Renault Arkana E-TECH – Len sadnúť a jazdiť, úsporne.

Renault Arkana E-TECH je porovnateľná s verziou TCe140. Verzia E-TECH je ale čisto bezstarostným prepravovadlom. Sadnúť a Odviezť sa z bodu A do B.

UPSHIFTER RATING: 7.5/10

Čo sa nám páčilo: skvelý podvozok a vyváženie auta, efektívnosť v pohonu v meste a na okresných cestách, vzhľad, praktickosť, cena

Čo chce zlepšiť: fungovanie systému a spotreba na diaľnici, hladší a rýchlejší infotainment, nastavenie karty od vozidla aby nezamykala automaticky vozidlo keď chce človek auto obísť spredu

Po možnosti vyskúšania si Renault Arkana s motorom TCe 140 prišla na rad Arkana E-TECH. Výkon prakticky rovnaký, rozdiel v týchto autách je však v celkových konceptoch pohľadu na jazdu. Arkana E-TECH so sebou nesie zabalený pohon z Clia E-TECH. Hybridné ústrojenstvo sa skladá 1.2 kWh batérie umiestnenej nad zadnou nápravou. O pohon sa stará kombinácia 2 elektromotorov a spaľovacieho agregátu 1.6 upraveného pre ťažký život v hybridnej sústave. Pretože v koncepcii Renaultu funguje najmä v meste ako generátor elektrickej energie. Celkový výkon sústavy je 143 koní a kombinovaný krútiaci moment je 205 Nm.

Pohonné ústrojenstvo prenáša na cestu výkon prostredníctvom multi-módovej prevodovky, ktorá má dva „stupne“ pre elektromotor a 4 pre spaľovací agregát. Z tej má miestami používateľ pocit CVT, no zároveň aj klasickej automatiky. Je niečím odlišným a nevídaným. Poháňané sú predné kolesá. Arkana zrýchli na stovku za 10.8 sekundy, čo je o sekundu pomalšie ako TCe 140 so 7 stupňovou EDC. Čo sa maximálnej rýchlosti týka E-TECH v poriadku dosiahne 180 km/h. Ďalej už pokračuje už len sťažka. Za to verzia TCe 140 je v tomto ohľade s maximálnou rýchlosťou 210 km/h určite lepšia.

Podvozok

Čo do podvozku, skrýva sa tu platforma CMF-B, akú ma aj Clio a Captur. Takže zavesenie McPherson so stabilizátorom vpredu a polo-nezávislé zavesenie kolies vzadu. Auto v testovanej výbave RS Line jazdí na 18-palcových diskoch kolies s pneumatikami 215/55 R18. Obúva pneumatiky Kumho ECSTA HS51. Je to slušné obutie, poskytujú vyrovnané jazdné vlastnosti aj dobrú spätnú väzbu. Pre športovejší zážitok a ešte viac gripu by sme ich vymenili za Michelin Pilot Sport 4. Na francúza aj skvelé francúzske pneu. Na zastavovanie 1510 kilogramov ťažkej Arkany slúžia predné ventilované kotúče rozmeru 296×26 mm, zadné kotúče sú plné s rozmermi 260×8 mm.

Obyčajné fungovanie a spotreba

Jazda s Renault Arkana je podobne ako vo verzii TCe 140 príjemná a pohodlná. Aj tlaky pneumatík 2.3 vpredu a 2.1 vzadu naznačujú honosnú charakteristiku prejazdov vozidla cez nerovnosti. Jazda je tiež veľmi ticho, v aute je citeľné, že Renault zapracoval na odhlučnení. Pohon sa snaží samozrejme uprednostňovať v meste jazdu na elektrinu. S rýchlou sa míňajúcou kapacitou batérie sa pred polovičným vybitým aktivuje elektromotor. A aktivuje sa vždy takto cyklicky pre dobitie akumulátoru.

Pri vyšších nárokoch na výkonové požiadavky sa batéria samozrejme nechá vybiť na svoje funkčné minimum. Vtedy sa taktiež musí zapnúť elektromotor a niekedy sa zapne do skutočne vyšších otáčok. Záleží to aj od aktuálnych nárokov na jazdnú situáciu. Prechody treba pochváliť za ich hladkosť. Jediným prípadom, kedy hladké nie sú, je vyššie diaľničné tempo. Vtedy sa batéria vybije a zapnutie spaľovacieho motora, ktorý musí zároveň dobíjať batériu aj poháňať auto sprevádza akoby cuknutie, spomalenie.

Diaľnica tvorí zároveň 20% v ktorých možno povedať, že tomuto mestskému pohonu nesedí. Kvôli tomu, že batéria je takmer konštantne vybitá, sa zapne benzínový motor, ktorý ale nemá dosť sily robiť dve činnosti naraz a k tomu kľudne udržiavať zvyčajné diaľničné tempo. V týchto situáciách na prudších diaľničných stúpaniach E-TECH-u dochádza dych. V ostatných situáciách je ale výborný. Prešli sme 150 kilometrov po okresných cestách s dieslovou spotrebou 4.6 l/100 km. V meste sme pri častom brzdení v móde B, teda rekuperovaním energie dosiahli 3.7 l/100km. Čo sa spotreby týka, skvelé, zamrzí len tá diaľnica, na nej si vypýtal presne 8 l/100km. Čo je pri rovnakom tempe o 2 litre viac ako TCe140.

Podvozkovo výborné, ale chýba zapojenie do jazdy

Pri zvyčajnom jazdení je teda až na diaľnicu veľmi dobrý. Aký je ale pri dynamickej jazde?

Pri prepínaní do režimu Sport by sme ocenili, keby sa dá medzi režimami prepínať čisto stláčaním tlačidla Multi-Sense, keďže teraz treba stlačiť a dotykom na obrazovke vybrať. Ušetrilo by to trochu pozornosti a aj rýchlosti. Po prepnutí do Sportu samozrejme stuhne riadenie a zlepší sa aj odozva Arkany na plyn. Celkovo treba povedať, že odozvy pohonného systému je čo sa rýchlosti kick-downu týka veľmi porovnateľná s TCe140. Záleží však či E-TECH nachytáte na hruškách v elektrickom režime, vtedy to je o kúsok dlhšie.

Ako sme zistili pre maximálnu dynamiku netreba v Arkana E-TECH prešliapnuť pedál na podlahu, pretože po väčšinu času to vyvolá podradenie veľmi nízkeho módu, motor zareve ale vodič nemá pocit, že sa niečo veľké okolo neho koná. Namiesto toho sme zistili, že Arkana E-TECH sa najdynamickejšie cíti pri 3/4 zošliapnutí akcelerátoru. Vtedy zbytočne nepodraďuje, a aj pocitovo už zrýchľuje s väčšou gurážou.

Najlepšou vecou na Arkane je ale jednoznačne podvozok. Ten sa chová akoby vzadu ani nemal polo nezávislé zavesenie ale rovno multilink. Len veľmi ťažko jeho zadok niečo vážne rozhodí, či už nejaká odtrhová hrana na ceste alebo obdobne. Konštruktéri, s ktorými sme sa mali možnosť baviť vraveli, že nastaveniu podvozku a celkovému vyváženiu auta venovali vysokú pozornosť. A je to poznať. Arkana sedí v zákrutách vážne dobre. Vďaka veľmi trochu mäkkšiemu nastaveniu podvozka hltá nerovnosti okresných ciest jedna radosť a zaručuje tak lepšiu ovládateľnosť na nich, pretože auto na nich neodskakuje. Jasné, mierne náklony karosérie pri brzdení a prudkých zmenách smeru tu sú, ale je to SUV a sú tak na úrovni konkurencie, takže Mercedes Benz GLC Coupé alebo Audi Q3 Sportback. Ku skvelému podvozku sa pripája rovnako výborné riadenie. Tuhé, komunikatívne a nie prehnane preposilované. Z ovládania Arkany ide dobrý pocit a dovolíme si tvrdiť, že jazdne sa dokáže rovnať aj premiantom v tejto kategórii.

Základy teda zvláda, okrem toho je tu už však ťažké nájsť ďalšie vodičské esencie. Nad ovládaním prevodových stupňov vodič nemá priamu kontrolu (vie si povolením nohy z pedálu skorej preradiť vyššie) a tiež sa tu, podobne ako v iných súrodencoch nedá vypnúť stabilizačný systém. Posed je v poriadku, zistili sme však tiež, že pri verziách s manuálnym nastavením výšky sedenia sa dá sedieť ešte nižšie, čo nám ešte viac vyhovuje. Samotné športové sedadlá sú tuhšie a s výraznejším bočným vedením ako štandardné, osobne by sme nepohrdli ešte výraznejšou podporou. Zato volant športovosťou srší. Hrubý a dobre tvarovaný veniec, tak sa nám to páči.

Výbava a dizajn

Ostatne je Arkana Arkanou. Takže to znamená veľký a skvelo dostupný 480 litrový kufor, v triede najpriestrannejšie sedenie vzadu aj s dvojicou USB konektorov a sklápateľnou lakťovou opierkou. Zvyčajná novinárska výbava RS Line zase nesklame skvelo znejúcimi reproduktormi BOSE, vyhrievaním predných sedadiel aj volantu či parkovacím asistentom, ktorý samostatne ovláda smerovanie vozidla pri parkovaní. Ďalšia výbava zahŕňa adaptívny tempomat aj s funkciou Easy Pilot, čo je asistent pre jazdu na diaľnici alebo v kolóne, ktorý sme dobre využili najmä v tých kolónach.

Čo sa dizajnu týka, jednoznačne to je auto, na ktoré môže byť jeho majiteľ pyšný. Vyzerá skvelo. Na parkovisku sme využili príležitosť a cvakli si ho vedľa aktuálneho GLC Coupé. A napriek tomu, že Arkana je užšia a nepôsobí tak mohutne. Jej pohľad spredu či zadok vyzerajú luxusne. Z niektorých uhlov taktiež vďaka kratučkej kapote vzadu jemne prípomína akoby mala v dizajne okrem SUV a Coupé primiešaný aj kúsok sedanu. Tento krát sa nám dostalo šedej metalízy a nie oranžovej Valencie. A sami sme sa nevedeli zhodnúť. Kým Oranžová Valencia je skutočne nádherná farba, táto tmavšia zase Arkane dodávala taký ten pocit „ruskej mafie“ aký veľa ľudí obľubuje pri SUV, najmä pri Mercedesoch AMG. Svoj názor si však spraví každý sám…

Cena a konkurencia

Čo sa cien týka, testovaná Arkana E-TECH vyjde na 32 700 EUR rovnako vybavená verzia s TCe 140 stojí 31 200 EUR. Takže pri zvolenej konfigurácii sme pri rozdiele 1500 EUR, čo nie je veľa. Inak Arkana zatiaľ medzi neprémiovými značkami skutočne nemá konkurenciu. Čo sa prémiových týka, je tu Audi Q3 Sportback, ktoré nemá hybrid a so 150 koňmi a automatom štartuje na 37 490 EUR. Mercedes Benz GLC Coupe 300e už je hybrid, síce plug-in, a štartuje na výrazne vyšších 60 294 EUR.

Arkana je s tým čo ponúka za svoju cenu skutočne lákavou ponukou. Najmä podvozkovo je jednoducho výborná. E-TECH funguje fajn ale aj s ohľadom na naše hodnoty by sme uprednostnili TCe140. E-TECH je pre ľudí, ktorí sa chcú odviezť. Ticho, úsporne, pohodlne a bezpečne, ale nie schuti sa previezť. No účel, pre ktorý bol E-TECH vyvinutý spĺňa a funguje…až na tú diaľnicu, tam to chce ešte zlepšenie.

Svoj Renault Arkana si môžete nakonfigurovať tu:

Konfigurátor | Arkana | Renault Slovensko

POV Jazda:

Foto: Redakcia

Related posts