Cenová raketa: Renault Clio 3 RS197/200

Renault Clio 3 RS vo svojej 3. generácii je autom, do ktorého sa oplatí investovať, pretože cena slušných kúskov, ktoré neboli tvrdo jazdené na okruhu bude do budúcnosti len stúpať. O to viac v limitovanej edícii R27 F1 Team.

Renault Clio Sport, alebo RS patrí nespochybniteľne na popredné miesta najlepších hot-hatchov histórie automobilového priemyslu. Vo svojej tretej generácii prišlo v roku 2006 bez debát najlepšie športové Clio.

Ako šiel čas…

Renault bol v tejto dobe na vrchole, po víťazstvách v šampionáte F1 v rokoch 2005 a 2006 a vďaka tomu bol tento malý hot-hatch šoférským Verdim. Bolo to ideálne auto pre šoféra a jeho maximálnu zábavu. Malo vysokootáčkový atmosférický motor v duchu, žiadne turbo, žiadne problémy, manuálnu 6 stupňovú prevodovku s kratšími prevodmi ako predchodca a v zadnom nárazníku integrovaný poriadny funkčný difúzor ako z F1.

Pod kapotou bola atmosféra F4R s objemom 2.0 l, ktorá mala na začiatku výkon 197 koní pri 7 250 ot/min. a 215 Nm pri 5 500 ot. V tejto dobe však boli autá ťažšie ako ich predchodcovia, a podobne ako klasické Clio, ani verzia RS nebola výnimkou s hmotnosťou 1 240 kilogramov.

Z tohto dôvodu siahli inžinieri po kratšom sprevodovaní 6 stupňového manuálu, takže otáčky pri preradení z 3ky na 6ku spadli len o 1 500 otáčok. Týmto inžinieri chceli v oblasti dynamiky dohnať prírastok váhy, ktorý prišiel s priestrannejšou karosériou a výrazne lepšou kvalitou interiéru.

Clio RS 197 tak zrýchlilo na stovku za 6.9 sekundy a maximálna rýchlosť bola 215 km/h.

Podvozok bol podľa dobových recenzentov nastavený príjemnejšie ako na starom TROPHY, ktoré na klasickej hrboľatej ceste pôsobilo ako ruská masáž. Aj napriek príjemnejšej jazde však poskytoval aj obrovské dávky priľnavosti, a to až do takej miery, že rozhodiť ho do šmyku bolo „takmer nemožné“. Stále však prišlo nie tak zábavné ako 182 Trophy z druhej generácie.

Čoskoro tak prišiel facelift. Ten priniesol zvýšenie výkonu na rovných 200 koní, čo dosiahli novou hlavou valcov, úpravami výfuku, časovania ventilov a riadiacej jednotky. Dynamika auta sa tiež jemne zlepšila, to vďaka ďalšiemu skráteniu prevodov v stupňoch 1,2 a 3. Na 100 km/h tak zrýchlilo za 6.6 s oproti 6.9 s predtým.

Rozsiahlymi zmenami si prešla aj verzia Cup. Riadenie získalo lepšiu komunikatívnosť, presnosť a bolo o 7.5% rýchlejšie. Cup dostal nové hydraulické tlmiče s „dvojitým efektom“, ktoré sú síce o 15% tuhšie ako pri 197 Cup, no ponúkajú ešte príjemnejšiu jazdu, keď práve človek auto nenaháňa. Tuhšie sú prišli aj pružiny, o 27% vpredu a 30% vzadu. Najvýznamnejšou zmenou však bola nezávislá os riadenia, ktorú si auto adoptovalo z väčšieho brata Mégane R26.R, a prieniesla autu lepšiu precíznosť pri zatočení do zákruty. Verzia Cup bola s váhou 1 204 kg tiež o 36 kilogramov ľahšia ako klasická RS 200.

Perfektné je, že vo verzii Cup nebola štandardom (ale bola k dispozícii za príplatok) klimatizácia alebo nastavenie volantu, až tak išlo inžinierom a zníženie hmotnosti. Auto jazdilo na 17 palcových diskoch kolies s pneumatikami 215/45 R17. V tej dobe obúvala pneumatiky Conti Sport Contact 3.

V roku 2009 prišiel facelift pre všetky modely Clio. Najciteľnejšou zmenou bola najmä iná, pre mňa subjektívne škaredšia predná maska, okrem nej ešte kvalitnejšie vyhotovenie materiálov v interiéri a viac štandardnej výbavy. Pri modeli RS prišlo aj k jednej technickej zmene, a to dlhšiemu 6 prevodovému stupňu, pre tichšiu jazdu po diaľnici.

Limitky:

Clio malo aj limitované Edície.

Prvou bola 197 R27 F1 Team s počtom 500 kusov. Táto limitovaná edícia priniesla prvý krát podvozok CUP (ešte pred varziou Cup), ktorý bol o 15 mm nižší a pevnejší. Okrem toho bola výhradne vo farbe Liquid Yellow s polepmi F1 Team na rôznych miestach auta, bola oslavou majstrovského konštruktérskeho titulu Renault, ktorý získali v roku 2006.

Nasledovala Gordini. S počtom 500 kusov v Anglicku no v ostatku európy neobmedzene. Bola dostupná v dvoch farbách, bielej a modrej. Mala tradičné pruhy idúce po ľavej strane auta. Modré akcenty mali aj 17 palcové kolesá. Difúzor a splitter boli zase lakované v lesklej čiernej. Vnútri mala kožené čierno-modré poťahy sedačiek a radiacu páku v potiahnutú v modrej látke. Technicky zodpovedala RS 200 s podvozkom CUP.

20th Anniversary Special bola dostupná len v počte 20 kusov počas roku 2010 ako pripomienka 20 rokov Renault Clio a 10 milión predaných vozidiel. Bola v bielej perleti skombinovaná s lesklou čiernou strechou, predným nárazníkom a zadným difúzorom.

Edícia RedBull bola poslednou a oslavovala víťazstvo konštruktérov RedBull RB7, ktoré boli poháňané motormi Renault. Táto špecialitka má 18 palcové čierne lesklé disky kolies Interlagos. Telo vozidla je lakované v čiernej so silnými žltými kontrastmi na prednom „krídle“, zadnom difúzore a bočných zrkadlách. Limitovaná bola v počte 455 kusov.

Clio je cenná komodita

Veľa vozidiel RenaultSport Clio 3 RS bolo kúpených a prestavaných na trackday autá (síce nie na slovensku), a z tohto dôvodu sú kúsky s nízkym nájazdom a originálnom stave veľmi cenné, nehovoriac o limitovaných edíciách, ktoré je takmer nemožné nájsť k zakúpeniu. Cena ojazdeného Renault Clio 3 RS pohybujú v rozmedzí 14 – 20 000 EUR. A jeho cena bude už s časom iba rásť. Vyslovene ideálny čas na investíciu do tohto klenotu už bol, stále však nie je neskoro si zaobstarať auto, ktoré do bude v budúcnosti zhodnocovať teraz vložené finančné prostriedky, a pri občasnom jazdení zabezpečí nezabudnuteľný šoférsky zážitok.

Foto: Renault, Motor1

Related posts