Hodnotenie: 8/10
Priemerná spotreba v teste: 6.8l/100km
Renault Rafale prichádza ako vlajková loď značky, je to predsa SUV Coupé vo veľkosti konkurenčnej ku BMW X4 či Mercedes-Benz GLC Coupé. Francúzi nikdy nezvykli robiť veľké SUV, a tak je Rafale odvážny počin. Osobne však Rafale vnímam skôr ako nástupcu niekdajších sedanov, akurát žijeme v dobe SUV ošiaľu. Kým vrcholné Rafale E-TECH300 Plug-In možno vnímať ako duchovného nástupcu niekdajšieho Renault Safrane Bi-Turbo, teda najnovšími technológiami vybavené auto vyššej strednej triedy a zároveň vtedy najvýkonnejšie auto značky Renault. Podobne je tomu fakticky aj pri Rafale E-TECH300. Kým však do testu príde vrchol, poďme sa pozrieť na Rafale E-TECH200, ktorý je akoby nástupcom Talismanu, či pred ním Laguny.
Etablovaný E-TECH200 plne postačuje
Pohon E-TECH200 už poznám z Espace a neskôr Austral. Patrí medzi najlepšie hybridné pohony, poskytujúc veľmi dobrú dynamiku, a nízke spotreby. Inak tomu nie je ani v Rafale, ktorý na svoje rozmery váži iba 1735 kilogramov, čo nie je priveľa (prémioví konkurenti vážia až 1950-2000kg). Výkon 200 koní a 255Nm (oboch elektrických motorov) nemá problém s autom slušne hýbať, samozrejme pokiaľ jazdíte ako ja v režime SPORT a nie Normal alebo Eco. Už základná verzia tak vie slušne potešiť aj na športové zvezenie po obľúbenej okreske.
Full Hybridné pohony vo veľkých autách sú relatívne nové, verejnosť tak povediac ešte nevie čo od nich čakať. Aj keď je pod kapotou turbo trojvalec 1.2TCe, treba si uvedomiť, že tento najmä dobíja batériu, aby elektromotor, mohol poháňať kolesá. Nejedná sa tak o žiadnu neúnosnú záťaž pre spaľovací motor. Pri jazde v režime Sport je dostupný plný výkon a vozidlo sa hýbe vskutku ľahkonoho a dynamicky.
Podvozok a Jazdné vlastnosti
Celkom prekvapivým sú však jazdné vlastnosti a nastavenie podvozku. Človek by od vlajkovej lode čakal pohodlné jazdné vlastnosti, z Rafale však ide pocit, že inžinieri Renault sa snažili (keď už divízia RS neexistuje), spraviť z Rafale jazdecky športovo mienené SUV. Cestnú stíhačku v podobnom zmysle, ako lietadlo Rafale z ktorého názov vychádza.
Podvozok Rafale je vyslovene tuhý, a dáva šoférovi vedieť o každej zmene povrchu cesty, o to viac, nakoľko v SUV sa sedí vyššie. Ide z neho teda pocit šoférskeho SUV. Toto má jednoznačnú výhodu v zákrutách. Rafale sa takmer vôbec nenakláňa, na zmeny smeru reaguje pohotovo, v jeho dynamike je istá ľahkosť, ktorá ide aj z riadenia. Tá je docielená aj vďaka, v triede jedinečnému, 4Control Advanced, ktorý okrem tohto pocitu celistvosti poskytuje aj vysoké miery mechanickej priľnavosti počas prejazdu zákrutou, poskytujúc pocit sebavedomia a možnosť, na pomery SUV, vysokej prejazdovej rýchlosti zákrutami aj na klzkom povrchu, aký bol počas mojej testovacej jazdy. Rafale je po podvozkovej stránke SUV, ktoré pri dynamickej jazde šoféra zaujme svojimi schopnosťami a možno aj povedať, že baví.
Po stránke nastavenia podvozku Rafale využíva vysoký uhol pozitívnej caster geometrie vpredu, ktorá sa stará o opieranie sa o zadné koleso pri prejazdoch zákrut. Geometria kolies sa vyznačuje neveľkými negatívnymi odklonmi, vďaka dobrému vyváženiu hmotností. Predsa však využíva väčší negatívny odklon zadných kolies oproti predným. Zadné kolesá tiež disponujú pozdĺžnym odchýlením toe-out (pokiaľ sú v rovnom smere / resp. pri vypnutom 4Control).
Dizajn a praktickosť
Rafale kríži pôsobivé jazdné schopnosti s pohodlným a priestranným interiérom. Interiér známy aj z iných modelov Renault, je v Rafale ešte o niečo lepšie materiálovo prevedený, čo umocňuje príjemný pocit z bytia v ňom. Infotainment so službami Google patrí medzi najlepšie z dotykom ovládaných a na cestách poteší aj masážna funkcia pre vodiča.
Okrem toho je miesta vzadu skutočne dostatok. Zadní pasažieri tiež majú vysoký komfort cestovania s hutnou lakťovou opierkou, v ktorej je skrytý ukladací priestor, 2 USB-C konektory a otáčateľné držiaky na poháre s integrovaným držiakom (čo vyzeralo akoby na tablet). Za zadnými pasažiermi je kufor o objeme až 647 litrov s otváraním typu liftback, takže je aj krásne prístupný na nakladanie. Po sklopení zadných operadiel narastie až na 1 709 litrov.
Spotreba
Napriek ladnej línii Coupé je súčiniteľ odporu vzduchu na hodnote 0.29 Cx (očakával som menej, ale plocha prednej masky je predsa rozľahlá, daná aj kategóriou triedy SUV). Celotýždňová spotreba sa ustálila na 6.8 l/100km. Čiastkové spotreby sa však pohybujú medzi 6.5 – 7.3 l/100km. V meste samozrejme možno jazdiť aj za 5.3 l/100km, vďaka účinnosti hybridného systému, ktorý rád a často využíva jazdu na elektrinu, nakoľko disponuje až 2 kWh batériou. Spotreby boli už samozrejme ovplyvnené chladným počasím, zimnými pneumatikami aj členitosťou trás.
Zmysel auta na záver.
Rafale je šoférske SUV od Renault. Je to auto, ktoré rozhodne má čo ponúknuť najmä ako dostupnejšie vozidlo pre niekoho, kto sa zaujíma o prémiové SUV kupé. Ceny štartujú od 41 100€ za výbavu Techno a od 45 100€ za Esprit Alpine. Za Rafale E-TECH200 v plnej paľbe zaplatíte 53 300€, čo rozhodne nie je málo.
Avšak zmysel spočíva práve pre zákazníka, ktorý túži po väčšom SUV kupé, ale nechce vysoliť od 65 000 € smerom vyššie za základ Mercedes-Benz GLC Coupé 200 4Matic s rovnakým výkonom. Po technickej stránke pritom Rafale vôbec nezaostáva: má natáčanie zadných kolies v štandarde (pri výbave Esprit Alpine), ktoré je u Mercedesu príplatkové, LED MATRIX svetlomety, masážne sedadlo a perfektne zvládnuté technologické aspekty ako kamery, infotainment, kvalitu displejov či kvalitné audio Harman&Kardon s 12 reproduktormi. Naviac strecha SolarBay technológiou a vzhľadom ako z Porsche je dodatočným zaujímavým prvkom. Pokiaľ sa však zháňate po 4×4, budete musieť siahnuť po PHEV E-TECH300 štartujúcom od 49 900€.
Po mne podstatnej podvozkovej stránke ale musím podotknúť jazdí výborne, a aj ako SUV má čo ponúknuť oduševnenému vodičovi. Najmä v oblasti mechanickej priľnavosti a agility pri zmenách smeru na pomery SUV.
Renault Rafale je tak výhodnou cestou ku prémiovo príjemnému a krásnemu SUV kupé.