádrž až 714 kilometrov. Pri tankovaní Vám tak Honda HR-V poskytne reálnu úsporu na pohonných hmotách.
Miesto vzadu a Kufor
Po stránke praktickosti vzadu Honda HR-V nemá konkurenta! Podobne ako Honda Jazz poskytuje vyklápanie zadných sedákov MAGIC SEATS, čím vznikne enormný úložný priestor vzadu, kde pokojne prepravíte aj novú práčku. Samotná priestrannosť sedenia vzadu je tiež výborná pre 4 osoby. Dozadu sa pohodlne usadí aj vysoký európan. Vo dverách je chytro umiestnená držiak na nápoj, ktorý nijako nevyčnieva z dverí. V centrálnej konzole sú výduchy ventilácie, 2X USB-C a ešte ďalší odkladací priestor. Nechýba ani lakťová opierka s ďalšími dvomi držiakmi na nápoje. Honda HR-V síce patrí do kategórie B-SUV, svojim komfortom a priestrannosťou však spĺňa aj vyššiu kategóriu.
Kufor ponúka 335 / 1305 litrov s nízkou nakladacou hranou. Novinkou je jeho elektrické ovládanie. Kufor je perfektný so širokým nakladacím otvorom, silnými LED svetlami na oboch stranách, schránkou na pravej strane aj miestom pod podlahou na lekárničku či iné maličkosti ako organizér. Z kufru je tiež prístup ku Li-Ion batérii hybridného systému.
Interiér
Predná časť interiéru ohromuje: vysokou kvalitou, nízkym posedom vodiča. Špeciálnym systémom je patent výduchov ventilácie. Môžete si vybrať medzi klasickým výduchom alebo L tvarovaným výduchom systému Air Diffusion. Tento systém nefúka vzduch neprirodzene ale tvorí ním pocit jemného vánku kolujúceho kabínou aj dozadu. Je to jemnejší spôsobom klimatizovania vozidla, ktorý oceníte najmä pri silnom spustení ventilátora.
Kvalita je výborná. Typicky solídne cvakanie ovládačov, príjemné materiály, perfektná ergonómia aj vizuálnosť teraz vylepšená o modrý dekor naprieč interiérom. Interiér Hondy HR-V je perfektné miesto na trávenie času v triede B-SUV.
Hodnotenie
Tak vidíte, navonok takmer to isté auto. Pod povrchom zmien toľko, že by sa o nich dalo debatovať hodiny. Japonci sú veľmi dôslední pri vylepšovaní svojich produktov, a HR-V o tom len poukazuje. V rámci triedy sa jedná o najkvalitnejšie pôsobiace auto. Pokiaľ hľadáte kvalitu a nízku spotrebu, HR-V je perfektná.
Za túto kvalitu aj zaplatíte o niečo viac. Od 30 990€. Testovaný kúsok sa už blížil 40 000€. Sú to však peniaze, ktoré nebudú na zahodenie, pretože vozidlo bude aj nesmierne spoľahlivé.
A ak sa pýtate otázku či Yaris Cross Hybrid alebo Honda HR-V? Jednoznačne Honda HR-V. Auto pôsobí o kategóriu väčšie, je praktickejšie, jazdí lepšie. Je väčšou hodnotou za peniaze.




































