Prvá jazda: Renault Arkana – Lepší ako sme očakávali!

Nový Renault Arkana je brilantne podareným vozidlom. Jazdí výborne, je tichý aj priestranný. Jeho jediným nedostatkom pre niektorých môže byť výkonová rezerva.

Nový Renault Arkana prichádza do aktuálne najrozšírenejšieho segmentu C-SUV, v ktorom už jeden model má, a tým je Kadjar. Arkana však prináša sexy telo SUV-coupe, ako aj celkovo odlišný (myslíme si že krajší) vzhľad od svojho súrodenca. Určite by mala byť veľkým lákadlom pre ľudí, ktorým sa páčia vozidlá ako Mercedes-Benz GLC Coupe alebo BMW X4, no keďže patria pod prémiovú značku, sú trochu väčšie a taktiež sú cenovo diametrálne odlišné.

No v prípade rozhodnutia pre Arkanu, ako sme zistili už počas prvých jázd niet čoho ľutovať. Je týmto modelom až na pár odlišnosti takmer rovná. Je výborná, a ktokoľvek sa podieľal na jej vývoji odviedol dobrú robotu.

Technika

Verzia, s ktorou sme mali možnosť stráviť niekoľko hodín bola poháňaná turbom prepĺňaným 1.3TCe naladeným na výkon 140 koní, s dostupnými 260 Nm krútiaceho momentu. K dispozícii bude aj silnejšia verzia so 160 konskými silami, alebo klasický hybrid E-TECH ako v Renault Clio s výstupom 145 koní.

Čo sa podvozku týka, sediac na platforme CMF-B, akú má Clio aj Captur, využíva Arkana predné zavesenie typu McPherson s priečnym stabilizátorom, kým vzadu je jednoduchšie polo-nezávislé zavesenie kolies taktiež so stabilizátorom. Podvozok tiež využíva klasické vinuté pružiny a pasívne tlmiče. Tento set-up môže na prvý pohľad znieť ako poddimenzovaný na tak veľké vozidlo. My sme však podvozok Clia vždy označovali za schopný aj vyššej triedy, a v prípade Arkany tomu tak je.

Keďže bola Arkana odetá do výbavy RS Line, jazdila na 18-palcových diskoch kolies s pneumatikami 215/55 R18. Použitými boli Kumho ECSTA. Spoza diskov na nás vykúkali na pohľad malé brzdové kotúče na oboch nápravách. Tie predné majú rozmer 280×24mm, kým tie zadné 260×8 milimetrov. K dispozícii sme mali aj voľbu jazdných režimov MultiSense: Eco Normal, Sport, MySense

Prvé dojmy z jazdy

Arkana si nás opantala svojim nastavením podvozka okolo prsta. Ponúka nádherné vyváženie medzi komfortom a tuhosťou, potrebnú pre disponovanie informáciami o povrchu cesty. Dokonca musíme povedať, že naladenie sa nám páčilo viac, ako pri BMW. Pri teste podobne veľkého bavora s pasívnymi tlmičmi sme si v duchu vraveli že je síce stále komfortný, na naše cesty by mohol byť trochu viac poddajný, a presne taká Arkana je. Aj napriek svojej poddajnosti má šofér pocit prepojenia s cestou podobne ako v BMW aj pri rýchlej jazde. Cesty sa drží aj na mokrom povrchu skvelo, poskytuje šoférovi vysokú úroveň sebavedomia v zákrutách. Aj pri pridaní plynu v zákrute sa neženie po nose a pri dávkovaní brzdenia si vždy len jemne pokľakne.

Druhou podstatnou vecou je zvukový komfort v kabíne. Ten ako sme si mohli vyskúšať na diaľnici pri 140 km/h proti búrkovému vetru je na úrovni prémiových vozidiel. Motor točí niečo nad 2000 ot.min. a na palube panuje pokoj, ako skladby od Ludovica Einaudi-ho.

Samotný interiér je taký, ako ho poznáme z iných Renaultov, najbližší je modelu Captur. Má však inú, a aj lepšie nastaviteľnú grafiku 10-palcového štítu pred vodičom, ako aj leský povrch plastu tváriaceho sa ako uhlík, ktorý by sme mohli skritizovať. Inak posed, sedadlá aj volant sú na dobrej úrovni. Športové sedačky vedia podržať, no mohli by byť ešte výraznejšie. Volant má príjemne hrubý veniec potiahnutý jemnou kožou.

Riadenie je nádherné, v športovom móde je jeho zaťaženie tuhé takmer ako pri BMW. Auto je cez neho naozaj vcelku pekne cítiť (samozrejme nie tak ako pri športovom aute…), človek sa jednoducho necíti, akoby auto ovládal z diaľky, ale cíti prepojenie s ním. Podobne dobrá spätná väzba je poskytovaná cez sedadlá, ktorých výplne sú jemne mäkkšie ako pri nemeckých vozidlách.

Motor a dynamika

Prichádzame k časti, kde spomenieme aj niekoľko výhrad, a rozdielov medzi prémiovou konkurenciou. Hneď prvou je výkon. Síce 140 koní je použiteľný údaj, a aj jazdne je auto schopné, pri prémiových vozidlách sú výkony predsa len trochu vyššie. Potešením je, že príde aj silnejšia 160 koňová verzia, ktorá im už je bližšie, akokoľvek, po uplynutí záruky vozidla by sme sa s ním vydali k najbližšiemu certifikovanému úpravcovi na dodanie vitamínu K (pre niekoho kW).

Motor je spojený so 7-stupňovou EDC. Táto prevodovka je určite schopná, samotné preraďovanie medzi stupňami je rýchle, porovnateľné aj so Steptronic-om od ZF. Jej odozva na kick-down? Tá už je pomalšia, do čoho sa pridáva aj malá podľava turba, výsledkom čoho je malé oneskorenie medzi zatlačením plynu napríklad pri predbiehaní, a momentom kedy auto začne zrýchľovať. Inak dynamika je aj na predbiehanie dostatočná, 260 Nm, ktoré auto prenáša na kolesá s ním dokážu spokojne hýbať.

Po väčšinu času sme ako performance médium jazdili najmä v režime Sport. A ako je uvedené vyššie, Arkana sa nám v ňom páčila. Predsa je ešte jedna, vec, ktorá by mohla byť inak spracovaná. Je to radenie na volante. Samotné pádla majú dobrý klik, teda odozvu, aj ich veľkosť je na pomery nešportového každodenného auta dostatočná. Avšak v prevodovke sa nenachádza manuálny mód. To znamená že síce tu je možnosť radiť si manuálne, pri nestálom využívaní si začne „EDC-čka“ znovu radiť svojvoľne. Toto môže byť negatívne napríklad pri šantení sa na okresnej ceste, kde šoféra pribrzdí pomalšie vozidlo, a situácia vyžaduje podržať motor v otáčkach až do najbližšej možnosti na predbiehanie. V tomto prípade by si bolo treba zase podradiť.

Priestrannosť

Vzadu je skutočne prekvapivo veľa miesta. Nie nadarmo nám Renault na prezentácii uviedol, že Arkana ponúka v rámci triedy najpriestrannejšie sedenie vzadu. Dokonca na hlavu zostávalo aj napriek klesajúcej línii miesto ako v klasických SUV. Kolenám prekážal jedine plastový kryt zadnej strany predného sedadla, ktorý majú aj vozidlá BMW. Nechýba ovládanie klimatizácie aj konektory USB-C na nabíjanie. Oproti konkurencii tu chýba len detail, a tým je ambientné osvetlenie dverí.

Kufor ponúka objem 513 litrov, otváranie dverí typu liftback, a bude skutočne priestranný pre všetky potreby. Sklopením zadných sedadiel vznikne taktiež rovná podlaha, čo je dobré. Ďalším rozlišujúcim znakom pri porovnaní s drahšími autami je jeho manuálne ovládanie, elektrické nie je ani za príplatok (aspoň zatiaľ).

Názor

Nový Renault Arkana nás jednoznačne veľmi oslovil. Už po prvej jazde treba povedať, že je skutočne pôsobivou ponukou. Prináša pre nás najdôležitejšie výhody, akými disponujú prémiové vozidlá, no za výrazne nižší obnos peňazí, čo je skvelé. Sú nimi hlavne skvelý svieži a sexy vzhľad, ako aj skutočne výborne vyvážené, športovejšie jazdné vlastnosti.

Osobne by sme preferovali naladenie podvozku Arkany nad tým použitým v X1 alebo X4 s klasickými tlmičmi. Nemá síce nezávislé zavesenie zadnej nápravy, avšak jeho vyváženie komfortu a tuhosti je na naše cesty priam perfektné. Viacprvok by mal zmysel pri vyšších výkonoch, ako majú vozidlá BMW, keďže pri skutočne rýchlej jazde na hrane sa musí podvozok vyrovnávať a pracovať s väčšími silami.

Ak by sa niekto čudoval, prečo porovnávame Renault s BMW, je to z dôvodu, že vozidlá Renault v súkromí prezývame BMW Junior. Ich podvozky aj riadenie nám vždy prišli spracované s ohľadom na radosť z jazdy, a podobného ducha prinášajú vozidlá BMW.

Po tomto skvelom zaujatí našej pozornosti sa už veľmi tešíme na možnosť vyskúšať si Arkanu na poriadny test. Spomenieme ešte spotrebu, tá bola 10.4 l/100km, keďže po spoznaní jazdných vlastností Arkany sme si ich náležite užívali! Stále je to však vlastne pozitívny údaj.

Related posts

Leave a Comment