Priemerná spotreba: 8.6l/100km
Dojazd: 1116 kilometrov
Nová najdlhšia verzia Land Rover Defender prichádza ako ideálne rodinné, či expedičné auto, schopné pojať v plnom komforte až 8 ľudí. Toto žiadne iné európske SUV nedokáže. S cenou štartujúcou na 110 000€ ani nie je zase tak drahý. Aký je s najrozumnejšou motorizáciou, teda s pracovným Dieselovým motorom?
Karoséria
Defender 130 je predĺžený o 34cm vzadu oproti verzii 110, teda je dlhší presne tam, kde si to usadenie v treťom rade žiada. Pre toto má odjazdový uhol 28.8°. Stále excelentný s ohľadom na dlhý zadný previs. Devízou Land Rover Defender oproti jeho hlavnému konkurentovi, Mercedes-Benz G-triede je aerodynamika. Svedčia o tom aj samotné údaje. Defender 130 má súčiniteľ odporu vzduchu 0.38Cd, kým tá najefektívnejšia varianta G-triedy, elektrická G 580 má súčiniteľ až 0.44Cd.
Tento samotný údaj robí markantný rozdiel nielen v dojazde a spotrebe, ale aj každodennom užívaní vozidla. Výbornú hodnotu je vidieť na použitých riešeniach na vozidle. Tým najzreteľnejším je výrazne zaoblené predné okno, kým Mercedes má nalepenú rovnú plochu, ktorá má aerodynamickú účinnosť kvádra, teda absolútne zlú. Vďaka zaoblenému čelnému sklu je vynikajúca aj tichosť v kabíne, pričom sklo je tiež akustické, s filtrom proti UV aj IR žiareniu.
Aerodynamicky je skvelo riešená aj spodná časť prednej masky. Nárazník natiahnutý až dolu ku kolesám a zablený. Pred širokými 275-kami pneumatikami sú tiež deflektory, ktoré čistia tok vzduchu okolo nich. Rovnaké sú tiež aj pred zadnými kolesami. Navyše v prednom nárazníku majú mieste aj dva otvory. Jedným je veterný tunel, ktorý čistí tok vzduchu okolo kolies. Druhý otvor, umiestnený viac ku stredu nárazníku vedie vzduch ku 380mm brzdám a chladí ich pri náročnom zaťažení. Preto 2.7tony ťažký Defender má účinné brzdy aj pri ponáhľaní sa a ich intenzívnom využívaní.

Pokračujeme strechou. Prepojenie čelného okna a strechy je zjemnené jej vyvýšením, ktoré začína zaoblením. Toto prospieva jemnosti prúdenia vzduchu po línii strechy. Vďaka dĺžke karosérie môže byť toto pozdĺžne zaoblenie veľmi jemné a ku koncu predĺžené o spojler kde vzduchu padá smerom dole. Opäť, s ohľadom na okolnosti, veľmi dobre vyriešené. Zadná časť je taktiež skvelá. Rezervné koleso a jeho krytom prospieva vypĺňaniu priestoru, kde by inak vznikal priestor s nízkym tlakom vzduchu. Taktiež spodná časť zadku vozidla je stúpajúca, čo robí rovnaký efekt ako ukončenie strechy, len hore nohami. Výsledná diera vzduchu, ktorú auto robí je tak minimalizovaná.
Po stránke bočnej aerodynamiky taktiež ohromní zakrivenie kabíny okolo posádky ale aj celkové zakrivenie karosérie ako pri luku. Spodná „podlahová“ časť vozidla tiež disponuje na pomery ohromného SUV výborným zakrytím, takže aj napriek vysokej svetlej výske sú turbulenie od spodku vozidla minimálne.
Všetky tieto vyššie spomenuté riešenia znamenajú, že Defender je tak efektívne riešený ako to len pri tomto type auta ide. Kým G-trieda je jednoduchá krabica, Defender je proti nemu výtvor techniky z inej dimenzie.
Motor a prevodovka
Defender 130 HSE možno zakúpiť s jedným Dieselovým a Benzínovým motorom. Tým prvým je testovaný Ingenium šest-valec D350. Kým v aute je podľa dokladov ešte staršia verzia D300, v konfigurátore už nájdete iba práve D350. Nová verzia radového šestvalca s Garrett turbodúchadlom poskytuje výkon 345 koní a 700Nm, krútiaci moment je dostupný v širšom spektre než predtým, medzi 1500 – 3000 otáčkami. Motor je samozrejme uložený pozdĺžne za osou predných kolies, teda uložený vpredu v strede. Motor pracuje v spojení s automatickou prevodovkou ZF 8HP 70.
Čísla? 2 705 kilogramov, napriek tomu zrýchli na 100km/h za športových 6.8 sekundy. Maximálna rýchlosť so športovejšími 22-palcovými nízkoprofilovými pneumatikami je posunutá na 209 km/h (zo 191km/h). Prevodovka hrá ku motoru dokonalo. Radí rýchlo , okamžite, športovo, tak ako sme od tejto prevodovky zvyknutí. Umožňuje jednak skvelú dynamiku ale aj dokonalý pokoj na diaľnici, kde sí Defender pri 130km/h oddychuje pri 1700 otáčkach.
Je to dokonalá súhra. Auto nepôsobí ťažkopádne, v pozadí veľmi izolovane ale dôstojne a hladko hrá symfonický zvuk 6 valcov. Motor je samozrejme vybavený aj Mild-Hybridným 48V systémom, o ktorom viete len pri spustení nohy z akcelerátora. Tento systém odľahčuje motor o inak prebytočnú prácu s elektronikou, dodáva mu Boost a podporuje ho v dosiahnutí výbornej spotreby, ktorá je až prekvapivo nízka.

Spotreba
Dojazd na nádrž a spotreba sú ďalšou nekompromisnou vlastnosťou Defendera 130. Pri 2.7 tony ťažkom terénnom auto by som nikdy neočakával tak pôsobivý dojazd a spotrebu.
Priemerná spotreba sa zastila na hranici 8.6l/100km. V meste zvládne jazdiť za 9.1 – 9.5l/100km. Diaľničných 130km/h tiež zaznamená spotrebu 9.1-9.2l/100km. Najnižšia, absolútne pôsobivá spotreba bola na okresných cestách, kde auto jazdí za 6.3 – 6.7l/100km!! 2.7 tony ťažké auto jazdí za 6.3l/100km, to je niečo neuveriteľné!
Auto má tiež veľkú nádrž, až 96 litrov. A tak s priemernou spotrebou 8.6l/100km budete tankovať každých 1116 kilometrov. Rovnaký dojazd aký si ľudia cenia pri úsporných malých rodinných áut. Jednoducho dominancia na ceste, aj v teréne.

Podvozok
Defender sa opäť od G-triedy a Jeep Wrangler líši tým, že Land Rover zainvsetoval a zbavil sa rámovej konštrukcie, pri zachovaní všetkých terénnych vlastností, aké by vozidlo s rámovou konštrukciou malo, pri tom však žiadnych nevýhod, ktoré zase vozidlá s rámom majú.
Land Rover Defender 130 tak je sebaistý na ceste aj v teréne. V kombinácii so vzduchovými podvozkom prináša nekompromisné jazdné vlastnosti. Teoreticky som očakával, že pri hmotnosti 2.7 tony bude mať automobil problém v kompresiami. či rýchlymi zmenami smeru. Nemohol som sa však viac mýliť. Kompresie tlmiče krásne pohltia aj zastavia neželaný výskok smerom hore. Pri prudkých zmenách smeru je rýchlo zastavený roll, teda náklon hmoty. A tak ani s tak veľkým a ťažkým vozidlom som sa nebál zákruty vyberať rovnakými rýchlosťami ako so športovo zameraným sedanom. Priľnavosti a jazdným vlastnostiam samozrejme pomáhali výkonnostne rozmerom zamerané pneumatiky 275/45 R22
To nie je všetko. O presnosť reakcii na riadenie sa stará masívne lichobežníkové zavesenie kolies s vysokým uhlom pozitívnej caster geometrie, následkom čoho sa auto tak citeľne pri zatáčaní opiera o vonkajšie zadné koleso. Geometrie zadných kolies zodpovedá nielen tomu ale aj silám, ktoré vtedy pôsobia na pasívne riadenie zadných kolies. Takže použitý TOE-IN sa pod zaťažením mení na TOE-OUT a stabilita zadnej časti je tak v prudkých zákrutách veľmi dobrá.
Bol som ohromený jazdnými schopnosťami auta na asfaltovej ceste.

OFF-ROAD
O schopnostiach v teréne sa takmer ani nemusíme rozprávať. Defender je špička v jazde mimo spevnených povrchov a súkromne mi bolo nemožné vyskúšať limity vozidla. Avšak už z jednoduchých testov som cítil rozhodnosť a ľahkonohosť, ktorou sa Defender neomylne hrnie vpred. Kolesá takmer ani nenechá pretočiť a už vie, kde má poslať výkon aby šiel majestátne vpred. Prejazdové uhly sú pôsobivé aj pri tejto najdlhšej verzii s predĺženou zadnou časťou, ktorá má stále až 28.8 stupňový odjazdový uhol. Čerešničkou na torte je brodivosť 900mm, kedy sa auto zdvihne na vzduchovom podvozku najvyššie ako dokáže.
DEFENDER je OFF-ROAD pojem a ja som poctený, že som ho mohol zažiť.
Odvezie 8 ľudí v maximálnom komforte
Ešte som nezažil auto, ktoré by dokázalo odviezť ľudí aj v treťom rade v takom komforte, a to nemyslím len komfort v oblasti miesta. Ale aj tepelný, oblasť konektivity, miesta na nápoj a dokonca aj vlastného panoramatického okna. Ale poď najskôr ku priestoru.
Dozadu sa zmestí aj 1.90M vysoký človek, o čom sa iným autám môže iba snívať. Defender 130 vie pojať až 8 osôb v najvyššom komforte. Zadní pasažieri majú výduchy ventilácie aj nad hlavami ako v lietadle. Nechýba samostatné ovládanie klimatizácie aj výhrevu sedadiel v stredovej konzole, špičková konektivita a súkromie. Lavicu v druhom rade tiež možno polohovať, pre zvyšenie komfortu cestujúcich v treťom rade.

Kufor
Na začiatok musím vychváliť opäť vzduchový podvozok, takže zadnú časť auta možno znížiť pre prístupnejšie nakladanie. Následne tu máme spičkové úložné kapacity. Aj so všetkými sedadlami vyklopenými je dostupných 389 litrov, 1232 litrov pri 5 miestach v aute a maximum, oči ohromujúcich 2291 litrov pri sklopení aj druhého radu operadiel. Kapacita pre všetky potreby.
Kombinácia luxusu a robustnosti pre vodiča
Predná časť interiéru je kombináciou dômyselnosti a drsnosti pojmu Defender. Kým ovládacie prvky sú odeté v koži, kvalitných plastoch a s najvyššími technologickými technologickým nárokmi. Interiér ma aj druhú, drsnú časť s pevným madlom pred spolujazdcom, skutočne kovovým vencom volantu či výplňami dverí, ktoré sú odeté v šróboch, ktoré zlepšujú prístup ale zároveň odkazujú na prísnu účelovosť predchodcu.
Opätovne vyzdvihujem infotainment, ktorý je najdômyselnejší, aký súčasne existuje. Rovnako pohodlný bol aj volič automatickej prevodovky. Na dosah ruky, a potiahnutím do ľava má aj manuálny mód, ktorý som prednostne využíval. Potiahnutím ku sebe sa radí nahor, od seba nadol, ako v RALLY aute.

Hodnotenie
Land Rover Defender 130 je autom, ktoré otvára nové horizonty. Nielen preto koľko ľudí pojme a v akom vysokom komforte, ale je veľmi dôstojným stretom medzi svetom učelnosti a použiteľnosti so svetom Britskej elegancie, jazdy prevažne po spevnených cestách a pocite komfortného skrytia pred vonkajšími okolnosťami, nech sú akékoľvek. Jedná sa o jedinečný stroj.




















































