UPSHIFTER RATING: 6.5/10
Cena modelu od: 33 290€ (Allure+EV)
Plusy
dizajn, zhotovenie interiéru, komfortná jazda, manévrovateľnosť v meste, rýchle nabitie z 20-75%, dobrý posed aj sedadlá
Mínusy
nedostatok informácii o batérii v systéme vozidla, lacno pôsobiace lemy blatníkov, vysoká cena s DPH, pre zábavu za volantom je benzínová 208 KING
Keď som naposledy testoval malý elektromobil e208, bol ešte takmer sviežo nový, a v najvyššej výbave GT Line, no najmä bola práve zima. Obdobie najviac nehostinné pre terajšie elektromobily vybavené Li-Ion batériami. A keďže je príťažlivé skúšať na aute podmienky v ktorých nemusí byť až tak dobré, vybral som sa s ním v najväčšom lockdowne na nočný výlet do Tatier. Teploty boli v rozmedzí -1 v Bratislave až -15 na Štrbskom Plese.
Dáta z cesty síce nie sú v našej nie tak rozvinutej tabuľke, ale z Bratislavy na Štrbské Pleso, dvaja ľudia v aute s kúrením aj vyhrievaním sedadiel sme prišli na 3.5 dobití so spotrebou 16.6 kWh/100km. Čo sa času týka, tak vyrazili sme o 23 a na Štrbskom Plese sme boli o 4:30 ráno. Domov sme sa potom vrátili nasledujúci deň o 12:30 hod. Takže dosť náročné, a počas tohto týždňového testu som si myslel, že to bola chyba Peugeotu, ktorý sa vtedy nabíjal maximálnym výkonom 50 kW, ale nie, problémom boli aj vtedy nabíjacie stanice na ceste s maximálnym výkonom 50 kW. Samotná e208 tak dokáže nabíjať rýchlosťou až 100 kW.
Cesta do Prahy
No a keďže náhodou plánovania sa mi novšia e208 vyskytla práve počas najväčších horúčav, chcelo to dlhú cestu v týchto podmienkach, a tak sme sa vybrali na podľa kamaráta Taliana najlepšiu motokárovú trať, na akej v živote bola. KartPlanet nachádzajúca sa v Prahe 14. Bola to tiež moja prvá cesta do Prahy autom. Tento krát som mal teda v rukách novšiu e208 v nižšej výbave Allure, to znamená aj užšie pneumatiky 195/55 R16, boli to Michelin Primacy 4, inak skutočne otrasné pneumatiky, ak vás zaujímajú veci ako bezpečnosť na mokre, či priľnavosť na suchu počas dynamickej jazdy.
Príprava na cestu znamenala len zvýšenie tlakov v pneumatikách z 2.5 na 2.8 bar, čo sa nepáčilo senzorom tlaku v pneumatikách. Z Bratislavy sme vyrazili o 6:00 s nabitím batérie okolo 90% (keďže presné nabitie je možné vidieť len v aplikácii, ktorú som nepoužíval) a dojazdom vypočítaným na 280 km. Destinácia bola 341 km ďaleko. Na základe predošlých dobrých skúseností zo Slovenkých diaľnic som dal auto do režimu Šport a šiel 130km/h, tak ako by ste šli so svojim benzínovým autom. Z nejakého dôvodu, možno cesta viac do kopca však auto nebolo tak efektívne, ako doslova deň predtým a ukazovateľ nabitia batérie klesal dosť rýchlo. Počas cesty som tiež zistil, že české diaľničné známky sa už nedajú kúpiť na pumpe pred hranicami, tak ako predtým, čo mi prišlo ako škoda…
Anyway, naše prvé dobitie vozidla bolo už pred Brnom, na Shell v Hustopeče (mimo diaľnice). Tu bola nabíjačka s výkonom len 50 kW a tak sme čakali približne 24 minút, kým nabíjací výkon klesol pri 75% nabití len na 27 kW a vyrazili sme ďalej. S inou taktikou, stále v režime Sport (pretože vtedy nie je potrebné mať tak hlboko zošliapnutý akcelerátor) ale rýchlosťou maximálne 116 km/h, občasne viac pri predbiehaní. Tymto tempom a už aj so zapnutou klimatizáciou sme sa dostali až ku mestečku Nový Pávov, kde sme pri diaľnici mali nabíjačka IONITY s výkonom až 350 kW, takže Pežotka to mohla rozbaliť zo 17% kapacity výkonom 97kW a dobiť nás tak ako sme potrebovali . Pri tomto dobíjaní sme si všimli, že od 55% si auto zreguluje nabíjací výkon na 49 kW a tak za 20 minút sme boli zase na 75%.
Odtiaľto už bola destinácia len 124 km, a tak sme vyrazili, rovnakým tempom. Kopce boli výraznejšie a prudšie, príroda krajšia, a pri príjazde do Prahy sa nejak zmrákalo. Na miesto stretnutia s priateľmi, ktorí tam išli na Mercedese-AMG C63s sme dorazili s dojazdom 70 kilometrov, jemne viac ako 1/4 batérie a časovo o 10:15, takže cesta trvala 4 hod a 15 minút.
Zabavili sme sa perfektne, je to pre mňa dráha, s časťou s prevýšením a výjazdom cez slepý horizont, paráda, nie je na nej žiadna časť, ktorá by ma nebavila. Určite odporúčam, a ak viete o nejakej podobnej, určite nám o nej dajte vedieť. Dokonca aj ceny sú výborné, 12€ za 10 min jazdu, čo je výrazne lepšie ako na Slovakia Ringu, kde to je až 17€, čo už je dosť neekonomické, pritom trať je len plochá rovina… Po jazdách a prechádzke v centre Prahy sme vyrazili naspäť domov. Tento krát rýchlosťou len 100-105 km/h, a to sa nám podarilo len s jedným dobitím na MOL pred Brnom, trvaním 4 hodiny (18:30 – 22:30) a spotrebou 14.9 kWh/100km.
Zistenia o e208 v Lete
Čo som na tejto ceste a aj iných počas týždňa zistil? Poďme sa na to reálne kriticky a objektívne pozrieť.
Prvým je teda to, že teplota 35 stupňov je pre batériové vozidlo stále lepšia, ako veľkým teplotný rozdiel smerom do zimy. Na samotnej Pežó mi prišlo niekoľko vecí nových. Napríklad počas jazdy robí výraznejší zvuk elektromotora vnútri kabíny (niečo ako trolejbus) čo si počas testu GT Line nepamätám. Pod samotnou kapotou bol tiež viac hrdý kryt s nápisom Peugeot, kým tu len planý čierny neoznačkovaný plast. Prekvapený som bol tiež, že v aute za 33 tisíc eur sa predné okná pri otvorení neschovali úplne do predných dverí, čo si tiež pri GT Line nepamätám, že by sa dialo.
Iné výčitky ohľadom kvality? No pri niekom tak vysokom ako ja je vzadu ledva miesto pre desať ročného chlapca a tiež mi tam chýbalo zadné stropné osvetlenie, ktoré pri GT Line bolo. Okrem toho je tu stále interiérová chyba, pri ktorej vrchná časť volantu prekrýva budíky, takže si ho treba nastaviť vyššie, či nižšie ako by som chcel. Niektoré plasty, ako lemovanie stredového displeja už počas jazdy jemne vŕzgali. Čierne lemy blatníkov tiež pôsobili šetrno, nie ako na aute za viac ako 30 tisíc €.
V navigácii mi chýbalo plánovanie cesty aj so zastávkami na nabíjanie, čo by som od značky, ktorá chce byť prémiová už aj čakal, samozrejme je to stále prvá generácia e208. Cúvacia kamera mi prišla menej kvalitná, ale podstatná je skôr jej prítomnosť. A čo mi vadilo je potreba skutočne poctivého stlačenia štartovacieho tlačidla, inak nereaguje, nie vždy má človek chuť vynaložiť takú silu. Okrem toho však bolo viacero vecí, ktoré sa mi páčili.
Dizajn interiéru iCockpit je skvelý, originálny. Milujem na ňom malý volant ako z motokáry, natočenie stredového displeja na vodiča aj dotykové klávesové skratky na ovládanie stredového displeja a aj zatvárateľnú kaplnku na bezdrôtové nabíjanie telefónu. Nezvyčajným a originálnym je aj 3D zobrazenie displeja pred vodičom so skvelým informačným prehľadom. Zhotovenie prístrojovky z mäkčených plastov pôsobí kvalitne, ambientné osvetlenie v tejto nižšej výbave nahradili fosforeskujúcimi pásikmi na lište dverí, ktoré sú viditeľné aj za tmy.
Sedadlá majú fajn vedenie, dobrý poťah a posed v aute naozaj nízky. Výborne vyriešené je uloženie batérií, pod každou radou sedadiel, takže zbytočne nezavadzajú. Taktiež sa mi páčila krátka animácia znaku Peugeot pri spustení, čo pôsobilo hodnotným dojmom, že značka sa za seba nehanbí.
Jazdné vlastnosti
Čo bolo brilantné je manévrovateľnosť s autom v meste. Výborný polomer otáčania v kombinácii s extrémne jemným a ľahkým otáčaním volantu je pre mesto ideál. A k príjemnosti prídáva aj mäkké nastavenie podvozka v spolupráci s vyšším profilom pneumatík, čo robí aj jazdu na pomery malého auta s tuhou zadnou nápravou dosť pohodlnou. Ako elektromobil tiež vynikne jeho tichosť. Takže na každodenné jazdenie je skutočne príjemným spoločníkom.
Športová jazda však nie je niečo pre Allure. Na balónovejších pneumatikách výrazne viac odskakuje a rotuje zadná pri prejazde priečnych zlomov. Schopnosť zatáčať tiež bola obmedzená obutím Michelin Primacy 4, skutočne rýchlo strácali priľnavosť, no plné ruky práce. Auto je tiež komfortné a mäkké takže náklony či už bočné alebo priamočiare pri brzdení tu sú prezenčné vo výraznej miere.
Auto má síce najviac koní z modelovej rady 208, a to konkrétne 136 koní a 260 Nm, nie je to žiadny hot-hatch, no do 110 km/h je dynamika ok. Pri predbiehaní pozor, pretože viac ako 152 km/h elektrická Peugeotka navytiahne.
Myšlienka na záver
Možnosť vyskúšať si malé elektro v lete prejavilo, že aj vysoké vonkajšie teploty sú preň stále vhodnejšie ako zima. Okrem toho je Peugeot e208 príjemné malé auto na každý deň s ktorým je život v meste úplnou pohodou. Niekým môže pohnúť vysoká cena, v prípade testovaného 33 490€. Kto si však rád aj schuti zašoféruje na viac si príde v najsilnejšej benzínovej verzii PureTech130 EAT8.
Konkurencia je pomerne široká, malý Peugeot v nej boduje najmä dizajnom, a stále širokým výberom pohonov, zahŕňajúcich aj diesel. Čo sa však malých elektromoobilov týka, je tu bratská eCorsa, ktorá sa tvári viac nemecky a potom je tu Mini SE, o dosť drahšie, menšie, štýlovo podobne zaujímavé no s technikou BMW a výrazne tvrdším, športovejším podvozkom. Ak Peugeot spraví avizovanú elektrickú športovú verziu e208 PSE, mohol by s ňou konkurovať priamo malému Mini.