UPSHIFTER RATING: 9/10
Cena modelu od: 40 160 EUR
Čo sa nám páčilo:
podvozok DCC v móde Sport; sedadlá; priestor vzadu a ohromný kufor; 0-100 za 5.5s na dieselovej Škodovke, to všetko za relatívne dobrý peniaz
Čo chce vylepšiť:
chce to komunikatívnejšie riadenie, okrem neho v rámci triedy nič podstatné
Kým samotná Škoda hlása, že ich novým vrcholným modelom je Enyaq, hlavne nedávno predstavený Enyaq Coupé, všetci dobre vieme, že to tak nie je, a že Superbu jeho hodnosť v rámci značky ešte dlho žiaden iný model nevezme.
Je to perfektné auto pre rodiny, dostupný luxus vyššej strednej triedy, a ako my v redakcii hovoríme, výrazne krajší Passat (síce to je aj Arteon :D). Verzia Sportline má zaujať tých, ktorí majú radi športovo-elegantný štýl, takže v preklade módnom, je to ako prísť na stretnutie v saku a teniskách, niečo čo je obľúbené.
Musím sa priznať, že niekoľko prvkov tohto naladenia sa mi skutočne veľmi páčilo. Prvým je interiér. Ten má potiahnuté výplne dverí, stĺpiky aj stropnicu čiernou alcantarou, ktorá je príjemná na dotyk a v interiéri vyzerá skutočne pekne a hodnotne.
Sú tu tiež športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Vodič má v rukách trojramenný športový volant, ten je však už potiahnutý kožou, čo je „Škoda“, použitie rovnakého materiálu ako na stropnici by bolo na volante priam ideálne. Pre dodanie ďalšej športovosti sú tu aj lišty tváriace sa ako z uhlíkových vlákien.
Posed za volantom by mohol byť nižší, na druhej strane športové sedadlá s vysúvateľnou podporou stehien veľmi dobre podržia telo v zákrutách, pričom sú stále dostatočne pohodlné aj na dlhé hodiny za volantom.
Podvozok nemá žiadne špeciálne úpravy, vpredu je zavesenie McPherson, vzadu Multilink. Superb je však vybavený adaptívnymi tlmičmi DCC, a tieto tlmiče sú proste Must Have prvok pre Škodu Superb. Testované auto malo obuté čierne 19 palcové disky kolies s pneumatikami 235/40 R19, boli to zimné Continental WinterContact TS850 P.
Keď sa neponáhľate, komfortný mód v nastaveniach podvozka DCC je presne taký, aký od Superbu chcete, Dôstojný. Avšak pozor, ak si ho necháte aj na diaľnicu so zlomami v zákrutách (ktoré na Slovensku máme), dostanú tlmiče často krát z hľadiska životnosti zabrať, pretože musia často krát zniesť skok po celej dráhe tlmiča, po ktorej to ešte preberá pružina. Takže tento mód nie ideálny na rýchlu diaľničnú jazdu.
Mód Normal sa neoplatí komentovať, je to zlatá stredná cesta, no úprimne tu je zbytočná, pretože keď chcete Comfort zvolíte si ho, a keď si chcete zajazdiť dynamickejšie, zvolíte si Sport.
Ten je z hľadiska jazdy jasným výberom. V ňom tlmiče skutočne výrazne stuhnú, a síce sa z auta nestane žiaden hot-hatch, tuhosť je podobná štandardným podvozkom BMW. Škoda Superb v ňom skutočne pekne kontroluje svoju hmotnosť, ktorá je v tomto prípade 1735 kilogramov.
V zákrutách je cítiť dobrú štrukturálnu tuhosť auta, náklony a kompresie na brzdách sú v móde Sport minimálne, v rámci triedy disponuje veľmi dobrou kontrolou tela. Aj pri jazde cez horizonty drží pripevnený povrchu a karoséria neletí od kolies nahor.
Kombinácia pohonu 4×4 s dieselovým motorom mu v zákrutách dáva nedotáčavý charakter, ktorý je ale ľahké ukontrolovať prostredníctvom precízneho riadenia. To mi prišlo najlepšie reagujúce v režime Normal. V Sporte je síce tuhšie, čo dodáva „športovejší“ pocit, na povely volantu však auto reaguje včasnejšie práve v Normale. V žiadnom móde ale riadenie nie je, čo by som nazval komunikatívnym, je však presným a precíznym pre vedenie auta, tak ako som to vyžadoval.
Pohon všetkých kolies dáva zmysel pri jazde v napríklad mokrých podmienkach a zrýchľovaní z miesta. Práve v tom ma testovaný Superb prekvapil, zrýchlil na 100 km/h len za 5.5 sekundy! Samotné zrýchlenie síce kvôli prchkému prejavu koncernového dieselu pôsobí pomalšie, ale dynamika tu teda je, a výborná.
Motor 2.0 TDI Evo posiela na všetky kolesá 200 koní (3600-4100 ot.) a 400 Nm (1750-3500 ot.). Musí ale byť povedané, že pri normálnej jazde je v tomto prípade odspodu prekvapivo hluchý, a niekedy pôsobí lenivo. Ožíva až v okolí 2000 otáčok, dovtedy je akoby otupený.
DSG-čka s modelovým označením DQ500 má mokré spojky a s motorom spolupracovala slušne. Nejaké oneskorenie pri kick-downoch tam bolo, ale nie je to vec čo by som jej pri Superbe nevedel odpustiť. Horšie to bolo v manuálnom móde, kedy by na povely pádiel mohla reagovať rýchlejšie, tiež, z nejakého dôvodu, jej vadilo preradenie počas zatáčania v meste, kedy s celým autom riadne cukla. Disponuje ako EKO funkciou plachtenia, ktorá reálne pomáha znižovať spotrebu.
Tá sa pohybuje v číslach 5.9 na diaľnici (130-150 km/h), 5.0 okresné cesty a 6.2 v meste. Práve spotreba v kombinácii s takmer 69 (68.3) litrovou nádržou mi ukázala, prečo je práve táto motorizácia tak obľúbená. Stále si však myslím, že benzín by sa Superbu, a hlavne Sportline charakterovo hodil viac, najmä najsilnejšia verzia 2.0 TSI EA888.
Alternatívou je samozrejme VW Arteon, ktorý Vás vyjde na viac „dukátov“. Okrem neho stojí za zmienku Peugeot 508, ktorý nielen skvelo vyzerá, ale aj jazdí a je spojený s až 8 stupňovým automatom. Pokiaľ máte radi objemy a chcete ešte viac šoférske auto, obzrieť by ste sa mali po Mazde 6, ktorá má k tomu pribalený aj luxusnejší pocit z interiéru a ovládanie rozhrania otočným ovládačom, nie dotykom, čo je znakom dlhodobej snahy Japonskej značky prepracovať sa medzi prémiové.
Ale buďme úprimní, a musím byť aj ja, ako celkom kritik Superbu. V tejto triede je to auto, ktoré spĺňa všetky potreby. Dobre vyzerá, má masívny kufor, s daným podvozkom DCC aj veľmi slušne jazdí, no hlavne je stále dostupný za prijateľné peniaze.
Záver:
„Superb Sportline je verzia pre tých, ktorí chcú priestranné a pohodlné auto, no zároveň sexi športový vzhľad. Nejazdí síce ako hot-hatch, ale v rámci svojej triedy a s podvozkom DCC sa na ceste správa veľmi dobre. Odporučil by som síce najsilnejší benzín, ale vnútri viem, že väčšina by siahla práve to testovanom najsilnejšom dieseli. No treba uznať, že na každý deň a dlhé trasy je to racionálna voľba, ktorej aj dynamika vôbec nechýba, práve naopak…„