Škoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4×4: Najlepšia ne-RSka

UPSHIFTER RATING: 8/10

+

brilantný motor hrajúci v skvelej symfónii s prevodovkou DSG, očakávaná vysoká praktickosť a skvelé odhlučnenie auta na dlhých cestách aj pri vysokých rýchlostiach

tzv. „Športový podvozok“ (určite si priplaťte za DCC), mix kvality interiéru s niektorými dielmi ako zo základnej Fabie, MATRIX svietenie oslňujúce oproti idúce autá (inak ale veľmi silné), 41 tisíc za Octaviu, mad (dobre autá sú dnes drahé, no stále…)

Doteraz si pamätám na test IV: generácie Škody Octavia keď bola čisto nová. Bol to ničím nezaujímavý kombík s 1.5 TSI a 15 palcovými diskami s balonovými pneumatikami 195/65 a manuálom. Bolo to, no slušne povedané nie dobré, naviac mala Škoda obrovské problémy s vtedy novým operačným systémom, ktorý bol neskutočne nestabilný.

Odvtedy kopec času uplynul a stretol som sa s nešportovým vrcholom Octavie. Paradoxne sa volá Sportline, ale kľud, toto auto nemá športové ambície. Športové sú na ňom sedadlá a volant. Okrem nich sa snaží vyzerať športovo, ako keby si ju niekto upravil pre svoj Instagramový účet. Má čierne nápisy, čierne lemy okien a vpredu aj výrazný čierny splitter.

K vyššie spomenutým sedadlám, sú fakt dobré a chválim aj ich látkový poťah. Ten má aj termoregulačnú funkciu a sedadlá mi prišli pohodlnejšie ako tie štandardné kamene z roku 2020. Majú aj výbornú oporu tela v oblasti stehien a spodného aj stredného chrbta. Športový volant je kožený, perforovaný s logom Sportline.

Nechcem byť zženštilý, ale skutočne sa mi páčila aj oranžová metalíza, konečne to nebola nudná čierna alebo biela Octavia.

No poďme však k podstatným veciam. Tou prvou je motor EA888 alebo 2.0 TSI v Škode označovaný aj DKZA (RS má DNPA). Nevidím ani zmysel siahať po dieseli alebo menšom benzíne, najsilnejší benzín je prosto ideál, vysvetlím prečo.

Benzínový štvorvalec má jednak krajší chod aj zvuk ako diesel, čo je však podstatnejšie, má silu na rozdávanie v širokom spektre. Aj preto hrá v symfónii so 7 stupňovou DSG, ktorá si pri normálnej jazde nemá problém radiť ležérne pri 1500 otáčkach. Máločo nahradí pocit výkonného benzínového motora. Na diaľnici pri 130 km/h točí auto taktiež len 2250 otáčok a v kabíne je vďaka výbornej aerodynamike aj odhlučneniu panujúce skvelé ticho.

Dynamika je veľmi slušná. Výkon 190 koní a 320 Nm robí predbiehanie bezproblémovým, predsa len toto auto zrýchli aj vďaka pohonu 4×4 z miesta na 100km/h len za odmeraných 5.5 sekundy, čo je výrazne lepšie ako udáva Škoda, je to teritórium hot-hatchov. A maximálna rýchlosť je až 232 km/h, keby je treba alebo chcete ;).

A naviac, tento motor je veľmi vhodný aj na upravovanie, síce to nie je DNPA, takže bude mať menšie turbo a aj menej výkonný medzichladič.

Nevidím taktiež ani dôvod v kupovaní iného motora kvôli spotrebe. Diaľničnú jazdu v medziach 130-140 km/h som zvládol za 5.9 l/100km, to nie je vôbec oveľa viac ako by mal napr. motor TDI. A vyššiu spotrebu v meste, 7.5 l/100km človek oželie, žiaden problém.

Takže po stránke motorickej je toto ideál, o tom bez debát. Po stránke podvozku však… no, poviem to takto. Buď to si priplaťte za Adaptívny DCC alebo si kúpte iné vozidlo.

Testovaná verzia mala byť podľa cenníka vybavená „Športovým podvozkom“. Na tomto podvozku však nebolo nič športové. Práve naopak bol mäkký a plavný, a to aj napriek tomu že som sa hrabal v nastaveniach dynamiky jazdy, kde sú veľmi zmätočným spôsobom popísané jednotlivé prvky auta. Vo väčšine však bolo na výber medzi Normal/Sport.

Akokoľvek podvozok bol skutočne mäkký a plavný, hlavne na prednej náprave. Zadné tlmiče sú nastavené dobre. Predné tlmiče a pružiny však cez vlny na ceste jazdia skutočne ako loď. Predná náprava veľmi výrazne doskakuje, po prejazde vlnovky spraví až 3 doskoky čo nie je vôbec dobré, hlavne na spojoch v zákrute a diaľničných rýchlostiach. Tu takéto chovanie možno pre nedobrého vodiča označiť za nebezpečné, a aj v losom teste, ktorý robil španielsky magazín KM77.com sa ukázala veľmi mäkká a nedotáčavá charakterisitika Octavie, založená aj na tom, že motor leží umiestnený výrazne pred prednými kolesami.

Čo Octavii dám, je že cez malé výtlky je takéto správanie pohodlné, ale potom keď zase zoberieme jamu do ktorej sa auto ponorí a tam je výtlk. Auto do nej vletí po nose a ešte k tomu kolesá udrú do veží tlmičov. Toto vodičovi spôsobí pocit že prešiel po strašnom výtlku a toto tresknutie bolo počuť. Pričom s iným autom viem, že daná nerovnosť nie je vôbec taká zlá.

Takže čo sa podvozku týka, určite slabina auta. Určený je pre pokojných a ležérnych vodičov. Preto odporúčam DCC, ktoré v Športovom móde skutočne dostatočne stuhne, a auto jazdí čo sa tuhosti týka takmer tak dobre ako nejaká Mazda.

Pochváliť si však zaslúži zadná náprava. Kolesá dobre držia stopu, a pri dynamickej jazde vie pekne zarotovať v strede zákruty, čo nie je na zahodenie.

Posed v aute nie je vôbec zlý, vedel by som si predstaviť sedieť ešte nižšie ale stále, fajn. Miesto si nájde každý, pretože aj volant ma širokú vôľu nastavovania.

Z používateľského hľadiska je trochu otravné, že systémy ako udržiavanie v jazdnom pruhu či Start&Stop treba vypínať po každom naštartovaní auta na displeji. Lepšie by to bolo tlačidlom, ale po chvíli sa na to dá zvyknúť. Práve naopak musím pochváliť, že stredový displej a jeho infotainment už funguje úplne bezproblémovo, a je vybavený aj bezkáblovým Apple CarPlay. Ovládanie klimatizácie v displeji stále nie je ideálne, ale tak to aktuálne je…

Interiér na pohľad vytvára vskutku dobrý pocit z trávenia času v aute. Najmä vo večerných hodinách ho dotvára výrazné podsvietenie, ktoré je dokonca aj na zadných dverách, ako v nejakej prémii.

Objektívne je však interiér mixom kvalitných a menej kvalitných materiálov. Na jednej strane dostanete mäkčenú prístrojovú dosku, s textilným prvkom tiahnucim sa jej stredom. Na druhej strane máte držadlá dverí, ovládanie okien a kryt reproduktoru ako zo základnej Fabie a stredové tlačidlá skratiek akoby z Dacie Sandero. Celkovo je to však príjemné miesto na trávenie času počas cestovania, nie som úchyl na kvalitu interiérov, ale predsalen, táto Octavia stojí cez 40 000 €, preto to stojí za zmienku.

Praktickú stránku už od Octavie očakávate. Takže máte skutočne ohromný 600 litrový kufor s otváraním dverí kufra typu liftback. Miesto vzadu je dostatočné, ale je ho kvôli hrubším športovým sedadlám o niečo menej.

Octavia Sportline 2.0 TSI je skutočne príjemným, pratickým a dobre vyzerajúcim (hlavne v živej farbe) rodinným sedanom na dlhé trasy a výlety. Pre správne chovanie na ceste však veľmi silno odporúčam podvozok DCC.

Related posts