Nový Aston Martin V12 Vantage prichádza ako posledná balada na milovaný dvanásťvalec v najmenšom aute značky. Rozlúčka s ním je v podobe maximálnej šoférskej dynamiky. Posledný dvanásťvalec v malom tele si však môže zaobstarať len 333 šťastlivcov.
Vantage V12 5.2l V12 Twin-Turbo
Pod kapotou nového V12 Vantage je dvanásťvalec s objemom 5.2 litra a dvojicou turbodúchadiel. Pre tento motor má vozidlo o 25% väčší chladič ako pri motoroch V8. Ako najnovší exemplár disponuje samozrejme najlepšími číslami vo svojej histórii. Výkon 700 koní pri 6500 otáčkach a 753 Nm v rozmedzí 1800 – 6000 otáčok. Na jeho konci je aj nový výfuk, ktorý je vyrobený len z 1mm tenkej nehrdzavejúcej ocele, a tak šetrí oproti štandardu -7.2 kg.
Na kolesá je tento mohutný výkonový apetít preposielaný 8 stupňovým automatom od ZF a LSD (dieferenciál s obmedzenou svornosťou) na zadnej náprave.Prevodovka má špecifické nastavenie rýchlosti radenia a správanie v rôznych jazdných situáciách, aby poskytla autu vždy maximálny výkon.
Nový Aston má tonový výkon 390 hp/tonu, o 20% viac oproti štandardnému Vantage. Aj vďaka tomu tak zrýchli na stovku za 3.4 sekundy, maximálne jazdí 322 km/h. Viac ako o dynamike v priamke je tento posledný výkvet o dynamike v zákrutách a na okruhu.
Vylepšenia pre maximálny jazdný zážitok.
Pre tieto účely je o 40 mm širší, aby mal širší rozchod kolies. Sú tu tuhšie pružiny, o 50% vpredu a 40% vzadu. Tie sú skombinované s uložením tuhším o 13%, novými stabilizátormi tuhšími o 5% vpredu a až o 41% vzadu. Pre zachovanie komfortu však bola do zadnej nápravy osadená sekundárna tenká pružina.
Torzná tuhosť sa celkovo zvýšila o 8%, bočná tuhosť o 6.7%, čo poskytuje optimálnu tuhosť platformy pre jazdnú dynamiku. Tieto zmeny sú podporené špecifickým kalibrovaním riadenia s vylepšenou spätnou väzbou a ešte ostrejšími reakciami.
Brzdy a kolesá
V základe V12-ku zastavujú karbón-keramické brzdy. Predné kotúče sú veľké 410 mm so 6 piestovými strmeňmi, zadné majú 360 mm a 4 piestové brzdové strmene. Tieto brzdy zvládajú teploty až do 800 stupňov. Taktiež šetria neodpruženú hmotu, a to až o 23 kilogramov v porovnaní s oceľovými.
V12 Vantage jazdí na 21 palcových diskoch, na výber je aj ich ľahšia verzia, ktorá šetrí ďalších 8 kilogramov. Obúvajú pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S o rozmeroch 275/35 R21 vpredu a 315/30 R21 vzadu.
Aerodynamika
Superšport súčasnosti musí mať aj kvalitnú neviditeľnú prítlačnú silu, áno správne, aerodynamickú. Preto má nový V12 Vantage integrovaný difúzor v zadnom nárazníku, ktorého stredom vedie dvojitá koncovka výfuku. Chýbať nesmie ani krídlo či predný splitter aj bočné lišty. Tieto elementy sú schopné autu poskytnúť prítlak 204 kilogramov pri jeho maximálnej rýchlosti.
Foto: Aston Martin