V čase silnej elektrifikácie, hybridizácie a drahého benzínu Ford ukázal svetu novú generáciu Mustangu s motorom V8!
Zatiaľ čo najväčší konkurenti odchádzajú do dôchodku (Chevy Camaro) alebo prešli na elektromotory (Dodge Challenger) Ford pokračuje v tradícii. Tou je 5.0 V8 a manuálna prevodovka. Podobne ako aj odchádzajúca 6.generácia má aj tá nová v repertoári aj 4-valec Ecoboost a 10-stupňový automat.
Oba motory si prešli upgradom, ktorého výsledkom je ako inak viac výkonu. Ford však zatiaľ neprezradil presné hodnoty. Novinkou pre atmosférický 8-valec, s interným označením Gen IV, je dvojité sanie vzduchu a dvojitá škrtiaca klapka.
Riadenie má byť tiež rýchlejšie ako u predchodcu bez straty spätnej väzby od predných kolies. Nový koník má 6 nastaviteľných jazdných režimov: Normal, Sport, Slippery, Drag a Track. Každý z nich zmení dizajn digitálnej prístrojovky. Jeden z režimov má dokonca vzhľad inšpirovaný po starom Mustangu 3. generácie (1977-1993). Interiér sa už nepodobá na odhádzajúci Mustang, novému vládnu dve veľké obrazovky (ako inak). Tak ako exteriér, aj interiér však vsadil na hranatejší charakter.
Performance Pack ponúka 19″ disky, širšie zadné pneumatiky, samosvor, brzdy Brembo, predný stabilizátor, chladenie brzdového systému, prídavný chladič oleja, sedačky Recaro, aktívne zavesenie MagneRide a Active Valve Exhaust. To slúži na nastavenie hlučnosti výfuku a dá sa to nastaviť na určité časové rozmedzie. Napríklad aby ráno cestou do práce motor nehučal a nebudil susedov.
Zaujímavou novinkou je elektronická ručná brzda, ktorá nemá tvar gombíku ako každé iné auto, ale má tvar bežnej ručnej brzdy. Ford ju nazýva „electronic drift brake“. Táto funkcia bola vyvynutá spolu s profesionálnym drifterom Vaughn Gittinom Jr.
Po stránke dizajnu je to skôr silný facelift ako niečo úplne nové. To vôbec nevadí, nový Mustang pôsobí ešte agresívnejším a svalnatejším dojmom.
Foto: Ford
Dark Horse
Na naše prekvapenie Ford spolu s bežnými modelmi Mustangu, čo sú Coupe, Cabriolet a ich verzie GT, predstavil rovno aj okruhovejšie zameranú verziu s menom Dark Horse.
Oproti GT-čku bude mať ešte vyšší výkon, povráva sa, že vyše 500 koní. Okrem už spomenutých úprav motora Gen IV sa tento líši novými ostrejšími vačkovými hriadeľmi. V základe má manuálnu prevodovku Tremec s 3D vytlačenou titánovou hlavicou páky. Ale k dispozícii bude aj automat.
Okrem toho má Dark Horse aj prídavný chladič oleja, ľahší a efektívnejší chladič kvapaliny, výkonnejšie ventilátory chladenia a Torsen diferenciál.
Zvonku sa líši agresívnejšími prvkami a spoilerom. Zvnutra má iné Recaro sedačky, Alcantaru, modré stehy a hrubší veniec volantu.
Dark Horse má dokonca ešte ostrejšiu verziu S. Vrcholné S-ko je „stripped-down“ sériového Dark Horse, ktorého menej podstatné časti a ozdoby boli odstránené a nahradené bezpeečnostnou klietkou, bezpečnostnými sieťami, pásmi a odnímateľným pretekárskym volantom. Všetko z toho je FIA certifikované. Patrí sem aj protipožiarny systém a elektrický vypínač motora v prípade nehody.
Foto: Ford
Mustang Racing Program
Je jednou z najväčších noviniek pre milovníkov pretekárskych áut. Ford pripravil 5 rôznych verzií Mustangu pre 5 pretekárskych sérii. A to sú GT3, GT4, Australian Supercars, Nascar a NHRA Factory X.
Mustang GT3 má motor s trochu vyšším objemom ako sériový, a to 5,4L. Bude s ním možné pretekať v WEC, IMSA a ďalších odnoží GT3 sérií, debutovým pretekom bude 24 Hours of Daytona 2024. Ford dokonca plánuje návrat na legendárne LeMans s Mustangom GT3.
Mustang GT4 začne svoju kariéru o rok skôr v sezóne 2023, GT4 bude môcť pretekať v sériách IMSA, SRO a FIA GT. Tak isto aj Austrálska séria privíta nový Mustang budúci rok.
Ford sa vrátil k starému porekadlu „Win on Sunday, Sell on Monday„. A nie je to len prázdna fráza, pomerne nový CEO Fordu Jim Farley je obrovský nadšenec rýchlej jazdy. Okrem toho, že má zbierku áut, tak on s nimi často chodí aj pretekať na okruhy. To môže byť dobrým znamením budúceho úspechu značky, ak je práve taký človek na jej čele. Lepšie ako nejaký obyčajný byrokrat, ktorý sa pozerá len na čísla predajov. Farleyho cieľ je, aby bol Mustang globálnou a dostupnou platformou pre takmer všetky druhy pretekárov, od začiatočníkov až po profesionálov.
Foto: Ford Performance