Priemerná Spotreba: 5.4l/100km
Dojazd: 925 kilometrov
Dacia Bigster je vypočutý sen majiteľov Dusteru o niečom ešte väčšom, priestrannejšom! Je tiež posunom v komforte značky, ktorý presne pár niekoľko prvenstiev. Prvý krát v Dacii je tu elektricky ovládané sedadlo vodiča, rovnako tak elektrické dvere kufra alebo bezkáblové nabíjanie telefónu. Bigster je snahou o oslovenie novej cieľovej, ale môže byť aj snahou o prechod v rámci modelovej línie Dacia. Niekto, kto mal Logan MCV, Lodgy a Jogger predsa logicky môže chcieť skúsiť Bigster. Poďme sa naň preto pozrieť.
Nutno podotknúť, že Dacia Bigster celkom prekvapivo nie je dostupná ako 7 miestna. Renault Espace je odpoveďou na otázku: PREČO?
Dizajn a Aerodynamika
Dacia Bigster je rovnako ako Mazda CX-80, predĺženou verziu kratšieho modelu. Stojí na rovnakej platforme ako „Dusty the Duster“, CMF-B. Hranatý a robustný dizajn auta zakrýva fakt, že aj napriek nemu sa Dacia Bigster vyznačuje slušnou aerodynamickou účinnosťou. Tá je na hodnote 0.31Cd čo je len o 0.025Cd horšie než rovnako veľký, na platforme CMF-CD stojaci rodinný Renault Espace s koeficientom 0.285Cd. Bigster používa všetky aerodynamické riešenia. Má veterné tunely na bokoch nárazníky, plutvy pred kolesami na čistenie vzduchu okolo predných pneumatík. Čelné sklo nemá síce prílišne veľké zaoblenie, ale nemožno ho za to kritizovať. Kabína je tiež konvexne zaoblená pre ideálne obtekanie. Vzadu sa nachádza dostatočne dlhý, dolu naklonený zadný spojler doplnený aj o bočné spojlery, ktoré ďalej zlepšujú aerodynamiku zadnej časti vozidla. Nakoniec je slušne zakrytá aj podlaha, eliminujúc turbulencie pod vozidlom, ktoré má svetlú výšku 22cm.
Koncepcia
Dacia Bigster sa koncepčne radí ku vozidlám, ktoré preferujú miesto pre rodinu pred šoférsky ideálnou koncepciou. Preto sa v modeli Bigster sedí bližšie ku predným kolesám, pred polovicou rázvoru o dĺžke 2.7m. A čo podvozok a jeho nastavenie? Tým, že je navrhnutá okolo platformy CMF-B používa vozidlo zavesenia McPherson/Torznú tyč v tvare písmena U. Predný caster na zavesení McPherson je vysokého uhlu, čo je chvály hodné a vhodné pre správanie v zákrute pri koncepcii tak naváženej na prednú časť ako v tomto prípade a rovnako tak pre prirodzený pocit z riadenia pri jeho návrate.
Rozchod kolies je vzadu užší než vpredu. Kým vpredu má 1.57m, vzadu má 1.56m. Ku tomu pridajme odchýlenie toe-in a vieme čo inžinieri chceli docieliť. Týmto cieľom bola redukcia alebo oddialenie nástupu nedotáčavosti. Nutno povedať, že takmer sa im to úplne podarilo.
Jazdné vlastnosti
Napriek viditeľnej snahe má Dacia Bigster nedotáčavú tendenciu, ktorá nastupuje relatívne skoro, avšak stále na úrovni ako pri VW Tayron. Vodič to neucíti tak pri plynulom prechádzaní zákrutou ako pri prudkom vyhýbacom manévri, vtedy sa vyváženie vozidla ukáže. Napriek tomu však možno hodnotiť správanie vozidla za pochvalné. Náklon na zadné vonkajšie koleso tu je, len je ho pre tuhé tlmiče a stúpajúcu líniu karosérie menej cítiť resp. vidieť na video záznamoch.
Hlavnou devízou Dacia Bigster je pri jazde najmä jej nízka hmotnosť iba 1494 kilogramov. Táto nízka váha má pozitívny dopad na všetky aspekty auta. Od spotreby, cez práve jazdné vlastnosti až po dynamiku motora, ktorý nepotrebuje veľa koní pre pocit dostatočnosti pre vozidlo. Práve nízka hmotnosť a slušné riadenia ju robia prekvapivo agilnou v zákrutách. Do toho pneumatiky 215/60 preukazovali dostatok priľnavosti a tak prejazdové rýchlosti zákrutami vedeli byť rovnako rýchle ako pri drahších konkurentoch na nízkoprofilových pneu.
Čo sa komfortu týka, možno vytknúť že pri nižších rýchlostiach do 100km/h auto padá po nose do vlnoviek a zlomov, čo v spojení s koncipovaním posedu blízko predných kolies nie je ideálne. Znovu to však zachraňuje nízka hmotnosť. Pri vyšších rýchlostiach už ale tlmenie Bigstera pracuje dobre, tuho a bez zbytočného poplavovania sa valí cestou a stíha potrebám vozidla. Pri každodennom jazdení poteší aj priemer otáčania iba 10.97m, čo je na dlhé auto bez 4Control vynikajúce číslo pre manévrovanie pri rozvoze detí do školy.
Motor
V Dacii Bigster debutoval 1.8l Hybrid, ktorý sa už medzitým rozšíril ako voda do väčšiny modelov Renault Group. A je to výborný hybrid. Pod kapotou tlčie väčší 1.8litrový štvorvalec bez turba, ktorého jediná slabina je prechod od nepriameho vstreku (ten je pre hybridné použitie ideálny z hľadiska jednoduchosti a spoľahlivosti) na priamy vstrek paliva. V spojení s elektromotorom dáva vozidlu výkon 155 koní a „vraj“ 250Nm (auto však pôsobí aj silnejšie než 250Nm) krútiaceho momentu. Nová je tiež batéria, ktorá má teraz kapacitu až 1.4kWh. Motor tiež používa Atkinsonov cyklus a má tepelnú účinnosť cez 40%.
Nový hybrid je oproti staršej verzii s 1.6SCe výkonnejší o 15 koní a 20Nm. Pri hmotnosti 1494 kilogramov dodáva autu pomer 103.7 koní/tonu, čo je slušné. Odozvu hodnotím kladne. Pokiaľ jazdíte v móde E-SAVE kedy vozidlo používa nastavenie, kde nenechá batériu hlboko vybiť, vždy budete mať pod nohou dostatok sily a okamžitú odozvu elektrického motora, kým sa vzopne aj benzínový. Takže predbiehanie, pripájanie ani rýchla diaľničná jazda nie sú pre Bigster žiaden problém. Maximálna rýchlosť Dacia Bigster je v tomto prípade 180km/h a vozidlo sa v poriadku cíti komfortne na 160 km/h, takže sa toho netreba na diaľnici báť. Dacie už dávno nie sú autá, ktoré by mali sedieť v pravom pruhu.
Mód E-SAVE je tiež v reálnom, nelaboratórnom používaní lepší pre spotrebu. Ktorá bola absolútne dokonalá, poďme sa na ňu pozrieť.
Spotreba
Nový Hybrid155 od Renault si môžete okamžite zaradiť medzi špičku od Toyoty alebo Hondy. Spotreba v Dacii Bigster bola tak dobrá, že až padá sánka. Jazda po meste? Pravidelne 3.8 – 4.5l/100km. Diaľnica 130km/h zoberie 5.5l/100km, pri 150km/h vezme 5.7-5.9l/100km. Najmenej som jazdil za 2.8l/100km a celkový priemer sa pohyboval po diaľničnej jazde na konci týždňa na 5.4l/100km. Predtým v meste a predmestí iba 5.1l/100km.
Znovu treba poďakovať nízkej hmotnosti vozidla a aj dobre odvedenej aerodynamickej práci tímu inžinierov.
To znamená že aj na 50 litrovú nádrž, ktorá nepatrí v triede ku najväčším, viete prejsť skutočných 925 kilometrov. Predstavte si tie úspory, tankujete menej, najazdite veľa. A to táto verzia Bigsteru nie je tou najlepšou pre dlhé trasy. NE-U-VE-RI-TEĽ-NÉ! Moja poklona
Miesto vzadu, Kufor
Vzadu vnímam najpodstatnejším, že chyba z Dacie Jogger, kde sedieť v druhom rade nie je vôbec príjemné sa tu neopakuje. Miesto vzadu je dostatočné po všetkých smeroch, tu sa bude cestovať príjemne. A čo sa komfortu týka, príjemné prekvapenie. Výduchy ventilácie v stredovom tuneli, 2X USB-C a YouClip špecifický držiak na nápoj medzi nimi. Nechýba ani lakťová opierka s dvojicou držiakov na nápoje sklopením stredného operadla, čím vznikne aj prechod do kufru. Na opierky je tiež možno kúpiť držiak na tablet, pokiaľ nás nezaujíma zdravý vývoj mozgov našich detí…
Kufor má objem 546 litrov a je veľmi dobre použiteľný. Je tu veľa háčikov na nákupy, 12V zásuvka, bočná schránka kde je zaistený zdvihák. Prekvapivým je umiestnenie rezervy v druhej, nižšej podlahe. Nakoľko počas jazdy nelietala a nebuchotala, znamená, že tam je nejako aj uchytená. Ďalej som však nezisťoval, hlavné je že tam je, aj to už dnes nebýva zvykom.
Dôležitá poznámka, Dacia Bigster nemá posuvnú zadnú lavicu, ktorou by ste si zväčšili objem batožinového priestoru.
Interiér
V prednej časti vyzdvihujem úžasne nízky posed, to som ešte v tejto triede nezažil. Vodič sa môže krásne „utopiť“ do interiéru, to sa mi páčilo. Ostatne sedadlá sú dobré, síce ten recyklovaný, nepremokavý materiál na nich chce zvyk. Sedadlá sú tuhé a majú slušné bočné vedenie, vedia podržať.
Vytýkam jedinú vec, a to miesto na kolená pre vysokého vodiča. Línia stredovej konzoly sa smerom ku prístrojovke tiahne doľava a tak som sa cítil stiesnene a trochu nepohodlne na pravé koleno. Pedály sú tiež príliš vpravo a málo široké, takže som nemohol používať obe nohy, čo ako skúsený pretekár často robím.
Samotný interiér sa mi páčil. Odolný tvrdý plast ako zo starých off-roadov, YouClip chytré pomôcky, jednoduchý a dizajnovo pekný infotainment, možno nakonfigurovať a vypnúť otravné asistenty v MySafety Perso. Výduchy ventilácie navrhnuté v dobrej výške, čo oceníte v lete. Rovnako tak jednoduché hardvérové ovládanie klimatizácie samotnej.
Jaskynka na telefón má bezkáblové nabíjanie, 12V a 2X USB-C, takže paráda. Volič prevodovky jednoduchý a skvelý na prácu s regeneráciou pri prepínaní medzi D,B. Do polohy P zase stlačením tlačidla vedľa voliča, intuitívne a jednoduché. Ďalej v konzole je priestor s vyberateľným organizérom držiakov na poháre. Lakťová opierka je príjemná a po otvorení rozľahlá s dobrým miestom na veci.
Až na jednu kritiku je interiér Bigster absolútne SUPER.
Hodnotenie
Pokiaľ Vám nezáleží na pozlátku, Bigster je to najlepšie v triede. Ľahký, extrémne úsporný, dobre vybavený a ľudovo dostupný. Toto brilantné auto sa na nič nehrá, nemá reči ale skutky. Zároveň na toto auto nemajú ani Číňania. Za také peniaze, toľko miesta, pri tak nízkej spotrebe. A to ešte príde HYBRID + LPG + AWD s dojazdom až 1500 kilometrov.
BIGSTER je pojem vážení a vy nad ním neváhajte. Len si vyberte verziu vhodnú pre Vaše potreby.
Udeľujem 10/10 za to na čo je určený.





























