Škoda Superb je v našich končinách nesmierne obľúbené auto, síce, a povedal som to viacero krát, myslím si že z koncepčnej stránky a stránky podvozku, by Škodovky mohli a mali byť lepšie.
Napriek tomu si od času predstavenia nazývaný „krajší Passat“ získava srdcia Slovákov a Čechov. Jednak z tradície a zvyku, druhak skutočne veľkorysým priestorom na zadných sedadlách a v kufri. Tretie hľadisko sú motorizácie, ľudia majú VW radi, a označenia TDI či TSI sú pre nich zárukou stability.
Tento krát som mal možnosť sa zoznámiť s pomysleným vrcholom. Benzín, 280 koní, 4×4, nádherná elegantná béžová metalíza a štandardný ne-adaptívny podvozok. A veru poviem, TO JE ONO!
TOTO je Superb v tom najlepšom. Ľudia obľubujú síce označenie TDI, motor TSI však má viacero výhod.
Páči sa mi že nepočujem zvuk Dieselu, ten je v tak elegantnom aute, ako prísť do divadla v teplákoch. TSI je kultivované. Taktiež som jednoducho miloval s akou ľahkosťou sa automobil hýbal. Najviac na tomto pohybe sa mi páčilo, že prevodovka DSG si radila stupne ležérne pri 1700 ot. Páčil sa mi na tom práve ten pocit sily, ktorú ale auto v obyčajnej premávke nepotrebuje a vôbec sa nenamáha, a tak sa hýbe s ľahkonohosťou.
Na diaľnici tiež vďaka výbornému odstupňovaniu motor točil pri 130 km/h len 2300 otáčok, to znamená že cestovať sa dá rýchlo a úsporne, čomu nahráva aj veľmi nízky aerodynamický odpor vzduchu vozidla s hodnotou len 0.275 cx.
Niektorí ohŕňajú nos nad TSI a siahnu po TDI kvôli spotrebe. V tom však nevidím zmysel, pretože s najsilnejším Superbom som zvládal dlhšie trasy za 5.5 – 5.9 l/100km. Kde je spotreba vyššia je samozrejme mesto, s 8-8.4 l/100km.
Všetci dobre vieme, že motory VW Group sú silnejšie ako udávajú na papieri. Superb 2.0 TSI má podľa papierov výkon 280 koní a 400 Nm. Realita? Bude to viac, pretože autu sme namerali zrýchlenie z 0-100 za 4.7 sekundy! Čo je jednak o sekundu lepšie ako najsilnejšie TDI, a druhak tiež značne rýchlejšie ako udáva výrobca.
Dynamika je jednoducho výborná. Pri využívaní dynamiky auta zostane majiteľ jedine potešený. Udržovať rýchlosti cez 220 km/h nie je problém, predbiehanie taktiež.
Po stránke jazdných vlastností je Superb skôr auto mienené rýchlym presunom po diaľnici a vodičom preferujúcim komfort. Ostrejšia jazda po kľukatých cestách preň nie je. Dôvodom je podvozok, ktorému svedčia dlhé tiahle zákruty a dobrý povrch, ale tie ostrejšie a horší povrch ho vedia rozhodiť, hlavne do značnej nedotáčavosti.
Spôsobené to je motorom uloženým pred osou predných kolies, mäkkšie predné tlmiče aj pružiny a zavesenie McPherson. Autá tejto triedy, ktorým kľukatá cesta chutí viac používajú lichobežníkové zavesenie namiesto klasického MacPherson.
Ešte jednou výtkou ku podvozku je pohupovanie prednej časti auta pri spojoch na diaľnici, toto je vec, ktorá pri rýchlej diaľničnej jazde môže byť dôvodom odskočenia prednej nápravy a pri klzkom povrchu prejdenia do nedotáčavého šmyku.
Tiež pre komfortnú jazdu to nie je úplne najideálnejšie, keďže Superb zvykne padať do kompresií, než sa nad nimi povzniesť. Uvediem však výhodu takéhoto nastavenia, a tým sú po sebe nasledujúce hrbole, ktoré auto naopak nerozhodia, ale pekne ich pohltí.
Odchádzajúci Superb v tomto usporiadaní je teda skvelý. Elegantne vyzerá zvonku a aj vnútri, má tiež vyššiu kvalitu zhotovenia interiéru ako som badal pri modeloch Kodiaq či Octavia. S benzínom je to skvelé, elegantné, príjemné a pohodlné vozidlo na trávenie vysokého počtu kilometrov vnútri. Jednoznačne odporúčam, ale to viete, pretože ho máte doma, síce s iným motorom.
Sme zvedaví čo prinesie nová GENERÁCIA.