Priemerná spotreba: 17kWh/100km
Reálny dojazd: 257 kilometrov
ÚVOD
Citroen eC3 je jednak vyrábaný u nás v Trnave. Po druhé je veľmi dobrým dostupným elektromobilom. Používal som ho ako svoje jediné auto, takže som s ním jazdil aj dlhé diaľničné presuny. Tu sú moje poznatky z auta.
Batéria, Nabíjanie a Cena
Citroen eC3 ponúka veľmi vyváženú ponuku technológií. Batéria LFP má 43.8kWh využiteľnej kapacity. Nabíjanie DC je výkonných až do 100kW. Citroen eC3 na Slovensku štartuje na 22 990€, čo je výrazne menej než napríklad Renault 5 s menšou batériou od 27 500€ alebo Peugeot 208 50kWh, ktorý začína až na 30 690€.
Citroen tak ponúka hlavne výborný výkon nabíjania s ohľadom na kompaktnosť auta a jeho dostupnosť.
Spotreba a Dojazd
Spotrebu bolo ťažko vypočítať, nakoľko ju ZATIAĽ palubný počítač nezobrazuje. Bude ju zobrazovať po aktualizácii systému. Avšak na diaľnici pri 130km/h sa auto pohybuje medzi 21.7 a 22.4kWh/100km. Na okresných cestách jazdí za 14.6kWh/100km. Výsledný priemer vychádzal na 17kWh/100km. Pri plnom nabití auto vždy vykazovalo dojazd 300 kilometrov.
Pri priemernej spotrebe vychádza reálny dojazd na 257 kilometrov. Nie zlé na 43.8kWh batériu. Maximálny nabíjací výkon dosiahol 89kW a nabíjací čas 26 minút medzi 32-80%. Nabíjací zážitok bol jednoznačne lepší, ako by človek predpokladal.
Pre pohodlné jazdenie treba aj konektivitu
Pre najpohodlnejšie používanie e-C3 budete potrebovať aplikáciu. Jej súčasťou je aplikácia eROUTES. Na dlhých cestách si cez ňu viete naplánovať a poslať cieľ do auta. Aplikácia Vám navrhne kde nabíjať a s akým stavom batérie tam prídete. Veľmi dobré je, že predpokladá najhorší možný scenár, v realite som prišiel na nabíjačku, pri ktorej som mal mať 15% s až 28% v batérii (a to som siel po diaľnici 130) !! Takto sa potom viete na auto spoľahnúť a jazdiť sebavedomejšie. Bez tejto konektivity by bol zážitok z auta oveľa horší, čo sa strachu z dojazdu týka.
Výkon tak akurát
Pod prednou kapotou sa ukrýva elektromotor s výkonom 113 koní a 120Nm. Pri váhe 1490 kilogramov v strednej výbave C3 PLUS to vychádza na pomer 75.89koní/tonu. To síce neznie ako veľa, ale sú to elektrické kone, takže prekvapivo postačujúce aj na predbiehanie. Ale povedzme že kosti Vám lámať nebude. Jeho nástup je tiež veľmi jemný, plynulý.
Podvozkovo najlepšia verzia C3
Musím však zhodnotiť, že práve elektrická verzia je podvozkovo tou najlepšou. Nízke ťažisko batérie a aj vyššia hmotnosť tomu prispievajú. Kým nízke ťažisko pomáha v zákrutách, vyššia hmotnosť robí e-C3 komfortnejším pri pohodovej jazde.
Na horskom prechode až prekvapila priľnavosť vozidla, v tomto prípade aj čínskych pneumatík LingLong. Vyváženie a správanie vozidla pri dynamickej jazde je oveľa lepšie než pri benzínovej C3. Dobre nastavený je podvozok aj geometria, ktorá má vzadu vyšší negatívny odklon a tiež odchyl TOE-IN. Pochváliť tiež musím aj brzdy v kombinácii s rekuperáciou, autu plne postačujú.
Komfort výnimočných tlmičov AdvancedComfort dokáže vďaka vyššej hmotnosti viac vyniknúť, a viac je cítiť ako pracujú a perfektne pohlcujú všetky zlé povrchy. Aj pri C3 zostáva faktom, že v oblasti komfortu nič nejazdí ako Citroen. Malé aj veľké nerovnosti, to je jedno, tlmiče ich buď pohltia alebo spomalia inak neželané pohyby. Absolútne perfektné, milujem preto jazdu s vozidlami Citroen.
Pneumatiky LING LONG, otras??
Áno, auto malo z fabriky obuté čínske pneu Ling Long. Aké boli? Na suchu držali až prekvapivo dobre a ešte prekvapivejšie nepískali tak ako európske. Na mokru musím priznať, že som skúšal čo zvládnu, ale zároveň som im plne neveril. Tu už je priľnavosť horšia. Problémom je, že je tažké ich zahriať pri rýchlej jazde na suchu, takže ako sa zohrejú na mokrom povrchu? Veľmi ťažko.
Potom tu už je iba hlučnosť, ktorá je ich jediná vážna slabina, na diaľnici boli fakt hlučné. Ale zase stoja málo, a pre normálne jazdenie budú plne postačovať, komukoľvek.
Čo je C mód prevodovky?
Počas týždňa som kalkuloval, či jazdiť v režime D, alebo novom a neznámom C. Nakoniec som na to prišiel.
Režim D – plný výkon ale pri pustení plynu najsilnejšia rekuperácia (niekedy až nepríjemná svojou silou)
Režim C – jemná rekuperácia, oveľa príjemnejšia, ale aj nižší výkon, lenivejší pedál akcelerátora (teda sa nehodí napríklad na diaľnicu)
Super komfortný interiér
Citroen C3 zaujme nezvyčajným, nápaditým interiérom, čo ma pri Francúzskom aute teší, malo by mať nekonvenčné riešenia. Vodičov displej je akoby ďaleko od vodiča, podobne ako v starých Toyota Yaris. Stredový displej sa akoby vznáša v strede prístrojovej dosky. Dostalo ma tiež rozmiestnenie nabíjacích konektorov. Spolujazdcov je hore vedľa displeju. Vodičov? Ten je z prednej časti lakťovej opierky, ťažko dostupný za jazdy, ale z nejakého dôvodu však toto umiestnenie pre istú „šialenosť“ milujem.
Sedadlá sú ďalšou dávkou komfortu. Technológia AdvancedComfort znamená že majú dodatočných 10-15mm pamäťovej peny. Tieto sedadlá naozaj fungujú, vôbec som nemal tak unavený chrbát ako pri iných tvrdších sedadlách.
Slušné miesto vzadu a nechýba ani konektivita
Miesto vzadu je tak akurát, čo je na pomery triedy dobré. Do takého Renault 5 si sám za seba nesadnem. Vďaka tvaru SUV sa tu o miesto na hlavu tiež netreba obávať. Potešila ma konektivita. Dva USB-C a pod nimi ešte aj 12V. Príjmné prekvapenie v aute orientovanom na čím nižšiu cenu.
Hodnotenie
Citroen E-C3 je za svoju cenu výborný elektromobil. Pred vlastným testom som čítal niektoré skoršie, dosť kritické recenzie, a tak som sa obával. Musím však podotknúť, že s plnou konektivitou, ktorú ako majiteľ budete mať je to výborný malý elektromobil.
Druhým faktom prečo bol môj zážitok lepší je tlak v pneumatikách. Dostal som ho na používanie s tlakmi 1.3BAR, čo je o 1.2BAR menej ako má podľa výrobcu mať. Aj preto bola moja efektivita a dojazd lepšia, než dosiahli moji kolegovia. Vždy si chodím tlaky dofúkať sám, pre čo najobjektívnejší výsledok testovania.
Ale čo sa auta týka, naozaj výborné. A čím si ma hlavne získalo je jeho charizma. Neideálne rozloženie konektorov, príjemne komfortný v každých podmienkach. Niečo na jazde s C3 na mne zanechalo silný dojem. Predovšetkým komfort jazdy, ktorý v tejto triede nie je tak bežný. S C3 zvládnete naše cesty, OFF-ROAD aj rally skúšku po poľných cestách. Je to nezmar.
Rád by som ho niekedy vyskúšal na Rally rýchlostnej skúške. Uvidíme čo na to Citroen.
KONIEC























































