Renault Arkana TCe140 EDC: SUV kupé jazdí skvelo až pýta viac koní

Nový Renault Arkana plní to, čo sľubuje. Skvelo vyzerá no stále je aj praktický a jeho podvozok je skvelo vycibrený.

UPSHIFTER RATING: 8/10

+ páčil sa mi dizajn; skvelé naladenie podvozku v kombinácii s riadením; výborný pomer cena/štýl/kvalita

– interiér pôsobí pekne no mohol by mať viacero elegantnejších dotykov a na pár miestach lepšie spracovanie; odozva motora na kick-down; Arkana vyzerá výkonnejšie ako motory dostupné k nej

Po prvých jazdách prišlo aj k dlhodobejšej možnosti vyskúšať si novú Arkanu, ktorá je prvým neprémiovým autom na našom trhu vstupujúcim do kategórie SUV kupé (medzitým v čase písania recenzie prišiel do tejto kategórie aj Volkswagen). A dali si poriadne záležať, aby ich vozidlo spĺňalo praktickosť a pohodlnosť na každý deň, no taktiež aby s ním bola aj radosť jazdiť, pretože taký je vzhľad nového Renault Arkana. Športový. Najmä vo vrcholnej verzii RS.Line.

Motor a prevodovka

Pod kapotou testovacieho vozidla som mal základný motor, štvorvalec 1.3 TCe naladený na 140 koní (4500 – 6000 ot.), s krútiacim momentom 260 Nm (1750 – 3500 ot.). K dispozícii je aj jeho silnejšia verzia so 160 koňmi, ktorá je zároveň vrcholnou motorizáciou, čo je škoda, pretože auto jednoznačne vyzerá veľmi dynamicky. Benzínový motor spolupracuje so 7-stupňovým automatom EDC od firmy Getrag (model 7DCT 500) s mokrými spojkami, ktorý radí rýchlo, hladko a aj rozbehy zo svetiel sú plynulé.

Samotný motor má príjemný, no tlmený kovový zvuk. Výraznejšie sa začína preberať k životu od 1800 ot./min. Najlepší jazdný pocit z motora som mal pri používaní spektra krútiaceho momentu v manuálnom režime radenia pádlami. Pri dynamickej jazde a automatickom radení prevodovka radí do vyšších otáčok, kde zrýchlenie nie je tak rázne, a nadobúdal som pocit potreby väčšieho výkonu. Menším problémom je aj kick-down v automatickom režime, kedy prevodovka síce bleskovo podradí, no motoru trvá tak 1.5 s kým zaberie. V manuálnom režime a vhodných otáčkach je jeho odozva už slušná.

V meste si Arkana cucne priemerne 7.1 l/100km. Dlhá diaľničná jazda zaznamenala spotrebu 6.7 l/100km a kľudnou jazdou po okreskách možno jazdiť aj za 5.6 l/100km.

Podvozok a pneumatiky

Renault Arkana je postavený na rovnakej platforme ako Renault Clio alebo Captur, teda CMF-B. Vpredu teda využíva nezávislé zavesenie kolies McPherson s vinutými pružinami. Zadné kolesá zase používajú polo-nezávislé zavesenie, takže sa navzájom ovplyvňujú menej ako pri klasickom torznom.

Vrcholná Arkana jazdí na 18-palcových diskoch, tie obúvajú pneumatiky rozmeru 215/55 R18. Obuté boli letné plášťe Kumho Ecsta HS51, ktoré sú skôr stredná trieda, neboli síce zlé, no prémiové plášte dokážu ich schopnosti ešte vylepšiť takmer v každej oblasti. Výbornou voľbou sú určite Continental PremiumContact 6. Prehĺbiť zážitok z jazdy, na úkor menšieho pohodlia sa dá aj použitím rozmeru 215/45 R18, pri ktorom je možné obuť aj konkurenciu ako skvelé Michelin Pilot Sport 4, alebo novinku v podobe Bridgestone Potenza Sport.

Za kolesami sa skrýva brzdná sústava skladajúca sa z kotúčových bŕzd aj na zadnej náprave, ktoré sú zodpovedné za spomalenie 1411 kilogramov vážiacej Arkany. Predné kotúče sú veľké 280×24 mm, kým tie zadné 260×8 mm. Naživo nevyzerajú veľké, no ich brzdná sila je dostatočná. Naladenie pedála je ostré a športové, no na počiatku dráhy už možno z používania iných novinárov bolo akoby malé prázdno.

Komfort

Čo sa komfortnej stránky jazdných vlastností týka, Arkana akoby nie je typickým Renaultom. Z podvozku sa vytratila plavnosť a mäkkosť, na akú som pri francúzoch zvyknutý, pôsobí skôr nemecky, čo je na našom trhu, kde dominujú nemecké autá dobré. Filtrovanie nerovností našich ciest mu však stále ide, tlmiče dokážu povrch pekne filtrovať a výraznejšie udrie predná náprava len pri skutočne veľkých nerovnostiach.

Ďalšou oblasťou v ktorej sa Arkana dokáže rovnať aj drahšej konkurencii je zvuková izolácia. Aj pri vyššej diaľničnej rýchlosti je v aute príjemné ticho, a motor pri 150 km/h točí 2700 ot., čo je pomerne k rýchlosti dosť nízke, a odráža sa aj na výslednej spotrebe.

Potešil ma aj systém Štart/Stop, ktorý vo vysokých horúčavách uprednostňoval tepelný komfort, takže som ho ani tlačidlom nemusel vypínať, pecka! Skvelou je aj funkcia EasyPark Assist, ktorú som využíval keď sa mi nechcelo parkovať. Funguje spoľahlivo a rýchlo, no na miestach ako sú prázdne podzemné parkoviská ma nenechá vybrať, do ktorého miesta chcem zaparkovať, a vedľa stĺpu to nie je…

Jazdný zážitok

Pri športovej jazde v režime Sport, ktorý mení správanie motora, prevodovky a iný je aj charakter riadenia poteší podvozok minimálnymi náklonmi pri prejazde zákrut aj výbornou stabilitou pri prudkom prenose hmotnosti. Pocit z riadenia je vynikajúci. V jeho športovom režime je nádherne tuhé, ponúka výbornú spätnú väzbu (ktorá by použitím iných pneu mohla byť ešte vyššia) a cítil som z neho, že mám auto v rukách. Jeho odozva na moje vstupy tiež bola priama a ostrá. Radenie pádlami je možné vypínať a zapínať ich podržaním. Radenie nimi je síce rýchle, k zážitku však chýba kopanec a sloboda vytočiť motor, keďže pri vysokých otáčkach (6500 ot.) si prevodovka vždy sama automaticky preradí.

Arkane pomáha držať stabilnú systém ESP, ktorý je vo väčšine Renaultov (s výnimkou Mégane RS) nevypínateľný, čo je škoda, pretože to trochu kazí zábavu, no musím povedať že nie tak úplne. Napríklad na mokrom povrchu systém dovolí auto pri rozhodení poslať do celkom pekného šmyku (ktorý by dobre vyzeral na videu), no ak už má smerovať k hodinám, vtedy elektronika zasiahne a vyrovná vozidlo, takže možno povedať, že ESP je „športovo“ nastavené. Aspoň tak.

Posed za volantom je v rámci kategórie dobrý. Sadnúť som si mohol dosť nízko, a aj volant som si mohol prisunúť dozadu ku sebe. Športové sedadlá RS.Line majú slušné bočné vedenie, a tiež nie sú francúzsky mäkké, ale tuhšie. Volant má príjemný hrubý veniec ako to mám rád, takže sa ho môžem dobre uchopiť.

Priestor

Sedenie vzadu je v rámci triedy devízou Renault Arkana, pretože aj napriek línii strechy typu kupé ponúka najviac miesta na hlavu. Takže dozadu sa popasujú aj 1.9 m vysokí jedinci, ktorí tam nemusia sedieť so sklonenou hlavou. Horšie to už je v oblasti kolien (pokiaľ sedím za sebou), aj predné sedadlo má zo zadnej strany plastový kryt, ktorý je skôr na škodu, pretože z neho pri opretí bolia kolená.

Batožinový priestor ponúka objem veľkorysých 513 litrov, a má dvojité dno, pre lepšiu manipuláciu s nákupmi. Pri veľkých dverách kufra však treba dávať pozor na hlavu, keďže som si o zámok zvládol udrieť hlavu.

Dizajn

Najviac subjektívna stránka každého auta. Musím povedať, že Arkana je skutočne pohľadné SUV kupé, aj v porovnaní s konkurenciou vyzerá veľmi dobre, najmä z predných 3/4. Páči sa mi predná maska, ktorá vo výbave RS Line zahŕňa aj predný „difúzorom“ vedúcim vzduch otvorom v kraji nárazníku ku kolesám (čím zlepšuje aerodynamiku). Svetlá v tvare písmena C dodávajú Arkane drzý pohľad, proste to funguje. Vzadu zaujmú prepojené svetlá. Čo sa však veľmi ťažko prehĺta je nárazník s fejkovými koncovkami výfuku, ktoré sú zaplastované… Nechutné, ale tak to dnes často krát chodí a Renault očividne nie je výnimkou.

Interiér

V interiéri niečo nové čakať netreba. Prístrojová doska je rovnakej koncepcie ako väčšina nových vozidiel Renault. Využíva vertikálny 9.3-palcový displej so systémom EasyLink a 7-palcový digitálny prístrojový štít pred mojimi šoférskymi očami. Kým systém EasyLink je užívateľsky príjemný, displej by mohol mať lepšiu odozvu, aby som nemusel robiť tvrdšie dotyky. Prístrojový štít je nastaviteľný, zobrazuje aj mapu s navigačnými pokynmi. Pochválu si zaslúži ovládanie klimatizácie tlačidlami a otočnými ovládačmi, ako aj najdôležitejšie skratky v podobe hardvérových tlačidiel pod displejom. Atmosféru v noci dopĺňa ambientné podsvietenie navôkol predných pasažierov. No potešili by aj podsvietené madlá dverí ako v Renault Clio.

Zhotovenie interiéru je na dobrej úrovni. Využíva mäkčené aj tvrdšie plasty. Kým kvalita spojenia je na väčšine miest v poriadku, stredová konzola, o ktorú si šofér opiera nohu mala tvrdý plast s hranou, ktorá už po niekoľkých predchádzajúcich novinároch plastovo vŕzgala, to je taký jediný highlight na úpravu do budúcna (vyhladiť alebo potiahnuť koženkou ako to robí Mazda).

Konkurencia a zhrnutie

Ceny Renault Arkana začínajú na 24 300 EUR za výbavu ZEN. Nasleduje výbava Intens začínajúca na 26 900 EUR. Vrcholom je R.S.Line štartujúca na 29 700 EUR. Testované auto v najvyššej výbave s pár nevybranými príplatkovými doplnkami vyšlo na 30 800 EUR, so všetkými príplatkami by stálo 32 000 EUR.

Konkurentmi Renault Arkana je v rámci kategórie nemecká trojka GLC Coupe, X4 a Q3 Sportback (ktoré je rozmermi Arkane najbližšie). BMW so základným benzínom však štartuje na 55 100 EUR, Mercedes na 55 098 EUR. Audi Q3 Sportback je z tejto trojky najvýhodnejšie s cenovkou za verziu 35 TFSI (150 koní) len od 35 500 EUR. Audi však ponúka aj väčšie SUV kupé, model Q5 Sportback, ktorý je priamejším konkurentom pre vyššie spomenutých nemcov.

Medzi neprémiovou konkurenciou je to nový Volkswagen Taigo ako aj na našom trhu čerstvá čínska značka DongFeng s modelom Fengon 5. Ceny VW Taigo ešte známe nie sú. DongFeng v najvyššej výbave (dosť bohatej) vyjde na 25 290 EUR.

Takže Renault Arkana. Je štýlový, dostatočne priestranný, má výborne naladený podvozok aj rýchlu prevodovku. Medzi negatíva patrí výraznejšia turbodiera v automatickom režime, plast o ktorý si šofér opiera koleno a ako som počas týždňa zistil, znak. To že dosť veľa ľudí tento „vtip“ ešte neprešlo je patetické. Akokoľvek, Renault Arkana je skvelá ponuka na trhu SUV kupé a je vidno že si na ňom dali záležať.

Related posts