Nový Renault Espace ako SUV je skvelý. Dôstojný vzhľad kĺbi so skvelou praktickosťou, vyváženými jazdnými vlastnosťami a po novom pravdepodobne najlepšie fungujúcim hybridným systémom, ktorý mu umožňuje jazdiť za lepšie než dieselové spotreby a s reálnym dosahom na jednu nádrž cez 1000 kilometrov.
Nový Renault Espace je tu, a je iný ako ktorýkoľvek predchodca. Je totiž SUV. Zmena, ktorá nie je prekvapivá, nakoniec tvar SUV je momentálne trendy a tým, za čím sa mnohí rodinní používatelia pachtia. Renault Espace je tak najväčším vozidlom značky Renault, ktorý po novom konkuruje vozidlám ako Škoda Kodiaq, Hyundai SantaFe či Toyota Highlander. Pamätám si ako ho v sekcii komentárov článkov viacerých médií Slovenské publikum vlastne odpísalo, lebo veľké auto a malý motor? Hrôza!!!!
Rozumný človek si však drží emócie na uzde a najskôr vyskúša, než hodnotí. A tak som bol na Espace zvedavý, a to hlavne z dôvodu že motor 1.2TCe / elektromotor je nová generácia klasického hybridného pohonu od Renault. Tento nový systém disponuje väčšou, 2kWh/400V batériou a prepracovanou charakteristikou správania. Po teste Espace musím skonštatovať, že funguje brilantne!
Je 1.2-ka v Hybride problém?
Po stránke výkonu má vozidlu poskytovať 200 koní a 230 Nm. Tie s Renault Espace, ktorý je na svoju veľkosť s váhou 1773 kilogramov relatívne ľahkým autom, dokážu hýbať slušne. Na 100km/h zrýchli za 8.4 a ani pri predbiehaní nemá vozidlo žiaden problém. Niekomu však môže prekážať nízka maximálna rýchlosť len 174 km/h. Podstatou je pochopiť, že sa jedná vo svojej jazdnej podstate o elektromobil konštantne napájaný trojvalcom s turbom, 1.2TCe, ten má na dobíjanie batérie 130 koní a 230 Nm. To znamená, že vďaka vyššiemu výkonu dokáže dodať viac energie, schopnejšie a rýchlejšie dobíja batériu, a aj celý systém je tým pádom menej zaťažený pri situáciách ako plne naložené vozidlo, či požiadavka výkonu.
Hybridný systém sa teraz správa aj diametrálne odlišne, než predchádzajúca verzia v Cliu či Capture. Batériu v režime NORMAL nechať vybiť len po polovicu a už zopína spaľovák, aby bežal kratší čas a bola tak nižšia spotreba. V režime SPORT dokonca nechá batériu vybiť maximálne na kapacitu 80% a už zopína motor, aby bol pohon vždy pripravený s plným výkonom akcelerovať. Jeho správanie je priam idylické a takou je aj spotreba, ktorú bez váhania možno označiť za „Dieselovú“. V meste som jazdil za 5.3l, no ohúrený som bol pri diaľničnej 5.7l a to jazdiac 130-140 km/h. Priemer 5.4l/100km hovorí za všetko. Skombinujte to s nádržou o objeme 55 litrov a matematický dojazd na nádrž tak je 1018 kilometrov. Odpadávam.
Jazdné vlastnosti
Okrem toho bude Espace vhodným autom pre mamičky, ktoré inak objektívne tento typ vozidiel šoférujú najčastejšie. Dôvodom je špecifikum, ktoré má len Renault medzi kvázi ne-prémiovými vozidlami. Je to natáčanie zadných kolies 4Control. Renault je jedným z Pionierov tejto technológie a je to geniálny prvok pre akékoľvek auto. Ale aby som sa so 4.7 metrovým autom otáčal v úzkych priestoroch ako s mestským žihadlom typu Clio, i20, to je niečo OBDIVU-HODNÉ.
Systém 4Control naviac nie je skvelý len v meste, zlepšuje totiž jazdný zážitok aj na kľukatej ceste, kedy sa kolesá natáčajú v smere tých predných a zlepšujú tak priľnavosť a stabilitu zadných kolies, vďaka čomu je vozidlo schopnejšie prejsť zákrutu vyššou rýchlosťou. Po stránke zavesenia Espace používa McPherson vpredu a Multilink vzadu. Motor je uložený pred osou predných kolies a zavesenie tak disponuje malým stupňom casteru, pre kompenzáciu. Ešte ideálnejšie by bolo, keby mal väčši uhol caster geometrie. Zavesenie kolies nedisponuje výraznými odklonmi geometrie kolies, predné majú minimálny negatívny odklon, kým tie zadné sú takmer vertikálne rovné, predpokladám nastavené pre dosiahnutie negatívneho odklonu pri s účelnom rodinnom zaťažení.
Odpruženie? Jedná sa o pohodlné auto s rázvorom 2.738 metra. Jeho pruženie a tlmiče sú typicky Renaulťácke, poskytujúc komfort, no zároveň serióznosť v oblasti spätnej väzby. Teší obvyklé vyvážené správanie pri prejazdoch cez dekompresie na ceste bez zbytočného poskakovania, či pohupovania prednej nápravy. Jedná sa o príjemné , ale aj po šoférskej stránke dobre vycibrené SUV. Skvelo zvládnutý je brzdový pedál aj regeneratívne brzdenie, a jeho ovládanie pádlami na volante. Skúsený vodič hybridu tak vie správne maximalizovať efektívnosť vozidla.
Dizajn a Priestrannosť
Tešil ma aj dizajn, nie agresívny, ale dôstojný, elegantný a čo milujem, aerodynamicky efektívny. Odpor vzduchu je len 0.29Cx, čím sa radí medzi aerodynamicky najefektívnejšie autá v triede, priamo medzi prémiové značky. A rovnako pozitívne je na tom aj s odhlučnením, nakoľko som pri 130 km/h nameral len 57dB. Subjektívne však bolo najviac počuť šum od veľkých spätných zrkadiel.
Pri rodinnom aute nesmiem opomenúť rodinnú stránku. Espace možno kúpiť ako 5 či 7-miestny, mal posúvateľnú zadnú lavicu, aby sa deťom v treťom rade pohodlnejšie sedelo. Posledné dve sedadlá sú v kufri krásne skryté v podlahe a manipulácia s nimi je jednoduchá a intuitívna. Deti si vzadu môžu užívať enormné panoramatické okno tiahnuce sa naprieč celou strechou! Nechýba vysoký komfort v oblasti nápojov, nabíjania zariadení cez USB-C aj klimatizácie. Kufor? So siedmimi sedadlami: 159 litrov, základné usporiadanie 477 (7 miestna verzia) a 581 litrov (5 miestna), podľa polohy lavice druhého radu vie narásť až na 777 litrov. So všetkým sklopeným je potom 1714 litrov.
Skvelý je aj interiér vpredu s hodnotným dojmom z dizajnu, veľmi dobrým vyhotovením s použitím skutočného tmavého dreva na prístrojovke a rozdielovým prepojením vozidla so službami Google, ktoré žiadny blízky konkurent neponúka a robia život s Espace o toľko pohodlnejším.
Nakoniec ceny.
Štart na 39 900€ za základ techno, od 42 700 za športový vzhľad Esprit Alpine a od 44 700 za vrcholnú eleganciu vozidla iconic. V testovanej plnej výbave 49 450 podľa konfigurátora. Drahé? Nesúhlasím, existujú ľudia, ktorí si za 40 000 kúpia pre rodinu menšie SUV, ako napríklad Hyundai Tucson.
Z môjho pohľadu úplne postačuje, ba v stránke komfortu a nízkej hmotnosti je lepšia základná výbava s 19 palcovými kolesami a ku nej si dokúpte pár príplatkových prvkov ako Balíky: Winter, City, a Advanced Driving Assist a za 42 770€ ste vybavení.
Čo sa auta týka, palec hore:
- Dynamika nechýba
- 4Control v meste na nezaplatenie.
- Komfort a pocit ponímanej kvality? Vysoký.
- Spotreba? Lepšia ako dieselová.
- Fungovanie hybridu? Si zaslúži pochvalu.
- Použiteľnosť pre rodiny? Jednoznačne.