Nová generácia prémiových nemeckých sedanov je vždy veľká VEC. Od každej generácie sa čaká že bude lepšia, držiac však chrakteristiky, ktoré sa od daného modelu a triedy vozidiel celkovo očakávajú. BMW bolo a vždy bude samozrejme tým športovejším. A presne tak pôsobí aj nová generácia, má ostré rysy, sebavedomý pohľad, zachováva tradície, no napriek tomu všetkému je aj efektívnejšia ako doteraz.
Čo to znamená v realite?
Znamená to že nová rada 5 je skutočne kvalitne zhotovená vnútri, všetky kliky v podobe haptickej odozvy sú skvelé, priesvitné kryštálové ovládače pôsobia luxusne a z kvality spracovania aj technológie podsvietenia interiéru ide pocit prémiovosti za ktorý si priplácate. Na prechod od tlačidiel ku kontrole základných funkcií cez displej si ale treba zvyknúť. Vzadu je miesta tak akurát aj pre urastenejšieho Európana a kufor má objem 520 litrov pri spaľovacej verzii, áno o 10 litrov menej ako predchodca.
Vyskúšanie 5ky v podobe elektrickej M5 šokovalo.
Nové BMW 5 sme si mali možnosť vyskúšať v rámci prvých jázd, a tak som neočakával, že to, čo dostaneme bude priamo „duchovne povedané“ elektrická M5, v realite i5 M60 xDrive. Táto beštia má dva elektromotory, s výkonom až 601 koní a 800 Nm a funkciou Boost na volante po dobu 10 sekúnd. Stovku zvláda za 3.8, no maximálka je obmedzená na 230 km/h, ktorých dosiahne s nenazdaním sa.
Tak ako jazdí?
Čo však vyslovene šokovalo je ako 2.35 tony vážiace auto má pri zmenách smeru v zákrutách a prenose hmotnosti a pocite na volante akoby v rukách držíte o tonu ľahšie auto. Aktívne 48V stabilizátory v spolupráci s fantasticky dimenzovaným nastavením zavesenia sú však tohto schopné. Po stránke zavesenia je skvelé, že 5ka sa stále spolieha na lichobežníkové zavesenie vpredu a multilink vzadu.
Druhým prekvapením bolo tlmenie nerovností. Čakal som, že v režime Sport bude auto až skalnato tvrdé, avšak vôbec, aj v režime Sport bola jazda cez nerovnosti veľmi príjemná s mäkkučným dotlmením. Nemožno však povedať, že bola plavná, čo od BMW ani nechcete, vozidlo dávalo vedieť o zmenách sklonu na ceste, ale na priečnych nerovnostiach a zlomoch tlmilo neskutočne krásne. Nakoniec, pohodlie je na dlhých cestách s vozidlom tejto triedy to, čo očakávate aj napriek tomu že sa jedná o športovejšiu verziu.
Rapídna dynamika
No a potom je tu ten masívny výkon 601 koní a 800 Nm, ktorý vďaka charakteristike elektrického pohonu trhne celým telom, v prípade ak to spolujazdec neočakáva, môže ho dokonca zabolieť krk. Dynamika je oslňujúca. Jej jediným menším mínusom je kvôli elektrickej podobe istá nezáživnosť, nakoľko šofér sa nemá okrem ovládania volantom a pedálmi ako inak zapojiť a ovplyvniť dynamiku vozidla, v tomto ohľade tak pôsobí ako hrať videohru v realite.
A čo spotreba?
Praktickú jazdnú stránku možno popísať ťažko, nakoľko sme aj pre účely natáčania vozidla jazdili s i5 viac-menej spôsobom on-off na akcelerátore, v podstate ako obvyklý majiteľ M5. Pri takomto zaobchádzaní bola spotreba 30.9 kWh/100km. Batéria má kapacitu 81.2 kWh a pri preberaní s 92% svietil ukazovateľ dojazdu na hodnote 414 kilometrov. Ak ju však bude potreba cestou po diaľnici dobiť, spoľahnúť sa môžete na rapídne 205 kW nabíjanie.
To je dosť pochvalné…
Seriózne. Keď pred showroomom pristála i5 M60 xDrive, pomyslel som si, že to bude vlastne i5 s viac karbónovými prvkami, ktorá bude hlavne o zrýchlení v priamke, pokým v zákrutách to nebude nič moc kvôli hmotnosti. Bol som však očarený tým ako v zákrutách skrýva váhu a pôsobí ako 1.4 tony ľahký sedan a to bez potreby robiť to spôsobom, ktorý by robil vozidlo nekomfortné.
Čas na zhrnutie
BMW i5 M60 xDrive je fascinujúcim športovým elektrickým sedanom, ak naň máte prostriedky určite si ho dovoľte, nebudete ľutovať, pretože jazdí brilantne. Taktiež dokázal, že ak je tohto podvozok novej 5ky schopný pri 2.35 tony vážiacom aute, pri ľahších spaľovacích verziách, síce bez aktívnych stabilizátorov sa bude taktiež jednať o jedinečný šoférsky zážitok skĺbený s komfortom na každý deň a dômyselnosťou prémiového vozidla za ktoré si priplácate.
Osobné odporúčanie
Čo sa však samotného výberu pre život na každý deň týka v prípade elektrickej i5 by som po premyslení siahol po i5 M60, aj napriek nižšiemu dojazdu (pre ktorý som chcel predtým eDrive40). V prípade klasickej 5ky by to bola verzia 550e, ktorá zachováva typicky radový šesťvalec v kombinácii s elektromotorom, ku BMW patrí šesťvalec. To že majorita siahne po verzii 520d kvôli spotrebe je však typické.