Honda Jazz Crosstar je mini rodinné MPV. To ako efektívne dokáže jeho hybridný systém fungovať sme si vyskúšali na trase dlhej 200 kilometrov.
UPSHIFTER RATING: 8.5/10
Čo chce pochvalu:
fungovanie a efektívnosť pohonu, priestrannosť a praktickosť vozidla, kvalita zhotovenia, dizajn, bezkáblový Apple CarPlay, sedadlá
Čo by chcelo vylepšiť:
prostredie infotainmentu by mohlo byť prehľadnejšie
Regulárnu Hondu Jazz som už testoval. Je to skvelé malé rodinné auto, ktoré pôsobí ako MPV v triede mestkých vozidiel. Vpredu má panoramatické čelné oklo, ako z Fordu S-Max, takže výhľad do strán je perfektný. Vzadu je na auto B kategórie veľmi veľa miesta na sedenie. A vďaka chytrému riešeniu zvanému Magic Seats autu stačí priemerne malý kufor postačujúci na nákup.
Je z neho cítiť, že Honda pozná svojich zákazníkov a záujemcov o toto auto. Väčšinou malé rodiny, no ešte viac, a to som videl aj pri preberaní auta, dôchodcovia, ktorí chcú praktické a spoľahlivé auto na chalupu.
A kto už jazdí častejšie na chalupu, môže siahnuť po „odolnejšie“ vyzerajúcej oplastovanej verzii Jazz Crosstar. Crosstar má o 16 mm vyššiu svetlú výšku (136 mm vs. 152 mm). Obe verzie sú však poháňané tým istým pohonným ústrojenstvom.
Je to hybrid, ktorý sa v meste správa ako elektromobil, v ktorom hrá spaľovací motor (benzínová 1.5 ka) úlohu generátoru energie do batérie. No aj motor samostatný dokáže v niektorých jazdných situáciách poháňať priamo kolesá.
V Honde neskromne tvrdia, že Honda Jazz je najideálnejšie rodinné vozidlo a majú na to tieto dôvody:
- Je to extrémne úsporné vozidlo
- Je majster variability a čarovania s priestorom
- Je spoľahlivé auto a preto si bude držať vysokú odpredajnú hodnotu aj po rokoch.
A aby dali týmto tvrdeniam náležitú váhu pripravili si pre nás, novinárov dve malé súťaže:
- Súťaž o najekonomickejšiu redakciu na Slovensku
- Najkreatívnejšiu redakciu na Slovensku
Ja som si ako cieľ vybral hlavne tú týkajúcu spotreby. Predsa som už podobnú súťaž vyhral s Renault Arkana E-TECH a som nesmierne súťaživý typ, preto som chcel vyhrať aj s Hondou Jazz Crosstar. Inak čudoval som sa prečo práve s menej aerodynamickým Crosstarom a nie klasickým modelom Jazz, ale budiš.
Cas testu mi už z hľadiska efektívnosti agregátu v chladných podmienkach (3 stupne a inverzia) neprial, čo ma znevýhodňovalo oproti iným redakciám, ktoré mali možnosť jazdiť aj v priam ideálnych teplotách. Cieľom súťaže bolo dosiahnuť najnižšiu možnú spotrebu na úseku dlhom aspoň 200 kilometrov.
Vyhral som?
Po 3 hodinách oddanej a prekvapivo nie extrémne pomalej jazdy, ktorou by som spomaľoval premávku som dosiahol priemernú spotrebu 2.9 l/100km. A bola by aj nižšia! Nebyť navigácie Honda, ktorá ma na konci trasy naviedla na dva po sebe nasledujúce horské stúpania, ktoré mi spotrebu zodvihli. Bez nich by som sa dokázal bez problémov pohybovať na 2.5 l/100km!!!
Týmto výsledkom chcem poukázať, že efektivita tohto hybridného systému je nesmierna. Auto bolo v sériovom stave s výrobcom predpísanými tlakmi v pneumatikách.
BTW na aute boli obuté letné ECO pneumatiky Dunlop ENASAVE EC300+ s rozmerom 185/60 R16.
Poznatky z jazdenia
Počas cesty na miesto štartu trasy a po výsledku aj domov som taktiež zistil niekoľko ďalších zaujímavých poznatkov. Systémový výkon hybridnej sústavy je 109 koní a 253 Nm, spojené s 1 stupňovou e-CVT prevodovkou. Treba povedať, že papierové údaje neznejú práve dynamicky, s realite je však jazda prekvapivo dobrá. Prevodovka samozrejme funguje ako CVT volí si pomery podľa rýchlosti a stlačenia plynového pedála a motor si pod kapotou vyhráva, niekedy viac, niekedy menej, podľa stavu batérie.
Na diaľnici som očakával, že to bude podobné, ako Renault Clio E-TECH, t.j. vybije sa batéria a auto nebude „ťahať“, v Honde však toto vyriešili. Batéria má minimálnu kapacitu, na ktorej sa zastaví (na ukazovateli dve paličky) a tam zostane. Tým pádom je auto poháňané obomi, aj spaľovacím aj elektrickým motorom, a aj dynamika na diaľnici je skvelá. Auto nemá problém držať aj vyššie diaľničné tempo, na ktoré bez problémov a dynamicky zrýchli. Veľmi prekvapivé. Aj výsledná spotreba 6.1 l/100km pri tomto tempe je výborná.
Honda Jazz okrem toho jazdí pohodlne, a aj je mäkko nastaveným autom, skutočne, rýchlo s ňou ani nebudete chcieť jazdiť. Je to proste príjemné auto na vozenie sa.
Moderný a intuitívny interiér
Interiér vyzerá aktuálne a aj napriek použitiu tvrdších plastov je však zhotovený veľmi kvalitne. Najviac sa mi na ňom páčili odkladacie miesta na fľašky, ktoré sú pred krajnými výduchmi na prístrojovej doske. Je to poruke a hlavne to nezavadzia, keď si vyložím ruku na stredovú konzolu. Okrem toho zaujme dvojramenný volant, a dôležité prvky ako vyhrievanie sedadiel a klimatizácia sa ovládajú tlačidlami, nie dotykovými plochami.
Stredový displej má veľkosť 9 palcov. Samotný infotainment je trochu menej prehľadný, ALE, auto podporuje Bezkáblový Apple CarPlay, ktorý aj tak používam najčastejšie. Fantastické boli aj sedadlá, ktoré sú vybavené prvkami, ktoré zmierňujú únavu. Neviem, aké sú to prvky, alebo či je to len čaro v tvarovaní sedadla, ale musím potvrdiť, že fungujú. Po celom dni za volantom (6-21) som sa stále cítil len priemerne unavený, nie prehnane ako by som od seba čakal. Takže fungujú a okrem toho majú aj vode odolné poťahy, čo sa najmä cieľovej skupine Jazz veľmi zíde.
Skvelou funkciou, ktorú som už spomenul sú zadné sedadlá Magic Seats. Tento názov znamená vyklopenie sedacej časti zadných sedadiel, čím vznikne ohromný priestor za zadnými sedadlami. Skutočne impozantný. A toho sa týkala druhá výzva, ktorej zrealizovanie však nevyšlo, takže som sa jej nezúčastnil, primárna bola aj tak spotreba… No vďaka tejto funkcii v aute možno ľahko prenášať aj vysoké predmety, ako bicykel alebo poník, ovca…
Cena
Na koniec treba povedať, že pre niekoho môže byť vysoká cena. Crosstar Executive ako vrcholná verzia začína na 23 990 EUR. Mnou testovaný model s príplatkovou perleťovou bielou stojí 25 490 EUR. K tomu Honda pridáva záruku 5 rokov na hybridný systém, ale skutočne je to Honda, takže si to môžu dovoliť a pravdepodobne bude fungovať do Aleluja.
Svoj Jazz si nakonfigurujte tu:
Honda Konfigurator | Modellauswahl | Honda AT
Video: