Priemerná Spotreba: 7.6l/100km
Dojazd: 657 kilometrov
ÚVOD
Škoda Octavia RS prichádza v podobe faceliftu svojej štvrtej generácie. Ten neprináša autu iba vyšší výkon a lepší diferenciál, ale robí Octaviu RS aj najefektívnejšou Octaviou RS doteraz vďaka skvelej aerodynamike aj efektívnejšiemu motoru EA888 Evo4. Toto všestranné schopnosti Škody Octavia RS ešte zlepšuje. Aká bola v týždňovom teste? Poďme sa spoločne pozrieť.
Cena
Škoda Octavia RS 265 štartuje na cenovke 40 960€, čo je veľmi dobrá cena. Hlavne pri predstave, že niektorí ľudia na Slovensku si za rovnaké peniaze radšej pre svoju rodinu kúpia SUV za viac než 40 000, než výkonne bezpečný, priestranný a jazdne zábavný sedan.
Testovaná verzia samozrejme bola špeciálna s lakom Cosmic Green za 1383€, 19″ aero kolesami za 905€ a podvozkom DCC za 810€. Aj pri plnej výbave sa však stále pohybujeme DO 50 000€! Takže pomer hodnoty a pôžitku je EXCELENTNÝ.
Aerodynamika
Veľkým plusom Octavie RS 4. generácie je jej skvelá aerodynamika, vďaka ktorej je na tak výkonné rodinné auto stále veľmi úsporná. Samozrejme ostrá verzia nemôže mať súčiniteľ odporu vzduchu iba 0.24Cd ako 1.5TSI Evo2, avšak s koeficientom odporu vzduchu 0.263Cd sa stále jedná o veľmi aerodynamické auto. To je cítiť nielen na nízkej spotrebe ale na diaľnici, v akokoľvek veternom počasí, pri obiehaní kamiónov ale aj z tichosti auta o hodnote 58Db pri 130km/h.
Naviac, Octavia RS bola vybavená prednými akustickými oknami, takže tu hovoríme o skutočne príjemnej tichosti vozidla. Tento príplatok jednoznačne odporúčam, stojí iba 138€, no posúva príjemnosť na každý deň o stupienok vyššie.
Koncepcia vozidla
Podstatnou zmenou pri verzii RS, oproti napríklad obyčajnej, ale predsa športovo ladenej Sportline je v koncepcii uloženia posádky. Vo verzii RS sedí šofér dokonalo, ďaleko od predných kolies a za osou polovice rázvoru. Toto je ideálna pozícia nielen pre sebavedomie z vedenia vozidla, ale zvyšuje aj komfort, vyváženejším usadením posádky. Zlepšuje tiež celkové rozloženie hmotnosti vozidla, ktoré je v Octavii RS obzvlášť dôležité, nakoľko motor je usadený ďaleko pred osou predných kolies, preto má vysokú tendenciu ku skorému nástupu nedotáčavosti.
Podvozok a Geometria kolies
Pozitívny caster prednej vzpery McPherson vyzerá nezmenený, teda veľmi vhodne vysoký, čo núti auto sa celkom správe oprieť pri zatočení o vonkajšie zadné koleso. Samozrejmosťou je nižšia svetlá výška o 15mm, čo znižuje ťažisko vozidla a pomáha pri zatáčaní. Citeľne sa inžinieri dotkli najmä zadnej geometrie kolies. Tie majú oveľa výraznejší odklon vo zvislej osi a aj pozdĺžnej, teda toe-in. Toto sa robí pre zábavné jazdné vlastnosti a hravý zadok vozidla, ktorý ma ľahšiu tendenciu ku ustreľovaniu do šmyku, alebo aspoň rotácii.
Čo by ale chcelo zlepšenie je negatívny odklon predných kolies, ten by to chcelo väčší. Z Octavie bolo cítiť, že by bola ešte lepšia, menej nedotáčavá, byť vyššieho odklonu na predných kolesách. Vysvetlím prečo.
Jazdné vlastnosti
Dobrá práca na geometrii dáva Octavii veľmi dobrý potenciál na zábavné jazdné vlastnosti. Vysoký uhol toe-in vzadu znamená, že auto má tendenciu akoby jazdiť na hrane zadného vonkajšieho kolesa s limitom do šmyku. Napriek tomu má ale Octavia RS tendenciu ku skorému nástupu nedotáčavosti, respektíve ide z nej taký pocit, že potenciál ma veľmi veľký, len ho detailným upravením prednej geometrie treba odomknúť.
Naschvál som skúšal rôzne techniky jazdy. Aj jemnú, plynulú, aj agresívnejšiu hodením si vozidla do zákruty. V oboch prípadoch Octavia v druhej fáze správania dosť skoro prešla do nedotáčavosti. Som ale presvedčený, že toto správanie môže byť minimalizované kúpou vozidla s menšími 18″ kolesami, než testovanými príplatkovými 19-kami s vyššou neodpruženou hmotou, ktorá má pri zatáčaní veľký vplyv.
Napriek tomu musím pochváliť vysoké prejazdové rýchlosti zákrutami za kvílenia predného vonkajšieho kolesa. Riadenie je taktiež špičkové, priame, ostré, s krátkym prevodom a veľmi, veľmi dobrou spätnou väzbou. Nový diferenciál, elektro-hydraulcký VAQ pomáha preniesť výkon na výjazdoch a je to výrazný posun oproti XDS v 3. generácii.
Jazdné vlastnosti tak hodnotím ako dobré, s výborným potenciálom. Na limite v testovanom prípade prichádza nedotáčavosť skorej, než by bolo želané. Majorita záujemcov na Slovensku si však bude užívať silu motora, než tlačiť auto na okruhu alebo v zákrutách a tak ich možno označiť ako plne postačujúce. Pod limitom je to zvezenie veľmi príjemné. Pracovalo sa aj na výfuku, ktorý teraz ponúka o niečo chrapľavejší zvukový prejav.
Pri bežnej jazde šofér tiež ocení skvelú kontrolu tela tuhých tlmičov DCC v režime SPORT. V režime COMFORT zase auto nepláva na prednej náprave, čo hodnotím oproti štandardnej Octavii pozitívne.
Spotreba
Spotreba je silnou stránkou aj verzie RS. Pri jazdení bez využívania dynamiky motora sa dá jazdiť za nečakane nízkych 6.0l/100km! Kombinovaná spotreba aj so športovou jazdou sa ustálila na 7.6l/100km, čo je perfektné! Pri dynamickej jazde samotnej treba potom čakať 14-16l/100km.
Pri 50 litrovej nádrži znamená priemerný dosah 657 kilometrov. Ak by jazdíte normálne a úsporne ako daily za 6l, tak dosah je až 833 kilometrov. Nie zlé na športovo ladené auto s výkonom 265 koní a jazdiace na benzín, čo poviete? A presne kvôli kombinácii skvelej efektivity a výkonu je podľa môjho názoru Octavia RS tou najlepšou verziou a každý by si ju bez váhania mal zakúpiť.
Motor
Pod kapotou bije 2.0TSI Evo4, aj vďaka nemu je Octavia tak úsporná pri tak vysokom výkone. Motor má kompresný pomer 9.6:1, so vstrekovaním paliva tlakom 350 bar. Výkon je 265 koní a 370Nm, pri váhe 1582 kilogramov je výkonnostný pomer 167.7 koní na tonu. Na stovku zrýchli s Launch Control za 6.4s a maximálna rýchlosť je limitovaná na 250km/h.
V dobe testu bol uvedený aj Evo 5 motor. Ten možno očakávať v ďalšej generácii Octavie RS. Prináša Millerov cyklus, vyšší kompresný pomer 10.5:1 a až 500bar vstrekovanie paliva. Bude tak ešte efektívnejší a úspornejší než aktuálny, na výkon zostaňme dovtedy zvedaví.
Miesto vzadu a Kufor
Ďalšou silnou stránkou Octavie je miesto vzadu. Aj napriek viac dozadu posunutým predným sedadlám je posedenie vzadu stále príjemné a dostatočné aj na dlhé trasy. Komfort je taktiež skvelý. Tretia zóna klimatizácie, 2x USB-C, v podlahe organizér s odkladacím miestom a 2 držiakmi na nápoje, kým ďalšie 2 sú v lakťovej opierke.
Kufor? Rovných 600 litrov! Čo viac si priať?
Interiér
V interiéri nájdeme typický RS volant, skvelé RS sedadlá s výrazným bočným vedením aj integrovanými hlavovými opierkami, ktoré skvelo podržia. Posed veľmi pekne nízky, nižší, než v klasickej Octavii.
Okrem toho však ale súčasný interiér nie je bez chýb. Dekor karbónu prílišne ľahko vŕzgal, ergonómia výduchov klimatizácie nie je najlepšia, čo som si v zime nevšimol, ale v lete bolo cítiť, a nastaviť si tie stredové, aby mi fúkali do tváre nebolo vôbec ľahké. Infotainment pracoval super, až do momentu keď som začal natáčať video (princíp schválnosti), kedy začala sekať obrazovka, toto však odpúšťam a nie je to vec, ktorá by mi kazila zážitok z auta, nakoľko sú pre mňa oveľa dôležitejšie aspekty.
Okrem tých nit-pickov je ale interiér praktický, s veľkými schránkami vo dverách, rozľahlým úložným miestom v lakťovke, pogumovaným bezkáblovým nabíjaním, kde telefón ani pri rýchlej jazde nelietal.
Hodnotenie
Škoda Octavia RS nie je len túžbou po športovosti. Je to všestranný rodinný ideál. Vďaka športovému podvozku budete mať bezpečnejšie jazdné vlastnosti v krízových situáciách. Výkon je rodinne bezpečný pre predbiehanie na výletoch, zároveň si však otecko užije jazdu od starých rodičov.
Mala by tiež ukazovať, ako zbytočné sú SUV pre rodinu. Má 600 litrový kufor a pri spotrebe priemerného SUV so slabým motorom a za rovnaké peniaze dostanete u Octavie: 265 koní, dávku vzrušenia a radosti z jazdy za rovnakú spotrebu a rovnakú praktickosť, a to som ani netestoval Combi.
Škoda Octavia RS, RS Combi do každej slovenskej rodiny poprosím. Namiesto SUV. Skvelé rodinné GT.
KONIEC



















