Prvé elektrické SUV bavorskej značky teraz dostalo refresh, vďaka ktorému najmä vyzerá lepšie.
BMW iX3 vo svojom generačnom osviežení dostalo nový vzhľad, ktorého súčasťou je štandardne dodávaná M športový balík. so športovo vyzerajúcou prednou maskou. Spodný otvor pre prívod vzduchu je vybavený aktívnymi klapkami, ktoré regulujú prechod vzduchu v desiatich stupňoch. Inak je auto doplnené o modré ozdobné prvky v tvare písmena L a svetlometmi z tiež aktualizovaných súrodencov X3/X4. Najdôležitejšie však je, že s touto vizážou vyzerá iX3 výrazne lepšie ako doteraz. Konfigurovať si iX3 bolo ako 100 odťieňov nudy.
Z technického hľadiska je vo vozidle využiteľná 74 kWh batéria (hrubá kapacita je 80 kWh), ktorá iX3 udeľuje dojazd do 460 kilometrov. Lítium-iónovú batériu je možné dobiť nabíjaním s maximálnym výkonom 150 kW. Pri tomto výkone získa vozidlo za 10 minút nabíjania dojazd 100 kilometrov. Nabitie z 10 na 80 % pomocou rýchlonabíjacej stanice zaberie 32 minút.
O pohon vozidla sa stará technológia BMW eDrive 5 generácie. Spája elektromotor, výkonovú elektriku a prevodovku do jedného celku umiestneného v pomocnom ráme zadnej nápravy. Synchrónny elektromotor disponuje špecialitou zvanou elektricky budený rotor, čím sa výrazne líši od elektromotorov konkurencie. V tomto prípade budenie rotoru nie je tvorené permanentnými magnetmi ako obvykle, ale prívodom elektrickej energie. To, že elektromotor nemá magnety znamená, že neobsahuje žiadne vzácne kovy. Stále však disponuje účinnosťou až 93%.
Tento elektromotor je schopný vyvinúť aj 17 000 ot.min., v ktorých širokom pásme produkuje maximálny výkon 286 koní a 400 Nm. Tieto hodnoty sú aj vďaka novému typu rotoru dostupné aj vo vysokých otáčkach. Preto nové BMW iX3 zrýchli na 100 km/h za 6.8 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 180 km/h.
Auto taktiež stoji na zbrusu nových 19 a 20-palcových aerodynamických kolesách, aj vďaka ktorým má toto SUV odpor vzduchu len 0.29 cx. Nové BMW iX3 obúva pneumatiky Yokohama Advan Sport V107 s rozmerom 245/45 R20.
To že BMW to na zelenosť nehrá ukazuje aj to, že množstvo kobaltu vo vysokonapäťovej batérii je oproti jej minulej generácii znížené o tretinu. BMW za to vďačí novému procesu, ktorý firma zaviedla pri nákupoch kobaltu a lítia. Jeho súčasťou je kontrola enviromentálnych aj sociálnych štandardov pri ich ťažbe. Aj ich elektromotory sú konštruované s cieľom čo najnižšieho využitia vzácnych kovov pri ich výrobe.
Foto: BMW