TEST Peugeot 308 SW Diesel: Dobrá práca!

Peugeot 308 SW je skutočne solídny kus auta, naviac je aj podvozkovo zábavný. Dobrá práca Peugeot, len tak ďalej!

UPSHIFTER RATING: 8/10

Cena modelu od: 23 190€

Čo sa nám páčilo:

dizajn vozidla, vyššia pocitová hodnota vozidla, komfortný no zároveň zábavný podvozok, prevodovka AISIN, efektívnosť motora, posun v oblasti infotainmentu aj kvality parkovacej kamery, masážne sedadlá

Čo chce zlepšiť:

dosť chýbala obyčajná grafika budíkov, stabilizačný systém príliš zasahuje do voľnosti šoféra, ako prémiové auto by to chcelo o niečo väčšie brzdové kotúče na oboch nápravách,

(optional) nevhodné obutie Michelin Primacy 4, ktoré neopätuje to, na čo dizajn láka, dravosť a športovosť

Sexy zovňajšok

Nová generácia Peugeot 308 má francúzskej automobilke pomôcť na ceste za jej transformáciou na prémiovejšieho výrobcu, než akým bola po roky postrádaná. Už aj letmý pohľad na auto napovie, tak počkať, toto je sexy levíča. Dizajn sa vydaril na jednotku, zamračený a sústredený pohľad prednej masky. Podlhovasté, no hranaté línie karosérie, línia zadných okien vytvárajúca takmer dojem shooting brake než kombíku či krásna 3D grafika zadných svetiel, ktorá po každom odomknutí vytvára jedinečnú svetelnú show. Človek by to na rodinný kombík nepovedal, ale Peugeot 308 SW je autom na ktoré sa dá pozerať a skúmať jeho línie, presne tak, ako pri niečom drahšom. A chata bez mobilného pripojenia a internetu tento môj dojem potvrdila, keď som ráno odostrel závesy okien a pozeral naň dúmajúc, toto auto sa skutočne podarilo.

Step-Up v interiéri

A sklamanie neprichádza ani po nastúpení do auta, interiér nielen vyzerá športovo, s ostrými líniami ako v Audi, ale aj na dotyk pôsobí výrazne hodnotnejšie ako kedykoľvek predtým. Príjemné mäkčené plasty, výborné sedadlá s dobrou bočnou oporou , nové rozhranie aj vyššia kvalita stredového displeja a pod ním digitálne skratky. Posed za volantom je na rodinný kombík ideálny. Volant nezavadzia v pohľade na digitálny prístrojový štít predo mnou (na ňom mi prekáža, že v žiadnom zobrazení nevidím klasické budíky zobrazujúce otáčky motora, nanajvýš číselný údaj).

Diesel HDi v akcii

Naštartujem tlačidlom na stredovej konzole, rovnako ako v Seate Leon SportsTourer a prebudím v tomto prípade zvuk ideálnej rodinnej motorizácie. Diesel HDi s objemom 1.5l. Parametre? Výkon 130 koní, krútiaci moment 300 Nm, zberajúcich sa už od 1400 otáčok. Motor je spojený s 8 stupňovým automatom AISIN, ktorý mu sekunduje na výbornú.

Po stránke prejavu to nie je najtichší diesel a ako možno očakávať, má aj malé oneskorenie, kým sa turbo „nadýchne“. Ale prevodovka AISIN autu skvelo sekunduje. Preradenia sú chrumkavé a rýchle a rozjazdy medovo plynule. Prevodovka AISIN si už dlhodobo zasluhuje pochvalu, naviac má o stupeň viac, ako DSG vo vozidlách koncernu VW, čo dodáva aj diaľničným jazdám väčšiu efektivitu a pokoj. Papier sľubuje zrýchlenie na 100 km/h za 10.9 a maximálku 207 km/h. Zrýchlenie tak aj pocitovo pôsobí, jednoducho stačí, aj na nejaké to predbiehanie.

Najmä efektivitu pohonu som si preveril tým na čo je dieselový kombík ideálny. Vzal som ho na víkend mimo mesta s autom naloženým 5 ľudmi a plným batožinovým priestorom. Výsledná spotreba po návrate do Bratislavy bola 5.4 l/100km, s čiernym olejom na výmenu a nie vždy úsporným štýlom jazdy. Užil som si aj šantenie na okreske a dynamickejší, nie tak predpisový návrat do hlavného mesta po diaľnici a to všetko ešte v režime SPORT, pretože som usúdil, že pri tak naloženom aute potrebujem všetkých 130 koní. A 5.4 l/100km! Som síce zatvrdnutý milovník benzínu, ale s týmto údajom som bol nadmieru spokojný. Okrem výbornej prevodovky za to určite možno poďakovať aj nízkemu odporu vzduchu cd 0.277.

Podvozok spája Komfort aj Zábavu

A tým sa pozitíva nekončia. Pretože podvozok je krásne vyladený. Jeho komfort na najväčších diskoch v ponuke je až prekvapivý. Cez spoje, jamy a zmenu výšok jazdí plavne a príjemne, takmer ako Citroen. Jazda je skutočne kultivovaná a tichá. Na strane druhej si však stále zachováva zábavnosť, aká je pri francúzskych autách typická. V takom Leone SportsTourer jazdíte zákruty precízne a sebaisto, zadná náprava sa pevne drží a jazdný zážitok je tak trochu mdlý. Sebaistý, no mdlý. No naopak Peugeot má zadok o niečo uletenejší, avšak všetko v kontrolovanom zmysle, pretože dáva šoférovi dostatok spätnej väzby na predvídanie toho čo sa deje.

Zadná náprava pri nájazde do zákruty narotuje, niekdy má až chuť uletieť zadkom, o všetkom však viem cez sedadlo aj volant. A tak som sa na kľukatej ceste s prevýšeniami zabavil aj s dieselovým rodinným autom, čo som úprimne skutočne nečakal. Naladenie francúzskych podvozkov mi jednoducho osobne svedčí a s týmito autami dokáže byť sranda.

Jediné čo mi vadilo a vadí na všetkých Peugeotoch je stabilizačný systém, ktorý jednoducho nie je možné nadobro vypnúť a užiť si kontrolu auta, sám sa opäť dá do pozoru na 50 km/h, a takto proste niektorí konkurenti 308 šoféra neobmedzujú. Verím, že Peugeot toto niekedy vyrieši a dá vodičovi viac voľnosti.

Sekundárne dôležité poznatky

Inak sedadlá sú na jazdu postačujúce, naviac vybavené masážnou funkciou, ktorá je brilantná, a na dlhých cestách to bol proste relax. Malý volant skvelo padne do ruky, rozhľad z auta aj mŕtve uhly cez C stĺpiky sú super. A Peugeot aj popracoval na kvalite cúvacej kamery, ktorá je na rozdiel od iných doterajších modelov značky na úrovni obdobne cenovej konkurencie a za príplatok bola aj 360 stupňová.

Dotykové skratky zvané i-toggles nie sú síce prelomovým riešením, za to sú efektným, a praktickým v tom, že si ich môžete samostatne nakonfigurovať. Inak aj systémové rozhranie stredového displeja nielen pôsobí po stránke animácii, odozvy, dizajnu a rozloženia výrazne hodnotnejšie ako v iných modeloch značky, no rovnako dobre sa aj používa, síce táto éra dotykových obrazoviek je sama o sebe vcelku nebezpečná a som za riešenia ako má Mazda a BMW, ale to je debata na samostatný článok. V rámci dotykového ovládania toto rozhranie nie je tak nebezpečné pre pozornosť, ako v niektorých iných vozidlách.

V mieste a praktickosti 308 SW nezaostáva

V oblasti rodinnej praktickosti a miesta vzadu Peugeot 308 SW je to tak, že Peugeot má pre porovnanie dlhší rázvor ako Golf Variant alebo Octavia Combi, to znamená viac miesta pre zadných pasažierov, čo aj je pravda. Tí majú k dispozícii samostatné ovládanie klimatizácie, dvojicu USB-C na nabíjanie aj lakťovú opierku s držiakmi na poháre. Čo sa však batožinového priestoru týka, 308 SW vám ponúka 608 litrov, čo je skutočne dosť aj pre 5 člennú rodinu. Predsa 5 sme sa do auta a jeho kufra akurát pomestili. Takže môže byť. V interiéri ešte potešil výborný systém ozvučenia Focal, príjemné ambientné osvetlenie v noci aj panoramatické otvárateľné strešné okno, prevažne výdobytky najvyššej výbavy.

Slovo na záver

Tak ako nový Peugeot 308 SW uzavrieť? Toto auto má byť prestupnou stanicou Peugeot na ceste za renesanciou značky. A musím povedať, že ako auto sa podarilo, bez ústupkov. Vzhľad, jedinečný, prémiový, sebavedomý. Spracovanie interiéru na jednoznačne vyššej kvalitatívnej úrovni. Peugeot 308 tiež disponuje výborne vyváženým a aj zábavným podvozkom, naviac dieselový agregát, síce nepatrí k najkultivovanejším dieselom, je, ako som si overil, efektívny.

Podľa titulkov niektorých médií vraj nový Peugeot 308 útočí na Audi A3. A vskutku nie je od neho tak ďaleko, čo sa vnímanej kvality týka, samozrejme Audi má ešte aspekty, v ktorých preukazuje svoju dlhodobú pozíciu ako prémiový kompakt.

Čo je však k Peugeot bližším konkurentom je Mazda. Tá je v aktuálne rovnakom cykle ako Peugeot, teda tiež chce patriť do prémiovej triedy, a spravodlivo musím povedať, že sa jej to v interiéri Mazdy 3 darí ešte o niečo viac. Čo sa však dizajnu a jazdy týka, sú na rovnakej kvalitatívnej úrovni. Samozrejme Peugeot chce byť aj komfortným aj zábavným a Mazda výhradne jazdne prívetivým na úkor nejakej poddajnosti.

Peugeot aj Mazda však skutočne nie sú ďaleko od prémiového auta tejto veľkosti od Audi, BMW či Mercedesu. Peugeot odviedol pri novej 308 výbornú prácu. Je to solídne postavené auto s ktorým je Peugeot na dobrej ceste, len tento klenot a aj iné budúce treba „leštiť“ aj v detailoch, pretože o tom je prémia.

Konfigurátorová cena testovaného auta pod 37 000€ (36 870€) v danej výbave zodpovedá trhu a kvalitám auta.

Related posts