Peugeot 3008 HYbrid4: Tento plug-in dynamicky prekvapuje!

Peugeot 3008 HYbrid4 je má konečne masku aktuálnu pre Peugeot. Okrem toho, že skvelo vyzerá je aj prekvapivo rýchly!

UPSHIFTER RATING: 8/10

Cena modelu od: 41 790 EUR

Čo sa Nám páčilo:

Konečne s aktuálnym dizajnom Peugeot. Priamočiara dynamika je na úrovni hot-hatchbackov a prekvapivo je slušný aj v zákrutách (na SUV). Skvelé je nočné videnie, ktoré nemá žiaden konkurent a máme radi interiér iCockpit (subjektívne).

Čo vylepšiť:

Kvalita cúvacej kamery. Okrem nej sme však na aute veľa chýb nenašli.

Peugeot 3008 HYbrid sa mi s ohľadom na to že to je plug-in hybrid zapáčil už pri minuloročnom teste. Bola však na ňom jedna vec, ktorá mi tak úplne nehrala, a to predná maska, ktorá sa mi subjektívne nepáčila a už vtedy som si ho predstavoval s novou zubatou maskou vtedy čerstvého levíčaťa 208. A Peugeot spravil presne to, integroval svoju aktuálne charakteristickú masku aj do 3008-ky spolu s nejakými vylepšeniami. A dizajn nie je jediným čo je na ňom skvelé.

Motor

Poháňa ho plug-in hybridný pohon, ktorý sa skladá z benzínového štvorvalca 1.6 THP. Tento motor vybavený priamym vstrekom paliva dáva výkon 200 koní (pri 6000 ot.) a 300 Nm krútiaceho momentu. Okrem neho sa potom o jazdu starajú dva elektromotory. Prvý je súčasťou prevodovky, má výkon 110 koní a 320 Nm (500 – 2500 ot.). Druhý je uložený vzadu priečne, vyvíja 113 koní a 166 Nm (0 – 4760 ot.)

Systémový výkon je 300 koní a 520 Nm krútiaceho momentu poháňajúci všetky 4 kolesá. Pri jazde na čistú elektrinu výhradne zadné, pri konvenčnom agregáte predné kolesá a v režime Sport všetky 4. Na stovku zrýchli za 5.9 sekundy, nie oči Vás neklamú, a to je liga hot-hatchbackov. To ho robí najrýchlejšie zrýchľujúcim stredne veľkým plug-in hybridným SUV s výnimkou Mercedes-Benz GLC 300e, ktorý disponuje 320 koňmi a až 700 Nm. To nie je vôbec zlé na pomery cenovo neprémiového auta. A s maximálnou rýchlosťou 240 km/h je tiež najrýchlejším v tejto kategórii.

Batéria

Elektromotory čerpajú energiu z 13.2 kWh Li-Ion batérie. Tá poskytuje autu podľa európskej metodiky čisto elektrický dojazd 59 kilometrov. Batéria sa nabíja konektorom AC, v prípade zosilnenej palubnej jednofázovej nabíjačky za príplatok 500 EUR nabíja rýchlosťou 7.4 kW.

V realite som pri pripojení sa k AC konektoru dosiahol maximálny nabíjací výkon 6.24 kW. Pri plne nabitej batérii mi auto poskytovalo čisto elektrický dojazd 44 kilometrov, čo je výrazne menej ako udáva výrobca. Spôsobené to mohlo byť studeným počasím s teplotami okolo 3 stupňov, ako aj dlhodobým štýlom jazdy (nie mojim). V ohľade dojazdu na batériu má auto dva jazdné módy, ktorými možno ovplyvniť svoje využívanie elektrickej energie. Buď budete jazdiť v móde EV čisto na elektrinu a batériu zhltnete jedna radosť, pocitovo za menej ako 44 kilometrov. Tou druhou možnosťou je Hybridný pohon, teda rozjazdy na elektrinu a následné zapínanie spaľovacieho motora pri vyšších rýchlostiach.

Chýbať nesmie ani režim dobíjania batérie spaľovacím motorom počas jazdy. Táto funkcia je skvelá, v prípade, že chcete dojazd na elektrinu, no nechcete plytvať časom na nabíjacej stanici. Samozrejme má aj svoje proti, a to vyššiu spotrebu paliva, keďže motor musí okrem poháňania kolies pracovať aj ako generátor elektrickej energie. Je možné si nastaviť, či motor dobije batériu na maximum, alebo pre špecifickú vzdialenosť, a to 10 alebo 20 kilometrov.

Z môjho pohľadu mi nižší dojazd nevadil, tak či onak je otravné stále premýšľať, kde si čím skôr pomaly dobijem batériu, a 44 kilometrov je dostatok pre dojazd do práce alebo do obchodu a naspäť.

Technika

Pravdaže s bytím plug-in hybridom prichádza aj vysoká hmotnosť. Nemožno chodiť okolo faktu, že Peugeot v testovanej konfigurácii váži 1927 kilogramov. Stále je však ľahší ako napríklad prémioví konkurenti. Také BMW X3 30e začína na hmotnosti 1990 kilogramov. Ale musím povedať, že v niečom sa mi táto jeho nadváha páči, a to komponenty podvozka, ktoré kvôli nej pôsobia masívne a pevne.

Peugeot vpredu využíva zavesenie McPherson s vinutými pružinami a stabilizárotom. Vzadu prekvapivo nezávislé krížne ramená v kombinácii s torznou tyčou a stabilizátorom, takže je sa jedná o polo-nezávislé zavesenie zadnej nápravy. Wow, to je oproti konkurencii využívajúcej multilink odvážne, iné a aby som bol úprimný, trochu prekvapivé.

Brzdenie zaisťujú 304 mm kotúče vpredu a 268 mm vzadu. Peugeot jazdí na 19 palcových diskoch. S ohľadom na hmotnosť vozidla obuté prekvapivo úzkymi pneumatikami 205/55 R19. Obuté boli Continental WinterContact TS850 P.

Každodenné používanie

Každodenný život s 3008 HYbrid4 je veľmi príjemný. Riadenie je v meste veľmi ľahučké, takže otáčanie a manévrovanie je príjemné. Pod pravou nohou sa skrýva všetka potrebná sila na predbiehanie a pripájanie sa, alebo aj občasné vyrovnanie ega, ak má niekto potrebu po ňom pošliapať. Podvozok má francúzsky charakter, a teda je skutočne veľmi príjemný. Auto príjemné dopadá po prejazde rôznych nerovností a vĺn, takže je skutočne príjemným spoločníkom na cestovanie.

V meste je tiež praktická rekuperácia energie, ktorá do istej miery nahrádza brzdenie nohou, a stačí potiahnuť volič prevodovky ku sebe kedykoľvek je možnosť na spomalenie a vrátenie nejakej energie späť do lítium-iónovej batérie.

Veľmi fajn sú asistenčné systémy, ktoré zbytočne nezasahujú do jazdy a nešikanujú vodiča, čo ma vytáča napríklad pri kórejských vozidlách. Taktiež je možné napríklad asistent kontroly jazdenia v pruhoch vypnúť jedným tlačidlom, a tak to aj zostane uložené pri ďalšom naštartovaní, čo je úľava, najmä po presadnutí z vozidla Hyundai, kde ho bolo treba vypínať Každý Jeden Krát.

Skvelé sú aj športové sedadlá v kombinácii syntetická koža/látka. Okrem toho interiér je veľmi pekný, zaujalo ma najmä potiahnutie palubnej dosky a dverí alcantarou, ktorý vyzerá aj pôsobí to príjemne. Okrem toho som fanúšikom interiéru iCockpit. Mám rád jeho rozdelenie, malý volant, ktorý pri pohľade zvonku cez okno a mojom vždy nízkom posede pôsobí ako v športovom aute.

Digitálny prístrojový štít je kvalitný, s prehľadnými nastaveniami zobrazení aj jedným špeciálnym. Dostupný je výhradne v noci, a je to Nočné Videnie. To pri nočnej jazde upozorňuje na chodcov a zver, vykresľuje ich do štvorčekov a aj na nich zvukovo upozorní. Skvelá funkcia, ktorú nemá nikto z konkurencie, dokonca aj prémiovky ako BMW, Audi a Mercedes tento systém len v tých luxusnejších modeloch. Takže veľký palec hore pre Peugeot za túto funkciu.

Na druhej strane si kritiku si zaslúži cúvacia kamera. Jej kvalita je skutočne nízka, to ju robí napríklad pri cúvaní v noci ťažko použiteľnou. Určite je prvou vecou, ktorá by mala byť v novej generácii vylepšená.

Pre nespevnené povrchy je tu aj jazdný mód 4X4, ktorý ale funguje aj pri normálnej jazde. Nie sú tu na výber špecifické režimy do terénu ako Piesok, Blato, Sneh, aj bez nich sa však Peugeot v ľahšom teréne bez problémov zaobíde.

Takže, Peugeot 3008 HYbrid4 je veľmi príjemným autom, no viac prekvapivo je veľmi slušný aj pre dynamickú jazdu.

Rýchla jazda

Stlačenie prepínača do režimu Sport prináša veľmi veľké dynamické prekvapenie v ktorom auto pôsobí ako by sa LEV skutočne nasral! Jedna-šestka v spojení s elektromotormi zrýchľuje ako športový hot-hatch, čo Vás nechá v nemom úžase, pretože by ste to od 3008-ky nečakali. Toto zrýchlenie doprevádza aj pekný zvukový prejav 1.6 THP, ktorý bol aj v predchádzajúcom malom a obľúbenom 208 GTI. S úprimnosťou musím povedať, že Peugeot až po maximálku zrýchľuje ako hladný po rýchlosti. Pri tom je pričupený dozadu.

Taktiež na rozdiel od iných konkurenčných SUV s týmto pohonom, tu majú zmysel aj pádla radenia za volantom. Dôležité je, že nie sú súčasťou volantu, ale sú pevne uchytené, tak, ako to majú športové autá. A ešte lepšie je, že fungujú! Reagujú na preradenie/podradenie rýchlo. Prevodovka nechá motor vytočiť až po hranicu červeného pásma. Je to jazdný zážitok nečakaný od tohto typu vozidla. No ešte viac prekvapivé je, ako sa vysporadúva so zákrutami.

Ako som už spomenul, disponuje nezvyčajným set-upom. Zadným polo-nezávislým zavesením zadných kolies oproti multilinku, ktorý používa väčšina konkurencie. Po druhé zase relatívne úzke pneumatiky 205/55 R19. Spôsob, akým dokáže maskovať svoju hmotu, a pôsobiť ľahšie je aby som bol úprimný podobný na úrovni BMW. Samozrejme nejaké náklony tu sú, je to predsa auto s vyšším ťažiskom a vyššou váhou. Ale na SUV to maskuje veľmi fajn. V zákrutách poteší ostré, priame riadenie a teda aj reaktívny predok pri zatočení do zákruty. Zadná náprava bola vždy nezvyčajne poslušná a držala skvelý kontakt s vozovkou, čo som nečakal.

Prejazdové rýchlosti zákrutami sú na pomer hmotnosť/šírka pneumatiky dosť vysoké, úzka pneumatika však už potom má svoj limit na mokrom povrchu. Preto by som si predstavoval pre 3008 HYbrid ideálne obutie v rozmere 245/40;45 R19. Dodalo by 3008-ke ešte viac priľnavosti a teda aj viac rýchlosti v zákrutách.

Riadenie pôsobí v športovom móde trochu preposilované, no jeho ostrosť aj spätná väzba sú na slušnej úrovni. Dobrá spätná väzba sa vracia aj cez sedadlá, čo je prekvapivé keď sa vezme do úvahy, ako pohodlne dokáže 3008 jazdiť. Ako plus športového ducha dodáva ten malý volant, ktorý veľkosťou pripomína volanty F1, a s autom je jednoducho radosť jazdiť.

Jediné výhrady, ktoré mám sú nemožnosť trvalého vypnutia stabilizačnej kontroly, aby si bolo možné s autom užiť aj nejaké polo-drifty, a ako som zistil nestabilitu pri vysokých diaľničných rýchlostiach, čo však mohlo byť spôsobené aj silným nárazovým bočným vetrom.

Priestor

V ohľade miesta pre zadných pasažierov sa nejedná o šampióna triedy, ale miesto na kolená aj hlavu je dostatočné. Nechýbajú výduchy klimatizácie, dva konektory USB-A pre nabíjanie aj stredová lakťová opierka, cez ktorú sa možno natiahnuť aj do batožinového priestoru pre nejaké sladké potešenie. Menšie zadné okná, ktoré boli v testovanom aute aj zatmavené prinášajú dozadu príjemné súkromie. Pre osvetlenie tohto súkromného priestoru vzadu slúžia silné stropné LED svietidlá.

Za zadnými sedadlami je batožinový priestor s objemom 395 litrov, čo možno nepoteší ľudí, ktorí radi prevážajú veľa vecí. Pre porovnanie, má však identický objem ako konkurenčný Mercedes-Benz GLC 300e. Sklopením zadných operadiel následne narastie na 1 395 litrov. Nakladacia hrana je umiestnená v rozumnej výške a výborný je aj nakladací otvor.

Dvere kufra sú ovládané elektricky, z kľúča, nohou alebo klasicky, na dverách. Ovládanie nohou funguje spoľahlivo a senzor sa nachádza viac na pravej strane vozidla, len ho treba poriadne podkopnúť širokým oblúkom.

Interiér a výbava

Interiér iCockpit sa nemusí páčiť každému, a to je prirodzené. Má športové ostré tvary, rozdelenie na viacero samostatných zón a funguje to. Pačí sa mi samostatná „kaplnka“ pre prístrojový štít, alebo „jaskyňa“ s konektorom USB a bezkáblovým nabíjaním pre telefón. Páči sa mi štartovacie tlačidlo uložené na stredovej konzole aj stúpajúca chrómová lišta idúca po okraji a prechádzajúca do klávesov na ovládanie skratiek k multimediálnemu systému na stredovom širokouhlom displeji. Páči sa mi aj dvojdielne otváranie lakťovej opierky, v ktorej sa ukrýva veľa miesta a je aj klimatizovaná. Interiér pôsobí priestranne, no vodič sa zároveň cíti ako vo svojom kokpite.

Príplatková výbava zahŕňa okrem už spomenutého nočného videnia napríklad vyhrievané sklo pod stieračmi, zosilnený nabíjací kábel 3.2 kW na pripojenie do domácej zásuvky pod podlahou kufra, balík Black Pack alebo kvalitná audiosústava Focal s 10 reproduktormi a subwooferom. Zo zaujímavých prvkov autu chýbali elektrická panoramatická strecha alebo pamäťové masážne predné sedadlá

Cena a konkurencia

Peugeot 3008 HYbrid4 vo výbave GT začína na 44 890 EUR. Kto nepotrebuje 4×4, môže si kúpiť aj slabšiu verziu s predným pohonom a 225 koňmi ktorá začína na 40 890 EUR. Testované auto stojí podľa konfigurátoru 49 455 EUR. Takmer 50 000 EUR je dosť vysoká cenovka za Peugeot, povie si možno veľa ľudí.

Ale skutočne sa jedná dynamikou dosť pravdepodobne o najlepšie stredne veľké plug-in hybridné SUV. A síce si to mnoho ľudí ťažko pripustí, ide z neho s výnimkou pár detailov prémiový pocit. Taktiež má aj luxusné prvky, ktorými sa líši aj od prémiovej konkurencie, a to masážne sedadlá a nočné videnie, ktoré neponúka nikto z trojice BMW, Mercedes-Benz alebo Audi.

Je to veľmi dobrý balíček, a rýchly k tomu. Ak sa zháňate po stredne veľkom plug-in hybridnom SUV, určite by mal patriť na popredné miesta v hľadáčiku.

Svoj 3008 HYbrid4 si vytvorte TU:

Konfigurátor pre SUV Peugeot 3008 | Prispôsobte si Vaše SUV

Foto: Benjamin Mazanka

Related posts