Nová Dacia Logan je skvelou ukážkou spoľahlivého a úsporného rodinného sedanu. Logan je jednoduchý, priestranný a stále disponuje všetkým, čo by súčasné auto malo mať.
UPSHIFTER RATING: 7/10
+ cena/hodnota, priestranný kufor, odstupňovanie 6 st. prevodovky, živý motor v kombinácii so slušným podvozkom
– občas nepresná kulisa pri rýchlom radení, v konkrétnom prípade by sme priplatili za zliatinové disky
Späť v čase v na prelome milénia boli malé sedany vytvorené z mestských hatchbackov obľúbenou alternatívou pre ľudí, ktorí si povedzme nemohli dovoliť Octaviu alebo Audi A4, no chceli sedan a najmä väčší kufor. Bolo ich hneď niekoľko: Volkswagen Polo Classic, Seat Cordoba, Škoda Fabia Sedan, Renault Thalia, Daewoo Kalos Sedan, Suzuki Liana, Mazda 323, Kia Sephia, Hyundai Accent a určite môžete menovať ďalšie.
Jasné, všetko sú to autá, ktoré väčšinu ľudí nenadchnú, ale boli ukážkou zdravého sedliackeho rozumu pre ľudí, ktorí sa chceli odviezť, alebo si proste nemohli dovoliť jednotkovú „Ovcu“ s motorom 1.8T, ktorá mala konkurovať vozidlám Volvo. Dacia sa do tejto kategórie pridala s modelom Logan prvý krát v roku 2004, v ktorom bol použitý vtedajší typický business plán Dacie. Vziať techniku z o generáciu staršieho Renaultu, vytvoriť jednoduchú karosériu, hodiť na to znak Dacia a nízku cenovku a ide sa na to. Ale, že aký úspech tieto jednoduché vozidlá Dacii priniesli.
V Dacii sa stále držia toho, že chcú ponúkať čo najjednoduchšie a najdostupnejšie autá, no zároveň majú snahu sa zlepšovať. V tomto prípade Sanderu pridali „batoh“, stolčeky na zadné sedadlá, a máme tu Logan.
Prvou vecou, ktorú treba povedať, že síce nový Logan narástol len minimálne oproti predchodcovi: dĺžka 4346 mm vs 4396 mm, šírka 1994 mm vs 2007 mm. Z vizuálneho hľadiska pôsobí vďaka tučnému zadku, ako o kategóriu väčšie auto. Má tiež väčší kufor, 510 litrov predchodcu verzus 528 litrov v novom Logane.
Logan má jeden motor, dve nádrže
Pri novom Logane Dacia obmedzila ponuku výbav na dve: Essential a Comfort. A k autu Vám dajú len jeden motor, 1.0 TCe/LPG. Ten má 100 koní, čo je na malé auto dostatočné, no najmä má dvojicu nádrží na palivo. Benzínovú 50 litrovú a LPG s objemom 40 litrov, a keby sa niekto pýtal na náš obľúbený hybrid, bola by to Dacia. Reálny dojazd cez 1000 kilometrov, žiadna starosť o batériu, len jemné klepotanie motora bežiaceho na LPG.
Motor má výkon 101 koní (4600 – 5000 ot.) a 170 Nm (2000 – 3500 ot.) pri jazde na LPG. Pri používaní Božieho medíku, benzínu to je 91 koní a 160 Nm. Motor má viac-bodové nepriame vstrekovanie paliva. Prebúdza sa k životu v okolí 1800 otáčok, od 2000 nasleduje výraznejšie oživenie , ktoré sprevádza príjemné syčanie turbodúchadla. Auto dokáže dynamicky využívať krútiaci moment do 4100 otáčok. Motor je spojený so 6 stupňovým manuálom.
Logan dokáže zrýchliť na stovku za 11.9 sekundy a maximálne dokáže jazdiť 190 km/h, pri ktorých na 6 prevodovom stupni točí len niečo cez 4000 otáčok. Pri 130 km/h presne 3000 otáčok.
Podvozok, pneumatiky, brzdy
Výhodou nových Dácií je platforma CMF, ktorá prišla s aktuálnym Renault Clio, teda už neplatí že Dacia využíva staršiu techniku Renault. Podvozok má vpredu klasické zavesenie McPherson so stabiizátorom, a vzadu polo-nezávislé zavesenie so stabilizátorom. Testované auto jazdilo na 15 palcových oceľových diskoch s puklicami tváriacimi sa ako disk. Na aute boli obuté pneumatiky Continental EcoContact 6 s rozmerom 185/65 R15. Za príplatok 200 EUR je možné siahnuť aj po 16 palcových diskoch z ľahkých zliatin. jho rozmeru slušným obutím, dá sa siahnuť aj po prémiovejších PremiumContact 6. Ale sú to balóny tak, či onak.
Brzdenie 1221 kilogramov ťažkého Loganu zabezpečuje kombinácia kotúčových a bubnových bŕzd. Brzdový pedál je mäkkého charakteru, no s dobrým citom pre odhad brzdného účinku. Brzdný účinok je lineárny, čo je dobre.
Jazda
V zásade platí staré overené, vysoký profil robil jazdu veľmi pohodlnou. Nikde vo vozidle, ani v knižke nie sú uvedené tlaky pneumatík, a preto som zvolil 2.4 bar vpredu a 2.2 vzadu. V zákrutách sa zase ukazuje nevýhoda tohto obyčajného rozmeru, pomalšie reakcie na zmeny smeru alebo nižšia spätná väzba. Vďaka karosárskej verzii sedan je tu nižšia tendencia k odskakovaniu zadku vozidla v porovnaní so Sanderom. Stále však ide z Loganu pocit malého zábavného a vcelku živého autíčka. Ale zliatinové disky, ktoré som testoval na Sandere sú jednoznačne lepšou cestou pre ovládateľnosť vozidla.
Vnútri pokračujú podobnosti s novým Cliom. Páčky smeroviek/stieračov, ovládanie okien, klimatizácie, radiaca páka. Potom už nasledujú charakteristické črty Dacie, ako multimediálny systém MediaNav, vedľa neho držiak na mobilný telefón. Za ním je umiestnený konektor na pripojenie telefónu.
Posed v Sandere je na malé lacné auto fakt veľmi dobrý. Sedí sa dostatočne nízko, radiaca ruka v akurátnej výške na opretie si ju o stredovú lakťovú opierku, a radí sa jedna radosť. Malým mínusom je, že pri stredovej lakťovej opierke s úložným miestom je možnosť len elektronickej ručnej brzdy.
Ohromná porcia kilometrov na „plnú“
Najväčšou vecou na aute je jeho dojazd. Dvojica nádrží s objemom 50 a 40 litrov poskytuje ohromnú porciu kilometrov na bezstarostné jazdenie. Prepínanie medzi spaľovaním na LPG sa zapína prostredníctvom tlačidla s nápisom LPG. Takže už to v aute vyzerá, že ho montoval výrobca. Taktiež sa dá pozrieť aj aktuálne naplnenie nádrže na palubnom počítači, čo sa predtým tiež nedalo. Pri meraní priemernej spotreby som dosiahol na LPG priemer 7.1 l/100km, to kvôli nižšej efektivite spaľovania LPG. Na benzín som jazdil za priemerných 5.3 l/100km, čo je veľmi príjemné číslo.
Dacia Logan má vzadu pochopiteľne aj vďaka o 45 mm dlhšiemu rázvoru viac miesta na nohy. V operadlách sú integrované aj malé stolíky, ktoré len napovedajú jej rodinnému účelu. Okrem toho je vzadu 12V zásuvka a za malý príplatok aj elektricky ovládané okná. Kufor s objemom 528 litrov je veľký. Vďaka veľkému zadku má aj napriek sedanovému otváraniu kufra použiteľnú veľkosť nakladacieho otvoru. V kufri je aj organizér, v podobe jednoduchej plastovej skladačky, aby veci po kufri nelietali.
Malou nevýhodou pohonu benzín/LPG môže byť absencia rezervného kolesa, ktoré muselo ustúpiť prídavnej nádrži nachádzajúcej sa pod podlahou kufra, no vnútri auta, takže nebude korodovať, ako keď je dodatočne primontovaná k vozidlu.
Cena a konkurencia
Cena Dacie Logan štartuje na 11 550 EUR. Testovaný kus vo výbave Comfort, so sivou metalízou Moonstone (+440), automatickou klimatizáciou (+200), elektrickými zadnými oknami (+100), multimediálnym systémom MediaNav (+190) paketmi Parkovanie Plus (+330) a paketom Extra (+300) stojí 14 440 EUR.
Výbavovým prvkom, ktorý by som ešte vybral k autu sú vyhrievané predné sedadlá (+150).
Čo sa konkurencie týka, veľkostná by sa samozrejme našla. Je však trochu nespravodlivé porovnávať Daciu s Toyotou Corolla, pretože obe vozidlá majú inú filozofiu a zameranie. Dacii však dokáže konkurovať auto pre krízu, Peugeot 301, ktorý sa predáva od roku 2012. Peugeot však štartuje takmer tam, kde Dacia končí, na 13 590 EUR.
Logan je tak výnimočnou ponukou. Skutočné auto do krízy, ktorá sa pomaly rozbieha. Je tiež výbornou lacnejšou alternatívou ku Octavii, ktorá len v základe s puklicami stojí 20 000 EUR. Ušetrené rovná sa čo? Zarobené. Tých 6000 EUR o ktoré je Logan lacnejší, je v nádržiach premenených na ohromné množstvo najazdených kilometrov.
Svoju Daciu Logan si môžete zostaviť tu: