Prvá jazda: Renault Arkana E-TECH – Zelená voľba

Arkana s hybridnou technológiou E-TECH je menej šoférsky orientovaná ako spaľovacia verzia. Stále si však zachováva skvelé vyváženie a jazdné vlastnosti. Bude skvelou voľbou pre enviromentálne zodpovedných, no vkusných ľudí.

Na dnešnom Rendez-Vous s Renault Slovensko sme mali možnosť vyskúšať si Renault Arkana v enviromentálne zodpovednej hybridnej verzii E-TECH. Samozrejme si zachováva všetky podstatné pozitívne vlastnosti. Skvelý vzhľad, aj napriek línii coupe veľkorysé miesto na sedenie vzadu, najmä hlavu, a to aj pre vysokých pasažierov. Arkana okrem toho disponuje najobjemnejším kufrom v segmente C-SUV Coupe s veľkorysým objemom 480 litrov. Ten sa po sklopení zadných operadiel zvýši až na 1263 litrov.

Hlavné zmeny

Hybridná Arkana sa líši niekoľkými rozdielmi. Prvým, ktorý bazálne nesúvisí s rozdielom medzi motorizáciami je riadenie. Po prvých jazdách s benzínovou Renault Arkana bolo niekoľko kritík na odchýlené riadenie pri vyrovnaných kolesách. Tento detail bol odstránený, okrem toho Renault zapracoval aj na ďalšom vylepšení nastavenia riadenia.

To je pocitovo v športovom móde ešte tuhšie, skutočne nie je ďaleko od toho vo vozidlách BMW. Poskytuje veľa informácií o povrchu cesty, má ostrú odozvu, proste šofér cíti prepojenie pri ovládaní s autom. V Komfortnom móde je zase príjemné na manévrovanie. Treba zhodnotiť, že tento „fine tuning“ ho skutočne ešte extenzívnejšie zlepšil.

Renault sa rozhodol pre použitie klasickej verzie hybridného systému E-TECH, ktorú používa aj Renault Clio. To znamená, že auto si batériu dobíja samo, počas jazdy. Toto rozhodnutie bolo ovplyvnené najmä snahou o dosiahnutie zábavných jazdných vlastností, teda nechceli radikálne zvýšiť hmotnosť vozidla. Klasické hybridné ústrojenstvo pridáva vozidlu +60 kg, kým PHEV, aké je napríklad v Renault Captur až +200 kilogramov.

Toto ušetrenie však neznamená, že Renault nechal podvozok taký, aký bol. Tuhosťou sú prispôsobené aj stabilizátory, či zadné tlmiče, ktoré znášajú hmotnosť 1,2 kWh batérie. Samozrejme aj hybridná Arkana stojí na platforme CMF-B, využívajúcej zavesenie McPherson vpredu, kým zadná náprava má polo-nezávislé zavesenie kolies.

Predvádzacie vozidlo vo výbave RS Line jazdilo na 18-palcových diskoch kolies. Obúvalo pneumatiky Kumho ECSTA. Malou zmenou si prešli aj brzdy. Tie predné využívajú väčšie kotúče s rozmerom 296×26 milimetrov. Rozmer zadných kotúčov je nezmenený (260×8 mm).

Dojmy z jazdy

Naša trasa sa skladala poväčšine z kľukatých okresných ciest, čo je skvelé. Po usadnutí do vozidla, sme pri hybridnej verzii nadobudli subjektívny dojem vyššieho posedu, ako pri spaľovacej verzii. Nakoľko od poslednej jazdy s Renault Arkana však už uplynul nejaký čas, môže to byť len dojem.

Pod kapotou je teda známa hybridná pohonná jednotka. Tá sa skladá z dvoch elektromotorov, a spaľovacieho agregátu, ktorý by sa mal správať po väčšinu času ako generátor. Spaľovacím agregátom je motor 1.6 SCe, produkujúci výkon 94 koní a krútiaci moment 148 Nm. Jeho veľkou výhodou je nepriamy vstrek, čo je dobré z hľadiska výdrže motoru, nakoľko sa aj pri veľkom nájazde menej zanášajú ventily. Celkový výkon je 145 koní. Je to o 5 koní viac, ako ponúka Renault Clio s rovnakým pohonom.

Špecifikom, na ktoré je Renault hrdý je multi-módová prevodovka. Tá ponúka 2 módy pre elektromotor, a 4 pre spaľovací agregát. Pohon funguje spoľahlivo, a je aj veľmi efektívny. Súčasťou akcie bol aj meraný úsek na spotrebu. Túto súťaž sme vyhrali s výsledkom 3 l/100km. Čo len poukazuje, ako efektívny tento pohon dokáže byť.

Má však aj svoje mušky. Pri dynamickej jazde alebo predbiehaní tento pohon kvôli potrebe rýchlo zapojiť všetky jeho súčasti má 1.5 sekundové oneskorenie medzi stlačením pedálu na podlahu a reálnym zabraním vozidla dopredu. V tomto ohľade by sme preto uprednostnili spaľovaciu verziu.

Druhou vecou je niekedy vysoké vytáčanie motoru. Vtedy stačí jemne zrýchliť a následne ľahko povoliť akcelerátor, mozog prevodovky pochopí a preradí na vyšší mód. Okrem toho je prevodovka inteligentná, takže sa časom adaptuje na jazdný štýl vodiča. Ak šetrí, bude radiť skorej, ak uprednostňuje výkon, nechá motor pekne vytočiť.

V porovnaní so spaľovacou verziou nám ešte chýbalo väčšie zapojenie do jazdy, nakoľko táto prevodovka neponúka možnosť radenia pádlami. Kto však hľadá zapojenie do jazdy, má na výber práve spaľovacie varianty. Čoskoro príde na náš trh aj najvýkonnejšia verzia disponujúca 160 konskými silami, čo už bude skutočne svižné.

Aj výhodná

Síce Renault Arkana má vo svojej veľkosti niekoľko konkurentov. Najmä BMW X4, Mercedes-Benz GLC Coupe, alebo Audi Q3 Sportback. Čo sa však ceny týka, nemôže jej nikto konkurovať. Okrem toho na našom trhu ponúka aj najnižší rozdiel medzi spaľovacou a hybridnou verziou, ktorý tvorí len 1100 EUR.

Hybridný Renault Arkana E-TECH začína s cenníkovou cenou 25 800 EUR pri výbave ZEN. Nasleduje výbava Intens s cenovkou štartujúcou na 28 400 EUR. Najvyššia výbava RS Line štartuje od 31 200 EUR. Renault Slovensko okrem toho pri príležitosti zahájenia predaja Renault Arkana E-TECH ponúka zľavu 2400 EUR z vyššie uvedených cien. Samozrejmosťou je taktiež 5-ročná záruka vozidla.

Sumár

Aj hybridná Arkana spĺňa vysoké kritériá. Jazdí výborne, je efektívna, ako by mala byť, a ponúka skvelý, aktuálne neporaziteľný pomer ceny/úžitku/krásy. Veľkostní konkurenti z Nemeckej trojice, možno majú na výber aj viac koní, čo sa jazdných vlastností týka, Arkana je na ich úrovni, ak nie lepšia. Minimálne pokým sú vybavené klasickým neadaptívnym podvozkom. Tešíme sa na možnosť jej plnohodnotného vyskúšania, kde prinesieme ďalšie dojmy z nej!

Related posts

Leave a Comment