Priemerná spotreba: 5.8l/100km
Dojazd: 775 kilometrov
ÚVOD
Druhá generácia C3 AirCross prichádza ako inovátor. Je najmenším sedem miestnym vozidlom v Európe. Dostupný ako Benzín, Hybrid a Elektromobil. Aký je? Skúšal som zatiaľ v 5 miestnej verzii s väčším kufrom.
Cena
Citroen C3 Aircross štartuje cenu na pôsobivo nízkych 17 490€. Mnou testované slušne vybavené auto, vyjde na 20 000 a nejaké drobné. Jedná sa tak o typ auta, ktoré na trhu chýbalo. Dostupné a praktické zároveň. Hybrid s automatom začína od 21 490€ a čistý elektromobil je najdrahší s cenou (na elektromobil výbornou) od 26 990€.
Karoséria
Telo vozidla vyzerá svalnato vďaka širokým blatníkom a hranatým líniám prednej časti. Poteší slušná aerodynamika o hodnote 0.307Cd, čo pri vozidle so stúpajúcou tendenciou strechy v nenaloženom stave je veľmi dobrá hodnota. Citroen použil aj predlžujúci strešný spojler v zadnej časti pre minimalizovanie objemu nízkeho tlaku vzduchu za vozidlom. Vpred potešilo, že nechýbali ani AKTÍVNE KLAPKY pred chladičom.
Motor
Základom je pohon pre tých čo radi radia. Motor 1.2 PureTech, manuálna 6 stupňová prevodovka a klasická ručná brzda. Toto kombo zaručuje, že s C3 AirCross vie byť skutočná zábava. Ale ku motoru. Nový PureTech Gen3. Reťaz namiesto remeňu, Millerov cyklus a kompresný pomer 11:1, rovnako tak VGT Turbo. Motor dáva autu výkon 100 koní a 205Nm od 1750 otáčok.
Autu celkom postačuje vďaka nízkej hmotnosti iba 1312 kilogramov, takže výkonnostný pomer je 76.2 koní/tonu. Stovku dá za 11 sekúnd a maximálne jazdí 183 km/h, pričom naozaj problém mu nerobí udržovať ani 160km/h dlhodobo na diaľnici.
V komforte sa mu nič nevyrovná
V triede neexistuje auto, ktoré by jazdilo tak príjemne ako C3 Aircross. Vozidlo je balzamom na dušu pri unavenej večernej jazde, kedy je človek citlivejší na naše rozbité cesty. Jednoducho pohltí a zjemní všetky druhy nerovností. Pri tom ale je vozidlo stále smerovo stabilné, vôbec nie je uplávané. Technológia AdvancedComfort je skutočne dokonalou, a veľkým dôvodom prečo si C3 Aircross zamilujete.
Technológia využíva hydraulické dorazy na oboch koncoch každého tlmiča. Jeden kontroluje kompresiu, druhý odskok. Kým krátke a výrazné nerovnosti pohltí, tie skutočne veľké spomalí, teda cítite ako by auto spomalilo čas v momente, kedy by ste čakali ranu a skok smerom nahor. Čim rýchlejšie mu dávate na rozbitej ceste, tým pohodlnejší je. Jednoducho nič nejazdí tak ako Citroen.
A čo v zákrutách?
V zákrutách potešilo správanie, kedy sa auto opiera o vonkajšie zadné koleso, čo pomáhalo neskoršiemu nástupu nedotáčavosti. Zadná časť vozidla slušne sedí na ceste aj napriek jednoduchej konštrukcii Torznej tyče. Je však možné aby aj rotovala, ale to až pri extrémoch, ked si vodič „hodí“ auto do zákruty. Jazdná stabilita a schopnosti v zákrutách sú na bezpečnej a veľmi predvídateľnej úrovni.
Riadenie je síce ľahké a komfortné, progresívne tuhne pri vyšších rýchlostiach. Je precízne a presné, síce spätná väzba by mohla byť lepšia. Vychváliť musím pedál spojky s čitateľnou výškou bodu. Používa sa veľmi príjemne, pedál ani nie je prílišne tuhý, skôr mäkkší.
Priestor
Citroen C3 AirCross sa chváli faktom, že má vzadu o 80mm viac miesta ako konkurenti v rámci triedy. Priestor je skutočne na dobrej úrovni, čo sa kolien, chodidiel aj hlavy týka. Za seba sa pokojne usadia aj 2 vysokí 1.9M jedinci. Čo sa rodiny týka, auto má 2 úchyty na detské sedačky. Jediným problémom pri ich upínaní je zapnutie pásu, ktorého upínací bod je príliš vnútri, akoby pod sedačkou a je ťažké ho nahmatať.
Kufor 5 miestnej verzie je najväčší v rámci modelu, nakoľko nemusí skrývať tretí rad sedadiel. Priestor v základnom usporiadaní je 460 litrov. Slušný ale „Len-Tak-Tak“ dostatočný pre rodinu s dvomi deťmi, ako si mal môj známy možnosť vyskúšať. Samozrejme treba to očakávať, jedná sa stále o malé auto, ktoré sa snaží čarovať s miestom. Kufor má aj druhé dno a nie privysokú nakladaciu hranu. Má tiež ideálny vstupný otvor. Po sklopení operadiel narastie na 1600 litrov. Sklápajú sa v pomere 40:60.
Interiér a Sedadlá
V prednej časti musím vychváliť sedadlá AdvancedComfort. S ich prídavnou vrstvou +10 – 15mm pamätovej peny a ortopedickým držaním tela boli výborné. Šofér naozaj nepríde do cieľa tak unavený ako pri iných autách. Vyhrievané sedadlá, volant aj čelné sklo sú za 800€ príplatok.
Interiér je rovnaký ako v C3. Nekonvenčný, hravý a predsa prívetivý. Malý displej vodiča v tomto prípade neukazuje otáčkomer, ťakže navigovať sa treba zvukom. Inak ale ukazuje teplotu motora, aktuálnu aj priemerné spotreby A,B. Stredový displej sa vznáša v strednej časti prístrojovky. Poteší jednoduchým a prehľadným systémom, bezkáblovou konektivitou telefónu aj cúvacou kamerou, ktorá nie je najostrejšia, ale je veľmi plynulá, FPS má kvalitné a pôsobí tak pri cúvaní hodnotne. Ideálna je aj orientácia výduchov, umiestnenie držiakov na nápoje. Trošku chýbala lakťová opierka, na druhej strane v niektorých prípadoch aspoň nezavadzala, myslím otočky na RUČNEJ.
Hodnotenie
Citroen C3 Aircross nie je len prívetivé rodinné auto. Je skvelé aj ako len auto. Na nič sa nehrá, jazdí extrémne pohodlne a zároveň zábavne pokiaľ to vodič vie. Užije si s ním vzrušenie ako z malého auta, ale odvezie pokojne celú rodinu. Je to návrat do zlatých časov, pripomína mi Zafiru A. Maximálne využitie miesta na čo najmenšom pôdoryse.
A pri takej cene, by sa mal predávať ako teplé croissanty. Síce niektorých Slovákov môže odradiť počet valcov, v realite sa však vôbec netreba báť. A aj motor samotný má vyriešené predchádzajúce konštrukčné slabiny. Pokojne do neho choďte. C3 Aircross si Vás isto získa svojim skvelým podvozkom.
KONIEC













