SsangYong sa postupne mení na KGM, preto chce značka na tento fakt upozorniť dočasným názvom SsangYong by KGM! Takže si to zopakujme: SSANGYONG = KGM
Spolu s novým, ľahšie zapamätateľným názvom pripravuje ofenzívu nových vozidiel, prvým z tejto rady je nový model Torres. Určite NIE pomenovaný po slávnom španielskom útočníkovi, ale po UNESCO chránenej rezervácii Torres del Paine v Chile. Torres sa stavia v rámci značky rozmerovo medzi Korando a najväčší model Rexton. Z nového modelu Torres však ide charakterový pocit, ako by sa jednalo o dostupnejší Land Rover produkt.
Rozmery
Svojou veľkosťou inak konkuruje vozidlám ako Land Rover Discovery Sport, takže rozmerovo sa jedná o niečo ako vyššia stredná strieda v rámci SUV. Rozmery nového modelu Torres tak sú: 4.7×1.89×1.72m. Len rázvor je výraznejšie kratší, s 2.68 metra, kým Discovery Sport má 2.74 metra. V batožinovom priestore Torres ponúka tiež veľkorysých 703 litrov pri 4WD a pri klasickej predokolke až 839 litrov v základnom usporiadaní.
A veru vyzerá drsne, dobrodružne, terénne a nezaprie, že z neho ide charakter Defenderu. O tomto okrem predných svetiel s podobným pohľadom hovoria aj celkové tvary vozidla a vyšší odpor vzduchu až 0.37cx (Defender má 0.38cx). Nie je to teda typické SUV, ktoré chce byť úsporné, ale skôr účelové a rodinné, pracant. Na pracanta je však aj dosť POSH, pre svoj interiér.
Interiér
Interiér modelu Torres pôsobí hodnotne, plasty sú na dotyk mäkké a je aj veľmi dobre zhotovený. Originálne vyzerajú tri malé obdĺžnikové displeje pred vodičom, ktoré tvoria ucelený prístrojový štít s digitálnym aj analógovým dizajnom zobrazovania informácii naraz. Ako obvykle, cez vodičov displej sa nastavujú všetky aspekty vozidla, kým ten stredový je tu čisto pre multimédiá, navigáciu, a cúvacie kamery. Po novom sú však v stredovej časti displeje DVA! Pričom ten spodný je brilantný.
Primárne je tu na ovládanie klimatizácie vozidla. Tú je možné nastavovať či už dotykom na displeji, alebo klasickými tlačidlami po bokoch displeja, čo je skvelé riešenie a kompromis! Okrem toho sú na displeji aj iné skratky, ktoré uľahčujú život, najmä je možné po naštartovaní okamžite stlačením vypnúť systém Štart&Stop, a teraz v zime zapnúť vyhrievanie volantu a po ťuknutí na ikonu vyhrievania sedadla, peknej animácii, aj vyhrievanie či ventilovanie sedadiel, ktoré je zase ideálom pre leto. Takže tento displej je tou najzásadnejšou novinkou v interiéri nového modelu Torres.
Veľmi pekným je aj dekor na palubnej doske pred spolujazdcom a minimalistické, decentné osvetlenie interiéru na ňom aj na dverách. Interiér v kombinácii s bielou kožou vyzerá vzdušne, uhladene a sviežo, možno povedať až prémiovo.
Priestor vzadu si zaslúži pochvalné slová taktiež. Miesta je viac než dostatok vo všetkých smeroch, nastupuje sa komfortne. Z pohľadu komfortu treba vyzdvihnúť najmä vyhrievanie zadných sedadiel, ktoré je v zime rozdielovým elementom pre zadných pasažierov a manuálne zadné rolety. Okrem neho nechýba obvyklé, teda 2 konektory USB-A, výduchy ventilácie či sklápateľná lakťová opierka.
Motory a Pohon
Oblasť motorov je aspektom pri ktorom som si povedal, najmä kvôli veľkosti, tvarom, no najmä koeficientu odporu vzduchu vozidla, že motor, ktorý je v aute použitý nie je tým pravým orechovým. Je to benzín 1.5 T-GDI s výkonom 163 koní, 280 Nm so šesťstupňovým automatom AISIN a pohonom všetkých kolies. S touto veľkosťou vozidla, jeho charakterom používania a aerodynamickým odporom si však Torres jednoducho žiada DIESEL 2.2 e-Xdi, ktorý SsangYong má k dispozícii vo vrcholnom Rextone. Hovorím to najmä kvôli dojazdu, teda pomeru spotreby a kapacity nádrže. Spotreba, síce vyššia, sama o sebe pri všestrannom automobile nie je problémom.
Automatická prevodovka s hydromeničom je príplatkovým prvkom. Inak je samozrejme k dispozícii 6 stupňový manuál, ktorý by som, síce automat nebol vôbec zlý, preferoval čisto z dôvodu, že bez ohľadu na auto, pri správnej technike jazdy je možno s manuálom dosiahnuť lepšiu spotrebu ako pri automatickej prevodovke, a pri spotrebe, za ktorú obvykle jazdí nový Torres s benzínom mi to preto dáva zmysel. Naviac, síce neviem povedať aká je, ale môže byť aj zábavnejšia pre celkový jazdný zážitok.
Okrem tohto benzínu bude čoskoro SsangYong by KGM Torres k dispozícii aj ako čisto elektrický, zatiaľ však len v zahraničí (pozeral som Anglický web KGM Motors), nie na Česko-Slovenskom trhu, určite však dorazí aj ku nám.
SsangYong by KGM Torres s motorom 1.5 T-GDI utiahne brzdený prives do 1.5 tony, nebrzdený do 750 kilogramov.
Spotreba
Aby som preukázal, prečo nový Torres potrebuje diesel musíme si to vyčísliť. Diaľničná spotreba v zimných podmienkach pri 130 km/h je 10.5 l/100km. Priemerne aj s natáčaním som jazdil za 8.8l/100km (bez neho 8.4) a najnižšiu som dosiahol na okresných cestách, 7.4l/100km. Tu vstupuje do karát problém nízkej kapacity nádrže, len 50 litrov, ktorá je skôr typická pre mestské vozidlá.
Pri takomto pomere spotreby a objemu nádrže na diaľnici prejdete 476 kilometrov a celkový dosah pri priemere 8.4l/100km tak je 595 kilometrov. To znamená, že na trase Bratislava-Banská Bystrica s malou odbočkou, som minul celú nádrž a teda tankovanie je viac obvyklé ako je človek pri dnešných vozidlách zvyknutý.
Nezvyknem to odporúčať, ale v tomto prípade Torres potrebuje DIESEL. V Rextone ktorý je o 300-350 kg ťažší a väčší sa dalo priemerne jazdiť za 8.0 -8.2 litra, čo znamená, že keby bol v modeli Torres, auto by jazdilo za odhadom 7.2 – 7.5l priemerne, čo hneď zlepšuje dosah na 666-694 kilometrov. Ešte ideálnejším riešením by ale bolo ak tomu pridať aj zväčšenie objemu nádrže na aspoň 60 litrov.
Podvozok
SsangYong by KGM Torres vpredu používa obvyklé zavesenie MacPherson s pozitívnou caster geometriou, t.j. zavesenia tlmiču v pomere ku stredovej osi kolesa ako aj výborne nastavenej geometrii zavesenia kolesa s negativným odklonom. Zadná náprava používa Multilink a prekvapivo disponuje ešte väčším negatívnym odklonom zavesenia kolesa ako predné kolesá. Výsledok tejto práce ako aj „dozadu naváženej“ koncepcii auta má za následok prekvapivo dobré jazdné vlastnosti!
SsangYong by KGM Torres vážil v testovanej plnej výbave 1693 kilogramov, čo je na veľkosť auta s pohonom 4X4 pôsobivo nízka hmotnosť.
Po stránke kolies používa SsangYong by KGM Torres kolesá vo veľkostiach 17, 18 a 20 palcov. Testovaná vrcholná verzia mala práve posledné spomenuté, viac cestne zamerané kolesá s pneu 245/45 R20.
Jazdné vlastnosti
Vyššie spomenuté nastavenie podvozku a koncepcia vozidla robí zo SsangYong by KGM Torres až prekvapivo dobré auto aj v zákrutách. Zákruty prechádza priam nádherne, žiadne navažovanie sa na predok, ale práve opieranie sa o zadné vonkajšie koleso, no ja som si myslel že sedím v Mazde. Keď sa človek pozrie naSsangYong by KGM Torres a jeho odolný, dobrodružný tvar, absolútne by nečakal, že bude zákruty prechádzať takýmto spôsobom. Samozrejme nejaké náklony tu sú, jedná sa predsa o komfortné rodinné SUV, ale ten spôsob…pôsobivá práca konštruktérov.
Naviac riadenie je primerane precízne aj tuhé. Jeho prevod je pochopiteľne dlhší a v meste vyžaduje viac zatáčania volantom, ale na okresných cestách je prechádzanie zákrut plynúce, príjemné a stabilné. Posed za volantom v pomere ku prístrojovej doske tiež nie je privysoký čo je plus, a aj sedadlá sú, síce komfortné no s prekvapivo slušným držaním tela. Brzdový pedál má mäkkšie naladenie, no nie je to nič čo by sa dalo vozu vyčítať, brzdná sila je dostatočná.
Komfort
Skvelo vyvážené jazdné vlastnosti sa nepreukazujú len v zákrutách ale aj v oblasti komfortu. Zmeny uhlov na cestách, zlomy a spadnuté krajnice Torres taktiež prechádza vyvážene bez ponárania prednej časti do nich, presne tak to má vyzerať. Jazda je vďaka dĺžke zdvihu tlmičov a mäkkosti pružín príjemná, Torres pokojne absorbuje nerovnosti. Čo však citlivejší šofér bude cítiť je, že 20 palcové kolesá a ich neodpružená hmota sú niekedy trochu priveľké/priťažké na horšom hrboľatom povrchu.
V meste potešil aj výborný polomer otáčania len 10.84 metra, ktorý je na tak veľké auto skvelý, keď si vezmete do úvahy, že aktuálna Škoda Fabia potrebuje polomer 10.7 metra. Okrem toho je SsangYong dobre odhlučnený, výsledok testu hlučnosti síce dosiahol obdobnú hodnotu okolo 63dB ako veľa iných SUV, subjektívne však bolo vozidlo výrazne tichšie najmä od kolies, ktorých odvaľovanie je pri iných vozidlách vyslovene počuť, kým v Torrese takmer vôbec. V tomto prípade nabral hlasitosť kvôli horšiemu odporu vzduchu 0.37cx a veľkým spätným zrkadlám.
Terén
Pre aktívny život aj mimo cesty, na ktorý je Torres stvorený disponuje nasledovnými uhlami.
- Nájazdový: 18.2°
- Výjazdový: 21.7°
- Prejazdový: 17.6
Pohon všetkých kolies je vždy dostupný len s automatom a za príplatok 1990€ vo všetkých výbavách okrem základnej CLUB.
Musím však zhodnotiť že svojim výkonom v teréne síce Torres na dobrodružstvo, lyžovačky či chatovačky postačuje, ťažší terén, ktorý by Rexton prekráčal ho už však skôr zastaví. Dôvodov je viacero.
Prvým je, že som v podstate čakal, že v Torres na základe jeho vzhľadu bude prepínač povrchov v teréne, avšak vôbec, dokonca som ani nenašiel kde sa vypína trakčná kontrola. Priame výjazdy prechádzal bez problémov a to aj tie prudké kde už uhly boli na hrane. Prišlo však na čas kríženie kolies, a v náročnejšom type, ktorý však pre poriadnejšie SUV nie je problémom zostal Torres visieť, nevedel presunúť krútiaci moment na koleso ktoré to potrebovalo pre pohnutie sa vopred, respektíve, možno ho nemalo dostatok, 280 Nm celkovo, taký Rexton má 441 Nm. A aj preto by sa pre model Torres viac hodil DIESEL. Navyše mi prišlo že úlohu v tomto zaseknutí hrá aj kratší rázvor náprav.
Na ľadovej ploche a výjazde po nej však auto nemalo problém a tak aj zimné lyžovačky či iný klzký podklad pre auto nebudú problémom.
Záver: 8/10
Celkovo sa jedná o výborné SUV. Vo viacerých aspektoch je pre rodiny výborné. Jazdné vlastnosti na ceste sú až prekvapujúco príjemné. Vylepšenia potrebuje najmä v oblasti dojazdu, ako spomenuté vyššie a pri tak drsnom vzhľade a terénnej koncepcii by si zaslúžil aj schopnejšie technologické vybavenie štvorkolky pre zvládnutie drsnejšieho terénu, s ktorým podľa dizajnu vyzerá že sa chce pobiť.