GMA T.33 je druhým dielom bývalého konštruktéra F1 Gordona Murrayho, po minuloročnom predstavení vlajkovej lode T.50 jeho novej automobilky GMA (Gordon Murrey Automotive). T.33 je voľnejšiou interpretáciou Gordonových princípov inšpirovaná športovými vozmi zo 60.rokov, ktoré má vo svojej zbierke. Murray a jeho firma GMA nazvali T.33 ako nadčasové superauto.
7 princípov GMA
Toto je 7 základných princípov, ktorými sa GMA riadi pri výrobe svojich áut:
- Priémiová značka. GMA si potrpí na najvyšší štandart kvality. Inžinierske inovácie v spojení s najvyššou kvalitou.
- Návrat ku kráse. Nadčasový dizajn s perfektnými proporciami a funkčnosťou.
- Inžinierske umenie. Každý komponent auta je vyrobený na mieru.
- Jazdná dokonalosť. Poskytnúť najlepší zážitok z jazdy od analógoých ovládacích prvkov po najlepší motor V12 v dejinách.
- Ľahká váha. V GMA je ľahká váha stavom mysle, ktorý pomáha dodávať superautá s neporovnateľnou dynamikou.
- Exkluzivita. GMA nevyrobí viac ako 100 kusov jedného modelu alebo variantu nejakého modelu.
- Cesta zákazníka. GMA poskutuje zákazníkovi unikátne zapojenie do výroby a konfigurácie svojho vozidla.
Čo je teda T.33?
Jednoduchá odpoveď by mohla znieť takto: Použiteľnejšia T.50. Ale to nie je správne. T.33 je samostatné auto a nie slabšia pohodlnejšia verzia T.50. Očividné rozdiely zahŕňajú klasické rozloženie sedačiek, namiesto centrálneho sedenia vodiča s dvomi sedačkami za ním v T.50. Väčším rozdielom je nový karbónový monokok vyrobený na mieru. Rozmermi sa T.33 a T.50 líšia iba milimetrami a hmotnosťou je T.33 približne o 100kg ťažšie. Takisto nemá ani veľký ventilátor v zadnej časti. Nedosahuje dokonca ani také hodnoty prítlaku, na svojej stránke udávajú polovičný prítlak.
T.33 bolo navrhnuté s cieľom vytvoriť nadčasový dizajn a Murray sa inšpiroval vo svojej garáži autami zo 60.rokov ako napríklad De Tomaso Vallelunga, Ferrari 206 SP, Alfa Romeo T33 Stradale a zoznam by mohol pokračovať ďalej. Okrem ich dizajnu boli dôležité aj kompaktné rozmery a celkové proporcie zmienených áut pri návrhu T.33. Jedným z prvkov, ktoré chcel Gordon urobiť je nasávací otvor na streche. Podobné využíval v 70.rokoch keď bol konštruktérom tímu Brabham F1. Síce má taký otvor aj McLaren F1, ktorý je tiež jeho výtvor, a aj T.50, ale pri T.33 sa líši tým, že je spojený len s motorom a nie napevno s karosériou. A tým sa dosiahne to, že pri vytáčaní motora sa bude celý prvok náporového sania na streche jemne triasť, ako to bolo na monopostoch zo 70.rokov.
Murray a aj celé GMA sa pýšia aj tým, že všetky dizajnové elementy a doplnky sú funkčné a neslúžia len na ozdobu. A vďaka tomu auto nepôsobí ani zbytočne agresívne ako veľa súčasných športiakov. A to bol jeden z najdôležitejších cieľov. Zaujímavé technické veci sa dejú v spodnej časti auta. Agresívny difúzor a kanály na odvádzanie vzduchu sú hlavnými tvorcami prítlaku, ten sa tvorí takmer uprostred auta čo zlepšuje jazdné vlastnosti. Výhodou je aj to, že vďaka tomu nie je potrebný predný splitter.
Cosworth GMA V12.2
Jednou z mála „prevzatých“ častí z T.50 je motor s prevodovkou. Aj keď to tiež nieje až taká pravda. Motor v T.33 je prerobená 2.generácia atmosférickej V12 o objeme 3.9l. Pri vývoji boli inžinieri zameraný na širší priebeh krútiaceho momentu. Výsledkom ich snaženia je 75% maximálneho krútiaceho momentu od 2500 otáčok/min. Maximálny krútiaci moment je 541Nm pri 9000ot/min! A maximálny výkon 615 koní je k dispozícii pri ohromujúcich 10 500 ot/min! V12 sa potom ešte vie „vytočiť“ na 11 100 ot/min. Tieto čísla nemajú moc priamych konkurentov. Najbližšie sú zatiaľ V12 Ferrari s 9,5 tisíc.
Novinkou u GMA je výber prevodovky. Veľká väčšina predobjednaných kúskov má začiarknutý 6-stupňový manuál, s rekordne nízkou hmotnosťou a to len s 82kg. Toto prekvapilo Murrayho, lebo investoval veľké peniaze do vývoja novej a jedinečnej sekvenčnej pádlovej prevodovky. Tzv. IGS prevodovka má dômyselnú konštrukciu, ktorá preraďuje prevodové stupne bez prerušenia krútiaceho momentu a to bez potreby akýchkoľvek spojok, okrem rozjazdovej spojky. A s hmotnosťou 78kg je najľahšou sekvenčnou prevodovkou na trhu. Vďaka premyslenej technike a nízkej hmotnosti má T.33 lepší pomer výkonu a hmotnosti ako Bugatti Veyron.
Motor s prevodovkou tvoria aj nosnú časť podvozku, zavesenie tvoria dvojité lichobežníky na oboch nápravách, s vinutými pružinami a hliníkovými tlmičmi. Riadenie je klasické hrebeňové s hydraulickým posilňovačom, žiadna elektrika. Brzdy sú Brembo s priemerom 370mm vpredu a 340mm vzadu, a T.33 má obuté pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s rozmermi 235/35 R19 vpredu a 295/30 R20 vzadu.
Interiér je rovnako čistý ako exteriér, bez žiadnych zbytočností. Analógový otáčkomer a kvalitne spracované otočné ovládače. Na vrcholné superauto má aj dostatok batožinového priestoru. Ten je rozdelený na tri samostatné jednotky a spolu majú 280 litrov. Jeden je umiestnený pod prednou kapotou, a ďalšie dva sú zrkadlovo pod bočnými panelmi za dverami. Pre lepšiu vizualizáciu odporúčame pozrieť fotky.
Foto: GMA