Kia Ceed GT Line 1.5 T-GDI – Skvelý kompakt zo Žiliny.

Nová Kia Ceed svojimi kvalitami veľmi pripomína Bavorák 1. Skutočne vyvoláva nasledovnú otázku. Keď chce niečo klasický kompakt, ktorý nie je hot-hatch, načo si kupuje prémiovú značku? Pretože nová Kia Ceed pôsobí kvalitou zhotovenia aj spracovania porovnateľne, no stojí takmer o polovicu menej.

UPSHIFTER RATING: 8.5/10

Cena testovaného modelu od: 17 490 EUR

Čo sa nám páčilo:

veľmi dobre naladený podvozok aj riadenie, celková kvalita zhotovenia auta, klasický hardvérový interiér, priestrannosť

Čo chce zlepšiť:

pri svojich kvalitách jednoducho pýta viac koní pod kapotu

Tak je to tu, aj tretia generácia Kia Ceed už je v polovici svojho životného cyklu, a tak na scénu prichádza facelift. Ten si síce drží všetky charakteristické línie, prináša však niekoľko vylepšení. Tým najviditeľnejším, a to doslovne, sú svetlomety.

Dostali nový efektný dizajn, a to najmä vzadu, kde vyzerajú ako včelí propolis. Disponujú taktiež dynamickým blikaním. Predné adaptívne LED svetlomety zase svietia skutočne ďaleko a silno, až tak, že pri nočnej jazde je časté, že Vám oproti idúci šoféri zasvietia diaľkovými, pretože si myslia, že ste ten nevýslovný drzáň čo má práve diaľkové. Smutné, ale pre nich, že sme im na oblátku pustili do očí ďalší ešte silnejší lúč svetla. Zaujímalo by nás, čo si pomysleli po tomto zážitku.

Okrem toho má Kia samozrejme svoje nové logo vpredu aj vzadu a iná je aj predná maska, ktorá má inkorporované elegantné chrómové lišty. V tejto najvyššej verzii GT Line samozrejme nesmie chýbať športové pretvarovanie sa falošnými vstupmi v krajoch predného nárazníku, alebo chrómovou lištou, ktorá chce vyzerať ako koncovky výfukov vzadu, ale taká je doba.

Čo však zaujme je pocit kvality aký z nového Ceedu vyžaruje. Dvere už len pri zatváraní pôsobia tuho a kvalitný je aj zvuk, aký pri zabuchnutí vytvoria. Človek by povedal, že zatvoril dvere BMW. Konkurenta z prémiovej rodiny nám pripomenula aj nízka svetlá výška so skutočne širokými prahmi, ktoré už pri pohľade naznačujú, že by to malo byť auto s vysokou štrukturálnou tuhosťou.

Ceed má nový motor pod kapotou

Zmeny nastali aj vo výbavách aj pod kapotou. Kia sa pri tomto klasickom Ceede zbavila verzie GT s motorom 1.6 T-GDI a výkonom slušných 204 koní. Tú nechala len pre model ProCeed. A tak tu máme verziu GT Line s novým motorom a to 1.5 T-GDI. Ten je nástupcom 1.4 T-GDI, a ako správny nástupca má byť efektívnejší no najmä, má trpieť menším karbonovaním ventilov, čo je pri motoroch s priamym vstrekom nielen prirodzeným, ale pri nedostatočnej starostlivosti veľmi častým javom.

Motor má výkon 160 koní pri 5 500 otáčkach a krútiaci moment 253 Nm v pásme 1 500 – 3 500 otáčok. A je to pravda, motor sa zberá už v okolí 1500 otáčok, takže na plav s ostatnou premávkou sa nemusí zbytočne namáhať. Čo nás však príjemne prekvapilo je, že agregát pocitovo pôsobí akoby atmosféricky, nie je tu žiaden výrazný nástup turba. Zvukové spektrum motora s klasickým tlmeným zvukom turbomotora nie je žiadnym prekvapením, keďže má klasickú koncovku výfuku, na rozdiel od ProCeed GT.

Agregát je spojený so 7 stupňovým dvoj-spojkovým automatom DCT. Prevodové pomery sú relatívne dlhé, takže samotný pocit zo zrýchlenia môže niekomu prísť menej dramatický. Radí však hladko, keď chce človek jazdiť pokojne a elegantne, no tiež dostatočne rýchlo v športovom móde, keď nezájde slina si jazdu užiť. Ponúka aj radenie pádlami na volante, ktoré sa aktivuje potiahnutím páky k sebe, zároveň je však možné radiť aj pákou. My sme využívali pádla, radenie pákou však môže potešiť osoby, ktoré prechádzajú z nejakého staršieho automatu. Prevodovka nechá motor vytočiť takmer až po červené pásmo a nepreraďovala sama, čo je dobré. Samotné reakcie na podradenie pádlami majú malé oneskorenie, citeľnejšie ako napríklad v poriadnom ostrom hot-hatchi s automatom.

Čo sa spotreby týka, na kombinácii okresné cesty/diaľnica sme jazdili za 5.5 l/100km. Samotná diaľničná jazda zaznamenala 6.1 l/100km. V meste si Kia z nádrže cucla 6.5 l/100km. Sú to veľmi dobré hodnoty, ktoré dokazujú efektívnosť motora pri rozumnej jazde. Pri tej dynamickej nemá spotreba problém vyskočiť na 8.3 l/100km, čo však stále nie je vôbec zlé. Palivová nádrž pojme 50 l naturalu.

Technika Kia Ceed

Na rozdiel od základných verzii, táto vrcholná disponuje viacprvkovým zavesením zadných kolies, ktoré má z teoretického hľadiska zlepšovať oboje, komfort aj držanie pri dynamickej jazde. Páči sa nám, že auto aj vo vrcholnej výbave jazdí na 17 palcových kolesách. Je pravda, že väčšie disky, ako ponúkajú niektorí konkurenti z vizuálneho hľadiska vypĺňajú oblúky kolies viac, ale jazda s nimi býva na obyčajné auto často až pritvrdá. Preto považujeme použitie 17 palcových diskov za rozumné. A rozumné je aj z hľadiska hmotnosti, keďže 17 palcové disky budú ľahšie ako 19-ky, auto tak disponuje menšou neodpruženou hmotou.

Disky majú nový spletitý dizajn s piatymi hlavnými lúčmi a sú leštené. Obujete na nich pneumatiky o rozmere 225/45 R17. Tento rozmer je podľa nášho názoru ideálnym pre auto tejto triedy. Pre ešte viac priľnavosti však vždy môžete ísť o trochu ďalej v šírke. Keďže už v čase testu bola zima, obuté boli pneumatiky Michelin Alpin 6. Tieto pneumatiky sú jedny z aktuálne najlepších zimných, a ich štruktúra nám blízko pripomínala dizajn nových celoročných Michelin CrossClimate 2. V tomto rozmere stoja síce okolo 140 EUR za kus, pneumatiky sú však jednoznačne diel na ktorom by sa zo zásady nemalo šetriť.

O brzdenie sa samozrejme starajú kotúčové brzdy na oboch nápravách. Vetrané predné kotúče majú priemer 305 mm, zadné kotúče sú plné a veľké 284 mm.

Sebaistý, no záživný jazdný zážitok

Pri klasickom jazdení je z Kie GT Line cítiť tuhosť, a istý náznak športovosti, jazda však stále nie je nepríjemná, ako v okruhovo zameranom hot-hatchbacku, preto spĺňa aj časť označenia GT. Teda Grand Tourer.

Stačí však prepnúť, podotýkame tlačidlom, z módu Normal do Sport (dostupné sú „len“ tieto dva, čo je skvelé, načo viac) aaa, veľa sa toho nestane. Samozrejme podvozok nemá adaptívne tlmiče, ale spolieha sa na klasické vinuté pružiny, čo sa nám páči. Čo sa však stane ja samozrejmé priostrenie mapy plynového pedála a prevodovky, ktorá v automatickom móde podrží vyššie otáčky, kým preradí.

Pri rýchlej jazde však skutočne oceníte tuhosť karosérie a vycibrené nájdenie kompromisu medzi tuhosťou a pohodlím podvozka. Toto v kombinácii so sedadlami s čalúnením semiš, koža so slušným tvarovaním, ktoré podrží v zákrutách a výborným volantom s podobne kvalitným riadením vie vyčariť úsmev na tvári. Riadenie je dostatočne priame a rýchle, takže netreba do zákrut voliť veľký uhol natočenia. Má príjemnú váhu v rukách a veľmi dobrá je aj spätná väzba cez neho plynúca do rúk vodiča.

Predok reaguje na pokyny presvedčivo rýchlo, a zadok zase poslušne drží stopu. Kia sa pri zmenách smeru nakláňa len minimálne. S vypnutým stabilizačným systémom je možné aj rozhodiť zadok, nikdy však do nejakej obrovskej miery, zároveň je toto rozhodenie vždy čitateľné. Je čitateľnosť dobrá pre jazdný zážitok? Záleží čo požadujete, my máme trochu nepredvídavosti a neposlušnosti radi, aj napriek tomu, však jazda s Kiou nepôsobí mdlo. Práve naopak, je síce sebaistá, no zábavná.

Okrem toho je pracovné miesto šoféra veľmi dobré. Ide z neho pocit, že je vo svojom kokpite. Všetky podstatné náležitosti sú ovládané hardvérovými tlačidlami, čím ide Kia proti prúdu, a to je sympatické. Chcete vypnúť Štart&Stop? Tlačidlo hneď vedľa radiacej páky. Prepnutie jazdných módov je hneď nad ním a stabilizačný systém sa zase vypína naľavo od volantu na kraji ostrovčeka viacerých tlačidiel. A vedľa neho je aj tlačidlo, ktoré vypína Lane Assist, teda udržiavanie v pruhoch, čo nás potešilo zo všetkého najviac. Túto nesmierne otravnú funkciu sme napríklad v niekoľkých iných vozidlách sesterského Hyundai museli po každom zapnutí motora vypnúť v Menu na dotykovom displeji. Možnosť stlačiť jedno tlačidlo je preto priam vyslobodením.

Analógový a skvelo zhotovený interiér

Pozitívne správy tým nekončia. Páčilo sa nám použitie klasických analógových budíkov s ručičkami. Vysokou kvalitou disponuje širokouhlý stredový displej, so známym prostredím, ktoré používa Hyundai aj Kia a pripojiteľnosťou Apple CarPlay. Technologická vybavenosť auta je vysoká, sú tu senzory, ktoré upozorňujú na všetko. Keďže nie sme práve ľudia obľubujúci splete asistenčných systémov spomenieme, tie, ktoré nám prišli skutočne praktické. Patrí sem upozornenie na ponechanie vecí na zadných sedadlách, asistent pŕtveho uhla pri cúvaní z neprehľadných miest. Funkčný je aj adaptívny tempomat, ktorý dokáže viesť aj auto s občasným položením ruky na volant. Pre vodiča, ktorý chce šoférovať nepodstatné, ale v niektorých prípadoch sa zíde. Vysokokvalitná je aj cúvacia kamera.

Okrem toho poteší aj vysokokvalitná audiosústava JBL, ktorá hrá skvelo, bezdrôtové nabíjanie telefónu, head-up displej, či vyhrievanie predných sedadiel aj volantu. Sú to komfortné prvky, ktoré človek tak súrne nepotrebuje, ale potešia pre každodenný život a dodávajú na pocite z auta.

Vysokokvalitne však pôsobí aj interiér. Je tu veľmi rozumné rozloženie použitia mäkčených plastov, no pomimo toho všetko pôsobí skutočne solídne zostavené dokopy, narozdiel od niektorých aj nemeckých konkurentov. Kto nesedel nebude chcieť veriť, ale pevnosť zhotovenia by sme prirovnali, že je blízke aj prémiovým konkurentom, napríklad takému BMW 1. Či už sa to týka otvárania priečinkov na USB, odkladacie priestory, stredová konzola, hlavové opierky sedadiel alebo zatváranie dverí s tuhým a skvelo tlmeným zvukom. Je skutočne cítiť, že toto auto bolo navrhnuté pre európsky trh.

Je aj praktický

Okrem toho sa vzadu sedí príjemne, miesta je tu dostatok aj pre urastenejšie 1.9 m vysoké osoby. Je tu tiež sklápateľná lakťovka s držiakmi na fľašky, lampy na čítanie či jeden USB konektor, čo keby chceme vytýkať, môžeme považovať za veľmi malý mínus. Kufor má objem 395 litrov, po sklopení 1291 litrov. Základný objem môže na papieri vyzerať neveľký, keď však otvoríte kufor, zostanete skôr milo prekvapení. Pôsobí práve naopak priestranne a vzdušne so skvelým tvarom nakladacieho otvoru. Pod jeho podlahou nechýba ani rezervné koleso, čo poteší ešte viac.

Zamyslenie na koniec

A viete čo je najlepšie? Jeho cena. Ceed v tejto najlepšej výbave vyjde 25 630 EUR. Niekto by mohol skritizovať, že pri predchodcovi bolo za obdodné peniaze (ak sa nemýlime, tak okolo 25 000, kľudne nás opravte) možné dostať práve výkonnejšiu 204 koňovú verziu GT, pre ktorú teraz treba prejsť na model ProCeed.

Pozreli by sme sa na to však z iného uhla. A to aktuálny trh s porovnateľnými konkurentmi. Pretože všetci, aj sesterský Hyundai jednoducho stoja viac, a mimo kórejských značiek aj výrazne viac. Môžu mať síce viac príplatkových prvkov výbavy, ale máme na mysli podobnú konfiguráciu. Za auto tejto kvality, je to (po Angl.) No Brainer.

Vytvára to v nás otázku, oplatí sa priplatiť si za prémiu? Po slovenských cestách totiž jazdia nespočetné množstvá Mercedes triedy A alebo BMW 1 v základných výbavách a so základnými alebo o stupeň od základu vyššími motormi.

Napríklad BMW 120i, ktoré sme v konfigurátore vybavili presne ako Kia vyjde na 41 467 EUR. Samozrejme, máte znak BMW, o 18 koní viac a aj lepší automat ale… Za tieto peniaze už možno zohnať aj poriadny hot-hatch ako Hyundai i30N, ktorý v plnke vyjde na 38 590 EUR. Dokonca za o niečo cez 1000 EUR viac ako toto 120i si môžete zohnať BMW 128ti v „základe“. Neprídete tak ani o znak BMW a zároveň je to už športovo zamerané auto, ktoré sa na športovosť len nehrá.

A preto dáva Kia Ceed veľký zmysel vo svojej triede. Nemá výkon ako hot-hatch, no ani nestojí ako hot-hatch. Na rozdiel od BMW 120i s rovnakým vybavením ako testovaná Kia, a to kvalitou zhotovenia či podvozkom nemá od tohto prémiového konkurenta vôbec ďaleko. Pritom stojí o viac ako 15 000 menej.

Nová Kia Ceed je tak perfektným balíkom. Je to auto, o ktorom si myslíme, že jeho jedinou slabinou je slabší výkon, ale okrem toho sa jedná o skutočne výborný kus auta, ktorý vie ponúknuť potešenie z jazdy za výborné peniaze a ktorý nám dáva pocit hrdosti byť Slovákmi. Made in Žilina, a veru Very Well Made!

Foto: Benjamin Mazanka

Related posts