Spotreba: 5.3l/100km
Reálny Dojazd: 830km
Úvod
„Citroën C3 prichádza vo svojej 4. generácii. Tá prichádza s radikálnou zmenou osobnosti. Z klasicky tvarovaného hatch-backu s originálnou ochranou dverí AIR-BUMP sa stalo malé SUV s vysokým podvozkom a teda aj celkovou svetlou výškou. Veľkostne sa tak rovná staršej generácii malých crossoverov, čo si všimnete napríklad pri zaparkovaní vedľa starého Nissan Juke. Inak ale prináša najmä to, čo pri predchodcovi vzbudzovalo myšlienky typu „ČO KEBY“ mala aj C3 podvozok AdvancedComfort s hydraulickými dorazmi na oboch koncoch tlmiča. Teraz sa už ďalej pýtať nemusíme, pretože ich dostala.„
Okrem toho sa zmenili pohony. Perfektný úsporný hybrid s automatom, elektrický pohon a klasický spaľovák s manuálom a reťazovým rozvodom, a presne s posledným spomenutým som si novú C3 vyskúšal ako prvú. Aký je teda nový Citroën C3?
Karoséria a Aerodynamika
Podstatnou zmenou je prechod tela z klasického hatchbacku na malé SUV / crossover. Toto samozrejme prináša používateľskú výhodu nastupovania/vystupovania. Konštrukčne však prináša radu nevýhod, s ktorými sa museli konštruktéri vozidla vysporiadať. Aspektom, na ktorom je vidno, že sa s ním snažili najviac pobiť je aerodynamika novej C3. Krátke, vysoké a hranaté znamená z aerodynamického hľadiska veľkú výzvu. V Citroëne sa snažili najviac ako mohli. Nový Citroën C3 má najväčšie tunely v prednom nárazníku v triede, disponuje aj aktívnymi klapkami pred chladičom, zaobleným čelným oknom a vzadu dlhým spojlerom vedúcim vzduch smerom dole doplneným aj o veľké bočné spojlery robiace to isté pre bočnú aerodynamiku.
Výsledok? Auto, ktoré by bez takéhoto riešenia malo odpor vzduchu kľudne až 0.40Cd, s nimi je to iba 0.31Cd, čo naozaj nie je vôbec zlé, ba je to pôsobivé s ohľadom na okolnosti. Je to iba o 0.3Cd viac, než je súčasný obvyklý štandard malých vozidiel. A keby C3 porovnám s crossovermi je to lepšie než väčšina tých najpredávanejších. Takže aerodynamici v Citroëne by na seba mali byť hrdí, pretože odviedli vynikajúcu prácu!
Motor a Spotreba
Testovaný model bol poháňaný čisto spaľovacím 1.2 Turbo so 6-st manuálom bez akejkoľvek hybridnej pomoci. Kto chce automat, siahnuť môže buď po 1.2 Hybrid s výkonom 110 koní alebo čisto elektrickej verzii s výkonom 113 koní. Nový C3 je stále veľmi úsporným mestským autom. Spotreby dosiahli 5.3l/100km dlhodobo, 7l na diaľnici, 4.9-5.2 pri obvyklých jazdách okresky-mesto a najnižšia dosiahnutá spotreba v teste bola 4l/100km. Vďačí za to aj dlhým prevodovým pomerom pri 5. a 6. prevodovom stupni.
Čo sa dynamiky týka, radiť s manuálom je síce radosť, avšak z motorizácií by som odporúčil 1.2 Hybrid 110. Vďaka pomoci elektromotora bude mať lepší ťah zospodu, ktorý v prípade testovaného 1.2 Turbo čiastočne chýbal. Pre normálne jazdenie má však sily dostatok. Bez problémov zvláda predbiehanie aj do kopca, ako aj diaľnice, pokiaľ nie je veľmi veterno, vtedy je cítiť, že by to chcelo viac koní pod kapotou.
Koncepcia a Podvozok
Technické koncipovanie auta je nastavené správne. Vodič a teda aj zvyšok posádky je usadený ďalej od predných kolies, vytvárajúc tak vyváženie motoru uloženému pred osou predných kolies naprieč. Vyváženie auta ešte viac umocňuje vhodný uhol pozitívnej caster geometrie prednej nápravy, takže vozidlo sa pri nájazde do zákruty výrazne oprie o zadné vonkajšie koleso, čo je správne. Z pohľadu geometrie kolies využíva C3 väčší odklon kolies vzadu. Zadné kolesá majú tiež pozdĺžne odchýlenie s malým uhlom toe-in, teda dovnútra.
Podvozkovo využíva Citroën C3 zavesenie MacPherson vpredu a jednoduchú vlečenú zadnú nápravu vzadu. Špecifikom sú samozrejme tlmiče s technológiou Advanced Comfort. Po prvý krát v C3, keďže v minulej generácii neboli, a aj som sa vyslovil s myšlienkou zaujímajúc sa, ako skvelé by bolo, keby aj malé auto bolo vybavené týmito tlmičmi. Teraz už je, a musím povedať. Je to samozrejme, VEĽMI PRÍJEMNÉ!
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti nového C3 sú v oblasti komfortu úžasné. Čím rýchlejšie po rozbitej ceste jazdí, tým hladšia je jazda. Nerovnosti a najmä ich štruktúru filtruje akoby ani neexistovali. Z jazdy ide v oblasti komfortu veľmi vyspelý pocit, akoby až z vozidla strednej triedy, aj napriek krátkemu, iba 2.6m rázvoru. Aj spojenie zadnej vlečenej nápravy a týchto tlmičov robí vlečku z pohľadu komfortu pohodlnejšiu, než obvykle býva. Druhým aspektom tohto komfortného podvozku bude jeho výdrž, ide z neho pocit, že mu prakticky nemôžete ublížiť, všetko stlmí a pohltí. Vyhovovať mu bude „RALLY“ spôsob jazdenia aj po nespevnených cestách a veľmi dobre si z hľadiska životnosti poradí aJ s vodičom, ktorý v mestách berie všetky poklopy kanalizácií a nevenuje pozornosť jazde okolo nich.
So zákrutami C3 nemá problém, ale nie sú jej teritóriom, aj kvôli vysokej karosérii, ťažisku a vyššiemu posedu za volantom. Pri prejazde zákrut sa správa šoférsky správne, teda váhou sa oprie o vonkajšie zadné koleso, čo pomáha oddaľovaniu nedotáčavosti vozidla. Napriek vyššej mäkkosti oproti športovejším konkurentom je priľnavosť vozidla a prechod do nedotáčavosti na veľmi dobrej úrovni. Ak je v zákrute priečna nerovnosť, jednodudochá zadná vlečka po nej skĺzne, ale vhodným a predvídateľným spôsobom. Aspekty ako riadenie, či radenie sú dimenzované na pohodlie a izoláciu, ale stále dostatočne precízne na vedenie vozidla. Jazda s novým C3 je predovšetkým komfortná, ale neodmietne a nesklame ani pri dynamickom zvezení.
Priestrannosť a Komfort
V oblasti priestoru pre cestujúcich ako možno čakať už zo vzhľadu SUV. Nový Citroën C3 pôsobí vzdušným dojmom. Vzadu sa usadia primerane aj vyšší jedinci, čo je na pomery triedy neobvyklé. Za nimi je kufor s medzigeneračne vyšším objemom 310 litrov. Je dostatočne hlboký, s dvojitým dnom aj rezervným kolesom.
Snáď najvirálnejšou novinkou výbavy nového C3 je absentujúci otáčkomer vozidla. Vadí to? Na prvé počutie možno. Inak je to celkom sympatický návrat ku slobode radenia ako v malých autách na začiatku milénia. Človek si vycibrí sluch a počúva otáčky motora, tým druhým to zase môže byť jedno a budú jazdiť podľa aktuálne potrebnej dynamiky. Ostatne je interiér typicky Francúzsky originálny. Vpredu pod čelným oknom máme pozdĺžny útvar v ktorom je pred vodičom ukrytý displej vodiča. Ten zobrazuje rýchlosť, spotrebu, Trip A aj B a ďalšie dva nemenej podstatné údaje.
Volant je tvarovo blízky novým volantom Peugeot. Je malý ako v motokáre a s klasickými tlačidlami na ňom, čo nemožno hodnotiť inak ako pozitívne. Stredový displej má použiteľný a prehľadný infotainment. Pochvalou možno zahrnúť aj tlačidlové ovládanie klimatizácie s kvalitne pôsobiacimi tlačidlami. Citroën myslel aj na skutočných vodičom, ktorí nenávidia nezmyselné bezpečnostné systémy prameniace z Európskej Únie a umožňuje všetky tri vypnúť jednoduchým a rýchlym podržaním príslušných samostatných tlačidiel.
Interiér je zhotovený miestami z tvrdších plastov, ale kvalitne, nič v ňom nevŕzga, dokonca ani plávajúci displej. Sedadlá Advanced Comfort sú úžasné, aj po dlhých cestách je telo oddýchnuté a sú zároveň príjemne mäkké. Nerozumiem ako môže niekto preferovať plechové sedačky Škoda alebo VW, a kritizovať práve skvelé Citroëňácke, ako som sa s obdobným názorom stretol… Jedinú malú výčitku mám ku ručnej brzde, ktorá bola až zbytočne pevná a u muža vyžadovala silný stisk na jej uvoľnenie, neviem čo si s tým počne žena, pre ktorú je auto vďaka milému vzhľadu viac uspôsobené. Nechýba bezdrôtové nabíjanie, kopec praktických odkladacích priestorov aj bezkáblové Apple CarPlay/ AndroidAuto. Nový Citroën C3 je veľmi dobre vybavené mestské auto.
Hodnotenie
Citroën C3 4. generácie prináša tomuto modelu to, čo mu vždy chýbalo, a to v danej dobe aktuálny vrcholný podvozkový systém Citroënu. Teraz ho má, a je to naozaj skvelé, pretože jazdí ako z bavlnky. Prechod na SUV je len reakciou na trh, ktorý miluje tvar SUV. Inžinieri sa s týmto snažili vysporiadať, ako to len aerodynamicky išlo. Pokiaľ sa zháňate po fakt komfortnom malom hatchbacku, alebo máte problémy s chrbtom a hľadáte auto, ktoré ich ešte nezhorší, dostupnom aj ako elektromobil, už viac nehľadajte a vyskúšajte nový Citroën C3. Ako vidím na cestách, Citroën C3 má svoju klientelu, a už krátko po štarte predaja ich na cestách jazdí dostatočne veľa.
Je to produkt, aký na trhu chýbal. Držím palce!
Koniec
































