Priemerná Spotreba (JAR): 6.6l/100km
Priemerný Dojazd (JAR): 833 kilometrov
Úvod
Peugeot 5008 druhej generácie je ďalšou novinkou na trhu rodinných SUV. Predchodca bol na Slovensku obľúbeným autom vďaka silnému Dieselovému agregátu, krásnemu dizajnu exteriéru aj interiéru ako aj slušnej praktickosti. Aká je nová, ešte len druhá generácia tohto modelu? Prichádza s efektívnejšími pohonmi, medzi ktorými výlučne spaľovák už nenájdeme, najbližšie ku nemu má základný Hybrid 136, od roku 2025 Hybrid 145, podľa výkonu.
Dizajn
Ku dizajnu sa nezvyknem vyjadrovať, keďže je nepodstatný a veľmi subjektívny. Pri novej 5008 si však zaslúži spomenutie, pretože je neuveriteľné príťažlivý a to v type auta, ktoré má byť čisto účelné ako rodinný makač. Krása interiéru, ale aj prepojenie krásy s praktickosťou a funkčnosťou skutočne vyčnievajú z radu. Všetky efektné prvky ako vznášajúci sa displej či výduchy sú taktiež kvalitné zhotovené, nevŕzgajú a ani so sebou nenechajú hýbať. Skutočne parádne auto.
Aerodynamika
Čo už na dizajne možno okomentovať je jeho funkčnosť. Aj napriek zachovaniu proporcií, ktoré sú s jemným rake, teda zdvihnutým zadkom oproti predku podobné predchodcovi inžinieri Peugeot zapracovalo na aerodynamike vozidla. Peugeot 5008 ma aj BEZ použitia dnes typickej clony na krajoch nárazníkov koeficient odporu vzduchu iba 0.297! Tým sa radí medzi to najlepšie v triede, lepšími sú už len Škoda Kodiaq a VW Tayron. Z aerodynamických komponentov tu nájdeme aktívne žalúzie pred chladičom, zadný strešný aj bočné spojlery ťahajúce vzduchu smerom dovnútra, ako aj deflektory pred pneumatikami. Aj vďaka skvelej aerodynamike Peugeot 5008 nemá problém na diaľnici ani pri veternom počasí, čo je používateľsky veľmi dôležité pre spotrebu a dojazd.
Motor
Základom motorizácie Hybrid136 je Gen3 1.2 PureTech teraz už s rozvodovou reťazou namiesto problémového mokrého remeňa. Použitie trojvalca môže vzbudzovať otázku, či bude veľkému rodinnému autu postačovať. Prax z používania poukázala, že pohon je dynamicky identický ako HDI130 a nielen dynamicky ale aj v oblasti spotreby. Vďačí za to práve elektromotoru, ktorý sústave dodáva 21 koní / 50 Nm. Tie vozidlo využíva najmä pri ťahu zospodu, takže prejav motora je opäť veľmi blízky dieselu. Zospodu ťahá veľmi pekne, takže auto nemá problém udržovať tempo s premávkou bez potreby vytáčania. Pritom vytáčanie ani nemá zmysel, pretože vo vysokých otáčkach ho točiť má malý zmysel, ťah tu slabne. Predbiehanie s menej zaťaženým autom nie je vôbec problémom, s plne zaťaženým bude treba jazdiť o trochu rozvážnejšie.
Z pohonu mám ale veľmi postačujúci pocit. Dokonca ani na diaľnici nemá problém udržovať rýchlosti 150 -160 km/h bez pocitu dýchavičnosti agregátu. Pri 130 km/h točí 2800 otáčok, čo je na 6.stupňový automat primerane nízke.
Spotreba
Spotreba je aspektom, s ktorým som bol pri Hybride opäť veľmi spokojný. Týždňový priemer sa ustálil iba na 6.6 l/100km, čo je úžasné! Samotná diaľnica znamená 6.2l/100km, čo je identické spotrebe ktorú som dosiahol u predchodcu s HDI 130. Čiastkové kombinované spotreby mesto/okresky sa pohybovali medzi 5.3-5.6l/100km. Máme tu teda dieselové spotreby pri jazde na benzín. Dojazd z nich je taktiež veľmi dobrý, pretože Peugeot 5008 má 55 litrovú nádrž, pri spotrebe 6.6 litra tak na natankovanie prejde 833 kilometrov!
Pre porovnanie, u konkurentov Škoda Kodiaq TDI AWD a Kia Sorento CRDi AWD som dosiahol 6.8l/100km respektíve 8.1l/100km pri druhom menovanom. Lepší bol len Renault Espace Hybrid200 testovaný ale na začiatku jesene s priemerom iba 5.8l/100km. Peugeot 5008 je tak veľmi efektívne rodinné auto s ktorým zájdete ďaleko.
Mechanické nastavenie auta
Po stránke koncipovania vozidla je potešujúce usadenie posádky, ktoré nie je natlačené dopredu, ale je v primeranej vzdialenosti od predných kolies, síce samozrejme nie ako v šoférskom aute, nakoľko sa jedná o rodinu preferujúce SUV. Avšak Peugeot ani nepotrebuje posádku, ktorá sedí ďaleko od predných kolies, pretože pred prednými kolesami je iba ľahký trojvalec 1.2 PureTech GEN3.
S ohľadom na koncipovanie vozidla je skvelo nastavený podvozok. Predný MacPherson využíva vysoký uhol pozitívneho casteru. Zadná náprava je viacprvková. Vozidlu a jeho rozloženiu hmotnosti je správne nastavená geometria kolies. Vyšší negatívny uhol odklonu používa 5008 vzadu, s jemným pozdĺžnym odchýlením toe-in.
Jazdné vlastnosti
Veľkou výhodou Peugeot 5008 Hybrid je jeho nízka hmotnosť iba 1780 kilogramov, čo je v rámci triedy jedno z najnižších čísel. Toto má vplyv ako na prejazdy zákrut tak aj komfort. Pri normálnom jazdení jazdí komfortne, pohlcujúc nerovnosti a vlny ciest, čomu pomáhajú aj balónovejšie pneumatiky výšky 225/55 R18. Keď rýchlosť do zákrut zvýšite, prekvapí vysokou mierou priľnavosti aj neskorým nástupom nedotáčavosti. Pri prejazdoch sa výrazne opiera o vonkajšie zadné koleso, v čom je tento pocit iný od iných konkurentov je v tom, že v 5008 sedia pasažieri šípovito do hora (teda zadní vyššie ako prední), takže vozidlo má akoby „rake“, preto je pocit z tohto správania trochu odlišný ako povedzme pri Škode Kodiaq. Na správanie vozidla v zákrutách však nevplvýva.
Nový volant sprostredkúva príjemné riadenie s dobrou dávkou spätnej väzby od volantu, Brzdy sú typicky o niečo mäkkšie, ale dobre dávkovateľné. Do kopca sa možno dynamika 1.2 PureTech v niečom prejaví, avšak v rýchlostiach pri zrýchlení na rovinke zaostávala za 2.0TDI 142kW iba o 4 km/h v rovnakom mieste. Je to dané dlhšími prevodmi a pomocou elektromotora. Vo vysokých otáčkach možno začuť aj motorický zvuk, inak je Peugotka ticho.
Priestrannosť a Praktickosť
V oblasti za prednými pasažiermi zostáva 5008 Hybrid podobný svojmu predchodcovi. Je tu posuvná lavica, vďaka ktorej možno zväčšiť základný batožinový priestor alebo priestor pre nohy pasažierov v treťom rade. V oblasti vybavenia nechýba samostatné ovládanie klimatizácie, USB-C konektory aj 12V zásuvka. Tretí rad sedadiel je zase o niečo vyššie posadený. Kým pre deti bude dostatočný, v oblasti komfortu napríklad na takú Kia Sorento stráca. Sú ty iba držiaky na poháre. Absentuje tu tak samostatné ovládanie ventilácie, alebo aj 2X USB-C, ktoré nedávno testované Sorento malo.
Čo sa objemov kufra týka. SEDEM sedadiel hore znamená 259 litrov. V základnom päť miestnom usporiadaní do 748 litrov. Všetko sklopené ukáže až 1815 litrový priestor.
Interiér a Kvalita
Predná časť kabíny je ako pri PEUGEOT možno čakať fascinujúca! Vznášajúci sa displej, nezvyčajný hokejkový dizajn stredovej konzoly s dokonale rozvrhnutými tlačidlami, no jednoducho paráda. A to najlepšie na ňom je ale, že napriek efektným dizajnom displejov tu ani jedna časť nevŕzga. Všetko je navrhnuté tak, aby jednotlivé diely neboli jemné. Z používateľského hľadiska oceňujem najmä stredovú konzolu s valčekom ovládania hlasitosti v ideálnej pozícii ako aj ďalšie dôležité funkcie, ktorými je Drive Mode tlačidlo, štartovacie tlačidlo (ktoré už teraz netreba silno stláčať ako u predchodcu) a základné nastavenie fúkania vzduchu na sklá. Malým prekvapením pri výbave GT boli chýbajúce elektrické sedadlá AGR s masážnou funkciou.
Hodnotenie
Nový Peugeot 5008 je dizajnové rodinné auto, ktoré skvelo jazdi, je ľahšie než konkurencia a je aj kvalitne zhotovené vnútri. Čo sa Hybridu136 (od roku 2025 už má 145 koní), vôbec to nie je taká tragédia. Aj s testovanými 136 koňmi jazdí ako predošlý HDi 130 s 8. st. automatom a rovnaké sú aj spotreby. Zároveň bude Hybrid 145 tou najdostupnejšou verziou, pretože začína pri výbave GT na 39 490€. Plug-In Hybrid 195 je v rovnakom vybavení o 10 000€ drahší.
Medzi slabšie stránky patrí iba pohon všetkých kolies, dostupný iba pri najsilnejšej elektrickej verzii, čo je hlavná vec, ktorá mu bude stažovať konkurencieschopnosť na Slovenskom trhu plnom Kodiaqov s pohonom všetkých kolies. Peugeot 5008 síce má známy systém GripControl pre zlepšenie priechodnosti vozidla, ktorý niečo spraví, ak by ste však napríklad chceli krížiť nápravu a prejsť stredný off-road na ceste za výletmi, tu už stačiť žiaľ nebude.
Koniec










































