Peugeot E308 dokazuje, že aj s malou batériou sú možné veľké veci. Okrem toho stále jazdí skvelo, podobne ako spaľovák.
O tom, že Peugeot 308 SW je skvelým rodinným autom niet pochýb. Nielen ponúka rozľahlý kufor až 608 litrov, ale taktiež skvelo vyzerá a aj tak jazdí. Je to rodinné auto s emóciou a nespornými kvalitami. A tak keď bolo predstavený aj jeho elektrický pohon, hneď som bol zvedavý, aké by to bolo s ním. Dnes sa teda pozrieme na verziu, ktorú s pravdepodobnosťou blížiacou sa istote neuprednostníte pred dieselom či benzínom, ale možno bude elektro-pohon v 308 SW tak dobrý, že niektorým sa zapáči. Poďme na to.
Aká je technológia pohonu?
Rovnaká ako v po-facelift modeloch e-208 či e-2008. Batéria má hrubú kapacitu 54kWh (NET 50 kWh) a nový elektromotor má teraz až 156 koní a 270 Nm. Batéria malá, čo poviete? Zo skúsenosti z málo aerodynamickej e-2008 je však viac ako postačujúca. Predsa tá mala aj s touto malou batériou skutočný dojazd ako Enyaq s veľkou 82 kWh batériou. Preto som od aerodynamického kombíku e-308 čakal skvelý výsledok.
To ale len dokým som si nevšimol vyššiu hmotnosť než samozrejme menší e-2008. Tá sa hýbala na 1795 kilogramov, teda 1.8 tony, čo je na pomery elektro kombíku stále skvelé, tak podobne, ba aj viac vážia aj Plug-In hybridné kombíky.
Vybral som sa preto na test reálneho dojazdu.
Sadám ráno do auta. Svieti na mňa 100% a dojazd 402 kilometrov. Aby som bol tak objektívny ako to len ide, po zapnutí prepínam do režimu SPORT. Tento režim je takým tým najlepším z auta. Plný výkon, ideálny tepelný management batérie keď prídem ku nabíjačke. Najskôr rozmýšlam, pôjdem len po diaľnici a uvidím kam to zájde, o moment na to si však hovorím, to bude riadna nuda. A tak som si povedal, spravím okruh. BA-TN diaľnica, cez hory skočím do Topoľčianok ku babke a domov pôjdem tiež kombinovane okresky a diaľnica.
Po diaľnici samozrejme jazdím sebavedomo 130-140 km/h v režime Sport to nie je žiaden problém. Spotreba na diaľnici? Nízkych 17 kWh/100km, čo je skvelé, som viac ako spokojný. Pred Trenčínom sa rozpršalo, a tak som sa stavil na obed, kupujem pitie na cestu a vyrážam ďalej. Smer na Partizánske cez Bánovce nad Bebravou. Priemerná spotreba klesá na 14.7 kWh/100km, z čoho som nadšený. Prichádzam ale na novo zrekonštruovaný kus cesty Veľké Uherce-Skýcov, predsa neodídem bez Dynamickej jazdy. Cestou po nej zastavujem na známej vyhliadke, pozerám spotrebu po trochu dynamickej jazde. 15.6 kWh/100km. Stále super, napriek dynamickej jazde.
Neskôr poobede prichádzam do Bratislavy. Už pred Sencom mi zasvieti rezerva, 11%, ale dojazd je akurát dostatočný pre dojazd domov. Hovorím si ale, cestou je rýchlo nabíjačka, môžem, ale nebudem to hrotiť, idem tam. Prichádzam s 8% a dojazdom 22 kilometrov. Konečná priemerná spotreba? 13.7kWh/100km.
Som z toho veľmi potešený a spokojný. Vedel som že nový pohon od Stellantisu je ohromujúco efektívny, a potvrdilo sa mi to aj v aerodynamickejšej 308 SW (naposledy som ho mal v hranatom vysokom e-2008).
Celkovo som prešiel, keď pripočítam čo zostávalo do 0%, 342 kilometrov. Pôsobivé, keď si uvedomíte, že NET kapacita batérie je iba 50 kWh a auto váži 1791 kilogramov.
Takže áno, dojazd je výborný.
Zaujme aj jazdne
Okrem toho 308 SW bol vždy super jazdiaci kombík. Jednak je pohodlný aj na veľkých 18-kach, ktoré dokonca ani pri jazde po rozbitej ceste neprotestujú. Zákruty jazdí precízne, opiera sa poriadne o zadné vonkajšie koleso. Riadenie je tuhé a priame, malý volant, ako vždy, úžasný. Posed aj koncepcia správne vyriešené. Jednoducho jazdne prívetivé rodinné auto, ktoré vediete po ceste sebavedomo.
Jediné čo málinko kazí absolútnu radosť z jazdy je nemožnosť na stálo vypnúť trakčný systém.
Jazda v oblasti komfortu je taktiež super. Peugeotka príjemným spôbom pláve nad povrchom, prekvapivo filtruje a nasáva nerovnosti a posádke o tom priveľa nedáva vedieť. Pre vlnovkách sa správa ako zaťažená na zadok, žiadne plávanie prednej nápravy. Plus je perfektne odhlučnená, čo sa pri tichom elektromobile ešte znásobuje.
A čo kufor a miesto vzadu?
Kufor má 585 litrov (spaľovací má viac – 608 litrov). Pôsobí s ním ako skutočne praktické rodinné auto, do ktorého sa veľa napchá. A majiteľa potešia aj na dotyk príjemné koberce. S miestom vzadu je to už horšie. Jednoznačne nič pre dospelých mužov, ale deti, kým podrastú…stačí. Majú k dispozícii aj USB-Cčka na nabíjanie, lakťovku s držiakmi na nápoj a samozrejme klimatizáciu.
Čo sa ešte páčilo?
Samozrejme interiér a sedadlá. Sedadlá AGR sú už typicky brilantné, s najlepšou masážnou funkciou v dostupnom rodinnom aute. Ich tlakové guličky vedia byť tak intenzívne a skutočne oddýchnuť telo. Prístrojová doska je čo sa materiálov, dizajnu aj zhotovenia týka na vysokej úrovni. Tlačidlá iToggles sú skvelou, síce drahšou verziou skratiek v infotainmente. Rozhodne je to však niečo odlišné a svieže, schopnosť si ich nakonfigurovať podľa seba je jednoznačnou výhodou. Naviac proste vždy fungujú, nikdy sa nezasekli alebo tak…
Na záver je tu ale jeden problém
A tým je cena. Od 40 990€, najvyššia výbava GT od 44 590€ a testované auto bezmála 50 000€. Za elektro ceny obvyklé. Peugeot 308 SW je skvelý rodinný kombík a to nie len ako spaľovák, ale teraz už aj ako elektro. Dojazd je s ohľadom na skutočne neveľkú batériu BRILANTNÝ. Avšak poznáme sa, vieme ako to pri elektrických autách chodí. Sú Niche – teda špecifickým trhom pre istú kategóriu zákazníkov – ľudí ktorých zaujímajú technológie. Väčšina siahne stále po diesli a benzíne.
Ako elektro však stále ohúrilo.