ÚVOD
Najlepší výrobca dostupných vozidiel, ktoré sa na nič nehrajú, DACIA dnes predstavil UPDATE svojich modelov. Novinky sa týkajú modelov Spring, Sandero, Jogger a v iných krajinách aj Logan, ktorý sa žiaľ u nás nepredáva. Poďme si aktualizácie modelov bližšie rozobrať.
DACIA SPRING
Dacia Spring MY27 sa prišla oficiálne zbaviť nálepky najpomalšieho nového auta. Po novom bude mať 70 a 100 koní. Teda aj slabšia verzia bude mať o 5 koní viac než terajší Spring 65. Spring tak bude oveľa dynamickejší. Zrýchlenie z 80-120km/h zvládne už za 10.9s respektíve len 6.9s pri 100 koňovej verzii, kým aktuálny Spring 65 rovnaké zrýchlenie zvláda až za 14 sekúnd. Pri predbiehaní tak bude Spring použiteľnejší aj pre vodiča, ktorý sa nechce zamýšľať, kedy je ideálny priestor na predbehnutie kamiónu na okresnej ceste.
To ale zdaľeka nie je všetko. Spring má novú batériu, vďaka ktorej je štrukturálne tuhší a má tiež lepšie vyváženie hmotnosti. Toto prospieva jazdným vlastnostiam, ktoré sú ešte viac vylepšené použítím stabilizátora vpredu. Nové nastavenie tiež dostali tlmiče aj pružiny. Spring tak bude oveľa lepší v zákrutách alebo v krízových situáciách.
Samotná batéria má novú chémiu, je ňou lítium, železo, fosfát. Je to prvá batéria tohto typu od Renault Group. Poskytuje výhody v tepelnej bezpečnosti, výdrži a aj menej stojí na výrobu. Spring tak bude mať dojazd 225km WLTP. Nabíjanie je tiež vylepšené. DC 40kW a AC 7kW.
Nakoniec sa vylepšenia dostala aj tak zásadná aerodynamika. Tá sa zlepšuje z koeficientu 0.745 na 0.660 SCx., to v Cd znamená posun z 0.35 na 0.335Cd. Zlepšila sa najmä kritická spodná časť vozidla použitím plutiev pred kolesami a lepším zakrytovaním podlahy. Druhým aspektom, ktorý aerodynamiku zlepšuje je väčšie zadné krídlo, ktoré zmenšuje zadnú plochu.

DACIA SANDERO a JOGGER
Najvýhodnejšie malé auto prichádza s novým, jemne upraveným dizajnom s väčšími svetlami a novým svetelným podpisom vpredu aj vzadu. Zďaleka dôležitejším vylepšením je však nový 1.8l HYBRID pre verziu STEPWAY. Vďaka nemu má Sandero teraz najvyšší výkon, aký kedy mal, a to 155 koní. Nový HYBRID rovnako mieri aj do rodinného JOGGER-u, kde nahrádza doterajší HYBRID140. Obe vozidlá tak budú výkonnejšie a zároveň úspornejšie než doteraz.
Pri klasickom Sandero a Logan v iných krajínách sa môžu zákazníci tešiť na návrat 100 koní do motora 1.0TCe, ktorý mal dlhšiu dobu iba 90 koní. Rovnako tak prichádza LPG verzia Eco-G 120. Ten bude dostupný popri klasickom manuále aj s dvoj-spojkovým automatom EDC so šiestimi stupňami. Pod jeho kapotou už netlčie 1.0TCe, ale nový trojvalec z Dusteru, 1.2TCe. Vďaka nemu je teraz výkon až na hodnote 120 koní. Väčšie sú aj nádrže na LPG. Sandero má 49.6 litrovú oproti doterajším 40 litrom, kým Jogger má 48.8 litrov oproti rovnakým 40 litrom doteraz.
Z prvkov výbavy sa zákazníci môžu tešiť na nové bezkáblové nabíjanie, automatické svetlá, multi-view kameru alebo elektricky sklápateľné zrkadlá. Posledné tri prvky sú súčasťou balíka Driving.
Samozrejme nechýbajú ani povinné nové, zato zbytočné bezpečnostné asistenty, ktoré tieto výborné autá zbytočne zdražujú. Patrí sem detekcia únavy vodiča a detekcia chodcov/cyklistov/iných vozidiel s automatickým brzdením. Na šťastie si ich možno vypnúť programovateľným tlačidlom MySafety, rovnako ako vo vozidlách Renault.

Zhodnotenie
„Dacia veľmi príjemne osviežila svoje modely. Vdýchla im viac života v dizajne, viac koní než kedykoľvek a tiež viac komfortu, ktorého základ sa každým rokom so stúpajúcimi nárokmi posúva. Vozidlá Dacia už dnes nie sú holé autá s len nevyhnutnými prvkami, ale príjemné každodenné stroje, ktoré zároveň vedia byť vďaka svojej ľahkosti pôsobivé na dynamickú jazdu s nimi.“
KONIEC