2021 Dacia Duster TCe/LPG: Rozumné vylepšenia

Nové svetlá, disky kolies či bezkáblový Apple CarPlay. Vynovená Dacia Duster dostala rozumné vylepšenia, ktoré udržujú esenciálnu aktuálnosť s trhom, kým nepríde ďalšia generácia tohto dostupného SUV.

UPSHIFTER RATING: 7/10

Cena modelu od: 13 990 EUR

Čo sa nám páčilo:

bezkáblový Apple CarPlay; brilantný dojazd; pocit ľahkosti z ovládania; pocit zábavy a divokosti, ktorý je prezenčný pri každom výhodnom aute; konečne slušné ovládanie LPG, ktoré nevyzerá ako dorobené mimo fabriky

Čo vylepšiť:

pretože je to Dacia (esencia auta) tak nič podstatné; potešil by ale keď nie kvalitnejší, aspoň živší interiér a samozrejme cena, tá rastie ako všetko, ale keď bude rásť nadaľej, Dacia bude jednoducho musieť ísť s pocitovou kvalitou hore

Nová Dacia Duster po facelifte sa už predáva. A tak ju po prvý krát skúšame s motorizáciou benzín/plyn a predný náhon, s ktorou sme mali tú česť aj pri pred-facelifte. To otvára možnosť pre reálne porovnanie, čo je nové.

Z dizajnového hľadiska ako prvé do očí udrú nové svetlá s LED svetelným podpisom Y, vpredu aj vzadu. Ten mu dodáva aktuálnosť s ďalšími súrodencami v rámci značky. LED sú aj stretávacie svetlomety, ktoré svietia slušne. Pre diaľkový dosvit v noci potom slúžia klasické halogénky.

Pohonná jednotka nezmenená

Motor 1.0 TCe/LPG s nepriamym vstrekovaním paliva dáva výkon 101 koní pri jazde na LPG, a 91 konských síl pri jazde na benzín. Krútiaci moment sa tiež pohybuje s rozdielom, 170 Nm pri LPG, o desať newtonov menej pri benzíne (160 Nm). Tieto čísla sú prenášané na predné kolesá pomocou 6 stupňového manuálu s krátkym prvým prevodovým stupňom, určeným pre pomalú jazdu v teréne.

To v kombinácii s hmotnosťou 1371 kilogramov v testovanej verzii Prestige znamená zrýchlenie na stovku za 13.8 sekundy a maximálnu rýchlosť 168 km/h. Pocitovo však auto Duster nepôsobí tak letargicky. Zo skúsenosti mu 100 koní postačuje, respektíve bude záujmovej skupine o tento typ vozidla postačovať. My sme nemali s ním nemali problém ani pri pripájaní sa na ďiaľnicu, na ktorej sa dalo udržovať aj 160 km/h, pokým nebol silný protivietor, vtedy už bolo cíťiť, že miestami Dusteru dochádza dych.

Dacia Duster jazdí na podvozku so zadným zavesením kolies využívajúcim nezávislé krížne ramená, torznú tyč a vinuté pružiny. Vpredu klasika, zavesenie McPherson. Nový Duster jazdí na 17 palcových diskoch s novým dizajnom. Tie obúvajú pneumatiky 215/60 R17. Konkrétne obuté boli Continental 4×4 WinterContact *, ktoré boli aj v kalamite veľmi slušné, čo sa ovládateľnosti týka, nie však lepšie ako novinka WinterContact TS870 P. O zastavovanie Dustera sa stará sústava kotúčových bŕzd vpredu (269 mm) a bubnové brzdy vzadu.

Pocit na brzdovom pedáli je fajn, transparentný, priebežný. Brzdná sila je pre prázdny Duster dostatočná, s plne naloženým však už môže zastavovať nie tak skvelo.

Jazda

Jazda je viac-menej pohodová. Nejaké búchanie sa pri obrovských nerovnostiach ozve od prednej nápravy. Duster však aj napriek tomu pôsobí, že po rozbitej ceste letí s ľahkosťou a celkom vláčne. Ku komfortu mu isto dopomáhajú aj pneumatiky s vysokým bočnicovým profilom 60.

Keby sa s Dusterom niekam ponáhľate, uvedomíte si, že jazdiť s ním rýchlo a dynamicky je podobné jazde s malým autom, len sedíte vyššie. Na auto svojej veľkosti je s 1371 kilogramami relatívne ľahký, a aj napriek mäkkšie nastavenému podvozku nie je kontrola tela v zákrutách zlá. Nakláňa sa, to áno, ale nie prehnane.

Riadenie pôsobí tak ako v Dacii. To znamená trochu preposilovane, so zmenou posilňovacieho účinku, niekedy pôsobí ľahko, inokedy zase ťažšie. Je to SUV, takže nie je najpresnejšie, alebo najživšie na šoférske vstupy, riadenie má však aspoň slušnú spätnú väzbu.

Pochybujeme, že niekto bude Dusteru nakladať na okreske, ale keď sa budete ponáhľať, poteší, že Duster v zákrutách nepôsobí ako veľké ťažké SUV, no skôr ako skutočne vysoký mestský hatchback, a to je vlastne kompliment pre auto tohto typu a veľkosti.

V teréne je Duster s pohonom všetkých kolies zbraň, prejde všetkým. No s predným náhonom to je ťažšie a klasické obutie mu nestačí, preto ak veľmi chcete práve motorizáciu Benzín/LPG a máte terénne potreby, určite mu treba zadovážiť aspoň poriadne terénne pneu. Inak v teréne ešte nepoteší nevypínateľná trakčná kontrola, ktorá krotí výkon, keď napríklad idete cez hlbšie blato, ktoré treba „preplynovať“.

Dojazd je jeho devízou

Dacia Duster vie byť aj úsporným autom. Pri klasickej záťaži sa možno jazdiť za 5.5 l naturalu na 100 kilometrov. Na diaľnici spotreba stúpne kvôli tvaru a 3000 ot./min. pri 130ke na 7 litrov. Iné čísla sa prejavujú pri jazde na LPG, kedy je spotreba kvôli iným vlastnostiam LPG prirodzene vyššia. Prevažne mesto za 7.5, a diaľnica 9.2 l/100 km.

Nádrž na LPG má objem 40 litrov, no aj napriek takto na pohľad vysokým číslam spotreby z nej ubúda len veľmi pomaly, čo sa určite veľa ľudom bude páčiť. Páčilo sa to aj nám. Tá benzínová pojme o desať litrov viac naturalu, 50 litrov.

Praktické novinky v interiéri

Po priestorovej stránke sa Duster nezmenil, takže je rovnako praktický. Vzadu však pribudli dva nabíjacie konektory USB, takže aj zadní pasažieri si už nabijú telefóny. Okrem toho je v interiéri nový displej, ktorého lemovanie hrdo nesie názov Duster. Displej je matný a na slnku slabo čitateľný, neočakávame však, že v Dacii bude displej najvyššej kvality. Súčasťou aktualizovaného multimediálneho systému je aj bezkáblový Apple CarPlay, čo je funkcia, ktorú nemajú ani niektoré výrazne drahšie SUV, takže na druhej strane veľký palec hore za túto funkciu. Vytkúť by sa dalo ešte naladenie reproduktorov. Buď hrajú priticho alebo prihlasno, medzi jednotlivými úrovňami hlasitosti sú veľké rozdiely. Takže táto vec by mohla byť v budúcej generácii tiež vylepšená.

Čo sme si tiež všimli, tak prepínanie na pohon LPG už pôsobí fabricky, a nie akoby bolo dorobené externou firmou. Okrem toho si možno pozrieť stav oboch nádrží na displeji medzi budíkmi, čo sa predtým tiež nedalo. Čo Vás možno zaskočí je, že v predchodcovi, ktorého sme testovali TU si nebolo možné pozrieť priemernú spotrebu. V novom už ani táto základná funkcia naštastie nechýba.

Ostatná výbava testovaného auta povedzme nebola široká. Je tu automatická klimatizácia, systém sledovania mŕtveho uhla, parkovacia kamera, ktorá kvalitou neurazí ale ani nenadchne.

Za príplatok 200 EUR si možno ešte priplatiť vyhrievané predné sedadlá, za ktoré by sme si isto priplatili. Za ďalších 250 EUR aj 360 stupňový kamerový systém Multiview, ktorý sa hodí v jazde terénom a 200 EUR stojí bezkľúčové odomykanie kartou.

Cena a konkurencia

Nový Duster TCe/LPG v najvyššej výbave Prestige štartuje na 16 340 EUR. Cena testovanej verzie bola 16 830 EUR. Je to pracant, chatár, no aj jednoduché a slušné rodinné auto. V tejto verzii nemá síce pohon všetkých kolies, ale zato má dojazd, ktorý to istým zmyslom vyvažuje. Aktualizácia v podobe nových svetiel, infotainmentu a spracovaniu informácii o LPG mu prospela a preto tento facelift možno skutočne označiť ako zmenu k lepšiemu.

S rastúcimi cenami sa však už Duster vo vyšších výbavách približuje aj iným SUV ako napríklad Suzuki Vitara, ktorá má napríklad kvalitnejšie a hodnotnejšie zhotovený interiér. A preto to môže mať Duster v budúcnosti ťažšie. Chceme dostupné SUV, ako Duster bol a ešte stále je, pretože na trhu je už tak či onak pretlak SUV, ktoré ponúkajú to isté za veľmi podobné peniaze. Ak však budú vonkajšie faktory tlačiť predajnú cenu hore, bude treba zvýšiť aj kvalitu niektorých častí vozidla, ktoré teraz pôsobia lacno, pretože Duster má byť lacným.

Related posts