Alfa Romeo Tonale: La metamorfóza

Alfa Romeo Tonale je konkurentom pre BMW X1 alebo Audi Q3, dokáže však dať značke predaje, aké skutočne výrazne potrebuje?

Alfa Romeo Tonale je nové C-SUV, ktoré bude konkurovať prémiovým vozidlám v tomto segmente, kde patrí napríklad BMW X1 a Audi Q3. Pretože je to Alfa Romeo, v tomto aute nechýba talianska emocionalita a vášeň spriaznená s výborným šoférskym zážitkom, akému konkurenti od BMW a Audi budú ťažko odporovať. Pri tom všetkom však Alfa Romeo rešpektuje nevyhnutné smerovanie európskeho trhu, a tak bude toto SUV dostupné výhradne ako hybrid alebo plug-in hybrid.

Svojim vzhľadom je to nezameniteľne Alfa Romeo. Typický zobák na prednej maske, ktorý z oboch strán obopínajú minimalistické no svojim nočným podpisom až horovo agresívne svetlá, ktoré sa skladajú z trojice diód.

Tonale je hybrid a plug-in hybrid

Náš európsky trh bude dostupný s dvomi mild-hybridmi a vrcholným plug-in hybridom. Základom je tak nová štvorvalcová 1.5 Turbo so 130 koňmi a 240 Nm krútiaceho momentu spárovaná so 7 stupňovou dvoj-spojkovou prevodovkou. Keďže je to mild-hybrid, jeho súčasťou bude aj 48V systém s P2 elektromotorom o výkone 20 koní a 55 Nm.

Nový spaľovací motor bol špecificky vyvinutý pre pracovanie v hybridnom pohonnom ústrojenstve. Tento motor beží na Millerovom cykle, čo znamená, že kompresia prebieha len počas 70 – 80 % zdvihu piesta. Vo všeobecnosti je Millerov cyklus zjednošene Atkinsonov, len je určený pre prepĺňané motory.

Preto má motor aj vysoký kompresný pomer až 12.5:1, novú hlavu valcov s kompaktnou spaľovacou kamerou, dvojité variabilné časovanie ventilov. Vybavený je aj priamym vstrekovaním s vysokým tlakom až 350 bar.

Výkonnejšia verzia so 160 koňmi má naviac turbo s variabilnou geometriou. Oba motory sú pre hladké štarty agregátu vybavené remeňom poháňaným štartér-generátorom.

Na vrchole je verzia Q4. Jej plug-in hybridný systém. Ten sa skladá z motora 1.3 MultiAir turbo, ktorý poháňa predné kolesá. Na tie zadné posiela silu elektromotor. Tento systém disponuje batériou s kapacitou 15.5 kWh, ktorá mu zaručuje najlepší čisto elektrický dojazd v triede, a to až 80 kilometrov v meste. Jej nabitie výkonom 7.4 kW zaberie 2.5 hodiny.

Čo však nadšenca výkonu bude viac zaujímať ako elektrina je výkon, ten je systémových 275 koní. Tie ho robia najdynamickejším v triede, so zrýchlením na 100 km/h len za 6.2 sekundy. Ako pri väčšine plug-in hybridných SUV, aj Tonale využíva elektrický pohon v situáciách ako pohon z miesta, parkovanie alebo jazda v kolóne.

Vášnivá jazda a riadenie ako sa na Alfa Romeo patrí!

Najväčšou devízou auta však budú nespochybniteľne jazdné vlastnosti. Na ich dosiahnutie musí mať auto perfektné rozloženie hmotnosti medzi dvomi nápravami, na čom Alfa Romeo intenzívne pracovala. Výsledkom sú ťažšie komponenty umiestnené tak v centre, ako to len ide. Verzie s predným pohonom majú rozloženie hmotnosti prispôsobené čo najlepšiemu prenosu krútiaceho momentu na cestu a pre čo najlepšiu ovládateľnosť v zákrutách.

Alfa Romeo Tonale sa tiež pýši tým najlepším riadením v triede. Prečo? Je najpriamejšie a najprirodzenejšie. Má pomer 13.6:1. Prirodzenosť a cit v ňom dosiahli špecifickou geometriou prednej nápravy. Redukované sú odskoky a limitované je softvérové filtrovanie a pletenie sa do riadenia. Predné zavesenie McPherson používa technológiu FSD, na ktorej spolupracovalo s Koni, legendárnym sponzorom Alfa Romeo.

V spolupráci s Magnetti Marelli je vozidlo vybavené elektronickými tlmičmi s dvoj stupňovými ventilmi. Preto sú na výber dva jazdné módy, Comfort a Sport, pretože nič viac ani medzi netreba. Športové nastavenie tlmičov redukuje náklony tela vozidla a zvyšuje vertikálnu tuhosť, vďaka čomu je lepšie v zákrutách.

Ovládanie jazdných režimov Alfa Romeo D.N.A teraz musí obsahovať aj jazdné režimy pre elektrické pohonné ústrojenstvo. Mód Advanced Efficiency (AE) v hybridných verziách je uspôsobené na maximalizáciu energetickej efektívnosti jazdy. Pri plug-in hybridnom Q4 znamená jazdu v čisto elektrickom pohone.

Podstatou vozidiel Alfa Romeo je aj zameranie na vodiča, v prospech ktorého chce využiť nové technológie. Preto má Tonale hlasovú asistentku Alexa od Amazonu. Má tiež nový infotainment s dvojicou displejov. Stredový ma 12.3 palcov a prístrojový štít má 10.25 palcov. Nechýba 4G konektivita a aktualizácie systému OTA (over-the-air).

V tomto je Tonale prvé na svete

Alfa Romeo Tonale je tiež prvým autom, ktoré naskočilo na vlak NFT token. Teda Tonale je prvým autom s týmto digitálnym certifikátom. NFT bude disponovať údajmi o aute a tak generovať certifikát, ktorý bude cennosťou pri predaji vozidla inému vlastníkovi, keďže certifikát obsahuje všetky údaje o vozidle a jeho minulosti.

Tonale je pre Alfu veľmi dôležitým vozidlom, pretože aj napriek skvelým autám, ktoré Alfa v súčasnosti robí sú jej celoeurópske predaje v až takmer bordových číslach. Ak sa teda zháňate po tomto type auta, kúpte si Alfu. Nielen že si kúpite jazdne lepšie auto ako BMW alebo Audi, ale pomôžete tak aj spoločnosti, ktorá má nezameniteľnú úlohu v automobilovom priemysle.

Foto: Alfa Romeo

Related posts